Derrek

Leden
  • Aantal bijdragen

    689
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    32

Derrek last won the day on 20 maart

Derrek had the most liked content!

Waardering in de gemeenschap

216 Excellent

Over Derrek

  • Rang
    Gevorderd Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto ('s)
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White Trekhaak

Recente profielbezoeken

386 profielweergaven
  1. Is ook absoluut helemaal niets mis mee, zeker als je die keuze bewust maakt en kiest voor goede zomerbanden en goede winterbanden. Je hebt de testen ook gelezen en dan heb je ook gezien dat er ook merken zomerbanden zijn die slechter zijn dan de CrossClimate in de zomer en ook winterbanden die slechter zijn dan de CrossClimate in de winter. En dat is toch wel bedenkelijk. Er zijn ook nog wat onderdelen die voor de een meer en voor de ander minder belangrijk zijn. Prestaties, veiligheid, levensduur millieubijvoorbeeld. Er is geen band die in alles de beste is. Hoeveel veiliger is een bepaalde zomerband dan de CrossClimate? Een beetje? Veel? Of helemaal niet? En hoeveel wil je en kun je uitgeven niet te vergeten. Als ik lees dat niet iedereen de kosten voor een set TPMS sensoren (milieu en veiligheid) wil of kan besteden dan lijkt me voor die leden de CrossClimate of Quatrac 5 een zeer redelijk financieel gunstiger alternatief.
  2. Ik ben ook veel te serieus...
  3. Wat bedoel je met ACAP testen? Ik ben daar niet mee bekend.
  4. Begrijp je opmerking wel, maar aan de andere kant bevorderd de NCAP testen wel dat de autofabrikanten de veiligheid serieus nemen en dat heeft zo zijn voordelen.
  5. Heb dezelfde ervaring. Anders dan bij mijn Rio moet de lens bij de Niro regelmatig worden schoongemaakt. Verder prima.
  6. Het is uiteraard een persoonlijke keuze. Maar wat is het voordeel van het aanschaffen van een toch kostbare set extra velgen en TPMS sensoren voor een set aparte winterbanden tegenover het veel goedkopere monteren van goede all-seasonbanden? Wellicht realiseert men dit goede alternatief niet. Daarom hier mijn ervaring. Ik benadruk wel goede all-seasonbanden. Er zit nogal wat kaf onder het koren. Omdat het niet realistisch is om alle all-seasonbanden zelf te testen baseerde ik me op de testen van ANWB, Autoweek, ADAC, Autobild en nog een Engelse club waarvan ik de naam vergeten ben. De CrossClimate kwam er als beste uit gevolgd door de Quatrac 5. De rest is eigenlijk (soms ver) onder de maat. Daarom heb ik voor de winter eerst op mijn Rio de CrossClimate laten monteren en mijn set winterbanden (Continental WinterContact TS 850 195/65 R15) voor een goede prijs kunnen verkopen. Ik had Continental SportContact5 banden (215/45/17 91W) onder de Rio. Toch geen verkeerde band, maar na montage van de CrossClimate vond ik dat de Rio veel beter stuurde en minder geluid maakte. Daarom heb ik onder de Niro direct de CrossClimates laten monteren en de Niro rijdt perfect met deze banden. Ik heb op dit forum ook veel bijval gekregen van mede Kia rijders die ook dergelijke ervaringen hadden. Feitelijk een bevestiging van een goede keuze. Maar ik zeg daarmee absoluut niet dat winterbanden technisch geen goed alternatief is. Maar financieel?
  7. Dat kan toch alleen als er TPMS sensoren in de wielen zitten? Hoe zou de druk anders gemeten moeten worden. Dan zal bij (winter)banden zonder TPMS sensoren de uitlezing ook een error geven neem ik aan. Eerlijk gezegd kom ik nog eens terug op het monteren van goede all-season banden (momenteel alleen de Michelin CrossClimate of de Vredestein Quatrac 5). Dan ben je niet alleen goedkoper uit dan separate winterbanden (oa besparing van halfjaarlijkse wissel) maar hoef je ook geen dure extra TPMS sensoren aan te schaffen. Bovendien hoef je ook geen zorgen meer te maken wanneer nu exact de beste tijd is om te wissellen gezien het grillige weer in ons landje. De Michelins zijn leverbaar in de maat voor de 16 inch velgen en de Vredestein in de maat voor de 18" velgen (alhoewel ik dus zelf iets bredere Michelins om de 18" velgen heb gekozen). Mijn Kia dealer leverde de Niro af met deze brede 18" Michelin CrossClimates voor Euro 250 extra (inclusief monteren, balenceren etc. en met inruil van de originele nieuwe banden). Mijn neef heeft een First Edition met 16" velgen en daar leverde mijn dealer de CrossClimates voor Euro 150,-. Goedkoper (en volgens mij beter) kan toch niet? Alleen als je veel naar de wintersport gaat of veel in besneeuwde landen rijdt lijkt het me nog zinvol om te investeren in separate winterwielen.
