ArjanS

Leden
  • Aantal bijdragen

    132
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

20 Excellent

Over ArjanS

  • Rang
    Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Niet Opgegeven
  • Auto ('s)
    Kia Sorento 3.5 V6 ( 2005 )
    Fiat Panda 1.2 Dualogic ( Fiat model 169 )

Recente profielbezoeken

440 profielweergaven
  1. Nieuwe aanwinst

    Alleen dat het een motor is zonder hydraulische klepstoters ( dus kleppen moeten af en toe worden gesteld ) maar met distributieketting ipv distrbutieriem. Kortom ipv relatief dure werkzaamheden aan de distributieriem worden vervangen door relatief dure werkzaamheden met kleppen stellen tov de 3.5 l. V6. Verder zullen de meeste zwakheden van de eerdere versies wel opgeheven zijn zoals roest op bepaalde plaatsen door het ontbreken van afwateringsgaatjes e.d. De wielkasten achter van het model auto ( onafhankelijk van de motor ) zijn extra roestgevoelig. Voor zover nog hetzelfde de kruiskoppelingen van de assen regelmatig smeren en regelmatig ( intervallen van boekje ) motorolie, ATF, tussenbakolie en differentieel olie vervangen. Voorzover "lifetime fill" e.d. blijft het gewoon langer heel als je het ververst omdat additieven uitgewerkt raken. In de automaat kan gewoon multi ATF vloeistof met JASO 1 of Matic-J specificatie. ( zie https://www.kiaclub.nl/topic/18958-red-1-alternatief-transmissievloeistof/) De laatste versies van welk model auto ook zijn altijd de beste ( want de kinderziektes zijn er al jaren uit ) dus misschien heb van veel dingen helemaal geen last.
  2. 2wd 4wd

    Ligt eraan wat je ermee doet....ik heb de 3,5 l V6 en die is niet overgemotoriseerd voor mijn doeleinden : hij mag theoretisch 2.8 ton trekken ( handschakel zelfs 3,5 ton ) maar heeft al moeite met zichzelf ( 2.3 ton ) op een bergpas van 18 %. Waarschijnlijk kan hij de caravan van "slechts" 1,5 ton helemaal niet trekken op die pas. Daarbij moet je ook rekenen dan van een motor zonder drukvulling het vermogen afneemt naar mate je hoger komt. Maar als je betonmolen aanhangers trekt in Nederland zal je waarschijnklijk niets tekort komen. De auto zelf is erg solide gebouwd en kan hoge krachten aan, en dat geldt natuurlijk net zo goed voor de 2.4 l versie. Maar er is wel een reden waarom die St Petersburg fanclub vooral diesels gebruikte voor hun modder tochten. Volgens Kia zelf zijn de V6 motoren ook een alternatief voor de diesel.
  3. Portierlijsten

    Sierlijst of wielkast ? Dat laatste is bij mij bij het achterportier totaal doorgerot en is een bekend zwak punt, is op dit forum ook eerder vor gewaarschuwd. Ik zag eerst roestbubbels en dacht dat dat wel even kon blijven zitten tot ik met een haakse slijter dat kon afschuren. Te lang mee gewacht en toen werd het een scheur. Toen ik die scheur laatst open maakte bleek het een gat van 5 cm die doorgaat tot de binnenkant van de wielkast die van ander materiaal is gemaakt ( kunststof waarschijnlijk ) Nu is het goed dat de Sorento wordt gedragen door het ladderframe en dit niet zomaar tot APK afkeuring zal leiden. Maar aan de andere kant moet er wel wat aan gebeuren want het is een groot gat en het ging voor mijn gevoel erg hard van bubbels tot 5 cm gat ( en waarschijlijk groter ) De juiste methode is dat materiaal uitzagen met een slijper en een vervangend stuk terug laten lassen, anders gaat het roesten toch weer door. Maar ik denk gezien de leeftijd van de auto en het feit dat hij een dragend ladderframe heeft dat ik de roest wegslijp, bewerken met zinkspray als ik dat kan krijgen, dichtmaken met glasvezel/epoxy en verder afwerken met plamuur en lak enz. Hopelijk blijft het het dan ook langere tijd weg maar het is natuurlijk wel een verzwakking. Vreemd is wel dat ik dat aan 1 kant van de auto heb en de andere kant volkoemn gaaf is.
  4. 2wd 4wd

