Derrek

Leden
  • Aantal bijdragen

    917
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    55

Waardering in de gemeenschap

341 Excellent

Over Derrek

  • Rang
    Gevorderd Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto ('s)
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White Trekhaak

Recente profielbezoeken

1645 profielweergaven
  1. Afneembare Trekhaak

    Das best wel handig ja.
  2. lang leve de 7jaar garantie!

    Goed bericht. Zo hoort het ook!
  3. Montage afneembare trekhaak Niro

    Alhoewel je gelijk hebt dat er bij gebruik van een fietsdrager meerder krachten meespelen, praten we hier niet over kogeldrukken die te hoog zijn want dat is niet het geval. Omdat het zwaartepunt bij gebruik van een fietsdrager een halve meter achter de kogel van de trekhaak ligt moet de kracht die de fietsdrager op de kogel uitoefent meetkundig ontleed worden in een verticale component (de kracht naar beneden ofwel de kogeldruk) en een horizontale component (de kracht naar achteren ofwel de trekkracht). De verticale component (de kracht naar beneden) blijft echter exact het totale gewicht van fietsdrager plus fietsen (bijv. 50 kg). De plaats van het zwaartepunt zorgt er namelijk niet voor dat de fietsdrager zwaarder wordt. Maar er is ook een horizontale kracht (de trekkracht van de kogel) die wel groter wordt naar gelang het zwaartepunt naar achter ligt (de “arm”). Echter die blijft ook zeker binnen de opgegeven grens (bij de Niro 1300 kg)! En dan te bedenken dat deze trekkracht voornamelijk bepaald wordt door de constructie van de auto (gewicht, motorvermogen, remmen, etc.). De trekhaak zelf zal doorgaans echter nog veel meer aankunnen. In geval van het trekken van een caravan zorgt de horizontale trekkracht er overigens ook voor dat de kogel door de trekkracht iets achterover getrokken wordt. En omdat die kracht bij het trekken van een caravan veel groter zal zijn dan door een fietsdrager, zal het doorbuigen bij de GDW en Bosal trekhaken ook één of meer centimeters zijn. Bij een caravan zul je dit echter niet merken. Al zou dat 5 centimeter zijn. Maar het doorbuigen van de constructie is er dan wel degelijk ook! Echter, dit bovenstaande technische berekening doet er juridisch helemaal niet toe en leid af van het werkelijke probleem waar het om gaat: het niet goed met een veilig gevoel kunnen gebruiken van een fietsdrager met deze trekhaken. De trekhaken moeten voldoen aan de “conformiteitsvereiste”. In de wet staat namelijk dat een product dient te beantwoorden aan de overeenkomst (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek) en dit betekent dit dat het product die eigenschappen moet bezitten die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan aan de aanwezigheid niet hoeft te worden getwijfeld. Dit is duidelijk. Voor een trekhaak in Nederland houdt dat onder andere in dat er met goed fatsoen een fietsdrager op een trekhaak gebruikt moet kunnen worden. En dat is hier dus nu juist het probleem. Is dat niet het geval dan kun je de koop eenvoudig terugdraaien. Artikel 17: 1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. 2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
  4. Montage afneembare trekhaak Niro

    Wel aangepast maar niet veranderd! De passtukken zijn wel steviger gemaakt maar worden nog steeds gebruikt en de trekhaat "veert" ook nog steeds alleen minder. Een lapmiddel voor een in de basis verkeerde constructie. Voor mij zou dit als gebruiker onacceptabel zijn. Op een heel goede auto hoort de importeur ook heel goede accessoires te leveren, zeker voor die prijzen. De importeur kijkt echter weg en dat is niet Kia waardig.
  5. Montage afneembare trekhaak Niro

    Ik weet niet of je dealer nu wel goed bezig is. Het gaat waarschijnlijk om de "Bosal Oris", de vertikaal afneembare trekhaak van Bosal. Deze wordt in Hongarije gemaakt en heeft exact dezelfde elastieken constructie met passtukken (nr. 3 en nr. 4) als de vaste Bosal en de GDW trekhaken. Het zal dan niets uitmaken voor het onveilige situatie bij gebruik van je fietsdrager. Die constructie kun je goed zien in de pdf op blad 6. Maar zeker zo erg is de gebruikerswaarschuwing op blad 9 waarin staat dat je met een fietsdrager op deze Bosal trekhaak wel 5 kilometer maximaal per uur (!) mag rijden op een slechte weg of over een verkeersdrempel. Ter vergelijking, ik rijd met mijn Mobis trekhaak met 2 elektrische fietsen met gemak 50 km/uur over een drempel zonder enige indruk van onveiligheid omdat de fietsen dan ook stabiel achterop de Niro staan. Hiermee is Bosal wellicht juridisch gedekt, maar het is voor een klant natuurlijk onacceptabel. De gehele installatiehandleiding kun je hier vinden. Denk dat je beter nog even goed met je dealer in gesprek kan gaan of het om deze trekhaak gaat voordat de dealer onnodig kosten maakt (de trekhaak zal wel door Kia Nederland beschikbaar worden gesteld, maar de arbeidsuren zijn voor de dealer) en jij nog meer ergernis op je nek krijgt. Zonde van zo'n goede en zuinige auto als de Kia Niro. De enige trekhaken de ik kan vinden en die wel zijn ontworpen om direct op de chassisbalken van de Kia Niro bevestigd te worden (en dus speciaal voor de Niro worden gemaakt) zijn de Mobis (Zuid Korea) en de Auto-Hak (Polen).
  6. Trillen / stuiteren op asfalt

