Jump to content

ArjanS

Leden
  • Content Count

    159
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

ArjanS last won the day on March 23

ArjanS had the most liked content!

Community Reputation

24 Excellent

About ArjanS

  • Rank
    Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Niet Opgegeven
  • Auto
    Kia Sorento 3.5 V6 ( 2005 )
    Fiat Panda 1.2 Dualogic ( Fiat model 169 )

Recent Profile Visitors

1,045 profile views
  1. Bij accelereren bij een oprit zakt het actuele verbuik tot 1:1 l/km.....omdat de app waarschijnlijk niet minder kan aangeven :-))) Danweer aan 100 km/u continue kan hij net iets gunstiger lopen dan 1:10 km/u. Maar dat is het actuele verbruik, niet het gemiddelde. Dat ligt bij mijn rustige rijstijl ergens tussen de 1:7 en 1:8 l/km. Geen zuinige auto nee. Absurd genoeg is met een caravan van 1500 kg het verbruik nauwelijks slechter : ook 1:7 l/km gemiddeld. Kennelijk heeft de Kia zelf al de stroomlijn van een bushalte en maakt wat daarachter hangt niet zoveel meer uit :-)) Wat die stroomlijn van een bushalte betreft : ik heb me vroeger ook weleens geergert aan "enorme SUV" die op de duitse snelweg aan 200+ km/u langskomen en zoveel lucht verplaatsen dat er aan je stuur wordt getrokken. Deze Kia haalt net geen 200 km/u maar ik heb op vakantie meermaals lol gehad precies hetzelfde te doen bij andere weggebruikers. ( kinderachtig ik weet het, kan het af en toe toch niet helpen ) Eigenlijk vind ik het zonde dat ie zulke lange versnellingen en snelheidsbereik heeft gekregen als off road of trekvoertuig ( kortere versnellingen hadden hem een stuk krachtiger gemaakt aan lage snelheden ) maar jij hij is zoals hij is...best veelzijdig dus, al zijn niet alle eigenschappen even nuttig :-)) Overigens kun je een Audi, BMW of Mercedes SUV bijhouden op buitenlandse bochtige 100 km/u wegen vergeten....dan vlieg je van de weg met de Sorento I met starre achteras :-)) Het blijft een soort fraai gemodelleerde tractor...
  2. Ik vind een bullbar ook mooier ! Maar voor mij is er een praktische reden het niet te doen : de V6 heeft geen turbo dus hoe hoger die komt in de bergen hoe meer "moeite" hij krijgt met de kilo's die hij omhoog moet hijsen. Nu zal de pakweg 15 kilo schat ik van een ( holle buis ) bullbar in echt niet zoveel uitmaken, maar alle beetjes gaan tellen als de auto echt moet werken. En met een gecombineerde massa van ~4 ton is wat overblijft van wat 195 pk is op zeeniveau op 1,5+ km hoogte tegen aanzienlijke hellingspercentages niet zo royaal als je zou wensen. Hij komt heus wel boven maar "iedere kg" extra betaal je in meer gebrul van de motor in een lagere versnelling dan had gekund. Die sidebars zaten er al aan..,ze eraf halen om gewicht te sparen vind ik ook weer niet nodig.
  3. Als je dat zelf wilt oplossen zul je met een multimeter aan de slag moeten lijkt me.....kijken of iedere pen van de connector die stroom moet krijgen wel stroom krijgt, weerstand van de massa meten enz. Misschien is er een OBDII storingscode ? Misschien beginnen met zekeringen controleren ( zover de wegenwacht dat al niet deed ) en de connectors schoonmaken van evt oxidatie. En kijken waar de massa kabel aan de carosserie vast zit. Die losmaken, goed schoonmaken en weer bevestigen kan rare electr(on)ische problemen verhelpen.
