Derrek

Leden
  • Aantal bijdragen

    1049
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    67

Waardering in de gemeenschap

382 Excellent

Over Derrek

  • Rang
    Senior Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto ('s)
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White Trekhaak

Recente profielbezoeken

2271 profielweergaven
  1. Winterbanden voor de Niro

    Bijna iedereen weet ook dat elke band uit compromissen bestaat. De ene band is beter in de regen, de andere met droog remmen, een derde met geluid en ga zo maar door. Er zijn zelfs ook zomerbanden die in de zomer gemiddeld slechter zijn dan een all-season als de CrossClimate en ook winterbanden die slechter zijn in de winter dan all-seasons (lees de testen er op na). Maar ook zeker banden die beter zijn op bepaalde onderdelen dan een all-season. De CrossClimate is wettelijk toegestaan in de winter zelfs in landen als Duitsland en Oostenrijk. Dat zegt wel iets. Dat er betere banden zijn in de sneeuw geloof ik graag, maar zijn diezelfde banden dan ook beter op een droge koude weg in Nederland? Er zijn immers weken in de winter dat ik niet in Oostenrijk of ergens anders in de sneeuw rijd. En wie wisselt zijn banden elke ochtend afhankelijk van het weer van die dag? Regenbanden als het gaat regenen, winterbanden als het gaat sneeuwen, zomerbanden als de zon schijnt.... Feit is dat CrossClimates tot de beste all-season banden behoort en als je voor all-seasons gaat dan is dit een goede keuze die zowel in Nederland als in Duitsland en in Engeland goed in de testen scoort. Feit is daarbij dat het met goede alle seasons veel goedkoper is (ook al zou je de banden met 4 mm profiel al vervangen) dan een extra set wielen met TPMS sendoren en winterbanden aanschaffen plus de kosten voor 2x per jaar wisselen en de kosten voor opslag. Heb je er geen goed gevoel bij en het extra geld ervoor over, wissel dan je banden halfjaarlijks om. In ieder geval is dat beter dan het hele jaar doorrijden op zomerbanden wat nu de helft van de automobilisten in NL nog doet bij gebrek aan een wettelijke regeling. Verder geldt ook in Duitsland een wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm voor zowel zomer als ook voor winterbanden (en ook voor all-seasons). Die 4 mm profieldiepte voor winterbanden is in Duitsland niet meer (en ook niet minder) dan een advies van de ADAC (en ook van de ANWB in NL). Ze "moeten" dus niet vervangen worden onder de 4 mm.
  2. Zwart spuiten van zilverkleurige 'snor' op achterbumper

    Vind het niet lelijk maar ook niet mooi. Kwestie van smaak, maar ik laat het zilver. Geeft hem natuurlijk wel een persoonlijk tintje.
  3. Winterbanden voor de Niro

    Inderdaad waren die er toen nog niet. Nu kun je wel de standaardmaat 18" Crossclimates voor de Niro kopen en ik kan dit alleen maar aanraden. Goede band, stil en stuurt fijn in zomer en winter. En, ook belangrijk, veel goedkoper dan de aanschaf van een set extra velgen met winterbanden en TPMS sensoren en veel gemakkelijker: niet meer wisselen
  4. Minpuntjes Niro

    Ik heb hier ook regelmatig last van. Dom natuurlijk. Maar het zou voor mij beter zijn als de uitknop helemaal niets doet als de versnelling niet in "P" staat. Dat zijn we als "normale" automaatrijders immers gewend; dan kun je immers de sleutel niet uit het contactslot halen als de versnelling niet in "P" staat.
  5. Minpuntjes Niro

    Helemaal mee eens. Ik vind dit ook geen minpunt maar een eigenschap van dit model t.o.v. een ander model (Toyota Verso). Bovendien kun je dat nog voor de proefrit zelfs zien. Je kunt de Niro ook vergelijken met een Volkswagenbus, dan valt de bagageruimte wat tegen......
  6. Onderhoudskosten

    Op uw "Mijn Kia" staan de vaste onderhoudsprijzen voor uw model Kia die de officiele dealer moeten gebruiken. Althans in Nederland....
  7. Verwarming Niro

