steamduck

Leden
  • Aantal bijdragen

    50
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

22 Excellent

Over steamduck

  • Rang
    Junior Lid
  • Verjaardag

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Technisch specialist materieel bij een openbaar vervoer organisatie
  • Auto ('s)
    KIA Sportage Ex. 2WD 2006

Recente profielbezoeken

93 profielweergaven
  1. Van klein SUVvertje (sportage) naar een groter SUVvertje (Sorento). T'is een 2010'r (XM) automaat xclusive. Foto's komen er aan, zodra ze er is. Inmiddels bezig om alles aan het regelen / inkopen voor de ombouw van mijn Navi naar de Sorento. Ik neem mijn Kenwood DNX7150 mee. Daar heb ik voorlopig nog kaartupdates bij. Inbouwframe, antenne spullen voor DAB+, stuurwiel interface en een kabel voorde phone. Ben er bijna. Normaal haal ik dat uit Duitsland, goede ervaringen mee en ruim 100 euro goejekoper. Helaas deze keer slechte ervaringen bij hetzelfde bedrijf. Toch maar in NL besteld, dinsdag alles binnen. Dat is net op tijd voor de omruil. Inmiddels ook de papieren etc. van de Sportage aan het opzoeken. Vandaag nog wat foto's in de sneeuw gemaakt. Inmiddels ook verzekering etc. in orde gemaakt en de nieuwe Sorento aangemeld in "mijn kia" . Zal vrijdag wat foto's maken en plaatsen.
  2. Keuze is gemaakt. Vandaag een Sorento aangeschaft. 17-2 is de dag.
  3. Hoi Bigwade, Tja, zowel de auto als mijn werk voertuigen noem ik "ze" en "haar", waarom? Heel simpel. Alles wat aandacht en verzorging behoeft is... Laat je het na, gaan de hakken in het zand en na verloop van tijd komt lopen of dienst weigering Helpt geen bos bloemen tegen.
  4. Hoi, Zeker weten een ketting. Vndaag nog naar een opengewerkt model van de motor staan te kijken. Belangrijk is regelmatig olie vervangen en de goede olie gebruiken. Van ketting schade wordt je niet vrolijk en de beurs helemaal niet
  5. De keuze is zachtjes toch wel gemaakt. Geen groot onderhoud maar vervangen. Althans, die kant gaat het wel op. Vandaag nogmaals wezen kijken bij een Sorento en een goed gesprek bij de dealer daarover gehad. Dinsdag naar een andere dealer om ook daar naar een Sorento te kijken. Rij in de Sportage met een beetje het gevoel van "in de steek laten". kan goed aan een Sorento wennen en ook de "hoofddirectie" vindt het een fijne wagen. Hoofdsteunen is opgelost. Dealer heeft hoofdsteunen van een ander type / model laten komen en dat scheelt inderdaad een aantal cm. Staan ook een aantal topics in de fora. Schijnt dat met name Venga en Sorento last hebben van het hoofdsteunen ongemak. Rij wel enigszins in reserve tijd met de Sportage, althans zo ervaar ik het een beetje. Ze moet een nieuwe distributieriem en ik ben inmiddels de magische grens wat voor een riem staat, gepasseerd. Lique: Dank je wel voor de hageltip. Dat had ik nog niet bedacht, en dank voor de expert van dit type wagen in de club. in de garage heb ik een foto van de Sportage geplaatst terwijl ze op een rangeerterrein van mijn werk staat. Goh, toch wel boeiend hoe heel langzaam het sentiment naar wat nieuws gaat!
  6. Hoi allemaal, Donderdag een proefrit gemaakt in een Sorento 1 uit 2008 met weinig kilometers. Is me niet helemaal bevallen. Zaterdag terug voor de eerste. Toch weer even kijken hoe het zit met de minpuntjes van dit model / uitvoering van de Sorento. 1) hoofdsteunen voor, staan echt te ver naar voren. Zeker bij een stand van de rugleuning die fijn is voor de rug. dealer zegt een oplossing te hebben, gaan ik bekijken (samen met de hoofddirectie) 2) het (mooie) panoramadak. Zit er in, haal je er niet uit maar ik heb eerder een fijn lekkend dak gehad en, veel belangrijker, het neemt hoofdruimte weg. Ik ben lang en zoonlief is nog niet klaar met groeien. Wil nogmaals controleren hoeveel hoofdruimte er nu is. 3) De bekleding. Heb me er inmiddels bij neergelegd dat alle uitvoeringen van die glijbekleding hebben en dat een stoffen uitvoering