KCG

KCG
  • Aantal bijdragen

    322
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    11

Waardering in de gemeenschap

124 Excellent

Over KCG

  • Rang
    Kia Contact Groep

Algemeen

  • Geslacht
    Niet Opgegeven
  1. Beste kwartaal ooit voor Kia in Europa • Europees verkooprecord in eerste kwartaal 2018: 131.434 auto’s (+5,2%) • Kia groeit harder dan Europese markt die 0,6% groeide in Q1 2018 • Maart 2018 was beste maand ooit in Europa • Hybrides en EV’s nu goed voor 10% van alle Kia-verkopen in Europa • Nieuwe Stonic en Picanto spelen belangrijke rol in Europese groei Breukelen - 19 april 2018 Kia Motors Europe heeft het beste kwartaal ooit achter de rug, zo blijkt uit cijfers van de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association). In de eerste drie maanden van 2018 verkocht Kia in totaal 131.434 exemplaren, een toename van 5,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017 (124.987 auto’s). Daarmee groeit Kia harder dan de Europese markt die in Q1 2018 met 0,6% groeide. Maart 2018 was voor Kia de beste maand ooit in de Europese geschiedenis van het merk. In één maand tijd verkocht Kia 57.492 auto’s, een toename van 4,5% ten opzichte van dezelfde maand in 2017 (55.007). Het Europese marktaandeel van Kia kwam in het eerste kwartaal van 2018 uit op 3,1% versus 2,9% in dezelfde periode in 2017. In Nederland kwam het marktaandeel van Q1 uit op 6,2%. “Kia mikt in Europa op een jaarverkoop van meer dan 500.000 auto’s”, zegt Emilio Herrera, Chief Operating Officer van Kia Motors Europe. “Een recordstart van dit nieuwe jaar brengt ons in een uitstekende positie om dit doel te bereiken. De lancering van nieuwe modellen later dit jaar – zoals de nieuwe Ceed – zal bijdragen aan verdere verkoopgroei.” Sportage bestverkopende Kia in 2018 De populaire Kia Sportage is met stip het bestverkopende model in Europa in het eerste kwartaal van 2018. In totaal verkocht Kia er 34.644 exemplaren van. In het laatste productiejaar van de uitgaande generatie Cee’d realiseerde Kia met dit model nog een lichte verkoopgroei van 0,8% naar 18.625 exemplaren. De nieuwe Kia Ceed hatchback is vanaf eind derde kwartaal 2018 te koop, de Ceed Sportswagon volgt in het vierde kwartaal van dit jaar. Twee nieuwe Kia-modellen in 2017 speelden een belangrijke rol voor de verkoopgroei in Europa. De Europese verkoop van de Picanto, de best verkochte auto in het A-segment in Nederland, steeg ten opzichte van vorig jaar met 12,4% naar 18.573 exemplaren. Daarmee is de Picanto binnen de Kia-familie het derde bestverkopende model. Van de Kia Stonic, de gloednieuwe compacte B-segment cross-over die sinds eind 2017 op de markt is, verkocht Kia in totaal 15.170 exemplaren in het eerste kwartaal van 2018. 36,2% groei voor modellen met enige vorm van elektrische aandrijving Kia-modellen met een alternatieve aandrijflijn zijn steeds populairder. De verkoop van hybride, plug-in hybride en volledig elektrische Kia-modellen steeg met 36,2% naar 13.070 exemplaren. In het eerste kwartaal van 2018 was 10% van alle verkochte Kia-modellen in Europa voorzien van een vorm van elektrische aandrijving. In dezelfde periode in 2017 was dat nog 7,7%. De verkoop van de Kia Niro hybride cross-over steeg met 26,6% naar 10.399 exemplaren, mede geholpen door de nieuwe Niro Plug-in Hybrid, die medio 2017 is geïntroduceerd. In Nederland is de Kia Niro in het eerste kwartaal van 2018, net als over geheel 2017, de best verkochte hybride. De 100% elektrische Kia Soul EV heeft zijn beste kwartaal ooit achter de rug: 1.717 exemplaren en dat is 53,2% meer dan in Q1 2017. De verkoop van de Kia Optima Plug-in Hybrid kreeg ondersteuning van de nieuwe Optima Sportswagon Plug-in Hybrid. Het resultaat mag er zijn: 954 versus 260 auto’s in het eerste kwartaal van vorig jaar. Kia blijft zijn gamma milieuvriendelijke modellen de komende jaren verder uitbreiden en biedt in 2025 in totaal zestien versies met elektrische aandrijving, waaronder een brandstofcelauto (FCEV) in 2020. De eerste van dit modellenoffensief wordt nog later dit jaar voorgesteld – de Kia Niro EV – en die zal de positie van Kia op het gebied van volledig elektrische auto’s in Europa, maar vooral ook in Nederland, nog verder versterken.
  2. Kia Niro EV

    Allard Kalff bekijkt meerdere opties in één model - de verschillende aandrijflijnen van de Kia Niro. RTL Autowereld, zondag 15 april om 17:30 bij RTL 7 en de herhaling, zaterdag 21 april om 11:30
  3. Kia Motors Nederland B.V. ondersteunt één van meest ambitieuze MaaS projecten in Nederland • Uniek MaaS project in Enschede met de gemeente als ‘launching customer’ • Kia levert 11 volledig elektrische Soul EV’s Breukelen - 06 april 2018 Kia Motors Nederland B.V. levert 11 Kia Soul EV’s aan Gemeente Enschede als onderdeel van het project ‘duurzaam deelvervoer’ in Enschede. Hiermee doet Kia mee aan één van de meest ambitieuze duurzame mobiliteitsprojecten van Nederland. Onder de naam ‘Stad-up Enschede’ gaan de gemeente Enschede, Baan Twente en hun partners beweging in de stad brengen. Dit alles staat in het teken van het verduurzamen van het woon-werk en werk-werk vervoer door de medewerkers van de Gemeente Enschede. Snelladen mogelijk met Kia Soul EV Baan Twente heeft de aanbesteding gewonnen waarbij naast elektrische modellen van Smart ook een elftal volledig elektrische Kia Soul EV’s wordt ingezet. De Gemeente Enschede heeft namelijk als eis gesteld dat 60% van de in te zetten auto’s een NEDC-norm van minimaal 250 km moet hebben. Hieraan voldoet de Kia Soul EV. Een ander groot voordeel van de Soul EV is dat deze kan snelladen met een maximaal laadvermogen van 100 kW. Dit soort snelladers zijn momenteel nog vrij uniek in Nederland. Enschede beschikt als één van de eerste grotere steden over een dergelijke snellader, welke via een uniek privaat publiek project tot stand is gekomen. Stad-up Enschede De gemeente Enschede geeft met ‘Stad-up Enschede’ het goede voorbeeld om de stad leefbaar te houden; door onder andere bij te dragen aan minder CO2‑uitstoot, het reduceren van fijnstof in de stad, het verminderen van parkeeroverlast en het stimuleren van minder gemotoriseerde vervoersbewegingen. Daarom heeft de gemeente ervoor gekozen dat haar medewerkers gebruik kunnen gaan maken van nieuwe mobiliteit met MaaS (Mobility as a Service) en geen zakelijke kilometers meer gaan declareren. De eerste testgroep van ambassadeurs van de gemeente Enschede zal vanaf april starten met het duurzame deelvervoer. “We zijn ontzettend trots dat wij met de volledig elektrische Kia Soul EV een bijdrage leveren aan dit ambitieuze MaaS project. Dit project en de introductie van de volledig elektrische Niro EV later dit jaar, passen volledig in onze visie op toekomstige duurzame mobiliteit dat veel verder gaat dan de verkoop van de auto alleen”, aldus Léan Verstoep, Managing Director van Kia Motors Nederland B.V.