  4. Mijn Sorento is niet mooi, maar een werktuig om een redelijk zwaar kampeermiddel in vakanties te trekken. Hij staat ook ~9 mnd per jaar buiten de verz en weg bel op eigen terrein als hij niet moet trekken, niet heel anders dan een camper. Een grote motor die niet continue hoge toeren maakt bij berg op trekken en een probleemloze forse koelcapaciteit heeft ( 11 liter ) automaat + cruise control en achterwielaandrijving zijn ideaal hiervoor. De normaal stoterige springende starre achteras wordt heel comfortabel met 100 kg kogeldruk + bagage. En als iemand je het verkeerde verregende grasveldje instuurt met een doodlopend paadje en achteruitrijden niet echt een optie is....wel geen probleem, daar heeft deze auto een knop voor......en de forse maat banden helpen dan ook niet alles om te ploegen. Ik heb overigens gekozen voor wegbanden die niet veel zullen presteren off road omdat ik geen overmatig bandenlawaai wil tijdens de lange rijdagen onderweg. Maar verregende camping ( nat gras en ondiepe modder ) kunnen ze goed aan. Meer "off road" zal deze auto niet snel zien, stofpaden en rotspaden in de bergen zijn immers ook "on road" :-)) Dat kon dit jaar nog weleens heel anders gaan ( grenzen dicht op dit moment enz ) maar ja.....tot nu toe was het zo.
  5. De 2.4 L hadden ( of hebben nog steeds ) een probleem met te harde zuigerveren die invreten in de cylinderwand en daarmee een zeer hoog olieverbuik veroorzaken. Het eerste wat je daar meestal van merkt - behalve vaak olie bijvullen - is een kapotte katalysator. Als dat het geval is is het niet verstandig een katalysator te vervangen omdat die net zo snel weer stuk gaat. Je kijkt dan aan tegen een onderblok revisie of een (gereviseerde) ruilmotor. Je zou misschien nog een veel dikkere olie kunnen gebruiken als lapmiddel maar dat kan ook gevolgen hebben, in ieder geval een hoger verbruik. Ik wilde aanvankelijk ook een 2.4 L omdat ik dacht dat een V6 veel duurder in onderhoud zou zijn ( is ook zo ) maar dat werd ontraden door een collega die toevallig wist van de 2.4 L zuigerveren. Waarschijnlijk hebben alleen de laatste bouwjaren er geen last van. Dat is met de gebreken van de V6 versies ook zo.
  6. Inderdaad ik heb gewoon de eerste de beste goedkope OBDII wireless stekker ( 14 euro of iets dergelijks ) genomen die ik kon vinden op Conrad. Zo'n ding doet niets anders dan signaal doorgeven. Het is de app op je telefoon of tablet die er iets mee moet gaan doen. Handig is het wel, bij bergop met caravan kon ik op een tablet met een app met meters zien hoe heet de koelvloeistof e.d. echt werd. Het metertje op je dashboard geeft namelijk bij warme motor altijd dezelfde stand aan tenzij een maximum limiet wordt overschreden, iets van 120 graden. Hebben de meeste auto's tegenwoordig, om de bestuurders zich niet zonder reden zorgen te laten maken. In deze Kia's ontbreekt ook een verbruiksmeter, maar met een app kun je wel diverse meters en grafieken laten weergeven. Overigens wordt dan wel inzichtelijk waarom Kia dacht dat geen verbruikmeter beter was :-))))
  7. De assen ( kruiskoppelingen ) kun je beter om de 6000 km smeren, of vaker en altijd na een stof of modderbad. Het vuil pers je dan uit de lagers. Goedkoop en ultra-snel te doen met een eenvoudige vetspuit en zoemt het dan nog was het dat niet.... Overigens zoemt bij mij de voorste differentieel altijd maar in NL is ie vrijwel nooit vol/continue in bedrijf. Ik merk het alleen bij sterk klimmen in het buitenland, en al helemaal in klimmende haarspeldbochten op stroef asfalt wat die tussenbak overduidelijk echt niet fijn vindt. Continue zoemen heb ik ook een keer gehad maar dat was vuile (orginele, met grafiet !!) differentieelvloeistof in het achterste differentieel die niet meer goed smeerde en het hele differentieel gloeiend heet maakte met het bergopwaarts trekken van een caravan. Sindsdien vervang ik zelf de vloeistoffen, weet ik tenminste zeker dat het 1) echt gebeurd en 2) het juiste smeermiddel is. Zo ook het smeren van de assen wat ik na ~ 3000 km doe. Ik wil liever geen as door de bodem van mijn auto op de snelweg :-))
  8. Ja bij mij zat er aan 1 kant ook een flink gat in die spatbord rand. Ik heb overwogen dat te laten lassen maar besliste dat dit geen dragend deel is en dus alleen maar weer gedicht moet worden op een stevige manier. Ik heb het aangetaste materiaal om het roestgat totaal uitgezaagd met een haakse slijper zodat het niet verder kan roesten en zich kan verspreiden naar wel dragende delen. Daarna gat weer dichtgemaakt met epoxyhars en glasvezelmat en wel met een zodanige dikte van lagen glasvezel ( en ook voor en achter overlappend op het staal om het gat ) dat je er echt geen schroevendraaier doorheen kunt steken. Plamuren, schuren, spuiten enz. Is volgens mij alweer 2 jaar geleden ( en dus ook 2 probleemloze APK's ) dat ik dat deed en geen spoor meer van verder roesten of losraken van dat gedichte gat. Ik verwacht ook niet dat ik er ooit nog naar om moet kijken : die plaats zal nooit meer roesten, want is nu van glasvezel laminaat :-)) Zulke gaten vind ik ook niet leuk en hebben mij aangezet de wel dragende delen ( ladderframe ) van roest te ontdoen, met roestomvormer te behandelen ( fosforzuur ) en daarna te behandelen met zinkspray. Dat werkte aardig zag ik, en las daarna nog eens dat een Amerikaan met een Pick up truck met gelijkaardig ladderframe dat ooit ook onder de oppervlakte roest zat een gewoonte had gewoon ieder jaar ( goedkope ) dikke zwarte verf ( geen teer ) op dat frame te smeren. Gewoon om de zuurstof af te sluiten van het staal en daarmee de roest te remmen/stoppen. Zijn truck was al 25+ jaar en nooit meer problemen gehad met het frame. Ik heb geen idee hoelang ik de Kia nog kan houden ( die fijnstof en stikstof manie van de overheid zal weldra ook oude benzine auto's treffen vermoed ik ) maar als ik hem tegen lage kosten goed kan houden blijft ie voorlopig totdat er echt wat mee is. Er zijn echt wel ook goede andere auto's om een zware caravan te trekken, maar deze is toch wel erg geschikt voor zware aanhangers en zware ( bergen ) omstandigheden zonder enige moeite ermee te hebben. Waarom iets vervangen dat (erg) goed werkt ?
  9. Dit vindt de Wegenwacht De Sorento is bij normaal gebruik vrijwel storingsvrij. Bij de dieselmotoren komt het voor dat de stroomdraad van één van de injectoren lostrilt, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Bij heel ruw gebruik kan het bij de diesels gebeuren dat de versnellingsbak in twee versnellingen tegelijk komt te staan. De wegenwacht kan dat tijdelijk verhelpen, maar een dure reparatie volgt wel. Misschien helpt dat qua info ? Lijkt me ook dat diesel-Sorento's nog meer dan andere waarschijnlijk zijn gebruikt onder zware omstandigheden ( zware aanhangers trekken of off-road rijden ) juist ook omdat Sorento 1 niet heel comfortabel rijden in vergelijk met de vele moderne soft roader SUV's vanwege de springende zware starre achteras. Kilometervreten doe je dus niet zo makkelijk met een Sorento 1 en ze zijn erg zwaar wat nogal een hoge diesel-wegenbelasting veroorzaakt. Als je dus niet makkelijk kilometers vreet maar wel de wegenbelasting voor lief neemt heeft zo'n Sorento waarschijnlijk dus hard gewerkt. Verder heeft de diesel volgens mij geen roetfilter en is Euro 2 wat betekend dat ie steeds minder steden en gebieden in Europa in mag. In Duitsland zul je geen grote stad of omgeving van een grote stad in mogen. Dat kan van betekenis zijn afhankelijk wat je ermee wilt. De V6 was bedoel als alternatief voor de diesel, is een relatief betrouwbare* Mitsubishi motor die in tal van andere voertuigen is gebruikt ( o.a. de Mitsubishi Pajero ) en volgens Kia een gemiddelde levensduur heeft van 5000 draaiuren ( x je meest gereden snelheid = max kilometers levensduur ) ( voor mij is dat 5000 x 100 km/u = half miljoen km wat niet heel goed is maar ook niet heel slecht ) Danweer beter dan 1:7 l/km ga je niet rijden met een 3.5 V6 dus 20 k km rijden op benzine gaat je heel wat kosten.
