-
Kiaclub garage
-
KIA Picanto 3 ( 2017 > Heden )
By: Viper1967 · 07/23/2019 -
KIA Niro (2016->Heden)
By: hvdw · 02/02/2026 -
KIA Sportage 5 (2021 -> heden)
By: O · 02/01/2026 -
KIA Sportage 5 (2021 -> Heden)
By: timsnaj · 12/29/2025
-
-
Nieuwe berichten
-
11
rijden in de bergen
Volgens mij is de bedoeling van het "flipperen" in ECO om tijdens een afdaling "op de motor" af te kunnen remmen door een lage(re) versnelling te kiezen. Zodra je weer gas geeft gaat de automaat weer naar D (of na stilstaan). Heb zelf nog niet in de bergen gereden met deze auto. Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Regenereren doe je door het gas los te laten, en daarna evt. het rempedaal in te trappen. Op de power monitor kan je mooi zien dat er dan meer energie naar de accu gaat. Rem je te veel dan grijpen ook de remklauwen in en "verspeel" je energie. Ik denk niet dat flipperen in ECO iets verandert in de regeneratie setting. Je kan voor SPORT kiezen als je meer regeneratie wil bij gas los laten, maar dan verandert ook het schakelen en het veren van de auto (misschien nog wel meer) In SPORT kan je wel volledig "manual" schakelen en een beetje F1 coureur spelen, hoewel ook nu het systeem nog meekijkt en evt ingrijpt bij verkeerde keuzes/handelingen. -
8
Hulplijnen achteruitrijcamera
hoortIk zeg niet dat AI altijd gelijk heeft maar meerdere LLM's geven wel consistent terug dat het erop hoort te zitten. Bovendien heeft de Dealer aangegeven dat het zoizo op de Dynamicline zit maar daar staat de optie ook niet omschreven in de brochure. Wellicht is Kia later tot de conclusie gekomen dat het niet handig is om het niet te vermelden. Vandaar ook mijn vraag als iemand toevalig dezelfde uitvoering van deze auto heeft zodat ik op deze manier zekerder kan vaststellen als het erop hoort te zitten. -
11
rijden in de bergen
Mijn boekje heeft het inderdaad uitsluitend over het gebruik van flippers tbv de (automatische) versnellingsbak. Niets over ECO of SPORT standen, niets over regeneratief afremmen op de motor. Des te opmerkelijker dat dit er bij mijn auto dan weer wel opgebakken zit. Bijkomend voordeel is weer wel dat ik hier in NL voor mij geen redenen zie om de flippers te gebruiken. Zo zie je maar weer, ze kijken in het verre oosten zo vals, zijn gewoon niet te vertrouwen... (dit is natuurlijk een grapje) -
8
Hulplijnen achteruitrijcamera
Ik gebruik voor de grap AI wel eens om technische berekeningen met variabelen te laten maken om te kijken of die gelijk zijn , of minimaal in de buurt komen, met mijn berekeningen. Helaas zit AI er altijd wel in de buurt, maar nooit helemaal correct, en komen ze na herhaling steeds met andere antwoorden... . In dit topic kan je met AI waarschijnlijk ook wel alle kanten op. Er zal echt een dealer moeten zijn met aan 'redelijkheid grenzende zekerheid' zou moeten zeggen of het er wel of niet op behoort te zitten voordat je een stap verder komt.- 1
-
-
8
Hulplijnen achteruitrijcamera
Tja, ik heb zelf niet zo'n vertrouwen in AI, zeker na het lezen van een artikel waarin een Duitse rechter heeft bepaald dat de teksten van Googles AI "van Google zijn" en daarmee ok hun verantwoordelijkheid. Wanneer ik bij Google kijk naar de Ai die zegt dat deze auto dynamische hulplijnen heeft en dan kijk op de links waar die informatie vandaan moet komen vind ik GEEN expliciete vermelding hiervan... Ik heb uit interesse eens gezocht naar de folder van de 2018 RIO en daarin staat enkel bij enkele uitvoeringen een achteruitrijcamera, hadden daar dynamische hulplijnen op gezeten dan had ik verwacht dat dat in de folder zou staan, zoals dat bijv. wel specifiek in de folder van de huidige Stonic staat, dus ik ben nog steeds niet overtuigd. -
11
rijden in de bergen
Opmerkelijk. Dat er dus blijkbaar zoveel bedieningsverschillen blijken te zijn tussen dezelfde modellen Kia, behoudens een uitgebreidere uitrusting. Zoals ik al eerder opmerkte in de stand eco beslist GEEN mogelijkheid om handmatig op te schakelen naar de 6e. Kan wel kiezen tussen 1, 2 of 3 om zoals gezegd regeneratief af te remmen op de motor. Ik ga hier toch eens de handleiding voor raadplegen. Benieuwd wat er in mijn boekje over staat. -