  8. Hier nog even de complete prijzen en intervallen in pdf. Onderhoud en raparatie prijzen Niro.pdf onderhoudsintervallen Kia incl. Niro.pdf
  9. Kia heeft vaste prijzen voor onderhoud van de Niro (prijzen 2017): Olie beurt € 171,50 Kleine beurt € 199,50 Grote beurt € 251,00
  10. Persoonlijk zou ik niet zonder TPMS sensoren willen. Zou me mateloos irriteren aan waarschuwingslampjes die branden op het dashboard. Bovendien is het niet voor niets dat het wettelijk verplicht is geworden. En dat een Kia dealer dat adviseerd vind ik bedenkelijk. Maar dat is maar mijn mening en uiteindelijk is het je eigen beslissing (en verantwoordelijkheid) wat je beslist.
  11. Hierbij de koppelkromme (Torque) van een Prius-elektromotor als voorbeeld. De rode lijn os het vermogen (paardenkrachten).
  12. Heb vandaag de Niro met een aanhanger puin gereden naar de stort. Heb de combinatie niet gewogen, maar neem aan dat puin heel wat weegt. Bij de stort moet je omhoog een helling op (Rijsenhout waar de stortbakken laag naast de helling staan) waarop ik moest stoppen voor een voorganger. Met mijn vorige auto (Rio met handmatige schakelbak) was ik daar nooit zo blij mee om met een volle aanhanger op een helling stil te moeten staan, maar wat een opvallend gemak trok de Niro vanuit stilstand weg! Nu zie ik nog meer voordelen van een hybride systeem waarbij het wegrijden op de elektromotor met het volledige koppel vanaf 0 toren/minuut opvallend gemakkelijk gaat. Dit in tegenstelling tot een benzinemotor die bij lage toeren maar weinig koppel (en paardenkrachten) heeft en de (slippende) koppeling dit maar moet opvangen. Daarbij werkte bij de Niro de Hill-assist perfect mee! Veel wordt gesproken over het aantal paardenkrachten voor het trekken van een aanhanger (of caravan), maar die paardenkrachten bij een benzinemotor komen pas bij (vaak zeer) hoge toerentallen vrij. Het (weg)rijden op een helling in de bergen is vaak de angst van een caravan trekker, maar dan blijkt juist de elektromotor van groot belang door zijn bruikbare koppel tussen 0 en ±1500 toren per minuut (waarna het aantal pk’s lang maximaal wordt). Een (slippende) koppeling is dan ook niet nodig! Pas daarna zakt het koppel van een elektromotor, maar dan ben je al op gang en komt bij een hybride systeem de kracht van de benzinemotor er bij. Bij het wegrijden van een auto is het koppel van groter belang dan het aantal paardenkrachten dat pas bij hogere toerentallen vrij komt. Denk maar eens aan het enorme optrekken van een elektrische auto als een Tesla. Het aantal paardenkrachten is voor de topsnelheid dan weer wel van belang, maar wie rijdt er nu 200 km/uur met een caravan?
  13. Volgens mij moet de monteur die aan een airco werkt nog steeds wettelijk STEK gecertificeerd zijn. Maar er wordt inderdaad wat afgeknoeit in de wereld van de auto-airco's. Bij je Kia dealer rekenen ze voor een complete reiniginsbeurt plus vervangen afvullen van het koelmiddel 99 Euro (vaste prijs optie "C"): Optie C Complete aircoservicebeurt: inspectie, reiniging en afvullen van het aircosysteem: Grondige controle op werking, lekdichtheid en koudemiddel. Controle interieurfilter en vervanging indien nodig. Aircosysteem wordt leeggetrokken en opnieuw gevuld. € 99,-* incl. BTW
  14. Die vraag is ook gesteld in een workshop bij de Toyota dag afgelopen najaar in Raamsdonksveer. De prijs van het batterijpakket van de Prius bleek flink gezakt (ik meen te herinneren naar < 2000 Euri voor een compleet pakket). Volgens deze link bljkt het inmiddels 1650 Euri te zijn voor het complete pakket. Maar ik heb voor de Niro gekozen!
  15. Heb je deze informatie van Kia Nederland of van je dealer? En wordt het kosteloos gedaan?