  10. De Sorento A5SR1 automaat is een rebadged JATCO RE5R05A transmissie. Die werd ook gebruikt in een lange lijst Nissan's en Infiniti's ( Nissan ) https://en.wikipedia.org/wiki/Jatco_5R05_transmission De mysterieuze RED-1 is dus gewoon Nissan MATIC-J of hoger spec ATF. De A5SR1 bakken hebben voor garantie problemen gezorgd en een slechte reputatie gekregen OMDAT er DEXRON III is gegooid, die een specifieke frictie modifier mist die Japanse transmissies nodig hebben. Dat heeft vooral gespeeld toen de Sorento overging van een 4 versnellings automaat ( daar ging wel DEXRON II in (!) naar de 5 versnellings A5SR1 automaat. Als je dat weet en het feit dat Nissan echt geen rotzooi maakte weet je dat als je de bak niet ruw misbruikt en er binnen de intervallen ATF in doet met MATIC-J spec of hoger ( MATIC S ) die automaat waarschijnlijk nog werkt als de auto al bij de sloper staat.
  11. Te heet geworden ATF vervuild en verkleurd zover ik weet. Met regelmatig peilen en de peilstok afvegen en de kleur bekijken moet je kunnen zien dat de automaat overbelast is geweest. Veel automaat computers houden ook bij hoe vaak de ATF te heet is geweest, meer gevanceerde zelfs de vervuilingsgraad. Bij een bepaalde waarde krijg je de MIL/check engine lamp te zien op je dashboard. Zover ik weet is de technologie van de Sorento wel oud maar nog behoorlijk "geavanceerd" voor die tijd met meerdere regelcomputers verbonden met CANBUS. Ik gok erop dat het systeem minstens kan bijhouden hoevaak de ATF te heet is geworden. Of dat TE heet worden ook echt gebeurd betwijfel ik wel : ik heb mijn Sorento deze vakantie echt "gemarteld" met hellingspercentages groter dan 20 % en dat minimaal 45 minuten lang en dat aan 38+ graden buitentemperatuur en weinig rijwing ( lage snelheid ) . Of diverse kilometers lange 6 % snelweghellingen met de 1.5 t caravan erachter aan 90 km/u ook aan 32+ graden buitentemperatuur. Ik had een mobiele telefoon app aan de OBDII poort gekoppeld dus kon zien hoe heet het koelsysteem werd : nooit hoger dan 103 graden celcius. Dat is denk ik van belang omdat de ATF koeler aan de motorradiator vast zit en daardoor ook zal worden "gekoeld" De auto is ontworden om langzaam door modder te kunnen ploegen aan zeer lage snelheid. Dan verwacht je niet dat de automaat daarvan oververhit. Bovendien heeft ie al in de 2e versnelling een lock up dus zal met enige rijsnelheid niet langdurig hitte opbouwen. Al in al denk ik met de juiste specificaties ( en Japanse automaat frictie modifier specs ) en binnen de voorgeschreven intervallen vervangen ervan het niet zo interessant is welke ATF het is. Slijten doet de automaat toch wel maar het \zijn specifiek de rembanden die gebruikt worden voor gangwisselingen ( schakelen ) die het hardst slijten en daar doe je niets aan en de ATF ook niet. Die rembanden kosten niet eens een tientje maar de revisie om er bij te komen is duurder dan de economische waarde van de automaatbak. Dus waneer het op os is het op, en dan moet je overwegen of je de auto wilt houden ( ruilbak ) of hem moet wegdoen.
  12. Nog steeds een betrouwbare en sterke auto blijkt na weer een Alpen vakantie ( 900- 1700 meter hoogte ) met meer auto-beklimmingen dan ooit, met en zonder caravan. Waar ik blij van wordt : - zeult gewoon 1500 kg caravan met de stroomlijn van een bushokje aan 90-100 km/u tegen de steilere Duitse/Oostenrijkse/Italiaanse snelweghellingen waar andere caravan trekkende auto's moeten terugvallen in snelheid. Kan dan nog accelereren om in te halen. - Uitermate geschikt om vanuit lage beginsnelheid en klimmend tegen een oprit 80-100 km/u te halen voordat belachelijk korte Duitse en Oostenrijkse invoegstrookjes ophouden voor moeiteloos invoegen zonder verkeer op de snelweg te hinderen .....met 1500 kg caravan en al ! Wel veel rauw gebrul ( 5500 toeren ) en voelbaar hoge krachten op de caravan. - na 3200 zwaarbelaste km maar 300 cc olie verbruikt. - Draait op snelwegen met caravan klimmend zelden meer dan 3500 toeren en gemiddeld niet meer dan 2000 toeren dus een rustige trekker met weinig motorlawaai. Op lokaalwegen met meer dan 12 % hellingen gaat ie wel naar de 