3
Slim Laden Kia Niro EV
Vreemd, in mijn Chargee app zie ik (nog altijd) de SoC. Mogelijk is dit de waarde die de auto stuurt (doet deze iedere 10% laden). De stroom waarmee geladen wordt lees ik uit middels een sensor. -
8
Hulplijnen achteruitrijcamera
Ja het betreft een officiële Kia Dealer. Vind het zelf idd ook vreemd dat zowel de rode als de gele hulplijnen zichbaar zijn maar niets meebeweegt terwijl de gele dit voor mijn gevoel wel altijd gedaan hebben voor de aanrijding. De informatie van het stuurpositie komt neem ik aan idd uit de Can bus en lijkt ook te werken omdat de dynamische bochtenverlichting wel gewoon werkt. Ik zeg ook niet dat het direct de camera is die stuk is al zou dit wel een oorzaak kunnen zijn ( kan me voorstellen dat de camera module evt ook verbonden is met de CAN bus en zijn status rapporteert wat een conditie kan zijn om de lijnen te laten bewegen in de software) verder zit er achter ook een trekhaak die ook een relatie heeft met dit alles gezien die ook de sensoren uit kan schakelen als er iets achter hangt. Buiten dit AI geraadpleegt: zowel Geminni als CChatgtpgeven aan dat de comfortlineplus navigator een actiemodel was met opties uit het luxere segment en ze geven beiden expliciet aan dag deze wel dynamische meebewegen lijnen hebben en dat de normale comfortline dit niet heeft. Ook geven ze aan dat deze specifieke auto gebruikt maakt van de linbus voor deze lijnen -
11
rijden in de bergen
Heb een HEV MY25 GT+ en heb vandaag even kunnen testen. Bij mij werkt alles "volgens het boekje" In zowel ECO als SPORT kun je met de flippers op- (rechts) en terugschakelen (links) door de versnellingsbak. Heeft niets met regenereren te maken. Het cijfer dat je ziet ipv de D is gewoon de actieve versnelling, daarnaast geeft "het systeem" een advies voor op- of terugschakelen. Verschil is dat in SPORT de automaat in flipperbediening blijft, in ECO gaat hij terug naar Automatisch (stand D) als je langer dan 6 seconden gas geeft OF helemaal stilstaat. Je kan dus in zowel ECO als SPORT bergaf een lage(re) versnelling selecteren om op de motor af te remmen, terwijl de accu in beide gevallen even snel oplaadt. Bergaf selecteer je dus in feite de max. versnelling die de Sportage mag gebruiken "Het systeem" blijft wel in beide gevallen mee kijken, en schakelt alsnog terug bijv. als je in een te lage versnelling wil accelereren. Merkbaar verschil tussen ECO en SPORT is dat in SPORT na gas los laten de Sportage meer vertraagt. -
3
Slim Laden Kia Niro EV
Yep, yep. Foutje . Ze hebben idd het uitlezen van de SoC geblokkeerd. Het lijkt mij dat een slim laden app dat moet weten (tezamen met laadcapaciteit batterij en vertrektijd) om te weten hoeveel stroom ie moet plannen. Die hoeveelheid kan ie dan zo goed mogelijk verdelen. En trouwens, je kunt best weleens gelijk kunnen hebben dat de Kia EV de stroom afbreekt als ie te laag is. Heb vandaag geëxperimenteerd met verschillende vermogens met de Zaptec Go 2 laadpaal. Werd de waarde lager dan ongeveer 2,2 kWh dan leverde de laadpaal geen stroom meer. Dacht dat dat een Zaptec bug was.
-
Forums
-
Kia Modellen
Kia Picanto
- 23.9k posts
- 1 follower
- Hulplijnen achteruitrijcamera
- Last reply by marco19,
Kia Venga
- 9.6k posts
- 1 follower
2009->heden
Alles over de Kia Venga vind je hier
Kia Stonic
- 689 posts
( 2017 > heden )
Alles over de Kia Stonic vind je hier
- airco
- Last reply by Murcielaygo,
Kia EV2
- 24 posts
- 1 follower
2025->
Alles over de Kia EV2 vind je hier
- Over naar elektrisch rijden.
- Last reply by Evist,
Kia EV3
- 130 posts
- 8 followers
2024->heden
Alles over de Kia EV3 vind je hier
- Oplaad problemen EV3
- Last reply by Gerrit48,
Kia EV4
- 8 posts
2025->
Alles over de Kia EV4 vind je hier
- Verbruik EV4 - actieradius ca 600km?
