ArjanS

Leden
  • Aantal bijdragen

    128
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

20 Excellent

Over ArjanS

  • Rang
    Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Niet Opgegeven
  • Auto ('s)
    Kia Sorento 3.5 V6 ( 2005 )
    Fiat Panda 1.2 Dualogic ( Fiat model 169 )

Recente profielbezoeken

400 profielweergaven
  1. Ik begrijp dat deze discussie voor de nu "stokoude" Sorento is achterhaald maar ik ben wel benieuwd naar hoe die de gebruikers bevalt die er nu nog in rijden. Maar het is ook van toepassing op nieuwere Sorento's met minder of vergelijkbaar vermogen en koppel. Mijn punt is dat 195 PK en 300 NM koppel danwel heel redelijk zijn maar de Sorento in praktijk toch even ~2.2 ton weegt. Op zeeniveau ( dus in Nederland ) lijkt dat voldoende om heel wat te kunnen. Want de Sorento JC is gemaakt om meer te kunnen dan passagiers vervoeren, een blik op het enorm zware en dikke ladderframe is voldoende. Het is letterlijk een lichte vrachtwagen qua constructie. Maar ervaring leerde dat op 1500 m boven zeenniveau ongeveer de helft van dat vermogen ( geen turbo of compressor ) en koppel verdwenen is door de ijlerere lucht. Dan heb je nog maar 100 Pk om een gewicht van 2.2 ton omhoog te zeulen. En ik heb ook gemerkt dat onze automatische versnellingsbak dan een beetje te lange versnellingen heeft en het erg moeilijk krijgt. Maar net snelheid kunnen handhaven - welliswaar bij hellingspercentages die niet zo veel voorkomen - in de 1e versnelling is een onaangename gewaarwording.....Een oplossing zou kunnen zijn inschakelen van de low gear maar dat mag niet op geasfalteerde wegen en dan met name in (haarspeld) bochten. Zowiezo wringt de TOD bak ook zonder low gear al in dat soort bochten. Een 2H selectie knop zou dan handig zijn ware het niet dat je daar toch wel AWD wilt hebben. Op hellingen van of meer dan 15 % ging rijden op niet-verharde wegen ook een stuk soepeler. Nu is dat voor ons in Nederland wellicht niet zo interessant maar ik vind de 3.5 liter Sorento eigenlijk ONDER gemotoriseerd in de Europese bergen. Hij heeft al snel last van zijn eigen gewicht en trekt dan nog niets. Ik heb sterk mijn twijfels of hij de 2.8 ton die hij mag trekken wel omhoog krijgt op een 15 % helling op asfalt. Danweer op snelwegen heeft hij geen enkele last van een aanhanger. Maar dat geldt voor veel "minder capabele" auto's ook. Ik ben dus ook geen voorstander van een 2.4 litertje in zo'n auto al kan dat voor veel soorten gebruik best voldoende zijn. Je bijvoorbeeld nooit met aanhangers Europa in trekt. Erg begrijpelijk dat men later sterke motoren heeft gebruikt. De auto die ik na deze Sorento zal kopen kan dus ook maar beter MEER vermogen en koppel hebben. Over het gewicht ben ik wel tevreden, dat heb ik nodig om de aanhanger in bedwang te houden. Dat doet ie keurig. Ik denk dat het dan een turbo/compressor motor moet worden of een V8 voor dit gewicht. Mijn arme portemonaie :-)) Maar ik snap ook goed waarom voor de prijs die men toen vroeg voor deze auto dit wel een goede ( kosten technisch) motor keus was. Ook moet ik nadat ik inzage kreeg in het huidige verbuik van de 3.5 liter dmv de OBD2 dongel en app op mijn telefoon zeggen dat deze motor helemaal niet zo 'onzuinig' is als men beweerde toen deze auto's nieuw waren. En claims van de fabrikant dat ze hebben geprobeerd hem efficienter te maken dus best kunnen kloppen. Op de snelweg met een constante snelheid van 100 km/u kan mijn Sorento 1:11 l/km halen. Ik ben daarover positief verrast. Uiteraard zwelgt hij wel afschuwelijk veel brandstof als je met zware voet steeds optrekt in een stad of proviciale wegen met veel stoplichten. Of 130 km/u wilt rijden op de snelweg. Dat zullen toenmalige eigenaars ook wel hebben gedaan. In mijn ervaring vind ik de Sorento niet zo'n goede auto om harder dan 120 km/u mee te rijden : hij begint dan teveel te stoten. Kan waarschijnlijk ook niet heel anders met zo'n zware starre achteras uit 1 stuk. Om meerdere redenen hou ik het daarom bij 100 km/u. Het is daarom niet een moderne SUV die gemaakt zijn om op de weg te blijven. Kia heeft dat pad ook verlaten, de nieuwere Sorento's zijn (iets) minder capabel off road. Nu vraag ik mij af of een neiuwere Sorento nog steeds een goede keus. Of juist een goede keus is. Want anders dan mijn caravan uit een verregent gras veld trekken heb ik feitelijk geen 4x4 met alle voerzieningen nodig. AWD zonder tussenbak of ladderframe is voor mij idd ook genoeg denk ik. Maar wel iets meer vermogen, ook voor een modernere auto van soortgelijk gewicht. Zouden de neiuwere Sorento's feitelijk betere "trekpaarden" zijn ?
  2. Foutcode p0171 blijft terugkomen