    De oude 2.4 l is eigenlijk ondergemotoriseerd voor de automassa, en verbruikt ongeveer hetzelfde vanwege dat feit. Als je een 4x4 neemt zorgt dat voor aanzienlijke parasitaire weerstand in de aandrijving die meerverbuik oplevert. maar de automassa en grote weinig gestoomlijnde omvang is de belangrijkste meerverbuik factor. Voor deze auto(massa) is een 6 cylinder eigenlijk de basis. Die hoeft minder hard te werken en heeft een hoger koppel wat lekkerder rijdt. Het echte verschil is als er motorrepraties nodig zijn......dan is een kleinere 4 cylinder echt fors goedkoper dan werk aan een 6 cylinder ( 2 cylinderbanken/koppen om aan te werken ) AWD is een leuke optie maar naar moderne maatstaven redelijk primitief. Ik ben er van overtuigd dat het helpt met trekken van aanhangers in de bergen maar in sneeuw gaat eerst bij teveel gas de achterkant ervandoor voordat de voorwielen er ook bij komen. Dat zie je ook bij YT filmjes als een Sorento vast komt te zitten. Qua veiligheid vlieg je dan allang van de weg af :-)) Inschakelbaar 4x4 heb je dus niet het voordeel van AWD maar wel als je dat echt nodig hebt als je van de weg af gaat. De Sorento is een prima achterwielaandrijver maar je moet wel oppassen bij gladheid. ( maar met de AWD dus net zo goed ) Dus het kan dat als je niets zwaars hoeft te trekken en nog steeds in orde is ( die problemen speelden 11 jaar geleden ) een 2.4 best een goede auto kan zijn, maar een 3.3 is zonder twijfel de betere motorisering.
  5. Ik begrijp dat deze discussie voor de nu "stokoude" Sorento is achterhaald maar ik ben wel benieuwd naar hoe die de gebruikers bevalt die er nu nog in rijden. Maar het is ook van toepassing op nieuwere Sorento's met minder of vergelijkbaar vermogen en koppel. Mijn punt is dat 195 PK en 300 NM koppel danwel heel redelijk zijn maar de Sorento in praktijk toch even ~2.2 ton weegt. Op zeeniveau ( dus in Nederland ) lijkt dat voldoende om heel wat te kunnen. Want de Sorento JC is gemaakt om meer te kunnen dan passagiers vervoeren, een blik op het enorm zware en dikke ladderframe is voldoende. Het is letterlijk een lichte vrachtwagen qua constructie. Maar ervaring leerde dat op 1500 m boven zeenniveau ongeveer de helft van dat vermogen ( geen turbo of compressor ) en koppel verdwenen is door de ijlerere lucht. Dan heb je nog maar 100 Pk om een gewicht van 2.2 ton omhoog te zeulen. En ik heb ook gemerkt dat onze automatische versnellingsbak dan een beetje te lange versnellingen heeft en het erg moeilijk krijgt. Maar net snelheid kunnen handhaven - welliswaar bij hellingspercentages die niet zo veel voorkomen - in de 1e versnelling is een onaangename gewaarwording.....Een oplossing zou kunnen zijn inschakelen van de low gear maar dat mag niet op geasfalteerde wegen en dan met name in (haarspeld) bochten. Zowiezo wringt de TOD bak ook zonder low gear al in dat soort bochten. Een 2H selectie knop zou dan handig zijn ware het niet dat je daar toch wel AWD wilt hebben. Op hellingen van of meer dan 15 % ging rijden op niet-verharde wegen ook een stuk soepeler. Nu is dat voor ons in Nederland wellicht niet zo interessant maar ik vind de 3.5 liter Sorento eigenlijk ONDER gemotoriseerd in de Europese bergen. Hij heeft al snel last van zijn eigen gewicht en trekt dan nog niets. Ik heb sterk mijn twijfels of hij de 2.8 ton die hij mag trekken wel omhoog krijgt op een 15 % helling op asfalt. Danweer op snelwegen heeft hij geen enkele last van een aanhanger. Maar dat geldt voor veel "minder capabele" auto's ook. Ik ben dus ook geen voorstander van een 2.4 litertje in zo'n auto al kan dat voor veel soorten gebruik best voldoende zijn. Je bijvoorbeeld nooit met aanhangers Europa in trekt. Erg begrijpelijk dat men later sterke motoren heeft gebruikt. De auto die ik na deze Sorento zal kopen kan dus ook maar beter MEER vermogen en koppel hebben. Over het gewicht ben ik wel tevreden, dat heb ik nodig om de aanhanger in bedwang te houden. Dat doet ie keurig. Ik denk dat het dan een turbo/compressor motor moet worden of een V8 voor dit gewicht. Mijn arme portemonaie :-)) Maar ik snap ook goed waarom voor de prijs die men toen vroeg voor deze auto dit wel een goede ( kosten technisch) motor keus was. Ook moet ik nadat ik inzage kreeg in het huidige verbuik van de 3.5 liter dmv de OBD2 dongel en app op mijn telefoon zeggen dat deze motor helemaal niet zo 'onzuinig' is als men beweerde toen deze auto's nieuw waren. En claims van de fabrikant dat ze hebben geprobeerd hem efficienter te maken dus best kunnen kloppen. Op de snelweg met een constante snelheid van 100 km/u kan mijn Sorento 1:11 l/km halen. Ik ben daarover positief verrast. Uiteraard zwelgt hij wel afschuwelijk veel brandstof als je met zware voet steeds optrekt in een stad of proviciale wegen met veel stoplichten. Of 130 km/u wilt rijden op de snelweg. Dat zullen toenmalige eigenaars ook wel hebben gedaan. In mijn ervaring vind ik de Sorento niet zo'n goede auto om harder dan 120 km/u mee te rijden : hij begint dan teveel te stoten. Kan waarschijnlijk ook niet heel anders met zo'n zware starre achteras uit 1 stuk. Om meerdere redenen hou ik het daarom bij 100 km/u. Het is daarom niet een moderne SUV die gemaakt zijn om op de weg te blijven. Kia heeft dat pad ook verlaten, de nieuwere Sorento's zijn (iets) minder capabel off road. Nu vraag ik mij af of een neiuwere Sorento nog steeds een goede keus. Of juist een goede keus is. Want anders dan mijn caravan uit een verregent gras veld trekken heb ik feitelijk geen 4x4 met alle voerzieningen nodig. AWD zonder tussenbak of ladderframe is voor mij idd ook genoeg denk ik. Maar wel iets meer vermogen, ook voor een modernere auto van soortgelijk gewicht. Zouden de neiuwere Sorento's feitelijk betere "trekpaarden" zijn ?
  6. Foutcode p0171 blijft terugkomen

