Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi Allemaal,

Ik ben niet echt een schrijver, kom geregeld langs op dit forum, maar zat vanavond wat afbeeldingen te sorteren en daar zat een leuke foto bij. Dit moet ik echt even met jullie delen, in de hoop dat er meer soortgelijke foto's komen. Zomer 2017, ik heb mijn Sorento koud een paar maanden en dan gaan we nu op vakantie naar Kroatië. Ik zie een beetje op tegen het gedoe op de autobahn en de vele file's bij de grens overgangen. Vliegen en daar een auto huren? Kan, maar daar heb ik geen fijne auto voor gekocht. Toch eens kijken of we de eerste 1000 km met de autotrein kunnen afleggen. Laat dat zelfs met een Sorento goed te doen zijn! 

Rustig naar onze Oosterburen rijden en in Düsseldorf de wagen op de trein geparkeerd. Laat je niet afschrikken door de strenge maatvoering, de Sorento mag echt mee. Rustig de trein oprijden en ja, het is krap. Wel ff belangrijk: alarm op schokken en trillen uitzetten!. De treinreis gebeurd in de nacht. De volgende ochtend wordt je wakker nog net voor Italië en kan je genieten van het prachtige uitzicht. Ontbijtje en als de andere autobezitters ook hun alarm uit hadden gezet, was het goed te doen. (de slaapwagen grenzend aan de jank mercedes en audi had iets slechter geslapen, totdat de accu leeg was). Het gaat er gemoedelijk aan toe en we stappen dan ook relaxed in de auto, nadat ik die van de trein afgehaald heb.

Kroatië is een mooi land en de Sorento maakt dat het een ontspannen geheel wordt. Wel in Split geleerd wat smalle straatje (twee richting verkeer!)  betekenen als je een grotere wagen hebt. Soms echt haaks de bocht om moeten en dan ook nog tegenliggers krijgen. Speciaal één moment dat ik heel blij was een wagen te rijden die hoog op de wielen staat. De Navi stuurt me, onderweg naar ons verblijf, via een ander dorp en de weg lijkt bij ons uit te komen. Alleen jammer dat er niet bij vermeld staat wat de staat van die weg is. Het geheel begint op asfalt en breed genoeg. Langzaam wordt de weg smaller en gaat over in een goed berijdbare onverharde weg, dat is, geen asfalt. Het goed berijdbare pad krijgt langzaam maar zeker steeds grotere kiezels en keren, daar is geen ruimte voor. Allengs blijken we om een bergtop, in de flank van de berg, heen te rijden op / in een soort rivier bedding. Links van mij grote diepten, recht voor me een onvoorspelbaar pad met (haakse) bochten en vooral behoorlijke keien en kiezels. Inmiddels geen bereik meer op de telefoon....... Gelukkig gaat na verloop van tijd (7km) het weer steeds beter met het pad, heeft de wagen geen schade, is de wagen niet oververhit en hebben we geen lekke banden. Dit is toch wel een moment dat ik de Navi enigzins onaardig toespreek en dat ik echt de 4WD gemist heb.

De terugweg? hartstikke leuk, goed te rijden en wederom met de autoslaaptrein.  Ik kan dat echt wel aanbevelen. O ja, de Sorento is helemaal in Dubrovnic geweest (dus ook even de EU uit:))

Wie heeft er ook afbeeldingen van hun bolide op de autotrein?  

KiaAutoZug_Doc.jpg