    Bij een (grotere) KIA dealer hebben ze computers die veel meer data kunnen ophalen en analyseren die voor consumenten scanners onzichtbaar blijven. Eigenlijk zien onze scanners alleen in heel grove lijnen waar het probleem vandaan komt maar niet perse wat de oorzaak is. Zo viel het mij al op dat ik alleen (beperkte) motor data kon ophalen en geen data uit de versnellingsbak e.d. Wellicht moet je naar een ( grotere ) KIA dealer die zo'n computer heeft.
  3. Foutcode p0171 blijft terugkomen

    Ah jij loopt er ook tegenaan dat deze motoren half ontmanteld moeten worden om ergens bij te kunnen.....grote drempel om zelf te doen ( kost heel veel tijd en gepruts ) of heel duur omdat het de garage ook veel tijd kost in werkplaats tarief. En de KIA onderdelen zijn ook niet zo goedkoop idd. Is voor mij wel een les voor een volgende auto.....ook kijken naar een motor die ontworpen is om makkelijk te onderhouden.
  4. Remschijf vervangen

    Vet en remstof....ja wellicht heb je gelijk. Ik zag het op youtube als tip en heb het ook gedaan ( zonder problemen ) maar nu je het zegt is het waarschijnlijk de keus tussen stroef werken door roest op die glijstrip of wellicht dan door aangekoekt remstof.
  5. Foutcode p0171 blijft terugkomen

    Als ik dat allemaal lees heb ik het vermoeden dat de gas/lucht verhouding die door de ECU geregeld wordt nog steeds in de oude situatie is blijven hangen, dus toen je nog met een lucht lekkage in het spruitstuk rond reed. Nu dat gerepareerd is moet de verhouding van het mengsel veranderd zijn. Kennelijk slaagt de ECU er niet door een of andere oorzaak in die verandering te verwerken en geeft daardoor een onjuist mengsel dat de sensors detecteren. Waarom geen storing op benzine maar wel op gas misschien omdat het gas systeem geen bij de auto ontworpen KIA systeem is en de ECU er wellicht minder (fijn)regel parameters uit kan ontvangen. Misschien is er iets wat je zelf kunt proberen : als je de accu loskoppelt/verwijderd en de auto een paar uur stroomloos laat staan ( of alle restspanning is verdwenen ) gaat de ECU als je daarna weer gaat rijden zichzelf opnieuw inleren. Kennelijk hoef je bij de Sorento geen zekeringen te trekken. Wellicht doet ie dat opnieuw inleren dan ook op gas..... Als dat zo is zou die zichzelf ook opnieuw moeten leren om te gaan met de huidige gas/lucht situatie zonder luchtlekkage en de oude situatie "vergeten" zijn. Dat zou de storing kunnen verhelpen. Kennelijk zijn dit bekende triggers die het blijven hangen in een verkeerde afstelling veroorzaken, het is dus iets wat vaak voorkomt : Je rijdt regelmatig met een aanhanger. De caravan gaat mee op vakantie. Je rijdt voornamelijk korte stukjes. De auto wordt regelmatig volgeladen. Als de kans zich voordoet geef je flink gas op de snelweg, met name lange stukken op vol vermogen. Je hebt een tweedehands auto aangeschaft en vind hem toch wel vrij dorstig. De bougies of het luchtfilter zijn onlangs vervangen Als dat niet werkt ( zou wel erg makkelijk zijn, maar het is de moeite waard ) moet de ECU waarschijnlijk worden uitgelezen bij een echte KIA garage die veel meer data kan lezen en analyseren. Mogelijk moeten zij dan de ECU resetten of software opnieuw erin zetten of updaten.
  6. Remschijf vervangen