  4. Verkoopmijlpaal: Kia Sportage passeert de 5 miljoen wereldwijd • Verkoop van Kia Sportage bereikt mijlpaal 25 jaar na introductie in 1993; een van de eerste 'urban SUV's' wereldwijd • Kia Sportage al twee jaar lang de absolute bestseller van Kia wereldwijd • Sportage ook in Nederland populair: al ruim 40.000 exemplaren verkocht sinds introductie Breukelen - 18 maart 2018 Kia boekt in het jaar van het 25 jarig jubileum van de Sportage een heel bijzondere mijlpaal: de verkoop van het 5-miljoenste exemplaar. “We zijn extreem trots op het bereiken van deze mijlpaal met onze wereldwijde bestseller”, zegt Ho Sung Song, Executive Vice President van de Global Operations Divison van Kia Motors. “De toenemende populariteit van de Kia Sportage demonstreert perfect hoe veelzijdig de auto is en hoezeer dit model klanten over de hele wereld aanspreekt. De Sportage vormt al sinds 1993 een benchmark in het compacte SUV-segment. Zijn succes heeft de basis gelegd voor een divers en uitgebreid aanbod SUV’s en crossovers van Kia. In de toekomst volgen nog meer nieuwe modellen.” In 2016 en 2017 stootte de Kia Sportage de Rio van de troon als absolute wereldwijde bestseller van Kia. Sterke verkoopresultaten van de Sportage in januari en februari 2018 – respectievelijk 36.632 en 32.930 exemplaren – hebben bijgedragen aan het bereiken van deze verkoopmijlpaal. De Sportage verscheen voor het eerst ten tonele op de Tokyo Motor Show van 1991. Kia had daarmee de primeur met het concept van een ‘Urban SUV’. De auto vormde de blauwdruk voor een compacte praktische SUV, die uitermate geschikt is voor kopers van alle leeftijden. De eerste generatie Sportage werd gelanceerd in 1993 en boekte direct een verkoopsucces met meer dan 500.000 verkochte exemplaren. De tweede generatie Kia Sportage was nog succesvoller. Daarvan verkocht Kia in zeven productiejaren in totaal 1.223.776 exemplaren wereldwijd. De derde generatie Sportage bereikte de productiemijlpaal van 1 miljoen exemplaren al na vier productiejaren. In totaal verkocht Kia van de derde generatie Sportage in zes jaar tijd maar liefst 2 miljoen exemplaren. De vierde en huidige generatie Sportage ging nog sterker uit de startblokken, want slechts 29 maanden na de verkoopstart bereikte Kia de productiemijlpaal van 1 miljoen. De huidige Sportage heeft een gewaagde styling, is veelzijdig en biedt hoogstaand comfort. De Sportage valt in de smaak bij kopers van alle leeftijden dankzij diverse veiligheidssystemen én een uitgebreid motorengamma. Design is altijd een sterk punt geweest van de Kia Sportage. Zowel de derde als vierde generatie Sportage is onderscheiden met prestigieuze ‘iF Design’ en ‘Red Dot’ design awards. Bovendien behaalde de huidige Sportage in 2017 de hoogste veiligheidsscore ooit in een test van het Noord-Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Al ruim 40.000 exemplaren verkocht in Nederland Ook in Nederland is de Kia Sportage populair. Sinds de marktintroductie in 1994 zijn er ruim 40.000 exemplaren in Nederland verkocht. “De Sportage is een zeer belangrijk model voor Kia, omdat het een auto is die mensen van alle leeftijden aanspreekt. Verder maakt de Kia Sportage indruk in zijn segment door zijn opvallende design, veelzijdigheid en de nog altijd unieke garantietermijn van 7 jaar”, zegt Léan Verstoep, Managing Director van Kia Motors Nederland B.V.
  5. Kia Motors nieuwe Official Partner van UEFA Europa League • Driejarige sponsorovereenkomst met ingang van seizoen 2018 – 2019 • Overeenkomst loopt tot en met UEFA Europa League-finale in 2021 • Kia stelt voertuigen beschikbaar voor vervoer van officials en vips • Jonge voetbalfans kunnen zich aanmelden voor Official Match Carrier-programma Breukelen - 08 maart 2018 Kia Motors is Official Partner van de UEFA Europa League met ingang van het seizoen 2018-2019. De sponsordeal loopt tot en met de Europa League-finale in 2021. De UEFA Europa League is ‘s werelds grootste voetbaltoernooi, waaraan 205 profclubs uit 55 Europese landen deelnemen. Het toernooi trekt per seizoen wereldwijd een tv-publiek van meer dan een miljard mensen. Als Official Partner levert Kia Motors negentig auto’s voor de UEFA Europa League-finalewedstrijden in 2019, 2020 en 2021. De auto’s worden gebruikt voor het vervoer van scheidsrechters, officials en andere vips. Kia gaat voetballiefhebbers bij de UEFA Europa League-wedstrijden betrekken. Ruim 200 jonge voetbalfans uit Europa worden geselecteerd om de rol van Official Match Ball Carrier te vervullen. Om ook de overige fans de opwinding van de UEFA Europa League te laten meebeleven, organiseert Kia een competitie. Verder maakt Kia gebruik van haar wereldwijde netwerk van digitale marketingkanalen om de actie van de Europa League wereldwijd dichter bij de voetbalfans te brengen. “Dit partnership is het begin van een nieuwe, opwindende periode voor zowel Kia als de UEFA. Het is fantastisch om de komende drie seizoenen Official Partner van de UEFA Europa League te zijn en onze banden met de populairste sport van de wereld in stand te houden. Niet alleen in Europa, maar wereldwijd”, aldus Yong-Won Cho, Senior Vice President en Chief Marketing Officer van Kia Motors Corporation. “De UEFA Europa League is voor ons het perfecte podium om de bekendheid van Kia bij voetbalfans over de gehele wereld te vergroten en te laten zien dat Kia een opwindend, dynamisch automerk is voor wie jong van geest is.” “We beginnen binnenkort aan ons eerste seizoen met Kia Motors als partner van de UEFA Europa League”, zegt Peter Willems, Hoofd Marketing Activities & Sponsorship bij UEFA Events SA. “Dit is Europa’s grootste voetbaltoernooi voor profclubs, waarbij dit seizoen in de groepsfase 28 landen vertegenwoordigd zijn. In de Europa League spelen voetballers uit alle uithoeken van de wereld. Daarom kijken we uit naar de samenwerking met Kia om de betrokkenheid van de fans verder te vergroten. We organiseren samen met Kia de eerste wereldwijde UEFA Europa League Trophy Tour. Dat biedt geweldige kansen om de Europa League en de merkwaarden van Kia te promoten. Van de miljard tv-kijkers die we elk seizoen bereiken, woont 45 procent buiten Europa. Daarom zijn partners als Kia – die zo enorm veel mensen kunnen bereiken – heel waardevol voor de UEFA. Nu Kia Motors de komende drie seizoenen Official Partner is van de UEFA Europa League, kijken we uit naar de samenwerking om het toernooi nog grootser te promoten.” Hernan Crespo, UEFA Ambassadeur én voetballegende, vult Willems aan: “Ik ben groot fan van de UEFA Europa League. Ik bewaar geweldige herinneringen aan mijn tijd als speler in dit toernooi en heb zelfs de trofee mogen winnen en vasthouden – dat was in 1999. De Europa League wordt steeds beter en nu Kia Motors Official Partner is, kan dat alleen maar nóg beter worden. Ik wens Kia en de UEFA alle succes met dit fantastische partnerschip.” De groepsfase van de UEFA Europa League 2018 – 2019 begint op 20 september 2018. De knock-outfase begint op 14 februari 2019. De finale wordt op 29 mei 2019 gespeeld in het Olympisch Stadion van Baku (Azerbeidzjan). Daar organiseert Kia allerlei activiteiten om de spanning en sensatie van het voetbal en de unieke belevenissen van voetbalfans over de gehele wereld kracht bij te zetten.
