Derrek

Leden
  • Aantal bijdragen

    820
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    48

Waardering in de gemeenschap

320 Excellent

Over Derrek

  • Rang
    Gevorderd Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto ('s)
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White Trekhaak

Recente profielbezoeken

1091 profielweergaven
  1. caravan trekken

    Kort gezegd, de trekhaken van GDW en Bosal zijn niet ontworpen voor de Niro. Bij een goede trekhaak wordt de stalen dwarsbalk waarop de haak met kogel aan vast zit, direct aan de chassisbalken van de auto geschroefd. De dwarsbalk van deze trekhaken is echter te kort; de Niro is immers een wat bredere auto waarvan ook de chassisbalken dan ook wat verder uit elkaar staan. Om dit "probleem" op te lossen gebruikt men bij GDW en Bosal vlakke stalen platen om deze afstand tussen chassisbalken en trekhaak op te vullen . Dit kan natuurlijk niet. er zou een langere dwarsbalk gebruikt moeten worden die wel op de chassisbalken van de Niro past. Nu torderen deze vlakke platen tussen chassisbalken en dwarsbalk van de trekhaak en beweegt de kogel onder belasting tot centimeters heen en weer. Kia weet hier overigens van. Kijk ook eens naar de chat over de afneembare trekhaken in dit forum.
  2. caravan trekken

    Je hebt wellicht een vaste Bosal trekhaak van je dealer. Die zijn inderdaad erg laag. Misschien wel te laag. De kogel van de trekhaak moet wettelijk minimaal 32 cm boven het wegdek zijn als de wagen maximaal ingeveerd is! Heb je dat eens nagemeten? Behalve dat is er nog iets veel ernstiger mis met deze trekhaken. Dat heeft met de constructie te maken...
  3. Montage afneembare trekhaak Niro

    Hoe hoog is de kogel van je Basal trekhaak eigenlijk boven de weg? Ik zie wel dat deze trekhaken een stuk lager zijn dan mijn Mobis tekhaak maar wettelijk moet de hoogte van de kogel boven het wegdek in beladen toestand van je auto (ingeveerd dus) tussen de 35 en 42 cm. zijn. Als de kogel dan lager ligt dan voldoen deze trekhaken niet eens aan deze wettelijke norm.
  4. Wie kan me helpen

    Ik zou eerlijk gezegd toch over denken om dan meteen maar over te gaan naar een 13-polige stekkerdoos. Die biedt voordelen zoals meer aansluitingen waaronder bijvoorbeeld een aansluiting voor een verplicht mistachterlicht op je aanhanger en ook voor een achteruitrijlicht op je aanhanger/fietsdrager. Bij een 7-polige stekkerdoos is officieel geen aansluiting voor je mistachterlicht omdat er simpelweg niet genoeg aansluitpinnen voor zijn maar daar wordt noodgedwongen de vaste stroomaansluiting voor gebruikt. Dat leidt nogal eens tot het onbedoeld blijven branden van het mistachterlicht op je aanhanger/fietsdrager of anderzijds dat je geen vaste aansluiting meer hebt voor je caravan. Maar het grootste voordeel van de moderne 13-polige Jaeger is de verminderde storingsgevoeligheid door de veel betere connector die je met een bajonetslag goed vast in je stekkerdoos steekt.
  5. Montage afneembare trekhaak Niro

    Als je geen goed gevoel heb met je trekhaak dan zou ik het zeker bij je dealer schriftelijk melden. Dat hoeft niet meteen met een aangetekende brief, maar bijvoorbeeld met een e-mail. Je hebt dan je punt duidelijk gemaakt en de meeste dealers zullen er dan met je wel uit willen komen. Het heeft geen zin om met Kia NL in de slag te gaan omdat die geen partij is. Je hebt alleen een (koop)overeenkomst met je dealer, niet met KMNL en je dealer zal er dan eventueel met KMNL uit moeten zien te komen maar daar ben jij geen partij in. Bovendien kan het zijn dat je dealer de trekhaak helemaal niet van KMNL betrokken heeft, maar zelf direct heeft ingekocht bij Bosal of Brink, dat weet je niet. En dan heeft KMNL er niets mee te maken. Kom je er niet uit met je dealer, dan kun je volgende stappen zetten. Overigens gaat het bij vervanging niet om grote bedragen. Alleen de trekhaak zelf zal vervangen moeten worden maar de elektrische aansluiting blijft en de 7 of 13-polige contactdoos kan eenvoudig worden omgezet.
  6. en dan valt de keuze op de KIA

