steamduck

Leden
  • Aantal bijdragen

    57
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

26 Excellent

Over steamduck

  • Rang
    Junior Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Technisch specialist materieel bij een openbaar vervoer organisatie
  • Auto ('s)
    KIA Sorento Exclusive 2.4L 2WD Automaat (2010; XM)
    ex Sportage 2006 Ex. 2.0 CVVT

Recente profielbezoeken

404 profielweergaven
  1. Hoi, Nee je kan het stuur niet zomaar demonteren en een paar graden verdraaien. Simpelweg omdat er fixed punten zijn waar het stuur op de kolom op vastgrijpt. Je kan die vaste punten eenvoudig zien als je even googled op stuur kia picanto en dan naar afbeeldingen gaat. De achterzijde heeft met behulp van metalen strippen een fixed point op de stuurkolom.dat is ook nodig om de kracht van het sturen over te brengen. Andere automerken hebben een getande stuuras (VW golf). Sleutelen aan het stuur is tegenwoordig niet zonder gevaar. De airbag kan geactiveerd worden als niet de juiste voorzorgen genomen worden. Het ziet er naar uit de scheefstand veroorzaakt wordt door een wat minder geslaagde uitlijning. Gewoon ff terug gaan en vragen of ze het vene " recht" kunnen zetten.:)
  2. Tja, Deze trending topic mag bij het archief. Vrijdag 17-2-2017, na veel wikken en wegen, de wagen ingeruild. De laatste kilometers van woonplaats naar KIA vestiging voelen vreemd. Ze heeft me nooit in de steek gelaten. Ruim 187000 op de teller maar ook zeer groot onderhoud voor de boeg. Nieuwe distributieriem, koppeling, schokbrekers, kleine beurt en nog wat kleine ongemakkelijkheden. Met gemengde gevoelens overhandig ik de sleutels en de overschrijvingspapieren. Een paar tellen later het vrijwaringsbewijs en ze niet meer van mij. Dag toet, dank je wel voor de vele veilige en betrouwbare kilometers
  3. o ja, links op de foto zie je net de onderkant van een wagen op de brug. Kleur blauw. dat was mijn Sportage
  4. Hoi Wero, Vertel eens wat meer. Gebruik je de originele audio / navigatie of heb je een ander systeem? Heeft het altijd bagger geklonken of recent? Ik heb sinds vrijdag ook een XM en heb er een ander audio / navigatie systeem ingezet. Kan met de instellingen van het systeem een goed geluid bereiken. De bestaande speakers hebben wel de neiging om wat "midden" in te houden, zo is ijn ervaring. Weet van een aantal standaard KIA systemen dat het heel slecht klinkt als je surround aan zet. ik heb wel in de service manual zitten kijken hoe je bij de speakers komt. Dat is ff sleutelen.
  5. KIA Sorento 2 (2010->2014)
  6. Auto: KIA Sorento 2 (2010->2014) Eigenaar: steamduck Toegevoegd op: 2017-02-22 Bekijk deze auto: KIA Sorento 2 (2010->2014)
  7. Ja, Ja, Ik weet het, het is al woensdag. Maar eerst zelf even genieten van mijn nieuwe wagen. Vrijdag een flinke tijd bezig geweest mijn navigatie (kenwood DNX 7150) om te bouwen van de Sportage naar de Sorento. Bij de dealer gedaan en goede hulp gehad met de ombouw. (ja dat hadden we zo afgesproken). Goede antenne splitter versterker voor DAB+ geplaatst opdat ik met de bestaande antenne ook DAB+ kan ontvangen. Achteruitrijcamera aangesloten en het geheel netje ingebouwd. Altijd leuk, die berg kabels en dan netjes alles weer dicht gemaakt. Weekend druk geweest met gezin en sport en dan is het zo maandag en neemt het werk het weer even over. Gisteren voor het eerst naar Amersfoort met de nieuwe aanwinst. Is me goed bevallen. Bij deze toch een plaatje, nog in de garage bij de dealer. Als het wat mooier weer is, zal ik er nog wat schieten.