    Bij een (grotere) KIA dealer hebben ze computers die veel meer data kunnen ophalen en analyseren die voor consumenten scanners onzichtbaar blijven. Eigenlijk zien onze scanners alleen in heel grove lijnen waar het probleem vandaan komt maar niet perse wat de oorzaak is. Zo viel het mij al op dat ik alleen (beperkte) motor data kon ophalen en geen data uit de versnellingsbak e.d. Wellicht moet je naar een ( grotere ) KIA dealer die zo'n computer heeft.
  7. Foutcode p0171 blijft terugkomen

    Ah jij loopt er ook tegenaan dat deze motoren half ontmanteld moeten worden om ergens bij te kunnen.....grote drempel om zelf te doen ( kost heel veel tijd en gepruts ) of heel duur omdat het de garage ook veel tijd kost in werkplaats tarief. En de KIA onderdelen zijn ook niet zo goedkoop idd. Is voor mij wel een les voor een volgende auto.....ook kijken naar een motor die ontworpen is om makkelijk te onderhouden.
  8. Remschijf vervangen

    Vet en remstof....ja wellicht heb je gelijk. Ik zag het op youtube als tip en heb het ook gedaan ( zonder problemen ) maar nu je het zegt is het waarschijnlijk de keus tussen stroef werken door roest op die glijstrip of wellicht dan door aangekoekt remstof.
  9. Foutcode p0171 blijft terugkomen