  6. Kia Design Editions: extra compleet met oog voor detail én design • Exclusieve uitvoering van de Kia Picanto, Rio, cee’d Sportswagon, Stonic, Niro en Sportage • Extra stijlvol design met onder meer lichtmetalen velgen en privacy glass • Rijk uitgerust met standaard een 7” touchscreen met full map navigatie • Slechts tijdelijk leverbaar Breukelen - 02 maart 2018 Kia presenteert de Design Editions: een exclusieve gelimiteerde uitvoering van de Picanto, Rio, cee’d Sportswagon, Stonic, Niro en Sportage waarbij design centraal staat. Tot de extra complete standaarduitrusting behoren onder andere lichtmetalen velgen, privacy glass, lederen bekleding en een schuif-/kantel zonnedak. De populaire Kia Picanto is als Design Edition uitgerust met de volgende extra’s: 16” lichtmetalen velgen, privacy glass, een zwarte B-stijl en een chromen strip onder de ramen. Uniek in zijn segment is het 7” touchscreen met full map navigatie. En ook een Interieur Colour Pack – met de keuze uit de kleuren Navy, Brown en Black – is aanwezig. De Kia Rio – winnaar van een Red Dot Design Award – is als Design Edition voorzien van 15” lichtmetalen velgen, een verstelbare middenarmsteun en Seatwear: een stijlvolle combinatie van kunstleder en microvezel die er luxe uitziet én aanvoelt. Ook deze Seatwear is beschikbaar in verschillende kleurcombinaties. Verder biedt de Design Edition behalve een fraai design een hoge mate van comfort dankzij 7” touchscreen met full map navigatie, airconditioning en Bluetooth connectiviteit. Ook de nieuwe Kia Stonic mocht een designprijs in ontvangst nemen, namelijk de prestigieuze iF Design Award. Het interieur van de Design Edition van de compacte crossover is eveneens voorzien van Seatwear, leverbaar in verschillende kleurcombinaties. De Kia Stonic Design Edition is verkrijgbaar vanaf € 22.055,-. Dit is inclusief airconditioning, cruise control inclusief snelheidsbegrenzer en 7” touchscreen met full map navigatie. De cee’d Sportswagon Design Edition is een veelzijdige auto met een bagageruimte van maar liefst maximaal 1.624 liter. Ook is de Design Edition standaard uitgerust met 16” lichtmetalen velgen en stijlvol privacy glass. Mede dankzij de dual zone climate control, een in hoogte verstelbare passagiersstoel en elektrische lendensteunverstelling voor de voorstoelen biedt de cee’d Sportswagon Design Edition comfort op een hoog niveau. Ook de populairste hybride van Nederland – de crossover Kia Niro – is er tijdelijk als Design Edition. Deze uitvoering wordt standaard geleverd als automaat, 18” lichtmetalen velgen, privacy glass, een schuif-/kantel zonnedak, stoelverwarming vóór en stuurwielverwarming. Ten slotte is er ook een Design Edition van de populaire Kia Sportage. De uitrusting is bijzonder compleet met standaard lederen bekleding, 8” touchscreen met full map navigatie, een JBL Premium Sound System en parkeersensoren voor. Verder zijn ook stoelverwarming vóór en achter, stuurwielverwarming, elektrisch verstelbare voorstoelen en smart key inclusief start-/stopknop standaard. Prijzen Kia Picanto Design Edition, v.a. € 15.995,- Kia Rio Design Edition, v.a. € 18.995,- Kia Stonic Design Edition, v.a. € 22.055,- Kia cee’d Sportswagon Design Edition, v.a. € 24.145,- Kia Niro Design Edition, v.a. € 31.795,- Kia Sportage Design Edition, € 32.685,- Een Kia met Private Lease is al beschikbaar vanaf € 189,- per maand. De stijlvolle Design Editions zijn beschikbaar vanaf € 239,- per maand.
  7. Nieuwe motoren en frisse uitstraling voor Kia Optima • Nieuwe 1.6 CRDi dieselmotor met laag verbruik en geringe CO2-emissie • Benzineaanbod uitgebreid met krachtige 1.6 T-GDi motor • In- en exterieur nog expressiever en verfijnder dankzij gerichte designwijzigingen • Nieuwe veiligheidssystemen waaronder Driver Attention Warning en Lane Keeping Assist • Leverbaar met nieuwe high-res Around View Monitor Breukelen - 27 februari 2018 Kia geeft het design van de Optima sedan en Sportswagon een extra boost voor een frisse uitstraling en een meer in het oog springend ontwerp. Tevens zijn er nieuwe motoren in de vorm van de 1.6 CRDi dieselmotor en 1.6 T-GDi benzinemotor, terwijl de nieuwste technologie voor veiligheid en connectiviteit zijn toegevoegd. De vernieuwde Kia Optima wordt eind derde kwartaal van dit jaar verwacht. Michael Cole, Chief Operating Officer van Kia Motors Europe: “De Optima boekte in 2017 een record in Europa met een verkoopstijging van maar liefst 75% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit model speelt dan ook een belangrijke rol in de voortdurende groei van Kia in Europa. De toegenomen verkoop is toe te schrijven aan de introductie van nieuwe varianten, zoals de Sportswagon, GT-uitvoeringen en plug-in hybrideversie. Met een opgefrist design, nieuwe motoren en nieuwe reeks veiligheidstechnologieën willen we dat momentum vasthouden. De Optima wordt aantrekkelijker zowel voor zakelijke als particuliere automobilisten.” Minder uitstoot dankzij nieuwe motoren De Kia Optima wordt leverbaar met de nieuwe 1.6 CRDi dieselmotor. Deze krachtbron vervangt de 1.7 CRDi en voldoet aan de nog strengere Euro 6d TEMP-emissienorm. Om dit te bereiken, is de dieselmotor voorzienuitlaatgasbehandelingssystemen – Selective Catalytic Reduction (SCR) – voor een substantieel lagere uitstoot van CO2, roetdeeltjes en NOx. De nieuwe motor is 100 kW (136 pk) sterk en levert een maximumkoppel van 320 Nm tussen 2.000-2.250 tpm. De andere nieuwe krachtbron is de 132 kW (180 pk) sterke 1.6 T-GDi benzinemotor. Het gaat hier om een lichtgewicht turbomotor die qua prestaties onder de huidige Optima GT met 180 kW (245 pk) sterke 2.0 T-GDi valt. De 1.6 T-GDi is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die via schakelflippers achter het stuurwiel ook handmatig te bedienen is. Tevens is het rijkarakter van de Kia Optima met behulp van de nieuwe Drive Mode Select functie in te stellen naar gelang de smaak van de bestuurder. Gasrespons en stuurreactie variëren voor een rustiger, economisch rijgedrag of juist een spannender en sportiever karakter. In de Smart-modus schakelt het systeem automatisch tussen Eco, Comfort en Sport, afhankelijk van de rijstijl en de wegcondities. Opgefrist in- en exterieurdesign De designers van Kia hebben het uiterlijk van de Optima op een aantal punten zeer doeltreffend gewijzigd. Zowel de voorbumper als de koplampen en LED-achterlichten zijn opnieuw ontworpen en bij de sedan geldt dat ook voor de achterbumper. Met een nieuwe, verchroomde afwerking ligt de ‘tiger-nose’ grille nog krachtiger op het netvlies. Ook lanceert Kia de nieuwe exterieurkleur ‘Runway Red’ en een serie lichtmetalen wielen van 16-,17-, en 18-inch. Het nieuwe stuurwiel en de matchromen afwerking van de middenconsole geven het interieur een hoogwaardige uitstraling. Ook is sfeervolle ‘ambient lighting’ toegepast rond het dashboard en bij de portieren, met keuze uit zes kleuren of een kleur die is gekoppeld aan de rijmodus. Zo is in de Eco-modus bijvoorbeeld een zachtgroene kleur te zien, terwijl de achtergrondverlichting in de rijstand ‘Sport’ rood kleurt. Ook updates voor de GT en GT-Line Behalve de reguliere uitvoeringen zijn ook de sportieve Kia Optima GT en GT-Line op details bijgeschaafd. De energieke uitstraling wordt versterkt door de zwart getinte spiegelkappen, dorpelranden en de luchtinlaat van de grille, evenals de nieuw ontworpen LED-mistlampen en 18-inch lichtmetalen wielen. De GT-Line is te herkennen aan de dubbele uitlaatuiteinden. Bij de Optima GT zijn deze uitlaten verchroomd. In het interieur van de GT en GT-Line zijn dezelfde visuele vernieuwingen te vinden als bij de andere versies. Wel specifiek voor deze uitvoeringen zijn de two-tone lederen bekleding in zwart-rood en zwartlederen stoelen met rood stikwerk. Bij de GT is het GT-logo geborduurd in de voorstoelen, in grijs of zwart