5500 toeren en dan vergaat het horen en zien je ( lol:-) - Koelsysteem wist motor tot 103 graden* te begrenzen ( weet ik dankzij draadloze OBDII scanner en telefoon app ) ondanks 38 graden buitentemepratuur, ijle lucht en zeer zwaar kilimmen tijdens een TomTom "vergissing" die ons over een Italiaanse Alpen bergkam voerde over een bergweg waar maar 1 voertuig past en hellingen van 20 %. ( zonder caravan gelukkig ) * De naald van de temperatuurmeter in de auto staat in het midden van 80 tot 120 graden. Pas als het nog heter wordt beweegt hij zich naar maximum. In de auto ga je dus niet merken dat de motor heter wordt dan de gemiddelde 90 graden tenzij er iets aan de hand is. Omdat het een gesloten overdruk systeem is is er niets aan de hand tot boven de 120 graden. - gemiddeld verbruik met caravan bedroeg 1:7 liter/km. Met zo'n maat/massa caravan doen alle auto's dat ongeacht motorisering. Netjes voor een 3.5 Liter V6. Jammer genoeg wordt hij niet echt zuiniger zonder caravan, modernere auto's met een klienere motor wel. Grappig en opvallend ( maar niet nieuw, zie dat steeds opnieuw ) dat 1500 kg last met de stroomlijn van een bushokje t.o.v. het verbruik van een solo Sorento maar ~ 1 l/km verslechterd. ( los rijdend doet ie 1:8 l/km ) - 4x4 low is daadwerkelijk van nut geweest bij keren met caravan in een groot en zeer nat grasveld met plassen erop na een verkeerde camping op te zijn gestuurd. AWD meerdere malen aan het werk gevoeld op gravel "verharde" sporen om bij leuke plekken te komen. AWD daar waarschijnlijk niet nodig maar je weet dat de auto nooit in de problemen komt. Waar ik minder blij van wordt : - auto ruikt op lage snelheid altijd ( al jaren ) licht naar olie(damp) via ventilatie. Kan maar niet vinden wat dat veroorzaakt. Ik zag wel dat er in het verleden asvet op de uitlaat was geslingerd maar of dat nu 3200 km blijft ruiken en via de ventilatie onder het raam binnenkomt ? Geen duidelijke olie lekkage onder de auto of te vinden in de motorruimte en klepdeksel afdichtingen zijn al vervangen. ( er zou dus geen sprake moeten zijn van een druppletje oile op de hete uitlaat die ruikt ) - Roest : al eerder meebehandelde plekken in de rechter achter wielkast ( wielkast rand nu ) zijn toch weer verder door gaan roesten en verpulveren nu gewoon. Ik moet die plekken denk ik ook radicaal eruit zagen en herstellen met kunststof. Het al eerder eruit gezaagde roestgat dat is hersteld met kunststof is wel goed gebleven en solide. Het zijn geen dragende delen dus het kan met kunststof maar leuk is het niet. Het behandelde ladderframe heeft ook alweer lichte oppervlakte roest maar is in sterke duidelijk (nog) niet aangedaan en in dikte niet aangestast. Las op een Amerikaanse Sorento site dat een eigenaar dat ladderframe gewoon jaarlijks met dikke zwarte verf spoot en dat dit voldoende is oppervlakte roest af te remmen zodat de sterkte van het materiaal niet (verder) zal worden aangetast. Ik denk dat ik dat voorbeeld maar volg omdat deze auto te goed doet wat ik ervan wil en modernere minder ( of veel duurder ) bieden. Hij gaat weer in de winter onderbreking op eigen terrein tot volgend jaar lente. Per maand opzegbare verzekering ( en natuurlijk ook wegenbelasting ) is best makkelijk tegenwoordig. Teller staat nu richting de 140.000 km. Ik las dat de motor zelf volgen KIA 5000 uur meegaat. Dat maal je meest gereden snelheid is bij mij goed voor 450.000 -500.000 km. Maar dat is motorslijtage....slijtage van rubber slangen, riemen en onderdelen zoals stuurbekrachtigings pomp, dynamo en waterpomp enz niet inbegrepen. Het zijn de rubberen delen die door ouderdom mij het meest zorgen opleveren dat de auto tijdens een vakantie nog eens langs de weg komt te staan. Misschien als ik ze kan krijgen vervang ik ze nog eens.
  13. Na dit gezien te hebben heb ik wel zo'n vermoeden wat het kan zijn.
  14. ArjanS