    Ah overheen gelezen.....tja mijn Haynes boek is summier en zegt dat de veren eerst van de remschoenen af moeten ( logisch, dus toch ook prutsen met een tang ) en je dan de bevestiging kunt losdraaien waarmee de remschoenen zijn bevestigd op de ankerplaat. Meestal worden veerschoteltjes gebruikt die je in moet drukken en een kwartslag moet draaien. Op die afbeelding worden de uitsparingen ( duidelijk zichtbaar in filmpje ) gebruikt om erbij te komen. Wellicht moet je die er dus goed voor draaien zodat je en opening hebt om erbij te komen. Wel een beetje gepruts omdat je weinig ruimte hebt. Als je nieuwe remschoenen plaatst kun je waar de remschoenen scharnieren danwel over de ankerplaat glijden het beste ook even van roest schoonmaken en insmeren met kopervet.
  7. Remschijf vervangen

    En nog iets : in principe kun je de remblokken vervangen zonder de schijf eraf te halen. Die remblokken kooi kun je gewoon omhoog klappen, oude blokken eruit kloppen, de zuiger terug drukken ( ik gebruik een grote tang ) en nieuwe erin zetten. Dan doen ze bij kwitfit e.d. ook.
  8. Remschijf vervangen

    Die remschijf met trommel is in principe al bijna los als je de wielbouten hebt los gemaakt en het wiel eraf gehaald. Je ziet in het filmpje dat er dan nog een klein borg schroefje is die ook los moet. Bij mijn schijven voor was dat schroefje vastgerot, achter gelukkig niet. Dan moet je gewoon heel geduldig kruipolie omheen/in spuiten en desnoods zo'n slagschroevendraaier kopen waar je met de hamer op slaat en het ding draait. Is dat schroefje eruit is de schijf met trommel in pricinpe los maar kan geweldig zijn vasgeroest aan het lager. Weer een kwestie van kruip olie spuiten en flink kloppen met de hamer op het trommel gedeelte. Op een geven moment komt ie wel los. Als je maar niet vergeet de handrem NIET aan te trekken In het filmpje zie je hoe je de handrem moet afstellen. Gelukkig heeft de Sorento een eenvoudige trommelrem, bij werkzaamheden aan de Panda van mijn vrouw had ik veel meer moeilijkheden ( geknoei met tangen en gespannen veren enz ) Als je de boel weer terugzet kun je het best koperpasta smeren op de delen waarvan je niet wilt dat het weer vastroest. Ook hebben autozaken een Torx borgschroefje ipv de kruiskop die je minder snel dol draait. Ook daar kan koperpasta aan tegen vastrotten, het schroefje kan toch nergens heen onder het met bouten vastgedraaide wiel. En ook koperasta op het gedeelte waar de remblokken over heen en weer schuiven. Moet je eerst even schoon schuren/borstelen. Dat voorkomt aanlopende en hete remmen. Wel oppassen dat je geen koperapsta OP de schijven smeert. Dan valt de remwerking wat tegen Ik heb voor en achter de schijven en blokken zelf vervangen ( maar ook de remvloeistof en 1 klauw ) en ik ben helemaal niet technisch. Lang leve Youtube inderdaad :-))
  9. Krukas poelie