    Als ik dat allemaal lees heb ik het vermoeden dat de gas/lucht verhouding die door de ECU geregeld wordt nog steeds in de oude situatie is blijven hangen, dus toen je nog met een lucht lekkage in het spruitstuk rond reed. Nu dat gerepareerd is moet de verhouding van het mengsel veranderd zijn. Kennelijk slaagt de ECU er niet door een of andere oorzaak in die verandering te verwerken en geeft daardoor een onjuist mengsel dat de sensors detecteren. Waarom geen storing op benzine maar wel op gas misschien omdat het gas systeem geen bij de auto ontworpen KIA systeem is en de ECU er wellicht minder (fijn)regel parameters uit kan ontvangen. Misschien is er iets wat je zelf kunt proberen : als je de accu loskoppelt/verwijderd en de auto een paar uur stroomloos laat staan ( of alle restspanning is verdwenen ) gaat de ECU als je daarna weer gaat rijden zichzelf opnieuw inleren. Kennelijk hoef je bij de Sorento geen zekeringen te trekken. Wellicht doet ie dat opnieuw inleren dan ook op gas..... Als dat zo is zou die zichzelf ook opnieuw moeten leren om te gaan met de huidige gas/lucht situatie zonder luchtlekkage en de oude situatie "vergeten" zijn. Dat zou de storing kunnen verhelpen. Kennelijk zijn dit bekende triggers die het blijven hangen in een verkeerde afstelling veroorzaken, het is dus iets wat vaak voorkomt : Je rijdt regelmatig met een aanhanger. De caravan gaat mee op vakantie. Je rijdt voornamelijk korte stukjes. De auto wordt regelmatig volgeladen. Als de kans zich voordoet geef je flink gas op de snelweg, met name lange stukken op vol vermogen. Je hebt een tweedehands auto aangeschaft en vind hem toch wel vrij dorstig. De bougies of het luchtfilter zijn onlangs vervangen Als dat niet werkt ( zou wel erg makkelijk zijn, maar het is de moeite waard ) moet de ECU waarschijnlijk worden uitgelezen bij een echte KIA garage die veel meer data kan lezen en analyseren. Mogelijk moeten zij dan de ECU resetten of software opnieuw erin zetten of updaten.
  10. Remschijf vervangen

    Ah overheen gelezen.....tja mijn Haynes boek is summier en zegt dat de veren eerst van de remschoenen af moeten ( logisch, dus toch ook prutsen met een tang ) en je dan de bevestiging kunt losdraaien waarmee de remschoenen zijn bevestigd op de ankerplaat. Meestal worden veerschoteltjes gebruikt die je in moet drukken en een kwartslag moet draaien. Op die afbeelding worden de uitsparingen ( duidelijk zichtbaar in filmpje ) gebruikt om erbij te komen. Wellicht moet je die er dus goed voor draaien zodat je en opening hebt om erbij te komen. Wel een beetje gepruts omdat je weinig ruimte hebt. Als je nieuwe remschoenen plaatst kun je waar de remschoenen scharnieren danwel over de ankerplaat glijden het beste ook even van roest schoonmaken en insmeren met kopervet.
  11. Remschijf vervangen

    En nog iets : in principe kun je de remblokken vervangen zonder de schijf eraf te halen. Die remblokken kooi kun je gewoon omhoog klappen, oude blokken eruit kloppen, de zuiger terug drukken ( ik gebruik een grote tang ) en nieuwe erin zetten. Dan doen ze bij kwitfit e.d. ook.
  12. Remschijf vervangen

    Die remschijf met trommel is in principe al bijna los als je de wielbouten hebt los gemaakt en het wiel eraf gehaald. Je ziet in het filmpje dat er dan nog een klein borg schroefje is die ook los moet. Bij mijn schijven voor was dat schroefje vastgerot, achter gelukkig niet. Dan moet je gewoon heel geduldig kruipolie omheen/in spuiten en desnoods zo'n slagschroevendraaier kopen waar je met de hamer op slaat en het ding draait. Is dat schroefje eruit is de schijf met trommel in pricinpe los maar kan geweldig zijn vasgeroest aan het lager. Weer een kwestie van kruip olie spuiten en flink kloppen met de hamer op het trommel gedeelte. Op een geven moment komt ie wel los. Als je maar niet vergeet de handrem NIET aan te trekken In het filmpje zie je hoe je de handrem moet afstellen. Gelukkig heeft de Sorento een eenvoudige trommelrem, bij werkzaamheden aan de Panda van mijn vrouw had ik veel meer moeilijkheden ( geknoei met tangen en gespannen veren enz ) Als je de boel weer terugzet kun je het best koperpasta smeren op de delen waarvan je niet wilt dat het weer vastroest. Ook hebben autozaken een Torx borgschroefje ipv de kruiskop die je minder snel dol draait. Ook daar kan koperpasta aan tegen vastrotten, het schroefje kan toch nergens heen onder het met bouten vastgedraaide wiel. En ook koperasta op het gedeelte waar de remblokken over heen en weer schuiven. Moet je eerst even schoon schuren/borstelen. Dat voorkomt aanlopende en hete remmen. Wel oppassen dat je geen koperapsta OP de schijven smeert. Dan valt de remwerking wat tegen Ik heb voor en achter de schijven en blokken zelf vervangen ( maar ook de remvloeistof en 1 klauw ) en ik ben helemaal niet technisch. Lang leve Youtube inderdaad :-))
  13. Krukas poelie