naar gelang de kleur van de bekleding. Meer actieve veiligheidssystemen De Kia Optima wordt nog veiliger dankzij de nieuwste Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Het gaat hier om meerdere geavanceerde technieken die optimaal samenwerken om een aanrijdingen te voorkomen of de gevolgen daarvan te verminderen. Nieuw in dit verhaal is vermoeidheidsherkenning (DAW), dat aan de hand van het rijgedrag kan signaleren of de bestuurder vermoeid raakt of dat zijn aandacht verslapt. In dat geval klinkt een waarschuwingssignaal en verschijnt er een melding met het advies om pauze te nemen. Dit systeem draagt in belangrijke mate bij aan de verhoging van de veiligheid, aangezien vermoeidheid van de bestuurder de oorzaak is bij een kwart van alle fatale ongelukken in Europa1. Verder is de vernieuwde Kia Optima leverbaar met de autonome noodremassistentie met voetgangersherkenning, actieve rijbaanassistentie (LKAS), grootlichtassistentie (HBA) en full LED-koplampen met dynamische bochtenverlichting. Mede dankzij deze innovatieve systemen behoort de Optima tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Optimale connectiviteit met nieuw infotainmentsysteem Nieuw voor de Kia Optima is een infotainmentsysteem met een 7- of 8-inch touchscreen, navigatie met TomTom Live Services®. Het systeem biedt Apple CarPlay™ en Android Auto™ voor een perfecte koppeling en integrale bediening van smartphones. Android Auto™ is ontworpen voor Android-telefoons met een 5.0 (Lollipop) besturingssysteem of hoger; Apple CarPlay™ is toegankelijk vanaf de iPhone 5. Onderin de middenconsole zit een voorziening om smartphones draadloos op te laden. Op het beeldscherm worden ook de beelden van het Around View Monitor (AVM) camerasysteem getoond als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Dit nieuwe systeem met extra scherp high-res beeld maakt gebruik van camera’s aan de voorzijde, achterkant en zijkanten om een 360 graden beeld van de omgeving rond de auto te tonen. De vernieuwde Kia Optima wordt eind derde kwartaal van 2018 in Nederland verwacht. Zoals elke Kia wordt ook dit model standaard geleverd inclusief de unieke garantietermijn van 7 jaar of 150.000 kilometer.
  8. Nieuwe Kia Ceed: dynamisch, innovatief en op-en-top Europees • Sportief design voor nieuwe hatchback in C-segment • Meer comfort, gebruiksgemak en actieve veiligheid • Innovatie technologieën waaronder Level 2 autonome rijassistentie • Nieuwe 1.4 T-GDi benzinemotor en 1.6 CRDi dieselmotor • Naamupdate: cee’d wordt Ceed Breukelen - 15 februari 2018 Kia presenteert vandaag de compleet nieuwe Ceed, voorheen cee’d. De derde generatie is ontworpen en ontwikkeld in Europa en wordt ook in Europa gebouwd. De Kia Ceed beleeft zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève (8 t/m 18 maart 2018), samen met een tweede lid van de familie. De nieuwe Kia Ceed biedt innovatieve technologie, een sportieve vormgeving geïnspireerd op de Stinger én een meer dynamische rijervaring. De nieuwe Kia Ceed – Community of Europe, met Europees Design – is ontworpen in het Europese designcentrum van Kia in Frankfurt, onder leiding van Gregory Guillaume, European Head of Design, en Peter Schreyer, President of Design en Chief Design Officer. De nieuwe Ceed deelt de sportieve en emotionele designkenmerken van de Stinger, waardoor hij zelfverzekerd en sportief oogt. Michael Cole, Chief Operation Officer van Kia Motors Europe: “De Kia Ceed speelt al meer dan tien jaar een sleutelrol in de aanhoudende groei van Kia in Europa. De introductie van de cee’d in 2006 vertegenwoordigde een keerpunt voor Kia. Het is een auto specifiek ontworpen voor Europese kopers. De nieuwe Ceed bouwt voort op de solide basis met een krachtig en herkenbaar design en geavanceerde technologie die het comfort, het gebruiksgemak en de veiligheid verder verbeteren. De nieuwe motoren en wielophanging maken van rijden in de Ceed een plezierige ervaring. De auto biedt de hoge kwaliteit die kopers tegenwoordig van Kia verwachten. Dit wordt een van de meest innovatieve auto’s in zijn klasse.” Een nieuw design voor een nieuwe generatie De nieuwe Ceed is lager en breder geworden en heeft een langere overhang achter. Dit resulteert in een sportievere vormgeving. Rechte lijnen vervangen de afgeronde randen van het huidige model. De voorzijde oogt daardoor agressiever. De bredere ‘tiger-nose’ grille, de lagere luchtinlaat en de rechte vormen geven de Ceed zijn gezicht. Het nieuwe model heeft standaard ‘ice cube’ achtige LED-dagrijverlichtingunits, als knipoog naar de GT- en GT-Line-versies van de huidige generatie. En profil maken scherpe, rechte lijnen de motorkap van de auto optisch langer, waardoor de auto ook een statige indruk maakt. De schouderlijn is extra krachtig en loopt nu meer horizontaal. Kia geeft de nieuwe Ceed een brede C-stijl. Die is inmiddels een belangrijk designkenmerk van nieuwe Kia-modellen geworden. Daarmee krijgt de bovenste raamlijn een slanke vorm, vergelijkbaar met een halve maan. Aan de achterzijde maken LED-dagrijverlichting de nieuwe Ceed beter zichtbaar en bovenal direct herkenbaar. Een subtiele achterspoiler en de strakke horizontale lijnen geven de Ceed een krachtig voorkomen. De nieuwe Kia Ceed vijfdeurs hatchback is vanaf de introductie leverbaar met de keuze uit elf kleuren. Verder levert Kia een selectie wieldesigns.
  9. iF Design Awards voor Kia Stinger, Stonic en Picanto • ‘iF Design’ awards voor nieuwe Kia Stinger, Stonic en Picanto • In totaal heeft Kia vijftien iF Design Awards gewonnen Breukelen - 14 februari 2018 Kia Motors heeft opnieuw drie prestigieuze ‘iF Design’ Awards in de wacht gesleept. Deze onderscheidingen versterken de reputatie van Kia op het gebied van onderscheidend design. De nieuwe Kia Stinger, de compacte crossover Stonic en de nieuwe Picanto zijn elk onderscheiden in de categorie ‘Product’. 2018 is het tweede jaar op rij dat Kia maar liefst drie iF Design Awards wint én het negende opeenvolgende jaar dat de fabrikant een prijs in de wacht sleept. Met deze recente hattrick van prijzen komt het totaal aantal iF Design Awards voor Kia op 15. De in Frankfurt ontworpen Stinger, combineert het klassieke Gran Turismo design met een ruim en luxueus interieur. Geïnspireerd door de tijdloze tourers uit de jaren 70 combineert de Stinger elegante fastback verhoudingen met gespierde ‘coke bottle’ vormen tot een ontwerp wat de focus legt op de achterwielaandrijving. Ook afkomstig uit het designcentrum in Frankfurt is de Kia Stonic, een compacte crossover met een opvallend design, zowel van binnen als van buiten, gecombineerd met een verhoogde zitpositie gestoken in een praktisch SUV formaat. Het is dé Kia met de meeste personalisatiemogelijkheden waarbij er gekozen kan worden uit liefst twintig verschillende two-tone kleurstellingen. De derde generatie Kia Picanto is een energiek en uiterst populair model in het A‑segment met een opvallend fris design en hoogwaardig afgewerkt interieur. Ondanks de compacte afmetingen is de Picanto dankzij het intelligente ontwerp één van de ruimste auto’s in zijn klasse. iF design Awards 2018: 6.400 inzendingen uit 54 landen De iF Design Awards zijn één van de belangrijkste designverkiezingen ter wereld en worden sinds 1953 jaarlijks uitgereikt. De onafhankelijke jury, bestaande uit 63 design experts, hebben in 2018 in totaal 6.402 producten uit 54 verschillende landen beoordeeld. Er zijn zeven categorieën. Product, Packaging, Communication, Service Design / UX, Architechture, Interior Design en Professional Concept. De Kia Stinger, Stonic en Picanto zijn bekroond in de categorie ‘Product’. Op 9 maart vindt de officiële uitreikingsceremonie plaatst in München. Een selectie van de winnaars is te zien tijdens een expositie in ‘HafenCity’ in Hamburg. Op www.ifdesign.de en de iF Design App staan alle winnaars vermeld.