- Last reply by asty,
Kia EV5
- 12 posts
- 1 follower
2025->
Alles over de Kia EV5 vind je hier
- Achterklep van binnen openen
- Last reply by Rick O,
Kia EV6
- 393 posts
- 1 follower
2021->heden
Alles over de Kia EV6 vind je hier
- EV 6 met klasse 3 alarm
- Last reply by Murcielaygo,
Kia EV9
- 11 posts
- 1 follower
2023->heden
Alles over de Kia EV9 vind je hier
- Maximum dakbelasting
- Last reply by Marc Fellman,
Kia Sportage
- 34.5k posts
Alles over de Kia Sportage vind je hier
- rijden in de bergen
- Last reply by Ben Wouters,
Kia Sorento
- 9.2k posts
Alles over de Kia Sorento vind je hier
Kia Optima
- 383 posts
Alles over de Kia Optima vind je hier
- Kia Optima SW PHEV vs Kia e-Niro
- Last reply by onnaj,
Concept cars
- 103 posts
- FUTURON
- HABANIRO
- IMAGINE
- Pro Ceed
- Telluride
- Novo
- SportSpace
- Trail'ster
- KX3
- GT4 Stinger
- Provo
- Cross GT
- Niro
- Cub
- Trackster
- GT
- Naimo
- Kv7
- Pop
- Ray
- N.3
- Ked.5
- Soul'ster
- Koup
- Kee
- Kue
- KND-4
- Ex_cee'd
- Pro Cee'd
- Cee'd
- Soul
- Multi-S
- Mesa
- Mohave
- Kia Sport
- KCD-1
- KCV-1
- KCV-2
- KCV-3
- KMS-2
- KMS-III
- KMS-4
- KMX-02
- KMX-3
- KMX-4
- KMX-90
- KEV-4
- Genesis
-
Algemeen
Vertel ons over jouw KIA-dealer!
Heb je een fijne ervaring gehad, of juist iets dat beter kon? Deel het hier met andere KIA Clubleden.Zo houden we het gezellig en overzichtelijk:
- Praat alleen over de betreffende dealer
- Sluit aan bij een bestaand topic als je dealer daar al besproken is
- Geen namen van medewerkers
- Blijf vriendelijk en respectvol
Zo helpen we elkaar met eerlijke ervaringen en nuttige tips.
No posts here yet
Koop- en verkoop-adviezen, ervaringen/meningen over nieuwe auto's of occasions.
- Privat Lease doorzetten of niet ??
- Last reply by Breeze,
Kia Club Nederland informatie
- 9.7k posts
Hier vind je alles over de veranderingen die op het forum worden uitgevoerd
- Kia besteld? Volg Hem!
- Last reply by Harrie van Vught,
-
Kia nieuws
Kia wereldnieuws
- 1.6k posts
Kia global mediacenter nieuws
- Kia Announces Pricing for 2026 Niro EV
- Last reply by Kiaclub Nieuwsrobot,
Korean Car Blog
- 1.3k posts
-
Verslagen / Verhalen / Dagboek / Café
Kiaclub Café
- 12.2k posts
- 2 followers
In het Kiaclub café kan je alles kwijt wat niet met Kia te maken heeft.
Leden Garage forum
- 1.8k posts
In dit forum worden automatisch posts geplaatst vanuit het garage component.Wanneer iemand een nieuw voertuig in de garage zet wordt er een nieuw topic in dit forum gemaakt. Je kun hier dus alleen reageren op topics.
- Auto: KIA Niro-EV (2018 -> heden)
- Last reply by Theto67,
Dagboek van Kia rijders
- 2.4k posts
Plaats hier alles over uw Kia, zoals type, motor, kleur, accessoires en alles wat er aan verandert is.
- Rio van Drieoog
- Last reply by Drieoog,
-
Accessoires / tuning / techniek
Algemeen
- 2.6k posts
Alles over accessoires, tuning, techniek, enz. in het algemeen.
- Probleem afneembare trekhaak
- Last reply by Bart Hoogland,
Audio / Navigatie
- 2.8k posts
- 1 follower
Discussies, Vragen en Weetjes over Audio/Navigatie/multimedia vind of plaatst u hier
Technische Problemen (Particulieren)
- 3.6k posts
Tips en antwoorden op vragen en handige weetjes; doe er je voordeel mee!
- Electrische storing Kia Ceed 2015
- Last reply by Mathijs1984,
Car Cleaning
- 1.9k posts
Alles over het poetsen en schoonhouden (schoonmaken) van je Kia.
- Kia Niro Hybrid door wasstraat?
- Last reply by Gerard dus,
-
Nieuwe leden / evenementen
Nieuwe leden / Introductie
- 15.6k posts
- 3 followers
Nieuw op het forum? Stel je even voor!
- Ook even voorstellen
- Last reply by Marc B.,
-
Who's Online 1 Member, 0 Anonymous, 28 Guests (See full list)