    Nog duidelijker
  10. OBD2 ELM327 adapter / eindelijk een soort verbruikcomputer

    Voor degenen met een 3.5 V6 die dat adaptertje teveel gedoe vinden voor iets wat ze eigenlijk al weten door bijhouden van de tankbonnen en kilometers, is dit wellicht informatief in liter/km bij constante snelheid : 80 km/u tussen 1:11 en 1:12 90 km/u tussen 1:11 en 1 : 10 100 km/u tussen 1:10 en 1:9 110 km/u tussen 1:9 en 1:8 120 km/u tussen 1:8 en 1:7 130 ( niet heel nauwkeurig gemeten ) waarschijnlijk 1:6 of slechter Deze 3.5 V6 is dus beslist geen auto die efficienter verbruik heeft op hogere snelheden ( en toerentallen) maar dat is met zijn omvang en niet heel efficiente stroomlijn ook niet zo vreemd.... Bij gewoon met verkeer mee accelereren na een stoplicht verbuikt de Sorento zelfs even 1:1 l/km.......Met andere woorden het is niet zo'n geschikte auto om hard mee te rijden op de snelweg en ook niet voor stadsverkeer. Zware aanhangers trekken doet ie wel heel goed....en dan valt het verbuik ( 1:7 l/km ) zelfs mee tov solo rijden, waarschijnlijk omdat aanhanger snelheden ook meteen zijn brandstof-efficiente snelheden zijn ! Ik vind het voor zo'n oud beestje eigenlijk helemaal niet slecht. En 0 foutcodes
  11. In de OBD poort onder de stuur kolom ( en boven het rempedaal ) kun je een scanner pluggen die codes uitleest. Handig als het waarschuwingslampje oplicht en je wilt weten of er sensors stuk zijn of er wat anders aan de hand is en waar je moet beginnen te zoeken. Maar er kan dus ook een OBD2 ELM327 adapter in die met blutooth data verzend naar bijvoorbeeld je mobiele telefoon. ( kost ongeveer een tientje, zelfs Nederlandse online winkels als BOL.com hebben die ) Waarop er tegenwoordig meerdere apps te krijgen zijn die live data omzetten in interessante metertjes. De Sorento JC is nog niet heel geavanceerd maar geeft toch al veel data over een veelheid van functies. En 1 daarvan is verassend toch brandstof verbruiks cijfers. Op deze manier is het mij gelukt om toch een verbuiksmeter ( en meer ) in de Sorento te krijgen, en sommige apps maken er ook een hele mooie meter display van met meerdere meters/grafieken. Mobieltje in houder op een goede plaats en je hebt een heel nieuw meter cluster. Als ik die verbruiks meter bezig zie snap ik overigens wel waarom ze hem hebben weggelaten.....bij rustig accelereren ( 0-50 km/u en max 30 % gasklep open ) loopt het verbuik tijdelijk toch op naar 1:2 l/km !! Dat is geen goede PR, dus laten we die voorziening maar weg, lol ! Ter vergelijking ( appels met peren weet ik ) mijn Fiat Panda verbruikt in die situatie 1:15 l/km ! ( en 1:18 gemiddeld ) En wordt ook duidelijk dat de Sorento zelfs bij deellast ( constante snelheid van 80, 90 of 100 km/u ) niet zuiniger kan rijden dan 1:10 l/km. En eigenlijk redt ie de 1:10 l/km helemaal niet bij aandrijvende motor. De verbuiksmeter is niet echt nodig want het verbuik is gemiddeld al tijden tussen de 1:6 l/km en 1:8 l/km, maar ik kan nu beter zien waar en wanneer hij extra gulzig is. Dat dat vooral bij het accelereren van zijn hoge massa van 2.3+ ton is, is natuurlijk nauwelijks verbazend. Wat dat betreft is ie op vakantie met nog eens 1.5 ton caravan er aan ( en dus de stroomlijn van een bushokje ) bij constant 80-90 km/u nog best "zuinig" met 1:7 l/km gemiddeld vergeleken met de los rijdende auto ! Dat komt natuurlijk dat je uren lang met constante snelheid kunt rijden zonder vanuit stilstand te hoeven accelereren op de snelwegen op weg naar het vakantie land. Hier Youtube filpje waar je kunt zien wat voor een metertjes zo'n adapter kan geven
  12. Krukas poelie

    De krukas poelie bout van de 3.5 l motor was berucht, vooral de orginele goudkleurige waren te zwak en mogen NOOIT hergebruikt worden. Die goudkleurige te zwakke bouten zijn bij vrijwel alle Sorento JC's die nog rondrijden vervangen door grijskleurige sterkere bouten. Die mogen overigens ook niet hergebruikt worden. Bij het vervangen van de distributieriem moeten ze dus altijd worden vervangen en op exact het juiste koppel worden aangedraaid met een momentsleutel. Doe je dat niet kan ie of los gaan zitten ( en o.a. spiebanen kapot maken ) of breekt op een gegeven moment. Ondanks dat het 1 van de 4 dingen* is die een Sorento economisch kunnen vernielen moeten de Sorento's die nu nog rondrijden toch al een keer een sterkere krukaspoelie bout hebben gehad. Toch blijft het een kwetsbare bout en moet nog steeds exact op moment worden vastgezet met een momentsleutel. Veel garages/dealers gebruiken gemakszuchtig luchtratels en veroorzaken dan toch nog problemen met de krukas poelie. * Kritieke zwakke punten 3.5 V6 Sorento : 1. Krukas polie bout niet op exact koppel vastgezet 2. Boutjes vlinderkleppen 2-weg inlaat spruitstuk losgeraakt en in cylinders terechtgekomen 3. Verkeerde ATF vloeisof in automaat ( er MOET Nissan J Matic of beter in ) 4. afwaterings gaatjes bevestigingspunten van draagarmen achteras ( roest anders kapot ) Kijk hier maar eens naar, dan zie je meteen wat het probleem met die ( dikke grijze ) bout is. Het is een flinke bout maar het gedeelte met schroefdraad is problematisch dun. Overigens zie je ook dat als die bout afbreekt niet de kleppen door je blok vliegen maar je wel je airco, stuurbekrachtiging en dynamo functie kwijt bent. Het tandwiel dat de riem aandrijft zit niet aan de bout. De bout zit daar in. Wel KAN in sommige gevallen het afbreken van de krukas poelie bout een nieuwe krukas betekenen als ze de restanten van de afgebroken bout er niet meer uit kunnen krijgen. Dat is voor een oudere Sorento waarschijnlijk niet economisch verantwoord. Wat betrouwbaarheid betreft, ook deze KIA's zijn ooit gerobottiseerd in elkaar gezet. Computers en robotarmen die altijd dezelfde bewegingen uitvoeren, hun aandraaikoppel meten en veel nauwkeuriger en consistenter werken dan mensen. Op die 4 kritieke dingen na zijn het best betrouwbare auto's. De ANWB heeft er niet veel slechts over te melden. ( behalve dat er fijner rijdende SUV's zijn ivm de zware onafgeveerde starre achteras, maar dat heeft ook weer voordelen bij offroad en zware aanhangers trekken ) Het geval van OP lijkt op een losgeraakte ( dus niet op exact juiste koppel aangehaalde ) krukas poelie bout. Dan kan de aangedreven poelie gaan schuiven. En uiteindelijk over spiebanen ratelen. Wellicht klassiek geval van met luchtratel gereedschap vast ratelen ipv nauwkeurig met juiste aanhaalmoment werken. Heeft niets met de betrouwbaarheid van de auto te maken maar eerder met de slordigheid/gebrek aan kennis van een specifiek model/motor van garages/dealers die eraan werken.....
  13. engine chek problemen

    Zonder codes lijkt me dat dan je moet beginnen bij de brandstof toevoer. Dat MIL lampje kan natuurlijk gaan branden als het brandstof-lucht mengsel niet meer klopt ( omdat er geen brandstof komt ) en de sensors dat merken maar er niets stuk is. Brandstof filter ( onder de bank ) verstopt ? Delamineren van brandstoftanks in Sorento's ik wel eens over gelezen dus hoeft niet kwaliteit brandstof te zijn. Op Sorento nation hebben ze het ook vaak over het EVAP systeem en dan specifiek de purge control valve die niet goed werkt. Heeft iets te maken met milieu en benzinedamp opvangen en naar de motor brengen voor verbranding bij deellast. Andere storingen die komen en gaan zijn meestal stekkers die los zitten of geoxideerd zijn.
  14. "wat doe je nu !?" moment

    Om mijn vrouw iets voor te bereiden op BE rijbewijs lessen en examen heb ik de Sorento gebruikt met een huurkarretje de beginselen van de bijzondere verrichtingen met aanhanger aan te leren. Zij wil de spiegels afstellen en tot mijn verbazing klappen die geheel in. Ze had op een knopje gedrukt die mij geheel ontgaan was. Jaren lang niet geweten dat de Sorento dat ook kan, ik dacht dat dat puur iets was voor modernere of luxere auto's ! Een vriend van mij zei jaren geleden al dat dat vooral een eigenschap van vrouwen is, per ongeluk op iets drukken waarna er iets gebeurd waarvan je niet wist dat het aanwezig was
  15. Wat rijdt dat lekker zonder tccs !

    Nee ik geloof niet dat ie daadwerkelijk zoveel minder verbuikt dat je het kan merken.... Meeste verbuik komt natuurlijk ook van ~2.3 ton in beweging brengen, en veel lange afstanden rij ik er niet mee.