    Toch begrijp ik dit niet helemaal. De dealer komt er niet uit en heeft dit probleem/deze klacht geescaleerd naar de importeur. Toch? Is de (externe) monteur van KMNL geweest en wat heeft die dan gedaan? Het kan toch niet zo zijn dat KNML je in de kou heeft laten staan? Of toch?
  7. MijnKia.nl Firmware en Navigatie updates

    Ik heb de hele bubs maar even overgenomen: Software: DE_HEV.EUR.SOP.003.17.161212 Firmware: DE_HEV.EUR.0.5.139.161118.MICOM Navigatie: INT_AVN_MID.EUR.KMC.161209.100733 Kaart: EUR.09.47.50.582.002.2(D.C.1) Ik denk (maar weet niet zeker) dat de productiedatum van de HERE kaart 161209, oftewel van 9 december 2016 is. Dat is minder dan één jaar oud en dat lijkt mee te vallen. Maar productiedatum zegt niet alles over de actualiteit van de kaarten. Die kan alsnog achterlopen. Bovendien kan dit getal ook de productiedatum van KIA zijn die alles nog eens controleert en converteert naar het systeem en dat kost ook tijd. Verder denk ik dat HERE alleen de wegen opneemt die gereed zijn. Dit in tegenstelling tot TomTom die ook de planning van reconstructies direct opneemt (en bovendien de updates per kwartaal vrijgeeft i.pv. jaarlijks). En tenslotte is er nog de wachttijd die de Kia klanten in Nederland hebben voordat KNML de "nieuwe" kaarten aan de dealers vrijgeeft. Als je die allemaal leest, dan valt het nog erg mee dat de Kia-navigatiekaarten in de praktijk maar 2 jaar achterlopen...
  8. weer een creative zaterdag van de PimpMasters

    Hier dezelfde ervaring. HID Xenonlamp na 5 jaar stuk en nu gekozen voor LED (Philips Luxeon 6500K 4000 Lumen). Duurder dan de Chinese lamoen maar altijd nog de helft goedkoper dan een nieuwe Xenon set! Lichtopbrengst zeker niet minder en lichtbeeld zelfs (veel) beter dan de Xenon set. Deze bevielen zo goed en deze LED lampen ook in een Picanto gemonteerd. Kon de voorschakelweerstand zelfs in het lamphuis achter de dop kwijt zodat de standaard doppen er gewoon op pasten.
  9. Rio automaat

    Ik zou er niet op wachten...
  10. Zeer lichte trilling tijdens het rijden

    Ik ben niet zo heel erg lenig, maar ga dit bij mijn Niro ook eens proberen.
  11. Witte platen wel of niet standaard bij een trekhaak?

    Ook hier de witte nummerplaat van de dealer erbij. En ook de luxe gele platen met opgelegde letters en cijfers op de Niro
  12. Kia picanto 1.2 sportline

    Ik begrijp nu dat de Picanto toen hij nieuw geleverd is een voorbumper heeft gehad van het model met reflector koplampen en (halogeen) dagrijlampen in de bumper maar dat die bumper met de dagrijverlichting later is vervangen door een model van de Picanto die de dagrijverlichting niet in de bumper had maar LED strips onder de projectie-koplampen. Dat model bumper is wellicht wel mooier, maar dan ben je natuurlijk wel de dagrijverichting kwijt. En dat had niet gemogen! Je kunt nu denk ik het beste gaan zoeken naar after market dagrijlampen die in de houder van de mistlampen passen en de mistlampen dan laten vervallen. Dan is het niet rommelig maar blijft het mooi (zo heb ik dat gedaan).
  13. Inruilwaarde KIA Cee'd Sportswagon 1.6 CRDi

    Zo heb ik de laatste jaren ook meegemaakt. De dealer maakte een transparante offerte van de inkoopwaarde van de inruilauto en daarbovenop de kortingen op de nieuwe auto. Ik kon dan mijn inruilauto ook nog zelf verkopen voor levering van mijn nieuwe Niro.
  14. MijnKia.nl Firmware en Navigatie updates

    We hebben ook nog een Peugeotje rijden en ook Peugeot gebruikt Here kaarten voor de navigatie. Maar dei doen het wel veel haniger met de kaartupdates dan Kia. Elk half jaar een nieuwe up-to-date update en je kunt het zelf doen! Zie deze LINK. Idee voor Kia?
  15. Kia picanto 1.2 sportline

    Dagrijverlichting was alleen verplicht voor alle nieuwe MODELLEN vanaf februari 2011 (niet nieuwe auto's). Met andere woorden een model van 2009 of 2010 zonder dagrijverlichting kon ook in 2011 nieuw verkocht worden. Er werden dus een periode auto's met en zonder dagrijverlichting nieuw verkocht. Je mag dus geen problemen krijgen met de APK. Officieel mag je de mistlampen niet gebruiken als dagrijverlichting. Mistlampen hebben een andere reflector en ander lichtbeeld. Alhoewel ik denk dat weinigen dat zullen opvallen als je de halogeen lampjes vervangt door LED-lampen. Ik vond de dagrijverlichting in onze nieuwe auto van oktober 2011 toch wel mooi en heb de mistlampunits vervangen door dezelfde maat inbouw LED dagrijverlichtingsunits en deze geschakeld met dit automatisch relais (LINK) dat de dagrijlampen inschakelt zodra de motor start (hij reageert op de spanning van de dynamo) en laat de dagrijlampen op halve kracht meebranden zodra je dimlicht inschakelt (dat mag). Het relais is relatief makkelijk in te bouwen. Dit is wettelijk en voor de APK allemaal in orde. Gebruik deze nu 5 jaar zonder problemen.