    Ik zie dit ook niet. Dat is niet het voordeel t.o.v. accu. Wellicht op dit pint zelfs een nadeel omdat het omzetten van energie uit waterstof technisch ingewikkelder is dan stroom halen uit een accu. De grootste voordeel zit hem mijn inziens eerder in het sneller tanken dan laden. Andere voordelen zijn het lagere gewicht van een brandstofcel t.o.v. een grote hoeveelheid accu's dat meegesleept moet worden, en de milieu-belastende productie van grote aantallen (giftige) accu's waarvoor bovendien de grondstoffen opraken, mede omdat accu's ook voor heel veel andere zaken gemaakt worden als voor draagbare multimedia (laptops, tablets), draagbare communicatie (mobieltjes), etc.
  8. Trekhaak

    Meteen terug naar de dealer en een echte trekhaak eisen voor dat geld!
  9. Verwarming Niro

    Dat kan van zonnepanelen komen. Of van windmolens. Of waterkrachtcentrale. Of van kolen...... Wat dat betreft is dit ook geen verschil met de energie om een accu te vullen. En je altijd en alleen met die zonnepanelen je accu vult dan ben je goed bezig en gebruik je op dat punt 100% energie neutraal. Ik ben overigens meer technicus dan milieu-freak. Ik interesseer me dan ook vooral in de technieken van hybride, EV en BEV's. En de politieke invloed hierop. Zo wordt er op politiek niveau in NL de beslissing genomen om wel hoge subsidies te geven om heel veel laadpalen te plaatsen en geen op meer waterstof tankstations. Ik ben van mening dat de overheid daarmee teveel op één (mss verkeerd) paard wedt. Indien er (tevens) een goede dekking van waterstof stations zouden zijn, zouden er (veel) meer mensen waterstofauto's aanschaffen en autofabrikanten dan ook meer aan de ontwikkeling van waterstof stroomopwekking zouden doen. Maar gelukkig gebeurd dat laatste de laatste tijd wel meer (zelfs ook de Europesche fabrikanten) omdat die nu ook de voordelen van BEV's inzien.
  10. Android Auto

    Nee, maar mijn vriend, de beste scherpschilder van Nederland, woont daar.
  11. Garantie is een wassen neus!

    De ene dealer is de andere niet. Dat blijkt. Maar er zijn ook goede! Jammer dat deze (commerciele!) afdeling niet kijkt naar klachten van gebruikers aan hunzelf.......
  12. Trekhaak

    De knop kun/moet je voor je de haak monteert eerst iets uittrekken en iets draaien. Dan blijft de knop zo staan en gaan de kogeltjes in de schacht naar binnen. Daarna kun je de haak zo in de schacht steken en klikt deze vanzelf muurvast. Je hoeft de knop dus niet vast te houden bij het insteken. Klusje van een paar seconden bij de Mobis. Wel zou ik, als je de haak niet gebruikt, altijd het (zwarte) beschermkapje voor de schacht gebruiken. Dit is om vuil tegen te houden. De schacht en de pen zijn konisch en daarom komt de haak zo vast te zitten. Maar als er vuil in de schacht zit dan kan dit minder worden.
  13. Android Auto

    Ik gebruikte Maps maar tegenwoordig weer vaker Waze. Deze geeft iets meer informatie zoals bijvoorbeeld een waarschuwing wanneer er een auto op de vluchtstrook staat. Je kunt dan (als je dat wilt) op het scherm aangeven of het klopt of juist niet. Beide werken feilloos met stembesturing, maar Maps werkt iets fijner. Bij Waze wordt die iets vertraagd. Je roept (na het tikken op het microfoontje op het scherm) maar "pompstation" en je kunt gaan tanken. Of "Albert Heijn" en je kunt eten gaan inslaan. Of gewoon het adres als "Kalverstraat 13" en je rijdt naar Amsterdam. Niets meer intikken dus. Maar het belangrijkste: de kaarten zijn altijd op de minuut up-to-date. Zo hoort een navigatie 2018 te werken! Een andere gadget op Android Auto vind ik het oplezen van Whatsapp-jes in vlekkeloos NL. Die taal kan de Kia navigatie nog wat ven leren. Het is een kleinigheidje, maar die kan niet eens "zeven" zeggen maar zegt "seven". En "Gouda" is niet eens na te doen...
  14. Trekhaak

    Als de schacht van de trekhaak (dat gedeelte dat je in de houder steekt) vierkant is dan is het waarschijnlijk een GDW wiebeltrakhaak. Deze heeft een blauwe knop (jij noemt het "wieltje". Als deze schacht rond is dan heb je een de enige echte originele goede Kia-Mobis trekhaak. Deze trekhaak wordt gefabriceerd door Hyunday. Deze heeft een zwarte knop. Maar zit er geen handleiding bij de trekhaak? Mijn dealer doet dat er altijd bij en daarop kun je ook het merk zien. Mobis: