Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal, we hebben een vreemd verschijnsel met onze Sorento. Ook de garage zoekt zich een ongeluk... 

Als onze motor warm is houdt hij om de +/- 3 a 4 meter in onder vermogen (bij gas geven). Het is vergelijkbaar met bv een wiellager wat aanloopt maar dan veel langzamer (iets wat een stuk trager draait). Alsof er iets aanloopt...

Iemand zo iets ooit meegemaakt?

De aandrijfassen zijn al vervangen, ook een cvd koppeling. 

Graag jullie reacties.

  • 10 months later...
Posted (edited)

Houd de motor in of sleept er iets aan in de aandrijving ? 

Je hebt 2 differentieels waar regelmatig verse differentieel olie in moet ( en na een doorwading van water boven de wielnaaf direct omdat er dan water door de ontluchting bovenoip het differentieel binnen komt en de olie onbruikbnaar maakt* ) en een tussenbak waar de versnellingsbak zich splitst naar een voor en achter aandrijfas. In die tussenbak zitten natte koppelingsplaten ( dus weer tijdig verse olie ) en een ketting die de as naar de voorwielen aandrijft als de koppelingsplaten aangrijpen. ( stuurt de computer aan, of de bestuurder met de 4x4 knop ) 

Ik beschrijf al die onderdelen omdat die met gebrek aan onderhoud, heel veel kilometers of - een grote fout voor een 4x4 rijder met tussenbak - banden met op voor en achteras een wileomtrek verschil  versleten kunnen zijn en nu opspelen. Ik ben met de garage eens dat de lagers in de assen eerst verdacht zijn : die zijn open en er kan troep in komen. Die moeten vaak worden gesmeerd met een vetspuit en dat wordt vaak vergeten als de voertuigen uit fabrieksgarantie en onderhoud vallen. 

Ik neem aan met een V6 dat er een automaat in ligt ? Problemen met de automaat kunnen samengaan met een inhoudende motor. Maar dat moet uit te lezen zijn, de Sorento's zijn primitief naar moderne maatstaven maar hadden al wel met CANBUS verbonden ECU's en de OBDII stekker onder de stuurkolom. 

 

* Misschien denk je "doorwading" ? Belachelijk ! Maar je weet niet wat de vorige eigenaren er al dan niet door een lolletje ermee hebben gedaan. De auto KAN het ( tot 0,5 m dacht ik, staat in instructieboekje ) maar heeft dan wel direct onderhoud nodig. Dat leest men dan weer niet.  Bij mij hebben sukkels dat ook echt gedaan, de differentieel werd gloeiend heet tijdens vakantie na aankoop en toen ik na terugkomst de differentieel olie liet weglopen was dat misselijkmakende, verrotte grijze troep. De differentieel heeft dat overleefd...geen idee met hoeveel onnodige slijtage. 

 

Ik ben geen monteur en kan niet zeggen DAT is het. Maar wel ene idee geven wat daar onder allemaal kan slepen. 

 

Edited by ArjanS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...