    Nog duidelijker
  14. OBD2 ELM327 adapter / eindelijk een soort verbruikcomputer

    Voor degenen met een 3.5 V6 die dat adaptertje teveel gedoe vinden voor iets wat ze eigenlijk al weten door bijhouden van de tankbonnen en kilometers, is dit wellicht informatief in liter/km bij constante snelheid : 80 km/u tussen 1:11 en 1:12 90 km/u tussen 1:11 en 1 : 10 100 km/u tussen 1:10 en 1:9 110 km/u tussen 1:9 en 1:8 120 km/u tussen 1:8 en 1:7 130 ( niet heel nauwkeurig gemeten ) waarschijnlijk 1:6 of slechter Deze 3.5 V6 is dus beslist geen auto die efficienter verbruik heeft op hogere snelheden ( en toerentallen) maar dat is met zijn omvang en niet heel efficiente stroomlijn ook niet zo vreemd.... Bij gewoon met verkeer mee accelereren na een stoplicht verbuikt de Sorento zelfs even 1:1 l/km.......Met andere woorden het is niet zo'n geschikte auto om hard mee te rijden op de snelweg en ook niet voor stadsverkeer. Zware aanhangers trekken doet ie wel heel goed....en dan valt het verbuik ( 1:7 l/km ) zelfs mee tov solo rijden, waarschijnlijk omdat aanhanger snelheden ook meteen zijn brandstof-efficiente snelheden zijn ! Ik vind het voor zo'n oud beestje eigenlijk helemaal niet slecht. En 0 foutcodes
  15. In de OBD poort onder de stuur kolom ( en boven het rempedaal ) kun je een scanner pluggen die codes uitleest. Handig als het waarschuwingslampje oplicht en je wilt weten of er sensors stuk zijn of er wat anders aan de hand is en waar je moet beginnen te zoeken. Maar er kan dus ook een OBD2 ELM327 adapter in die met blutooth data verzend naar bijvoorbeeld je mobiele telefoon. ( kost ongeveer een tientje, zelfs Nederlandse online winkels als BOL.com hebben die ) Waarop er tegenwoordig meerdere apps te krijgen zijn die live data omzetten in interessante metertjes. De Sorento JC is nog niet heel geavanceerd maar geeft toch al veel data over een veelheid van functies. En 1 daarvan is verassend toch brandstof verbruiks cijfers. Op deze manier is het mij gelukt om toch een verbuiksmeter ( en meer ) in de Sorento te krijgen, en sommige apps maken er ook een hele mooie meter display van met meerdere meters/grafieken. Mobieltje in houder op een goede plaats en je hebt een heel nieuw meter cluster. Als ik die verbruiks meter bezig zie snap ik overigens wel waarom ze hem hebben weggelaten.....bij rustig accelereren ( 0-50 km/u en max 30 % gasklep open ) loopt het verbuik tijdelijk toch op naar 1:2 l/km !! Dat is geen goede PR, dus laten we die voorziening maar weg, lol ! Ter vergelijking ( appels met peren weet ik ) mijn Fiat Panda verbruikt in die situatie 1:15 l/km ! ( en 1:18 gemiddeld ) En wordt ook duidelijk dat de Sorento zelfs bij deellast ( constante snelheid van 80, 90 of 100 km/u ) niet zuiniger kan rijden dan 1:10 l/km. En eigenlijk redt ie de 1:10 l/km helemaal niet bij aandrijvende motor. De verbuiksmeter is niet echt nodig want het verbuik is gemiddeld al tijden tussen de 1:6 l/km en 1:8 l/km, maar ik kan nu beter zien waar en wanneer hij extra gulzig is. Dat dat vooral bij het accelereren van zijn hoge massa van 2.3+ ton is, is natuurlijk nauwelijks verbazend. Wat dat betreft is ie op vakantie met nog eens 1.5 ton caravan er aan ( en dus de stroomlijn van een bushokje ) bij constant 80-90 km/u nog best "zuinig" met 1:7 l/km gemiddeld vergeleken met de los rijdende auto ! Dat komt natuurlijk dat je uren lang met constante snelheid kunt rijden zonder vanuit stilstand te hoeven accelereren op de snelwegen op weg naar het vakantie land. Hier Youtube filpje waar je kunt zien wat voor een metertjes zo'n adapter kan geven