  8. Van klein SUVvertje (sportage) naar een groter SUVvertje (Sorento). T'is een 2010'r (XM) automaat xclusive. Foto's komen er aan, zodra ze er is. Inmiddels bezig om alles aan het regelen / inkopen voor de ombouw van mijn Navi naar de Sorento. Ik neem mijn Kenwood DNX7150 mee. Daar heb ik voorlopig nog kaartupdates bij. Inbouwframe, antenne spullen voor DAB+, stuurwiel interface en een kabel voorde phone. Ben er bijna. Normaal haal ik dat uit Duitsland, goede ervaringen mee en ruim 100 euro goejekoper. Helaas deze keer slechte ervaringen bij hetzelfde bedrijf. Toch maar in NL besteld, dinsdag alles binnen. Dat is net op tijd voor de omruil. Inmiddels ook de papieren etc. van de Sportage aan het opzoeken. Vandaag nog wat foto's in de sneeuw gemaakt. Inmiddels ook verzekering etc. in orde gemaakt en de nieuwe Sorento aangemeld in "mijn kia" . Zal vrijdag wat foto's maken en plaatsen.
  9. Keuze is gemaakt. Vandaag een Sorento aangeschaft. 17-2 is de dag.
  10. Hoi Bigwade, Tja, zowel de auto als mijn werk voertuigen noem ik "ze" en "haar", waarom? Heel simpel. Alles wat aandacht en verzorging behoeft is... Laat je het na, gaan de hakken in het zand en na verloop van tijd komt lopen of dienst weigering Helpt geen bos bloemen tegen.
  11. Hoi, Zeker weten een ketting. Vndaag nog naar een opengewerkt model van de motor staan te kijken. Belangrijk is regelmatig olie vervangen en de goede olie gebruiken. Van ketting schade wordt je niet vrolijk en de beurs helemaal niet
  12. De keuze is zachtjes toch wel gemaakt. Geen groot onderhoud maar vervangen. Althans, die kant gaat het wel op. Vandaag nogmaals wezen kijken bij een Sorento en een goed gesprek bij de dealer daarover gehad. Dinsdag naar een andere dealer om ook daar naar een Sorento te kijken. Rij in de Sportage met een beetje het gevoel van "in de steek laten". kan goed aan een Sorento wennen en ook de "hoofddirectie" vindt het een fijne wagen. Hoofdsteunen is opgelost. Dealer heeft hoofdsteunen van een ander type / model laten komen en dat scheelt inderdaad een aantal cm. Staan ook een aantal topics in de fora. Schijnt dat met name Venga en Sorento last hebben van het hoofdsteunen ongemak. Rij wel enigszins in reserve tijd met de Sportage, althans zo ervaar ik het een beetje. Ze moet een nieuwe distributieriem en ik ben inmiddels de magische grens wat voor een riem staat, gepasseerd. Lique: Dank je wel voor de hageltip. Dat had ik nog niet bedacht, en dank voor de expert van dit type wagen in de club. in de garage heb ik een foto van de Sportage geplaatst terwijl ze op een rangeerterrein van mijn werk staat. Goh, toch wel boeiend hoe heel langzaam het sentiment naar wat nieuws gaat!
  13. Hoi allemaal, Donderdag een proefrit gemaakt in een Sorento 1 uit 2008 met weinig kilometers. Is me niet helemaal bevallen. Zaterdag terug voor de eerste. Toch weer even kijken hoe het zit met de minpuntjes van dit model / uitvoering van de Sorento. 1) hoofdsteunen voor, staan echt te ver naar voren. Zeker bij een stand van de rugleuning die fijn is voor de rug. dealer zegt een oplossing te hebben, gaan ik bekijken (samen met de hoofddirectie) 2) het (mooie) panoramadak. Zit er in, haal je er niet uit maar ik heb eerder een fijn lekkend dak gehad en, veel belangrijker, het neemt hoofdruimte weg. Ik ben lang en zoonlief is nog niet klaar met groeien. Wil nogmaals controleren hoeveel hoofdruimte er nu is. 3) De bekleding. Heb me er inmiddels bij neergelegd dat alle uitvoeringen van die glijbekleding hebben en dat een stoffen uitvoering van de bekleiding in dit segment meer als een studiemodel of rariteit beschouwd moet worden. Gelukkig zijn daar stoel hoezen voor. Ik zie in de lijst, nog twee betaalbare Sorento's staan. had ik al last van de keuze tussen groot onderhoud of vervangen, krijg ik nu de lastigheid dat (de meeste) dealers snel een antwoord willen. Begrijpelijk dat ze geen auto vasthouden, het is handel en geld en als je een koper hebt.... Gelukkig kan ik altijd de sportage groot onderhoud geven. Een collega merkte vandaag op dat de auto er niet meer waard van wordt, maar dat de minimum waarde van de wagen ook zal stabiliseren. ik heb toch wel het gevoel / idee dat je dit sort beslissingen niet moet overhaasten. In het ergste geval moet je een andere wagen zoeken. Er was ook iets met een spreekwoord. Had iets met haastige spoed ..... Wat ik in ieder geval belangrijk vind is : het gevoel moet goed zijn, het verhaal kloppen en logisch zijn, de relatie prettig. Wel, van deze wagen kan ik in ieder geval de laatste twee positief beantwoorden. De proefrit zelf gaf een goed gevoel, het niet willen starten een min punt. Dinsdag een andere bezoeken. Dan is er nog een derde bij een dealer waar de relatie niet echt prettig is. Mijn sportage komt er vandaan. Dat geeft aan dat je bij een minder fijne dealer nog steeds een goede auto kunt kopen. jullie reacties zijn altijd welkom. geeft mij weer stof tot nadenken.