  10. De nieuwe Kia Rio GT-Line: prijzen zijn bekend • Nieuwe Kia Rio GT-Line • Zevende model in de Kia GT-Line familie • Standaard bijzonder rijk uitgerust • Per direct te bestellen • Consumentenadviesprijs vanaf € 21.235,- • Uiteraard 7 jaar garantie Breukelen - 07 februari 2018 Kia maakt de prijzen bekend van de nieuwste telg in de GT-Line familie; de Kia Rio GT-Line. De Rio GT-Line wordt geleverd met een 1.0 T-GDi motor met 100 of 120pk en is verkrijgbaar vanaf respectievelijk € 21.235,- en € 22.735,-. De verkoop is per direct gestart. Na de GT-Line-versies van de Sorento, Stinger, Optima, Sportage, cee’d en Picanto introduceert Kia met de Rio GT-Line het zevende familielid in GT-Line uitvoering. “De Rio is wereldwijd een van de bestverkochte Kia-modellen. In Nederland is in 2017 de verkoop van dit succesmodel met 54% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. De GT-Line versie zal de verkopen van de Rio dankzij de dynamische en sportieve styling én vele innovatieve comfort- en veiligheidssystemen zeker een extra impuls gaan geven. Met deze uitbreiding van de GT-Line familie onderstreept Kia tevens haar sportieve karakter”, aldus Léan Verstoep, Managing Director van Kia Motors Nederland. De sportieve versie van de Kia Rio debuteert op de Autosalon van Genève (8 t/m 18 maart) en wordt in april verwacht bij de Kia-dealers.
  11. Gemaakt in Europa: Kia kondigt komst nieuwe generatie Ceed aan Breukelen - 06 februari 2018 De nieuwe Kia Ceed maakt zijn debuut tijdens de Autosalon 2018 in Geneve. Naast het vijfdeurs hatchback model van de Ceed wordt tevens een tweede lid van de nieuwe Ceed familie onthuld. De derde-generatie Ceed is ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Europa en is voorzien van innovatieve nieuwe technologieën en motoren, een volwassen en sportief nieuw design, en biedt een meer dynamische rijervaring. De nieuwe Ceed is ontworpen in het Europese design centrum van Kia in Frankfurt. Geïnspireerd door het fastback ontwerp van de Stinger heeft de nieuwe Ceed een dynamischer en zelfverzekerder uiterlijk. Specifiek ontworpen voor de Europese markt, beschikt de nieuwe Ceed over nog verfijndere rijeigenschappen dan zijn voorganger. Het nieuwe model heeft ook een aangepaste naam – cee’d wordt Ceed, een auto voor de Community of Europe, met een Europees Design. Naar verwachting start de Europese verkoop van de nieuwe Kia Ceed vanaf tweede helft 2018.
  12. Fun to drive: de nieuwe Kia Rio GT‑Line • Kia presenteert eerste foto’s en informatie van nieuwe Rio GT-Line • Kia Rio GT-Line zevende model in de GT-Line familie • Rijke uitrusting en direct herkenbaar aan sportieve details • Verkoop start einde eerste kwartaal 2018, prijs nog niet bekend • Uiteraard 7 jaar garantie Breukelen - 24 januari 2018 Sportieve looks, zowel vanbinnen als vanbuiten, een krachtige turbobenzinemotor in combinatie met een handmatig te bedienen vijf- of zesversnellingsbak en directe besturing: de nieuwe Kia Rio GT-Line heeft het allemaal. De sportieve versie van de Kia Rio debuteert op de Autosalon van Genève (8 t/m 18 maart). De verkoop start aan het einde van het eerste kwartaal van 2018. Kia breidt de GT-Line verder uit. Na de GT-Line-versies van de Sorento, Stinger, Optima, Sportage, cee’d en Picanto introduceert Kia met de Rio GT-Line het zevende familielid in GT-Line uitvoering. “De Rio is wereldwijd een van de bestverkochte Kia-modellen. We hebben sinds de verkoopstart van de nieuwe Rio in het eerste kwartaal van 2017 al meer dan 54.000 exemplaren verkocht in Europa”, zegt Michael Cole, Chief Operating Officier van Kia Motors Europe. “De nieuwe GT-Line-versie verhoogt de aantrekkingskracht en geeft de verkopen van de Rio dankzij de zelfverzekerde, sportieve styling en vele comfort- en veiligheidsvoorzieningen een extra impuls.” Unieke kenmerken De nieuwe Kia Rio GT-Line heeft een aantal unieke kenmerken, onder meer de lichtmetalen 17-inch GT-Line-wielen en ‘ice-cube’-achtige LED-mistlampen, geïnspireerd op die van de cee’d GT en pro_cee’d GT. Andere kenmerken zijn twee uitlaateindstukken, LED-dagrijverlichting en verchroomde omlijsting van de ruiten. De dakspoiler en dorpels zijn afgewerkt in hoogglans zwart, net als de herkenbare ‘tiger nose’ grille met verchroomde details. Er is keuze uit zes carrosseriekleuren: Aurora Black, Platinum Graphite, Signal Red, Clear White, Silky Silver en Most Yellow. In het interieur monteert Kia stoelen die bekleed zijn met zwart kunstleder en grijze stof, afgewerkt met contrasterende stiksels, en een sportief D-vormig lederen stuurwiel. Nieuwe metallic afwerking rond de schakelaars in de portieren en de versnellingshendel en het in koolstofvezel-look afgewerkte dashboard maken het geheel compleet. De Rio GT-Line is standaard ook nog voorzien van aluminium pedalen en meesturende koplampen voor perfecte verlichting in bochten. Voor de GT-Line levert Kia standaard een 7,0-inch ‘zwevend’ touchscreen met navigatie en ondersteuning van Apple CarPlayTM en Android AutoTM. Een achteruitrijcamera, verwarmbare stoelen en stuurwielverwarming zijn eveneens standaard. Rijke veiligheidsuitrusting Zoals elke Rio heeft ook de Rio GT-Line een rijke veiligheidsuitrusting, onder meer door toepassing van Advanced High Strength Steel en zes airbags (vóór-, zij- en gordijnairbags). De op de GT-Line standaard Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) tillen het veiligheidsniveau naar een nog hoger niveau, onder meer door remassistentie met voetgangersherkenning. Dit systeem werkt samen met rijbaanassistentie dat de bestuurder waarschuwt als die zonder richting aan te geven van rijstrook dreigt te wisselen. De Kia Rio GT-Line is ook verkrijgbaar met vermoeidheidsherkenning, dat is ontwikkeld om vermoeidheid bij de bestuurder te signaleren en hem of haar hierop met waarschuwingssymbolen en -signalen te attenderen. Behalve veilig is de Kia Rio ook ruim, want de bagageruimte bedraagt 325 liter. De Kia Rio GT-Line is uitgerust met een krachtige 1,0-liter T-GDi-turbobenzinemotor met 74kW (100 pk) of 88 kW (120 pk) vermogen. Het maximumkoppel van 171 Nm is voorhanden tussen 1.500 en 4.000 toeren per minuut. Kia koppelt de turbobenzinemotor aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak.
