Derrek

Leden
  • Aantal bijdragen

    738
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    37

Derrek last won the day on 17 mei

Derrek had the most liked content!

Waardering in de gemeenschap

263 Excellent

Over Derrek

  • Rang
    Gevorderd Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto ('s)
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White Trekhaak

Recente profielbezoeken

702 profielweergaven
  1. Het is niet mijn bedoeling om de problemen met de CC te bagatelliseren hoor en ik begrijp de irritatie zeker wel. En dat het probleem eindelijk moet worden opgelost en snel ook is evident. Helaas lijkt Kia er geen prioriteit aan te (willen) besteden en dat is zeer vervelend (blijkbaar te weinig commercieel belang?). Maar om de verder prachtige en heerlijk rijdende zuinige Niro dan als onveilig te betitelen is ver over de top. Wat ik wilde zeggen, laat je leven er toch niet zo erg door beïnvloeden. Om bij het vergelijk met de elektrische fiets te blijven, als je eens onderweg met een lege of defecte accu komt te staan dan kun je naast de fiets gaan staan jammeren, maar je kunt ook even doortrappen en genieten van het (hopelijk) zonnige weer. Aan ieder de keuze…
  2. Begrijp dat er Niro rijders geïrriteerd zijn vanwege de problemen met de CC en in het bijzonder met de trage update van de software maar vooral toch met de gebrekkige communicatie van de importeur (ik had dat ook wel met de Navigatie kaarten), maar om de wagen daarom nu onveilig te noemen gaat toch veel te ver. Je hoeft de CC niet te gebruiken en dat kun je dan ook beter niet doen totdat het is opgelost. Dan kun je weer genieten van het autorijden in een verder geweldige auto!
  3. Met een caravan?
  4. Bedoel je hiermee echt "leeg"? Bij mij is dat nl. (nog) nooit voorgekomen. Er blijft altijd wel wat stroom in de accu zitten en dat dat is voldoende en belangrijk voor het wegrijden met een aanhanger er achter. Want dat wegrijden ervaar ik juist als sterk punt van de hybride. Ik vind wegrijden uit stilstand, ook op een helling omhoog, veel makkelijker gaan dan met mijn vorige (handgeschakelde) Kia Rio. 105 pK van de benzinemotor alleen is weliswaar niet overbemeten, maar weinig is het ook niet en dat moet, als de auto inmiddels op gang is en de elektromotor eventueel niet meer mee doet, toch genoeg zijn? Bovendien kun je met de Niro in de S(port) stand nog handmatig terugschakelen zoals je bij een handgeschakelde auto ook zou doen. Het hangt er natuurlijk ook van af wat je gewent bent (was).
  5. Hierbij de test van de ANWB van de Kia Niro als caravantrekker. Zonder twijfel is de Niro de Hybride trekauto van het jaar!
  6. 4 originele 14” stalen velgen Kia Picanto met Hankook Kinergy Eco banden 156/60R14. Profieldiepte: ±5 mm. Vraagprijs Euri 125,- Eventueel gratis er bij originele wieldoppen. ,-
  7. Ik heb nog even goed gekeken maar bij mijn motor gaan toch ook de zuigers omhoog...... Dank voor de correctie.
  8. Bij een Atkinson motor blijven de inlaatkleppen langer open staan, zelfs als de cilinder al weer omhoog gaat. Je zou denken dat de ingezogen lucht dan door de nog openstaande inlaatkleppen weer naar buiten geperst zou worden, echter de massa (het gewicht) van de aangezogen lucht zorgt ervoor dat de luchtstroom naar de cilinder niet zo snel is af te remmen en toch nog even doorgaat. Een luchtstroom in beweging is nl. niet zo makkelijk te stoppen, laat staan om deze luchtstroom om te draaien. Denk maar aan de wind waarbij het kracht kost om deze (bijvoorbeeld met je hand) tegen te houden. Of met de wieken van de molen waardoor deze door de massa van de wind gaan draaien. Dit principe werkt goed zolang de toerentallen relatief hoog zijn en de inlaatlucht met relatief hoge snelheid de cilinder instroomt. Bij lage toerentallen waarbij de stroom van de inlaatlucht langzamer is, dan is de luchtstroom makkelijker te keren en komt het genoemde negatieve effect van terugstromen wel voor waardoor er bij lage toerentallen minder trekkracht is. Bij hoge toerentallen is de efficiëntie van een Atkinson motor beter, maar bij lage toerentallen is de trekkracht lager. Bij hybride wordt dan de hulp van de elektromotor gebruikt en niet bij hoge toerentallen want daar heeft de elektromotor niets te zoeken en wordt deze zelfs vaak uitgeschakeld. Maar Atkinson motoren die geen hulp van een elektromotor bij lage toerentallen hebben is een (gecompliceerde en dure) variabele kleptiming nodig om bij hoge toerentallen de kleppen niet langer open te laten staan. De Atkinson motor met variabele kleptiming is bij lage toerentallen een normale motor waarbij de kleppen op de ideale tijd dicht gaan, maar bij hogere toerentallen zorgt de variabele kleptiming ervoor dat de inlaatkleppen juist langer open blijven staan en de motor dan een Atkinson motor wordt. Of snap ik er nu helemaal niets meer van?
