Derrek

Leden
  • Aantal items

    1130
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    72

Derrek won de laatste dag op 16 juli

Derrek had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

398 Excellent

Over Derrek

  • Titel
    Senior Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto ('s)
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White Trekhaak

Recente bezoekers van dit profiel

2812 profielweergaven
  1. Derrek

    Pimpmasters Kia Rio GT-line

    Waarom vind ik dit niet mooi?
  2. Derrek

    Recal NIRO

    November 2016. Ook terugroepactie. Maar in 2 jaar tijd nog nooit brand gehad.
  3. Kia Nederland heeft de zogenaamde “vaste” onderhoudsprijzen in 2018 verhoogd met 8% ten opzichte van 2017 (bijv. Niro kleine beurt). Nu begrijp ik best wel dat er prijsverhogingen zo nu en dan nodig zijn, maar de inflatie over die periode in Nederland was (CPB) 1,7%. Kia verhoogd de onderhoudsprijzen met 6,3% extra! Wat zijn de “vaste” onderhoudsprijzen van Kia waard? Vervelend, zo niet achterbaks, is verder dat Kia dit niet publiceert in de vaste onderhoudsprijzen in “MijnKia”. Daar staat nog altijd alleen een pdf-bestand met de prijzen van 2017. Maar als je een onderhoudsbeurt wil afpreken via “MijnKia” dan blijkt een kleine beurt voor de Niro geen € 199,50 maar €215,50 te zijn. Je moet dat accepteren als je de afspraak definitief wil maken. Kia leidt de klanten nog verder om de tuin als je dit in een chat met KMNL aankaart. Dat schrijft de klantenservice-medewerken na intern “navragen” doodleuk dat de prijzen in 2018 dezelfde zijn als in 2017 en dat het daarom niet nodig is om een nieuwe pdf te publiceren. Dat de klantenservice van KNML niet veel waard is (het is alleen een commerciële dienst om nieuwe klanten te vinden, niet om bestaande klanten te helpen) was al eerder bekend. Maar dit grenst aan liegen (ik heb de chat uitgeprint zodat ik me echt niet vergis). Kia heeft dus wel tijd om alle prijzen in het onderhoudsgedeelte te wijzigen, maar niet om de pdf aan te passen. Hiervan acte.
  4. Derrek

    navigatie

    Elk voordeel heeft een nadeel. Ik heb zelf de ervaring dat de Tomtom Services best redelijk up-to-date informatie geeft dat inderdaad nogal uitgebreid is. zelfs voor lokale wegen wordt informatie gezonden. Via TMS (radio) werkt weliswaar ook, maar dat is wel het minst actueel en minst uitgebreid (feitelijk alleen snel- en N-wegen) dus meer voor nood. Er wordt overigens vrij weinig data gebruikt voor TomTom Services (alleen tekstinformatie; geen kaarten). Het grootste probleem van de Kia Navigatie zijn de stokoude waardeloze HERE-kaarten die 2 jaar achter lopen en die je niet zelf kunt updaten. Eigenlijk Kia niet waardig maar daar is al genoeg over geklaagd. Feitelijk kun je de Kia navigatie alleen goed gebruiken als je bij het laatste stukje het exacte adres moet vinden. Maar voor snelwegen is het doorgaans redelijk waardeloos. Qua navigatie bevalt Android Auto het beste met de keuze uit Google Maps navigatie of Waze navigatie. Beide zijn on-line inclusief de kaartinformatie maar die verbruiken dus wel meer data (maar zoveel is dat nu ook weer niet en wat kost date tegenwoordig..). Groot voordeel is dat de kaarten up-to-date zijn en je nooit meer over een weiland rijdt (tenzij je echt van de weg af rijdt) wat bij de Kia Navigatie wel heel regelmatig gebeurt..
  5. Derrek

    Koppeling komt laat op

    Koffiepraat.....
  6. Derrek

    weer een creative zaterdag van de PimpMasters

    Dat is pimpen. Misschien nutteloos, maar wel heel leuk!!
  7. Derrek

    Montage afneembare trekhaak Niro

    Waarschijnlijk een goede dealer die voor zijn klanten gaat. Hulde. Denk nl. niet dat de Kia importeur de trekhaak zonder slag of stoot op haar kosten laat omruilen (anders zouden ze dat wel voor alle klanten moeten doen). De dealer zal wellicht (financieel) bloeden.... Een dergelijk klantgericht denken zou elke dealer moeten doen! Wij gaan vandaag met de zeer stabiele Mobis trekhaak en de E-bikes achterop weer door het land om een mooie route te fietsen. Een genot als je dit vergelijkt met de eerdere ervaring van de vervaarlijk verende trekhaken van GDW.
  8. Derrek

    Montage afneembare trekhaak Niro

    Nog even doorlezen op dit forum en je ziet dat de modificatie flut is. De GDW is een waardeloze trekhaak en zal altijd blijven wiebelen. De trekhaak is niet speciaal op maat gemaakt voor de Niro en daarom met hulpstukken op je chassisbalken geknutseld. En natuurlijk weet je dealer dat wel! Iedereen op deze planeet weet dat inmiddels. Wellicht kunnen we een lijst aanmaken van dealers "die het niet weten".. Geknoei met aanpassingen niet accepteren; je wordt er nooit echt gelukkig mee. Meteen een goede trekhaak eisen; daar heb je immers voor betaald! Of de koop ontbinden (sla je dealer maar om de oren met het conformiteitsbeginsel en doe dit meteen schriftelijk) en je geld terugeisen. Eventueel kun je dan bijvoorbeeld een Auto-Hak trekhaak laten monteren die goedkoper is en waar al wel goede ervaringen mee zijn op dit forum, ook met fietsdragers.
  9. Derrek

    caravan trekken

    Controleer eerst even of de zekering niet gesprongen is. Er wordt een extra draad vanaf de accu getrokken naar de stekkerdoos met een extra zekering in die draad. Dan heeft je dealer de +12 Volt wel aangesloten. Ik neem aan dat je een 13-polige stekker hebt anders kan het eigenlijk niet omdat bij een 7-polige stekker de vaste +12 Volt voor het wettelijk verplichte mistachterlicht op je caravan wordt gebruikt en dan is er geen pool meer over. Daarom altijd een 13-polige stekker bestellen, zeker bij een caravan, waarbij dan ook de achteruitrijlichten van caravan kunnen werken.
  10. Derrek