  13. Kia vergroot marktaandeel met verkooprecord in 2017 • Beste verkoopjaar ooit voor Kia, marktaandeel Europa gegroeid tot 3% • Recordaantal van 472.125 auto’s verkocht, toename van 8,5% t.o.v. 2016 • Kia in Nederland realiseert groei van ruim 24% • Sterke groei mede dankzij introductie van nieuwe modellen: Rio, Picanto, Stonic én Stinger • Verkoop van hybride en elektrische modellen bijna verdriedubbeld Breukelen - 23 januari 2018 2017 was het beste Europese jaar ooit voor Kia. Ten opzichte van 2016 steeg de verkoop met maar liefst 8,5%, terwijl de Europese markt als geheel met 3,3% groeide. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association). Kia verkocht een recordaantal van 472.125 nieuwe auto’s, tegenover 435.316 in 2016. Het marktaandeel van Kia in Europa groeide tot 3%; een mijlpaal voor de Koreaanse autofabrikant. Dankzij vier nieuwe modellen was de groei in Nederland ruim 24%. Met 4.527 stuks is de Kia Niro zelfs de best verkochte hybride auto in Nederland en heeft daarmee een grote bijdrage geleverd aan het verkoopsucces. De sterke groei werd onder andere bereikt door de introductie van nieuwe modellen: de compacte crossover in het B-segment; de Rio, de compacte Picanto in het A-segment, de hatchback in het B-segment, de Stonic en de Stinger, de fastback Gran Turismo. Ook de verkoop van hybride en elektrische modellen droeg bij aan het succes. “2017 was voor Kia in Europa een jaar van verandering, waarin het een aantal belangrijke modellen introduceerde”, zegt Michael Cole, Chief Operating Officer van Kia Motors Europe. “De nieuwe generaties populaire compacte modellen Rio en Picanto kregen gezelschap van nieuwe modellen in segmenten waarin Kia nog niet actief was. De Stonic is nu al een sterke verkooptopper voor Kia, terwijl de Stinger met zijn looks én prestaties indruk maakt op klanten en de media.” Cole vervolgt: “Hybride en elektrische modellen spelen ook een steeds belangrijkere rol in ons modellengamma. In 2017 zagen we de verkoop hiervan bijna verdrievoudigen, onder meer door de introductie van twee nieuwe plug-in hybrides en de steeds populairdere Niro, onze hybride crossover. Feit is dat nu al bijna een op de tien in Europa verkochte Kia modellen een (deels) elektrische aandrijflijn heeft. Deze trend groeit in de komende jaren verder en auto’s met een alternatieve aandrijflijn zullen een belangrijke bijdrage gaan leveren aan het bereiken van ons doel voor de middellange termijn: de verkoop van een half miljoen auto’s per jaar in Europa.” Verkoop van hybride en elektrische modellen bijna verdrievoudigd in één jaar 2017 was een recordjaar voor de verkoop van modellen met een alternatieve aandrijving van Kia Motors Europe. In het eerste volledige kalenderjaar dat de Niro in Europa op de markt is, verkocht Kia in totaal 30.986 exemplaren van de hybride crossover waarvan 4.527 in Nederland. Van de onlangs in Nederland geïntroduceerde Kia Niro Plug-in Hybrid verkocht Kia in Europa in totaal 2.888 exemplaren. De Soul EV noteerde in Europa een recordverkoop met 5.718 exemplaren: een toename van 28,5% ten opzichte van 2016. De Optima-familie kreeg een nieuw lid in de vorm van de Optima Sportswagon Plug-in Hybrid. Daarvan verkocht Kia vorig jaar 2.382 stuks in Europa. Tijdens de 2018 Consumer Electronics Show in Las Vegas kondigde Kia aan dat het tegen 2025 zestien elektrische modellen wil aanbieden waaronder vijf hybrides, vijf plug-in hybrides, een nieuwe EV én een brandstofcelauto. Sportage blijft bestseller, verkoop Rio en Picanto groeit fors De Kia Sportage behoudt zijn koppositie als bestseller in het Europese Kia-gamma, met 131.783 verkopen in 2017. De Rio eindigt op de tweede positie na de introductie van de nieuwe generatie in het eerste kwartaal van 2017: de verkoop groeide van 68.580 in 2016 naar 72.688 in 2017 – een toename van 6%. Van de in Europa gebouwde cee’d-modelfamilie (bestaande uit de vijfdeurs hatchback, de Sportswagon en de driedeurs pro_cee’d) verkocht Kia 72.105 exemplaren. De nieuwe Picanto – ook in het eerste kwartaal van 2017 geïntroduceerd – eindigde op een vierde plaats en liet met 63.145 exemplaren een nieuw verkooprecord noteren – een groei van 14,3% ten opzichte van 2016. In Nederland ziet de top 5 van best verkochte Kia-modellen er als volgt uit: op plaats één de Picanto met 9.896 stuks, gevolgd door de hybride Niro met 4.527 verkochte exemplaren, de Sportage, waar 3.019 exemplaren van zijn verkocht, gevolgd door achtereenvolgens de Rio en cee’d met respectievelijk 3.018 en 1.333 verkochte exemplaren. Nieuwe modellen in nieuwe segmenten De introductie van zowel de Stonic en de high-performance Stinger in het laatste kwartaal van 2017 in Europa droeg eveneens bij aan het sterke verkoopresultaat. Van de Stinger – de snelst accelererende en krachtigste Kia ooit gebouwd – verkocht Kia in de laatste maanden van 2017 maar liefst 1.265 exemplaren. Van de nieuwe Stonic – gepositioneerd in het snelgroeiende B-SUV-segment – verkocht Kia in de eerste verkoopmaanden in totaal 11.747 exemplaren.