    Assen smeren

    Ik heb 2 oprij bokken ( wil geen reclame maken maar heb je een idee https://www.datona.nl/oprijbokken-auto.html ) gekocht waar ik de auto heel makkelijk op rij en onder de achterwielen geplaatst heb je genoeg ruimte van achteren en opzij om bij alle nippels te komen. Ik heb er tot nu toe 4 gevonden ( zijn er volgens mij ook maar 4 ) waarvan ik bij 3 nippels een normale smeernippel aansluiting gebruik : in de grotere kruiskoppeling bij achterdifferentieel, nippel op de as zelf net voor schuifstuk voor de grotere kruiskoppling tussenbak en in de grotere kruiskoppeling aan de tussenbak. Dan is er nog 1 smeernippel in een veel kleinere kruiskoppeling waar je een normale smeernippel aansluiting niet tussen krijgt, dat is die direct na de tussenbak richting voor as. Vanalles geprobeerd totdat eimand ergens suggereerde : naaldadapter gebruiken en balletje van smeernippel met punt naaldadapter naar binnen drukken......en dat bleek inderdaad goed te werken. ( voorbeeld https://dutch.alibaba.com/product-detail/hand-tool-parts-4-inch-grease-gun-needle-nozzle-grease-gun-adapter-60848836891.html?spm=a2700.8699010.normalList.64.477222d0IWy00C ) Smeren is gelukt als je geknetter hoort en zwarte smurrie uit de lagers ziet komen. Op Youtube kun je voorbeelden zien bij zoeken onder "lubricating drive shaft" en zelfs hoe je ze kunt vervangen als je dat zelf zou willen doen.
  15. Bij mij zitten er aan beide aanlsuitingen dopjes. Weinig aan Sorento 1 is echt specifiek voor de auto ontworpen, is wellicht gewoon een Hyundai onderdeel dat in diverse motoren wordt toegepast en daar dan wellicht wel meer vacuum toepassingen moet facilitieren. En dat zuiggeluid....misschien wordt dat hoorbaar bij hogere toerentallen ( dan stationair ) als de onderdruk toeneemt ?
×
×
  • Create New...