    Ben benieuwd naar de two-tone!
  7. Bandenspanning sensoren

    Dat systeem bestond wel, maar ik wist niet dat dit in de nieuwste auto's nog voorkomt (kan me bijna niet voorstellen). Maar je kunt het controleren. Het meetsysteem met de ABS sensoren meet alleen het verschil tussen de 4 wielen. Als een band zacht wordt, dan veranderd het toerental van dat wiel ietsje en dat wordt dan opgemerkt door het ABS systeem. Maar je kunt met dat systeem geen druk meten. Bij tpms sensoren wordt wel de werkelijke bandenspanning gemeten en die gemeten spanning kun je dan ergens aflezen op je dashboard/boardcomputer. Dat kan dus bij het ABS systeem niet. Kun je de spanning op je dashboard/boardcomputer zien dan heb je tpms sensoren en moet je die wel degelijk verplicht ook op je winterwielen monteren (of 4-seizoenbanden nemen)
  8. Schurende remmen??

    Gaat de auto naar rechts met je stuur recht of trekt deze naar rechts zodra je het stuur op de snelweg los laat? In het eerste geval is de Niro niet goed uitgelijnd. Echter in het tweede geval hoeft het niet abnormaal te zijn. Een snelweg loopt nl. nogal af om het eventuele regenwater af te voeren om aquaplanning tegen te gaan. Dit kan wel 1 meter schelen (links rechts) en dat kan tot iets naar rechts trekken van auto's ten gevolge hebben. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je wagen direct de bocht om gaat bij het loslaten van het stuur.....
  9. Winterbanden voor de Niro

    Ik heb ook de 235/45R18 CrossClimates maar heb dit anders opgelost. De 235 banden zijn slechts 1,4 mm hoger dan de originele 225/45R18 Pilot Sport 4 banden en bij maximale uitslag sleepte de banden inderdaad iets tegen de coating achterin de wielkast zoals bij jou. Het blik in de wielkast is op die plek met een uitdeukhamertje voorzichtig ietsje ingetikt en dat loste het probleem op. Je ziet er uiteraard niets van en de coating is in tact. Overigens hoor je de banden alleen bij uiterste maximale uitslag (je stuur helemaal tegen de stuuraanslag) en bij achteruit rijden ietsje tegen de coating aanslepen. Bij vooruit rijden hoor je zelfs niets dus zoveel is het niet. Maak me dan ook niet zo'n zorgen. Ik heb nu 20000 km gereden met deze banden en ze zijn blijkbaar nog niet die 1,4 mm versleten en dat is dan wel weer goed nieuws. Gaan ze nog wel even mee. Maar als ze dan versleten zijn dan zal ik zeker de 225/45R18 maat nemen, maar die waren er een half jaar geleden dus nog niet.
  10. Winterbanden voor de Niro

    Best prijzig. Was dat dan zonder inruil van de originele banden? De Quatrac in de maat 225/45R18 kosten nieuw in de markt 180 euro per stuk.... Ter info, mijn dealer rekende 250 euro totaal voor 4 stuks 18" Michelin CrossClimates incl. montage en inruil van de originele banden. Ik wilde die graag omdat ik goede ervaring had met de CrossClimates op mijn Kia Rio (qua wegligging en geluid). Er rijden in mijn familie nog 2 Niro's maar dan met 16" velgen. Eén is ook voor 250 euro totaal omgeruild door voor 16" CrossClimates en de ander betaalde bij weer een andere Kia dealer 150 euro extra voor omruil naar 16" Vredestein Quatracs.
  11. Montage afneembare trekhaak Niro

    Het spijt me te moeten meedelen dat de afneembare trekhaak van Brink dezelfde (foute) constructie heeft als die van GDW. Ook de dwarsbalk van de trekhaken van Brink is te kort en niet direct aan de chassisbalken van de Niro gemonteerd maar hetzelfde als de GDW trekhaken met platte passtukken. Deze torderen bij trekken van een aanhanger/caravan (maar dat merk je niet) en bij het gebruik van een fietsdrager (dat merk je wel). Ik vraag me ook af of de trekkrachten die deze passtukken door het torderen op de chassisbalken uitoefenen op den duur niet tot schade aan de chassisbalken zullen leiden. De constructie tekening is als twee druppels water met die van GDW.... Je zou bijna denken dat ze dezelfde zijn. Je kunt ook de foto van Arnold Niro hiervoor bekijken van de Bosal trekhaak waarop de torderende platen goed te zien zijn. Je ziet daarop heel goed dat de trekhaak niet past en met verlengplaten op de chassisbalken is gemonteerd. GDW, Bosal en nu ook Brink! De kogel van een goede trekhaak hoort niet te bewegen als je erop drukt, ook niet een klein beetje. Zoek je een alternatief voor een trekhaak voor de Niro, kijk dan eens naar die van Auto-Hak. Ik heb die trekhaak zelfs in mijn handen gehad (maar niet gemonteerd want ik kreeg een goede trekhaak van Kia) en deze had geen passtukken maar moet wel direct star aan de chassisbalken worden gemonteerd.
  12. Montage afneembare trekhaak Niro

    Is je vaste trekhaak van het merk Bosal? Dan heb je inderdaad hetzelfde probleem. Deze vaste trekhaken hebben ook een "foute" constructie met torderende pasplaten. De draagbalk van deze trekhaken zijn te klein en dat is veel te gemakkelijk door de fabrikant "opgelost" (niet dus) met pasplaten tussen de draagbalk en de chassisbalken die torderen zoals de GDW (zie de tekeningen in een eerder bericht). Ik begrijp er werkelijk helemaal niets meer van dat Kia haar dealers deze trekhaken nog steeds levert. Als klant hebben we recht op een goede trekhaak die voldoet aan de verwachtingen die je van een trekhaak in Nederland mag verwachten, dus OOK het veilig en rustig vervoeren op een fietsdrager. In Duitsland worden ook (afneembare) trekhaken van Auto-Hak (link) gebruikt. Deze trekhaken zijn wel goed gedimensioneerd voor de Kia Niro en hebben wel een draagbalk van de juiste lengte die onder de auto direct past op de chassisbalken van de Niro.
  13. ISG werkt niet meer

    Die belastingvoordeel heb JIJ gehad bij aankoop. Als je wilt kun je die alsnog afdragen...
  14. Montage afneembare trekhaak Niro

    Dat mag geen excuus zijn!! In Nederland mag je als consument verwachten dat je een fietsdrager op je trekhaak kunt gebruiken en dat kan met deze trekhaken niet! Althans zeker niet met goed fatsoen. En dat is genoeg om ook juridisch sterk te staan!
  15. Montage afneembare trekhaak Niro

    Afgelopen zaterdag (plm. 11:30 uur) bij Vianen achter een witte Niro gereden met 2 deinende fietsen achterop die aan een elastiek leken te hangen. Nu kon ik het nog eens goed zien door er zelf achter te rijden (wel met enige afstand....). Zelfs op de snelweg zie je duidelijk verschil met de andere auto's die wel stabiel de fietsen achterop hebben. Overigens zijn er nog altijd dealers die deze trekhaken gewoon monteren bij niet wetende klanten (zowel de afneembare GDH als de vaste van Bosal)... Ik blijf het een schandaal vinden.