Derrek

Leden
  • Aantal bijdragen

    663
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    31

Derrek last won the day on 17 februari

Derrek had the most liked content!

Waardering in de gemeenschap

197 Excellent

Over Derrek

  • Rang
    Gevorderd Lid
  • Verjaardag

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto ('s)
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White Trekhaak

Recente profielbezoeken

307 profielweergaven
  1. Je kunt ook een baksteen meenemen....
  2. Die hebben mss geen Hill Assist?
  3. 16" of 18", het geeft ook verschil in de officiele verbruikscijfers en daar wordt toch exact hetzelfde verbruikstest gedaan onafhankelijk van de wielen. Heeft niets met "sportief" rijden te maken (wat dat ook mag beteken). Verschil tussen 16" en 18" blijkt ook uit de travelcard praktijk-verbruikscijfers (18" gebruikt 9% meer). Ik begrijp dat het verschil in de rolweerstand zit die bredere banden hebben (de standaard 18" zijn niet alleen groter, maar ook breder dan de standaard 16"). Ik heb ook weer eens (voor de 6e keer) getankt en kom op een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 17 (18" en extra breed) en ben daar best tevreden mee.
  4. Maar zijn ze wel vet? Als ramen vet zijn dan zouden ze juist minder moeten beslaan; vocht houdt nl. moeilijk op vet. Ook wij hadden last van beslaan van de ramen (zowel in een Rio als in een C1) en hebben een vochtvreter in de auto's gelegd. Dit helpt aanzienlijk tegen het beslaan van de ruiten. We gebruiken deze Pikngi herbruikbare vochtvreters.
  5. De parkeerrem met voetbediening in de Niro bevalt prima. De rem is bestemd om de auto vast te zetten als je hem op een hellend vlak parkeert en met een voetrem kun je dit dan met minder kracht doen dan een handbediende rem. Een handrem wil nogal eens niet helemaal goed aangetrokken staan en daar heb je met een voetrem geen last van. In het vlakke Nederland is dat ook nog eens niet zo vaak nodig zodat we hier de handrem minder gebruiken en de wagen vaak in de versnelling of (bij een automaat) in "P" zetten. Daarnaast leren we bij de rijlessen om de handrem te gebruiken bij de "hellingproef". Maar dat is bij de Niro helemaal niet nodig (en ook niet mogelijk) omdat de Niro standaard een zeer goed werkende "Hill Assist" heeft. De wagen rolt (gedurende een paar seconden) niet achteruit op een helling omdat de remmen dit automatosch tegenhouden en daarbij is het wegrijden van een hybride op de elektromotor met het zeer hoge koppel vanaf 0 toeren is een fluitje van een cent. Ik begrijp deze keuze daarom wel van Kia!
  6. Wil ik graag even doen. Ik heb het in pdf, maar kan nergens in het forum de discussie "gebruiksaanwijzingen" vinden om dit te uploaden...
  7. Ja, het kan wel in de folder staan, maar dat heeft weinig juridische waarde.
  8. Weer wat geleerd in dit forum!
  9. geef mij ook zo'n dochter
  10. De nieuwe bumper is aangekomen en vandaag de Niro weer opgehaald. Hij is nu nieuwer dan nieuw!!
  11. Ik gebruik alleen een geremde aanhanger/trailer en die heeft in het kabeltje standaard een "breekoog". Als de aanhanger los zou schieten dan wordt de handrem aangetrokken, schiet de aanhanger in de rem, de breekring breekt en de aanhanger komt los van de auto tot stilstand. Maak de kabel dus vast aan het bevestigingsoog.
  12. Krijg net een mail van Kia met de uitnodiging of ik de wintercheck niet wil vergeten. Ik maar denken dat de winter (baijna) voorbij is....
  13. Heb jij dan 2 Niro's? Je hebt de adaptieve cruisecontrol wel of je hebt de adaptieve cruisecontrol niet. Wel en niet kan niet.... Mijn Exclusive heeft de adaptieve cruisecontrol en heb het probleem niet.
  14. Er zit ook nog verschil in de omtrek tussen de 16” (205/60R16) en 18” (225/45R18) banden van 1,1%. Met de 18” banden rijd je dus verder per door de teller gemeten “kilometer” dan met de 16” banden…. Het verschil in omtrek (en dus de door de teller gemeten afstand) tussen nieuwe banden en banden die nog 2 mm. profiel hebben is bijvoorbeeld ook nog eens 1,5%. Er is dus een afwijking in het aantal werkelijk afgelegde meters in een door de teller gemeten kilometer afhankelijk van de exacte bandenmaat en de slijtage van de banden waardoor het gemeten brandstofverbruik eveneens afwijkt van de werkelijkheid. Ik heb zelf nog bredere 18” banden onder mijn Niro (235/45R18) en dat zijn CrossClimates. Deze zijn niet alleen 1 cm. breder dan de standaard 18” op de Niro, maar ook 1.4% meer in omtrek. Mijn door de teller gemeten kilometers zijn dus nog eens +1,4 % langer. En het gemeten brandstofverbruik dus navenant lager. Maar de belangrijkste overweging bij deze banden was het niet meer 2x per jaar hoeven wisselen van de zomer- naar winterbanden en omgekeerd waardoor ik, behalve het ongemak, € 80,- per jaar uitspaar inclusief de kosten voor opslag van de banden. De extra investering van een set extra velgen met TPMS sensoren voor een set winterbanden niet eens meegerekend! Over de ongeveer 15.000 km die ik per jaar rijdt betekent dit dat ik (financieel gezien) voor deze € 80,- ongeveer 1 kilometer per liter onzuiniger kan rijden….. Ben het overigens eens met het betoog dat de rijstijl van de chauffeur wel de grootste invloed heeft op het brandstofverbruik.
  15. Je zult wel merken dat Xenon zoveel beter licht geeft dat je standaard halogeen (H1) grootlicht niet zoveel meer voorstelt. Eventeel kun je die ook wel vervangen door Xenon (of vermogens Ledlampen), maar ik weet niet of die wel in de behuizing van het grootlicht passen. Eigenlijk gebruikte ik grootlocht nog amper. Gewoon niet meer nodig met de Xenon dimlichten!