  14. Hoi Lique, Meen je dat nou? Ik denk van wel. Niet optima forma accu maakt het toch niet direct een slechte auto? Ga overigens morgen naar een andere kijken en proefrit mee maken. Je hebt helemaal gelijk, ik behoor ook tot die groep mensen. Heb een auto nodig en wil daar nu van genieten. Inruilen en zo zien we later dan wel weer. Ruud
  15. De techniek gaat inderdaad snel. Goede en scherpe opgave van kosten gehad van mijn KIA dealer voor het noodzakelijke groot onderhoud. Inderdaad rond de 2500 euro. Aan het winkelen geweest, maar op wat tientjes verschil kom ik overal op min of meer het zelfde bedrag uit. Dat moet je dan zo zien: schokbrekers zou je bij firma x voor 3 tientjes minder kunnen doen, koppeling bij firma y voor 1 tientje en zo voort. Verschillende firma's met meer tijd investeren of gewoon naar de dealer, die BTW ook omzet nodig heeft om te blijven bestaan en service te verlenen. Ik wordt daar al jaren goed geholpen, zelfs met de aanschaf van een andere wagen welke niet bij hun in de showroom staat. Vandaag proefrit gemaakt in een Sorento. Wereld van verschil! Zou ik goed aan kunnen wennen. Op de terugweg naar huis merk ik toch ook hoe soepel mijn Sportage nog rijdt. Motorisch als een zonnetje, en ik betrap me er op dat ik inderdaad gehecht ben. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. De proefrit wagen van vandaag wel. Startte niet meer...... Kan gebeuren Over het verbruik van mijn Sportage, 2.0 CVVT hand geschakeld en 2 wiel aandrijving kan ik eigenlijk kort zijn. Sinds zijn aanschaf eigenlijk altijd 1:10 gereden. Soms 1:9, maar niet op winterrubber rijden bij te hoge temperatuur helpt dan wel. In de vakanties soms 1:11 tot 1:11,5. Veel beter is me in de afgelopen 7 jaar niet gelukt. Met betrekking tot de kosten van een auto, je ziet het geld echt nooit meer terug. (Tenzij je een 20 jaar oude Porsche hebt staan, die nemen in waarde toe). Ik zie het als de prijs voor een stukje mobiliteit en vrijheid. Wat me nu zo heftig aan het twijfelen brengt is dat de herstelkosten bijna net zo hoog zijn als de waarde van de wagen. En dat brengt me dan bij een koud economisch rekensommetje: Als ik bereid ben 2500 euro te betalen voor onderhoud en ik tel bij dat bedrag de waarde van de wagen op, begin ik al met 5500 tot 6000 euro aan begin budget voor een andere wagen. Daar komt dan nog bij de inhoud van het potje afschrijving (ja, dat heb ik echt). Kortom ik kan een leuke gebruikte Sorento of Sportage aanschaffen. Sorento heeft als voordeel dat het een distributie ketting heeft in plaats van een snaar / riem. Zorgen voor levenslang goede olie en nooit geen omkijken naar. Een Sorento is duurder in de heb en gebruik, verliest nog sneller zijn waarde want het is absoluut uit om met grote niet groene niet stekker auto's rond te rijden. Maar het rijdt wel lekker De andere kant is een stuk emotie. Die Sportage heeft me echt nooit laten staan, heeft zich altijd voorbeeldig gedragen en heeft me eigenlijk met onderhoud en de kosten ook nooit echt verrast. De kosten die er nu komen (als ik ze maak) zijn op basis van kilometrage en gebruik verklaarbaar en te verwachten (lang leve de verkeersdrempel brigade). Op momenten in de nacht met hoop sneeuw en kou gewoon starten en e naar huis of hotel brengen. Vakanties met gezin, nooit een ANWB nodig gehad. Altijd een vrolijk gezoem en geen gemor voor nog een tas. Kortom emotie.....