Jump to content
 

Case

Leden
  • Content Count

    196
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Case last won the day on December 8 2020

Case had the most liked content!

Community Reputation

48 Excellent

About Case

  • Rank
    Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Regio Eindhoven
  • Auto
    Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (dec 2013).
    KIA e-Niro 64 kWh Executive Line (mrt 2019)

Recent Profile Visitors

950 profile views
  1. De 2019 versie van de e-Niro heeft dat nog niet, dus niet gek dat wij er geen last van hebben.
  2. Ik sluit me hierbij aan, met de volgende aanvullingen: De banden mogen best nog wat harder opgepompt worden: 2,8 of 2,9 bar. Dit schijnt ook gunstig te werken in het tegengaan van cupping. En bij heel warm weer: Eerst een stukje met alle ramen open rijden, om de ergste hitte uit de auto te krijgen. Daarna pas de airco inschakelen, beginnen op 2 graden lager dan de buitentemperatuur. Naar smaak langzaam temperatuurinstelling verder verlagen. De airco ruim voor het einde van de rit weer uitzetten.
  3. Reken voor een kleine beurt € 75,- en voor een grote € 150,-, als er niks bijzonders gedaan hoeft te worden.
  4. Ik heb een paar keer 'snel'-laders geprobeerd, maar heb geen enkele keer meer dan 44kW gezien, en dan ook nog voor korte tijd. Mijn beste en slechtste oplaadbeurt: Beste: bij Fastned (Lemsterhop) bleef de laadstroom vrijwel de hele laadtijd op 44kW. Slechtsten: bij Shell/NewMotion (Blaloweg, Zwolle) zakte die heel snel van 34kW naar 21kW; heb daar een eeuwigheid gestaan, omdat ik nog honderd km bij moest laden. Temperatuur was rond het vriespunt, maar had wel al 60km snelweg gereden. Bij Shell/NewMotion (Dekkersland, A28) geladen: 32->23kW. Temperatuur net boven nul.
  5. Ik heb de Wallbox Pulsar Plus. Hoewel mijn e-Niro (2019) maar 1 fase kan laden, heb ik de Wallbox toch alvast 3-fasen aangesloten (7,4 kW op 1 fase, 22 kW op 3). De Pulsar Plus heeft geen RFID (kaartlezer), alleen toegang via de app. Omdat ik de enige gebruiker ben, is dat geen probleem. In de app kun je ook de laadstroom per 1 Ampère instellen van 6-max, waarbij max de in het apparaat ingestelde waarde is (tot 32 A). Als je een (extra, snelle) power meter aansluit in je meterkast (met een datakabel naar de Wallbox) kun je gebruik maken van load balancing (de lader vermindert de laadstroom naa
  6. Mijn 2019 e-Niro heeft ook 215/55 R17. Henk heeft een 'gewone' Niro, geen EV.
  7. Ik laat het afhangen van wat bijv. op de camping aan maximale stroom beschikbaar is. Soms is dat maar 6A.
  8. Case

    Navigatie update

    De donkerste kleurstelling gaat nog een beetje, maar de andere zijn wel erg wee en flets, daardoor zelfs in sommige gevallen onleesbaar.
  9. Als je de stekker uit de auto wil halen, is het handig om pas vlak daarvoor de auto van het slot te halen. Na het ontsluiten van de auto (en de stekker) gaat de laadstroom korte tijd omlaag. Als je binnen die tijd de stekker eruit trekt, zou dat goed moeten gaan. Wacht je te lang, gaat de laadstroom weer omhoog, en zou je de foutmelding kunnen krijgen.
  10. Nee, als je, nadat de GOM is gereset en 450 km of meer aangeeft, als een dolle gaat rijden, kun je toch maar 350 of minder km rijden. Omgekeerd, als er na het volladen 350 km op je GOM staat, en vervolgens rijd je heel rustig, dan kun je zomaar 450 km ver komen. Die GOM geeft alleen een goede inschatting als je steeds ongeveer op dezelfde manier rijdt. Je dealer heeft waarschijnlijk óf nog niet zoveel ervaring met EV's, óf heeft je met een goed verhaal afgescheept.
  11. Als het alleen voor eigen gebruik is, kun je goed uit de voeten met een Wallbox Pulsar (Plus). Bij thuiskomst inpluggen en met de app aan/uit zetten. Is 3-fase (werkt ook met 1-fase auto), kan (met de extra carlo gavazzi meter) ook loadbalancen. In de app kun je ook de max stroom instellen (vanaf 6A tot het maximum dat in de lader zelf is ingesteld). De extra meter voor loadbalancing geeft (dacht ik) 30x per seconde het actuele vermogen per fase door aan de lader (veel vaker dan de P1 poort op je slimme meter). Ik heb de Pulsar Plus zelf geïnstalleerd, toen ik toch met de zonnepanelen bezig wa
  12. Met het bladzijden blader knopje op je stuur?
  13. Het midden van een velg met ET 50 komt 1 mm naar buiten in vergelijking met ET 51. Bij een verder gelijke velg krijgt de remklauw 1mm meer ruimte dan bij een velg met ET51. Zolang het binnendeel van de stalen velg geen rare bolling (of het ontbreken daarvan) heeft, mag dat dus geen probleem zijn. Grote afwijkingen van de ET waarde leiden tot ander stuurgedrag, maar dat gebeurt (afhankelijk van de auto) pas vanaf 5 à 10 mm verschil.
  14. Ik rijd de e-Niro ook zakelijk, net als Ton, maar heb hierboven geprobeerd de kosten te vertalen naar particulier gebruik. Ik neem aan dat dat de achtergrond van de vraag is.
  15. "Wat kost nu de E versie per km??inclusief laadvoorziening.ps. ik hoop dat de E-versie rijders deze topic ook lezen en hierop reageren." .......................... "Voor een goed vergelijk zouden ook de onderhoudskosten en wegenbelasting per km mee gerekend moeten worden. Want daar zou de (duurdere) EV het op moeten winnen, cost of ownership (of zoiets)" ........................ Mijn e-Niro kost € 0,035 - € 0,045 per km aan stroom (thuis geladen á € 0,22/kWh). Snelladen is wel (flink) duurder: € 0,065 - € 0,125 per km. Een kleine beurt (10000, 30000, 50000, etc.
×
×
  • Create New...