bobjectief Geplaatst 14 Januari, 2014 Geplaatst 14 Januari, 2014 Nu de eerste maand voorbij is, tijd voor de eerste indrukken met mijn nieuwe kia sportage 1.7 crdi sense+ met wit koetswerk - 3200 km gereden met gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km. Algemeen gesproken is het een heel aangename wagen met veel binnenruimte voor de passagiers, netjes afgewerkt met een hoog comfortniveau. Bijzonder positief vind ik het navigatiesysteem, na TomTom en CoPilot een echte verademing: zowel de kaartweergave als de gesproken aanwijzingen voldoen prima. De motor is voldoende krachtig om het verkeer te volgen, niks spectaculairs en een beetje wollig in de hernemingen tussen 90 en 130 km/u, maar dat is de tol die de ingenieurs ons doen betalen voor alle milieuvriendelijke aanpassingen. Ook had de zesde versnelling wel iets groter kunnen ontworpen worden. Volgens mij kan deze kleine diesel makkelijk 120 km/u aanhouden aan 2000 tpm waar hij nu 2500 tpm draait. Dit gezien het hoge koppel in de lage toeren. Nu toch enkele opmerkelijke vaststellingen. Bij het buitenrijden van de garage dadelijk een tankstation ingereden om de bak vol te gooien, maar dat lukte niet omdat... het tankklepje weigerde te openen. Onmiddellijk terug naar de dealer die ons een vervangwagen ter beschikking stelde. De volgende dag was het euvel opgelost! De zgn automatische airco heeft soms kuren en kan moeilijk een constante temperatuur van 20°C aanhouden, na een klein uurtje rijden wordt het soms onaangenaam koud in de wagen dus temperatuur aanpassen. Hoewel je tot vervelens toe het waarschuwingsbiepje hoort bij een daling van de temperatuur onder de 5,5°C, denkt de AC er niet aan om de achterruitontwaseming automatisch in te schakelen bij lage temperatuur als je start. De automatische ruitenwissers doen dan weer uitstekend hun best. Spijtig dat dan de achterruitwisser niet automatisch start na het inschakelen van de achteruitrij versnelling als het buiten regent. Overigens is het gebruik van het keyless systeem wel wat vreemd - nog altijd. Bij het uitstappen hoor ik allerlei biepjes, waarvan de betekenis mij ontgaat: sleutel niet meer in de wagen bij draaiende motor? de parkeersensoren 'zien' je als je rond de wagen loopt? Je kan de wagen prima door de bochten sturen maar langdurig ontspannen rechtdoor rijden vergt teveel stuurcorrecties op de snelweg. De cruise controle doet dan weer heel goed z'n werk, hoewel j'm telkens opnieuw moet activeren na elk opstarten van de motor, maar dat is gewoon wennen. De xenon lichten geven een bijzonder breed zicht op de weg met helder licht. Waarom dan nog die slome lampjes gaan branden bij het gebruik van de richtingaanwijzers om achter het hoekje te kunnen kijken, is voor mij een echt raadsel - wie vindt zoiets nuttig? Ik nam de wagen in dienst op 11 dec 2013 en liet onmiddellijk winterbanden monteren (Kia dealer kon mij wel geen Michelins leveren op de juiste maat) - en nu blijft het waarschuwingslampje voor de bandenspanning de hele tijd irriterend branden op het dashboard door het ontbreken van de sensoren voor het TPMS systeem in de wintervelgen. Volgens mij een heel dure investering om de sensoren achteraf nog te laten plaatsen - iemand ervaringen? Of kan de garage dat oranje bandenlampje gewoon uitschakelen zolang ik op winterschoeisel rijd? Allemaal dus kleine dingen die misschien in de versie 2014 zullen opgelost zijn? We zullen zien. Intussen heb ik toch nog geen moment spijt gehad van mijn nieuwe aanwinst. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.