van de bekleiding in dit segment meer als een studiemodel of rariteit beschouwd moet worden. Gelukkig zijn daar stoel hoezen voor. Ik zie in de lijst, nog twee betaalbare Sorento's staan. had ik al last van de keuze tussen groot onderhoud of vervangen, krijg ik nu de lastigheid dat (de meeste) dealers snel een antwoord willen. Begrijpelijk dat ze geen auto vasthouden, het is handel en geld en als je een koper hebt.... Gelukkig kan ik altijd de sportage groot onderhoud geven. Een collega merkte vandaag op dat de auto er niet meer waard van wordt, maar dat de minimum waarde van de wagen ook zal stabiliseren. ik heb toch wel het gevoel / idee dat je dit sort beslissingen niet moet overhaasten. In het ergste geval moet je een andere wagen zoeken. Er was ook iets met een spreekwoord. Had iets met haastige spoed ..... Wat ik in ieder geval belangrijk vind is : het gevoel moet goed zijn, het verhaal kloppen en logisch zijn, de relatie prettig. Wel, van deze wagen kan ik in ieder geval de laatste twee positief beantwoorden. De proefrit zelf gaf een goed gevoel, het niet willen starten een min punt. Dinsdag een andere bezoeken. Dan is er nog een derde bij een dealer waar de relatie niet echt prettig is. Mijn sportage komt er vandaan. Dat geeft aan dat je bij een minder fijne dealer nog steeds een goede auto kunt kopen. jullie reacties zijn altijd welkom. geeft mij weer stof tot nadenken.
  7. Hoi Lique, Meen je dat nou? Ik denk van wel. Niet optima forma accu maakt het toch niet direct een slechte auto? Ga overigens morgen naar een andere kijken en proefrit mee maken. Je hebt helemaal gelijk, ik behoor ook tot die groep mensen. Heb een auto nodig en wil daar nu van genieten. Inruilen en zo zien we later dan wel weer. Ruud
  8. De techniek gaat inderdaad snel. Goede en scherpe opgave van kosten gehad van mijn KIA dealer voor het noodzakelijke groot onderhoud. Inderdaad rond de 2500 euro. Aan het winkelen geweest, maar op wat tientjes verschil kom ik overal op min of meer het zelfde bedrag uit. Dat moet je dan zo zien: schokbrekers zou je bij firma x voor 3 tientjes minder kunnen doen, koppeling bij firma y voor 1 tientje en zo voort. Verschillende firma's met meer tijd investeren of gewoon naar de dealer, die BTW ook omzet nodig heeft om te blijven bestaan en service te verlenen. Ik wordt daar al jaren goed geholpen, zelfs met de aanschaf van een andere wagen welke niet bij hun in de showroom staat. Vandaag proefrit gemaakt in een Sorento. Wereld van verschil! Zou ik goed aan kunnen wennen. Op de terugweg naar huis merk ik toch ook hoe soepel mijn Sportage nog rijdt. Motorisch als een zonnetje, en ik betrap me er op dat ik inderdaad gehecht ben. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. De proefrit wagen van vandaag wel. Startte niet meer...... Kan gebeuren Over het verbruik van mijn Sportage, 2.0 CVVT hand geschakeld en 2 wiel aandrijving kan ik eigenlijk kort zijn. Sinds zijn aanschaf eigenlijk altijd 1:10 gereden. Soms 1:9, maar niet op winterrubber rijden bij te hoge temperatuur helpt dan wel. In de vakanties soms 1:11 tot 1:11,5. Veel beter is me in de afgelopen 7 jaar niet gelukt. Met betrekking tot de kosten van een auto, je ziet het geld echt nooit meer terug. (Tenzij je een 20 jaar oude Porsche hebt staan, die nemen in waarde toe). Ik zie het als de prijs voor een stukje mobiliteit en vrijheid. Wat me nu zo heftig aan het twijfelen brengt is dat de herstelkosten bijna net zo hoog zijn als de waarde van de wagen. En dat brengt me dan bij een koud economisch rekensommetje: Als ik bereid ben 2500 euro te betalen voor onderhoud en ik tel bij dat bedrag de waarde van de wagen op, begin ik al met 5500 tot 6000 euro aan begin budget voor een andere wagen. Daar komt dan nog bij de inhoud van het potje afschrijving (ja, dat heb ik echt). Kortom ik kan een leuke gebruikte Sorento of Sportage aanschaffen. Sorento heeft als voordeel dat het een