  9. Ziet er weer gelikt uit! Maar heb je nog wel tijd over om ook eens met de auto te gaan rijden...?
  10. Is de vraag of het moeilijk is om voor de eerste keer een distributieriem te vervangen dan ben ik het er zeker mee eens. De eerste keer zou ik het zeker minstens samen met een ervaren monteur doen die weet hoe het moet en daarvan leren. Maar als de vraag is of het moeilijk is om specifiek bij dit type Sportage te doen, dan licht het wellicht anders en gaat het er om of er bijvoorbeeld veel extra gedaan moet worden bij deze auto (zoals dynamo uitbouwen, etc.) en of je er een beetje makkelijk bij kunt etc. Even de vraag duidelijker stellen svp.
  11. Even voor de duidelijkheid, ik heb gezegd dat hybrides een Atkinson motor gebruiken, niet dat andere auto's geen Atkinson motor gebruiken. en ja, inderdaad, er worden ook Atkinson motoren gebruikt in andere auto's. Maar om de nadelen te elimineren wordt er in die Atkinson motoren een systeem van variabele kleptiming ingebouwd zodat die wel voldoende trekkracht leveren bij optrekken. Feitelijk wordt daarmee het Atkinson principe (het langer open laten staan van de inlaatkleppen) bij lage toeren teniet gedaan zodat de motor zich bij lage toeren als een “normale” motor gedraagt. Maar hybrides hebben geen variabele kleptiming waardoor de motor eenvoudiger (en goedkoper) te produceren is. Het ging er om of je het hybride systeem zomaar uit een hybride kunt halen en alleen de brandstofmotor overhoud. Maar dat kan dus niet zomaar want dan mis je de hulp van de elektromotor bij wegrijden en zul je bijvoorbeeld een redelijk gecompliceerde en kostbare variabele kleptiming in de (ex Hybride) benzinemotor moeten inbouwen. Echter dan heb je dus weer een "gewone" auto…. Ik denk overigens dat je bedoelt ”Bij hoge toeren weinig trekkracht en zuinig. Onder de 3500 toeren meer trekkracht maar een hoger verbruik.”
  12. Mee eens!
  13. Er is nog een ander probleempje als je het hybride systeem eruit haalt en alleen de benzinemotor zou gebruiken. De benzinemotor is een Atkinson motor (zowel bij Kia als bij Toyota). Die wordt gebruikt omdat het Atkinson principe een beter rendement en dus een lager brandstofverbruik geeft ten opzichte van een "normale" benzinemotor. Het nadeel van dat systeem is wel dat de trekkracht onderin matig is zodat het wegrijden/optrekken moeizaam verloopt en daarom niet in een "normale" auto gebruikt wordt. Dat wordt in het hybride systeem opgevangen door de hulp van de elektromotor die een groot koppel heeft vanaf 0 toeren. Daarom rijdt de Niro zo heerlijk weg! En de Atkinson motor zorgt er voor dat de Niro ook op de snelweg zuinig blijft. Je kunt dus niet zomaar het hybride systeem eruit halen; je zult dan ook de benzinemotor (timing van de kleppen) moeten aanpassen om een betere trekkracht te krijgen bij lage toerentallen met alle gevolgen m.b.t. rendement en dus benzineverbruik en ook de CO2 uitstoot met als gevolg een hogere BPM (in Nederland) wat tot een duurdere auto leidt. Zo eenvoudig is het allemaal niet en het geeft ook aan dat er best goed is nagedacht bij het ontwerp van de hybride.
  14. Dat is nu het mooie van de Niro: er kan een aanhanger (of caravan of boottrailer) achter. En dan is het inderdaad handig dat je de spiegelschakelaar op neutraal kan zetten zodat de niet naar beneden kantelen bij achteruit rijden.
  15. Het "gas" (koudemiddel) is niet zo nieuw meer hoor. Maar de garage heeft wellicht maar in één service-vul unit geïnvesteerd en er is misschien ook maar één STEK gecertificeerde monteur voor beide vestigingen. Dat betekent dat je voor het nodige airco onderhoud straks ook naar die andere vestiging moet. En met onderhoud bedoel ik niet de “optie A” of “optie B” want dat is alleen maar wat schoonmaken met doekje en spuitbus, maar het echte airco onderhoud (bij Kia “optie C”) waarbij het koudemiddel vervangen wordt.