    Montage afneembare trekhaak Niro

    Ik weet niet hoe handig je bent met elektra, maar zeker als je een set neemt speciaal voor de Niro is het goed te doen. En zelfs met een universele set is het niet al te moeilijk. Doorgaans is de constante 12V wat moeilijker omdat vaak de draad naar de accu onder de motorkap getrokken moet worden. Maar als je de trehaak niet gebruikt voor een caravan of paardentrailer maar voor een aanhanger of een fietsdrager, dan kun je de pus 12V vergeten want die heb je dan niet nodig. Dan hoef je alleen de verlichting aan te sluiten. Ik heb zelf een Niro met de 12V accu achterin en dan is ook de plus 12V makkelijk aan te sluiten. Maar met het nieuwe systeem zonder de 12V accu achterin heb ik geen ervaring mee.
  11. Derrek

    Nieuwe accu in mijn Rio

    Ik heb de accu in ieder geval gewoon zelf omgewisseld met de Varta. Niets inleren. Uiteraard contact uit. En rijdt al 6 maanden zonder probleem en met Start-Stop. Opgemerkt moet worden dat de Start-Stop van de Rio doorgaans standaard al slecht werkt. Ook de dealers kunnen er niets mee. Als je opmerkt dat de Start-Stop niet goed werkt dan licht het aan jouw rijstijl..... Veemd dat mijn rijstijl in een VW geen problemen met de Start-stop geeft. Wat zou er gebeuren als je per ongeluk eens je licht aan laat staan met een lege accu tot gevolg? Ook inleren? Begin te denken dat dit meer een marketing verhaal is om klanten de veel te dure accu's te laten kopen.
  12. Derrek

    Nieuwe accu in mijn Rio

    Ik heb die accu, de Varta D52 van de Megastore, al sinds november in gebruik in onze Rio. Het is een prima Start-Stop accu van een goed merk. Je bent gek als je voor dat bedrag een "originele" accu laat installeren ter vervanging.
  13. Derrek

    Montage afneembare trekhaak Niro

    De verticaal afneembare Auto-Hak trekhaak heeft een afsluitbare knop met slot en de haak klikt op exact dezelfde manier in de houder als bijvoorbeeld de Mobis (zie dit filmpje) en ziet er ook hetzelfde uit. De horizontale trekhaak van Auto-hak werkt met een handel en is niet afsluitbaar (zie dit filmpje) Voor de verticale trekhaak moet je alleen een gat maken in de diffuser van de Niro (om de haak van onderen in te steken), niet in de bumper zelf. Voor de horizontale trekhaak moet er mogelijk wel een gat in de bumper zelf gemaakt worden. Ik weet dat niet zeker voor de Niro, maar bij die van een Kia Rio bijvoorbeeld moest dat wel. Dit om de haak van achteren in de houder te kunnen steken. Voor die 5 tientjes dat het prijsverschil is (€169,15 of €217,60 voor de trekhaken zelf excl. de elektra en montage) zou ik de verticaal afneembare Auto-Hak kiezen. Vanmorgen heb ik de horizontaal afneembare trekhaak van Auto-Hak (met het handle systeem dus) binnen gekregen voor onze Picanto (TA). De trekhaak en de afwerking van de Auto-Hak ziet er geweldig uit. Zeker niet minder (mss wel beter) dan die troep van GDW of Brinck. Heel netjes afgewerkt en afgeleverd inclusief een linnen zakje voor het opbergen van de haak, dop en natuurlijk met alle bevestigingsmaterialen. Ik heb voor deze trekhaak gekozen omdat hiervoor bij de Picanto geen modificaties nodig zijn in de bumper. Het insteekstuk steekt juist onder de bumper uit. Dit in tegenstelling tot de andere afneembare trekhaken voor de Picanto waarvoor je wel een gat in de bumper moet zagen. Ik ga deze trekhaak er volgende week er zelf onder schroeven.
  14. Derrek

    Montage afneembare trekhaak Niro

    Je bedoelt dat je het niet gemerkt hebt! Dat kun je ook niet met een aanhanger of caravan.
  15. Derrek

    Montage afneembare trekhaak Niro

    Maar daar gaat het ook helemaal niet om. Aanhangers en caravans is ook niet het probleem. Dan maakt het niet uit of de haak centimeters heen en weer wiebelen tijdens het trekken. Daar merk je niets van. Maar in Nederland (en Belgie) mag je verwachten dat je met een trekhaak ook veilig en comfortabel fietsen kunt vervoeren met een trekhaak. Dat heet het conformiteitsbeginsel. En daar schort het aan met die universele aangepaste wiebel trekhaken van GDW en Brink. Mobis en Auto-Hak zijn wel echt ontworpen en op maat gemaakt voor de Niro. GDW en Brink zijn inderdaad "AANGEPAST". Die zijn nl. te kort en worden met kunstgrepen verlengd naar de chassisbalken. Met andere woorden niet speciaal gemaakt voor de Niro.