distributie ketting heeft in plaats van een snaar / riem. Zorgen voor levenslang goede olie en nooit geen omkijken naar. Een Sorento is duurder in de heb en gebruik, verliest nog sneller zijn waarde want het is absoluut uit om met grote niet groene niet stekker auto's rond te rijden. Maar het rijdt wel lekker De andere kant is een stuk emotie. Die Sportage heeft me echt nooit laten staan, heeft zich altijd voorbeeldig gedragen en heeft me eigenlijk met onderhoud en de kosten ook nooit echt verrast. De kosten die er nu komen (als ik ze maak) zijn op basis van kilometrage en gebruik verklaarbaar en te verwachten (lang leve de verkeersdrempel brigade). Op momenten in de nacht met hoop sneeuw en kou gewoon starten en e naar huis of hotel brengen. Vakanties met gezin, nooit een ANWB nodig gehad. Altijd een vrolijk gezoem en geen gemor voor nog een tas. Kortom emotie.....
  9. Het zijn grote slangen die zich achter elkaar voortbewegen en het pad volgen. Rijdt heel veel vaker dan de A12. Vandaag weer even getest. Ongetwijfeld zijn er meer Kwaliteit Is Alles rijders die iets voor den boterham doen....
  10. Twee aantrekkelijke Sorento's gezien, Sportage bij mijn eigen dealer die ik van de week nog bekeken had, staat nu op verkocht. Zwaar in dubio. Enerzijds aantrekkelijk om een jongere auto te nemen met wat meer luxe en een automaat. Anderzijds natuurlijk de buidel en afscheid nemen. Nooit gedacht zo aan de sportage gehecht te raken. Inmiddels ook aan het zoeken naar andere prijsopgaven.
  11. Vreemd dat er toch nog dealers zijn waar service nog uitgevonden moet worden. Ga eens langs bij een andere garage. Ik rijd ook ongeveer 30 km naar een kia dealer omdat ik daar service met hoofdletters krijg, terwijl er binnen 5 km een andere dealer is. Bij mijn eigen dealer wordt met me mee gedacht en getracht een oplossing te vinden. Zou bij een andere dealer proberen. Ruud
  12. Heel veel geluk en gezondheid allemaal en dat onze Kunst In Actie ongeschonden 207 mag doorkomen.
  13. Het moeilijke punt is bereikt. Mijn Sportage is bijna 11 jaar oud en heeft inmiddels 185.700 op de teller staan. De blanke lak of folie laat los van de kunststof delen (exterieur) en ze heeft groot onderhoud nodig: nieuwe distributie riem; schokdempers achter (in ieder geval); ophangkogel achterophanging; gasveren achterklep en koppeling gaat het niet lang meer uit zingen; stoelhoes of hoezen. Nou heb ik haar altijd braaf naar de dealer gebracht en haar daar laten vertroetelen. Ze heeft me dan ook nooit in de steek gelaten. Vorig jaar een dubbel din navigatie systeem geplaatst en heb alles liggen voor een achteruit rij camera. Alleen nog even tijd en weer. Maar toch, de kosten van het grote onderhoud bedragen toch gauw 2K euri. Ik zit dus erg in dubio. Inruilen en een andere, veel jongere, sportage of sorento zoeken en dan gelijk mijn wens tot automaat invullen? Of juist gewoon herstellen en nog jaren doorrijden? Tenslotte koop je voor het bedrag niet eenvoudig een goede tweedehands wagen! Wie heeft nog meer met dilemma geworsteld en wat heb je gedaan? Ruud
  14. Ben Senior System Engineer bij lands grootste OV werkgever met een hoop gele of blauw/witte voertuigen. Hou me bezig met E zaken. Kom vanuit de industrie en jarenlang besturingen en laagspanning systemen ontworpen en veel software geschreven. Mijn KIA gebruik ik wel voor het werk, met name als ik naar werkplaatsen moet. Alle overige dagen staan we niet in de file, gaan we met de trein:)
  15. Hoi Broscy, Nah, volg het linkje van kenwood even. Er zitten wat framedelen in de weg van het bakje en het 1 din support frame. Vergeet ook niet de beugel er uit te halen. Bij een aantal leveranciers op het www. vind je inbouw frames voor je 2 din unit. Ik heb goede ervaringen met een aantal duitse leveranciers. Leveren keurig de montage materialen en de omhullende afdekframes. ook voor bijzondere consoles. Wat voor sportage heb je? Ruud