  14. ‘Boundless for all’: Kia presenteert visie op mobiliteit van de toekomst op beurs in Amerika • Kia presenteert autonome, connected en eco-/elektrische technologie op Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas • Complete modellengamma in de toekomst ‘connected’ • In het jaar 2025 biedt Kia zestien modellen met elektrische aandrijving; hybride, volledig elektrisch en met brandstofcel • Niro EV Concept biedt indrukwekkende actieradius van 383 kilometer • Kia biedt tegen 2021 Level 4 autonome auto’s aan voor rijden in slimme steden • Lancering van autodeeldienst ‘WiBLE’ in enkele Europese landen in 2018 Breukelen - 09 januari 2018 Kia presenteert op de Consumer Electronics Show (CES) 2018 in Las Vegas haar visie op de toekomst van mobiliteit. Onder de noemer ‘Boundless for all’ (Grenzeloos voor iedereen) presenteert Kia een toekomst waarin de mogelijkheden voor mobiliteit en vervoer onbeperkt zijn. Om mobiliteitsdiensten nog beter te maken, demonstreert Kia ook een reeks nieuwe technologieën als onderdeel van haar nieuwe 'ACE'-strategie om auto’s Autonomous, Connected en Eco/Electric te maken. “’Boundless for all’ is de visie van Kia op de toekomst, waarin iedereen kan genieten van de voordelen van toekomstige mobiliteit. Dit is het manifest voor haar rol als aanbieder van massamobiliteit in de toekomst. Klanten van nu vinden vaak dat een auto ‘slechts een vervoermiddel’ is, maar Kia is vastberaden om voor meer te gaan door een bredere oplossing voor mobiliteit aan te gaan bieden. ‘Boundless for all’ staat voor een toekomst waarin een voertuig zoveel meer is”, stelt Dr. Woong-chul Yang, Vice Chairman en hoofd R&D Centre van Kia. De ‘ACE’-strategie van Kia is gebaseerd op drie elementen die samen voor de toekomstvisie van persoonlijke mobiliteit zorgen: Autonomous – Kia wil Level 4 autonoom rijdende auto’s op de markt brengen en in 2021 met tests in ‘Smart Cities’ beginnen. Connected – In 2025 past Kia connected autotechnologie toe in elk segment van haar modellengamma. Eco/Electric – Kia introduceert tot 2025 zestien voertuigen met elektrische aandrijving in de vorm van nieuwe hybrides, plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s inclusief een gloednieuwe brandstofcelauto (FCEV) in 2020. Tegelijk met de nieuwe technologie kondigt Kia aan dat het haar autodeeldienst ‘WiBLE’– gelanceerd in 2017 in Korea – verder uitrolt in 2018, te beginnen in Europa. Beyond Autonomous Driving: het beursthema voor ‘connected’ voertuigen van Kia De interactieve presentaties van Kia tijdens CES 2018, die bestaande- en toekomstige technologie combineren, geven een voorproefje van een toekomst van ‘Beyond Autonomous Driving’. Bezoekers kunnen alle nieuwe autonome rijtechnologieën zelf ervaren via een VR-simulator (Virtual Reality) en via een V2X-diorama zien hoe auto’s zich kunnen verbinden met andere voertuigen in een stedelijke omgeving. Kia wil in 2019 een grootschalige testvloot aan autonome voertuigen op de openbare weg in gebruik nemen als opmaat voor commerciële productie van deze technologie. Het hoopt Level 4 autonoom rijden in slimme steden mogelijk te maken in 2021 met een nieuw Smart City-pilotproject. “De connected auto’s van Kia worden grenzeloos en bieden een nieuwe mobiliteitservaring. Virtual reality, zelfrijdende auto’s en ‘vehicle-to-everything’ connectiviteit werden ooit beschouwd als technologie van een verre toekomst. Nu deze steeds sneller realiteit worden, onderzoekt Kia hoe het de nieuwe technologie het beste kan inzetten en toepassen voor haar klanten. Wij demonstreren onze strategie en visie voor toekomstige mobiliteit met een reeks interactieve displays die laten zien wat onze klanten kunnen verwachten”, aldus Vice Chairman Yang. 16 nieuwe voertuigen met elektrische aandrijving in 2025 Kia blijft zijn gamma milieuvriendelijke voertuigen de komende jaren verder uitbreiden en biedt in 2025 in totaal zestien voertuigen aan met elektrische aandrijving, waaronder een brandstofcelauto (FCEV) in 2020. “In het jaar 2025 bieden wij zestien modellen aan met een geavanceerde aandrijflijn; vijf nieuwe hybrides en plug-in hybrides, vijf nieuwe volledig batterij-elektrische auto’s en een op volume gerichte FCEV in 2020. Deze FCEV vormt de spil van Kia’s inspanningen om een toekomst van emissievrije mobiliteit te realiseren”, zegt Yang. Als onderdeel van deze strategie presenteert Kia de Niro EV Concept tijdens de CES 2018. Het studiemodel combineert het stijlvolle design van een moderne compacte cross-over met de hoge efficiency van een geavanceerde volledig batterij-elektrische aandrijflijn. De Kia Niro EV Concept vertegenwoordigt de volgende stap in de voortdurende reis van het merk naar elektrificatie. De Kia Niro EV Concept is een volledig elektrische compacte cross-over, die is ontworpen door de designstudio in Korea. Zijn aerodynamische design laat de wind eenvoudig over, langs en onder de auto door glijden. De traditionele grille – niet langer noodzakelijk voor het koelen van de motor – is vervangen door een interactieve display, gecombineerd met ultra-smalle verlichting. Het profiel van het studiemodel is geïnspireerd op de huidige Kia Niro. De achterzijde van de Niro EV Concept oogt clean en heeft scherpe randen, zodat de luchtstroom eenvoudiger de achterkant van de auto loslaat. Met een fluisterstille elektrische aandrijflijn én de verwachting dat een dergelijke auto over het algemeen in een stedelijke omgeving zal rijden, is de Niro EV Concept uitgerust met nieuwe technologie om de veiligheid van voetgangers verder te verbeteren. Zo is de Niro EV Concept voorzien van het nieuwe Active Pedestrian Warning System (APWS) dat vier frontcamera’s, objectherkenningstechnologie en frontspeakers omvat. Wanneer het systeem een overstekende voetganger of fietser vóór de auto detecteert, klinkt er een waarschuwgingssignaal uit de speakers, dat rechtstreeks is gericht aan die ene persoon om hem of haar op de aanwezigheid van de auto te attenderen. APWS is gekoppeld aan het nieuwe interactieve lichtsysteem van de Niro EV Concept. Dit systeem biedt omstanders een uiterst intuïtieve visuele communicatie met het voertuig. Het interieur van de Kia Niro EV Concept kenmerkt zich door een pure, minimalistische en digitale vormgeving, waardoor een betere interactie is met de nieuwe technologie en voorzieningen. Het dashboard heeft een horizontale lay-out met grote oppervlakken, dat de bestuurder en de passagiers een veilig omsloten gevoel geeft. Het effect is een gevoel van ruimte en rust in het interieur, dat versterkt wordt door de zachte tinten zilvergrijs en brons op alle oppervlakken. De Niro EV Concept wordt aangedreven door een nieuwe generatie batterij-elektrische aandrijflijn die Kia in de nabije toekomst introduceert. De aandrijflijn bestaat uit een 64 kWh lithium-polymeer-batterij, gekoppeld aan een krachtige 150 kW sterke elektromotor. Hiermee is het verwachte bereik in de praktijk van één acculading ruim 380 kilometer, zonder enige vorm van uitstoot. Interactieve presentaties geven voorproefje van nieuwe in-car technologie Ook toont Kia op CES 2018 haar nieuwste HMI-technologieën, autonome rijvoorzieningen en ’s werelds eerste in-car 5G-verbinding. Stuk voor stuk voorproefjes van innovaties die Kia in toekomstige modellen kan toepassen. Kia demonstreert deze innovaties in interactieve ‘cockpits’ en presenteert daarmee de visie ‘Beyond Autonomous Driving’ met technologie waarvan passagiers in de toekomst van autonome voertuigen kunnen gebruikmaken. De eerste cockpit laat bezoekers de innovatieve HMI van de Niro EV Concept ervaren. De nieuwe HMI biedt betere interactie tussen inzittenden en het voertuig. De bediening van het infotainmentsysteem en de verwarming, ventilatie en airconditioning gebeurt via aanraking en gebaren, waarbij het stuurwiel als afstandsbediening fungeert. De bestuurder kan ‘swipen’ langs een met geperforeerd leder afgewerkt paneel op het tweespaaksstuurwiel. Met verschillende gebaren kan de bestuurder een favoriet muzieknummer selecteren en het volume en de ventilatie regelen. Het digitale dashboard toont extra informatie aan de bestuurder, onder meer over het voertuig, de aandrijflijn en de reis. Onderdeel van de meer digitale interactie tussen auto en bestuurder is dat de nieuwe HMI ‘inloggen’ op het voertuig mogelijk maakt door gezichts- en stemherkenning. De gezichts- en stemherkenningstechnologie, ontwikkeld in samenwerking met Amazon Web Services (AWS), verwelkomt de bestuurder en stelt zijn voorkeursinstellingen in. Het nieuwe systeem is uiterst accuraat en schakelt veel functies van de auto uit als de bestuurder het identificatieproces niet doorstaat. De HMI-cockpit op CES 2018 laat gebruikers deze nieuwe opwindende in-car technologieën ervaren. Een tweede cockpit demonstreert ’s werelds eerste in-car 5G-verbinding – met realtime verbinding tussen twee posities, in dit geval Las Vegas en Seoul in Korea. De 5G-verbinding maakt het mogelijk om content snel en betrouwbaar naar het infotainmentsysteem van de auto te streamen. De tweede cockpit presenteert ook het Separate Sound Control System van de Niro EV Concept, waarmee zowel de vóór- als de achter passagiers de geluidsscheidingstechnologie van Kia kunnen ervaren. Deze technologie maakt het mogelijk dat passagiers vóór- en achterin tegelijkertijd naar hun eigen muziek luisteren, zonder dat de anderen daar last van hebben. Het systeem – geheel ontwikkeld door Kia – maakt gebruik van acht in de hoofdsteun geïnstalleerde speakers die het geluid over de voor en achterste zitrij verspreiden. Noise-cancellation-technologie voorkomt dat geluid van de ene zitrij de andere geluidszone binnendringt. Door twee geluidszones in de auto te creëren, maakt Kia het mogelijk dat inzittenden genieten van hun eigen muziek of podcasts. Kia gelooft dat deze technologie het comfort in toekomstige modellen kan verhogen. Tot slot kunnen bezoekers met een aantal virtual reality exposities de autonome rijhulptechnologieën van Kia ervaren. De VR-simulators demonstreren via VR-headsets autonome rijhulptechnologie in diverse omgevingen. Kia lanceert autodeeldienst WiBLE in 2018 in Europa Na de succesvolle lancering in Korea rolt Kia in 2018 haar autodeeldienst ‘WiBLE’ uit in Europa. WiBLE is een afkorting voor ‘Widely Accessible’ en wordt eind 2018 geïntroduceerd in een aantal Europese markten en steden. Kia breidt de dienst in de komende jaren verder uit naar markten over de hele wereld. WiBLE wordt aangeboden in stadscentra en biedt voertuigen aan klanten, die niet over een eigen auto beschikken. Gebruikers van WiBLE in Korea hebben toegang tot een uitgebreide range van Kia-modellen om het laatste deel van hun reis mee af te leggen – onder meer de Soul EV en de Niro Hybrid. Alle WiBLE-auto’s zijn voorzien van actieve veiligheidssystemen om klanten hun reis veiliger te laten voltooien in een auto die ze waarschijnlijk niet (volledig) kennen. Dit format wordt naar verwachting ook in nieuwe WiBLE-markten uitgerold. WiBLE is toegankelijk via de bijbehorende smartphone app. Gebruikers betalen alleen als ze een WiBLE-auto gebruiken. De hoogte van de ritprijs is afhankelijk van de tijd die in de auto wordt doorgebracht. WiBLE in Europa geeft gebruikers de mogelijkheid om ergens naartoe te rijden zonder de verplichting om de auto weer in te leveren bij het vertrekpunt: maximaal gebruiksgemak en value for money. Kia maakt de eerste Europese WiBLE-locaties later dit jaar bekend.
  15. Euro NCAP geeft Kia Stinger en Kia Stonic maximale veiligheidsscore van vijf sterren • Euro NCAP beloont Kia Stinger met hoogst mogelijke veiligheidsscore • Vijf sterren veiligheid voor nieuwe Kia Stonic met Advanced Driving Assistance pack • Hoge veiligheidsniveaus mede bereikt door Advanced High Strength Steel carrosserie • Veel opties aan Advanced Driver Assistance Systems verkrijgbaar • Electronic Stability Control en Vehicle Stability Management standaard aanwezig Breukelen - 22 december 2017 De nieuwe Kia Stinger sportsedan en de compacte crossover Stonic zijn door Euro NCAP bekroond met de maximale veiligheidsscore van vijf sterren. De topscore geldt voor alle uitvoeringen van de Stinger en voor alle Stonic-modellen met het optionele pakket met slimme actieve veiligheidssystemen. De Kia Stinger overtuigde op alle onderdelen. De bescherming van volwassen inzittenden kreeg een hoge score van 93%. De veiligheid van kinderen in de auto is beloond met 81%, de voetgangersveiligheid met 78% en ‘Safety Assist’ met 82%. De Kia Stonic met optionele Advanced Driving Assistance Pack behaalde een score van 93% voor volwassenenbescherming, 84% voor de veiligheid van kinderen in de auto, 71% voor voetgangersveiligheid en 59% voor het onderdeel ‘Safety Assist’. De uitstekende veiligheid van beide modellen is mede bereikt door de zeer sterke Advanced High Strength Steel carrosserie, de diverse airbags (zes in de Stonic en zeven in de Stinger) en talrijke actieve en passieve hightech veiligheidssystemen. Euro NCAP is bij zowel de Stonic als de Stinger onder de indruk van de bescherming van het passagierscompartiment. Dat blijft zeer stabiel bij een aanrijding waardoor passagiers zowel voor- als achterin van maximale veiligheid genieten. In het geval van de Stinger zijn alle inzittenden goed beschermd tegen een zogeheten whiplash, terwijl letsel bij voetgangers wordt beperkt door de actieve motorkap, die omhoog komt als een voetganger wordt geschept. Het Autonomous Emergency Braking-systeem van de Stinger en Stonic hielp uitstekend een impact te voorkomen tijdens tests in de categorie ‘Safety Assist’. De maximale veiligheidsscore van vijf sterren van Euro NCAP geldt voor alle Stinger-uitvoeringen, ongeacht de motorisering (diesel of benzine) of aandrijfconfiguratie (RWD of 4WD). De veiligheidsscore van vijf sterren geldt voor elke Stonic met het Advanced Driver Assistance Pack van Kia1. Hightech veiligheidssystemen De Kia Stinger wordt in Nederland standaard geleverd met de nieuwste Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Vehicle Stability Management (VSM), Electronic Stability Control (ESC), Autonome noodremassistentie met voetgangersherkenning (AEB), Adaptieve Cruise Control met Stop & Go, Actieve rijbaanassistentie (LKAS), Active motorkap, grootlichtassistentie (HBA), dodehoekdetectie (BSD), kruisend verkeersdetectie achter (RCTA) en 3600-graden camera (AVM), voor manoeuvres op lage snelheid zijn standaard. De Stinger wordt standaard ook geleverd met het innovatieve Driver Attention Warning-systeem (DAW), dat een afgeleide of vermoeide bestuurder waarschuwt. In Europa is vermoeidheid van de bestuurder de oorzaak van 25 procent van alle fatale ongelukken. Het systeem registreert diverse handelingen van de bestuurder en de bewegingen van de auto. Met een geluidssignaal én een grafisch weergegeven waarschuwing in het instrumentenpaneel wordt gewaarschuwd als de concentratie van de bestuurder afneemt. ADAS-systemen voor de Stonic zijn: autonome noodremassistentie met voetgangersherkenning (AEB), dodehoekdetectie (BSD) met kruisend verkeersdetectie achter (RCTA) en rijbaanassistentie (LDWS). Vermoeidheidsherkenning (DAW) is eveneens optioneel verkrijgbaar. Elke Kia Stonic heeft standaard VSM en ESC. De verkoop van de nieuwe Kia Stinger en Kia Stonic is inmiddels begonnen. Voor de Stinger is er keuze uit drie motoren: een 2,2-liter turbodieselmotor met 147 kW (200 pk) vermogen en 440 Nm koppel, een 2,0-liter turbobenzinemotor met 188kW (255 pk) en 353 Nm en – voor de Kia Stinger GT – een 3,3-liter Twin Turbo V6 Lambda II-benzinemotor met een vermogen van 272 kW (370 pk) en 510 Nm trekkracht. De Stinger GT is de krachtigste en snelst accelererende Kia ooit. Alle motoren zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De auto is leverbaar met achter- of vierwielaandrijving. De Stinger is in Nederland verkrijgbaar vanaf € 59.995,-. De Kia Stonic is leverbaar met een 1.2 MPI met 62 kW (84 pk), een krachtige 1.0 T-GDi met 88 kW (120 pk) of een koppelrijke 1.6 CRDi dieselmotor met 81 kW (110 pk). Kia koppelt elke motor standaard aan een handgeschakelde transmissie. Uiteraard geldt voor elke Stonic en Stinger de unieke zeven jaar of 150.000 kilometer garantie van Kia. 1 Zonder dit pakket behaalt de Stonic een veiligheidsscore van drie sterren.