Jump to content
  • Sign Up

Derrek

Leden
  • Content Count

    1,367
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    83

Derrek last won the day on June 29

Derrek had the most liked content!

Community Reputation

452 Excellent

2 Followers

About Derrek

  • Rank
    Senior Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White, Mobis (!) Trekhaak

Recent Profile Visitors

3,916 profile views
  1. Het is blijkbaar dezelfde kaart als voor de Niro. De vorige keer heb ik hem van onze Duitse vrienden gedownload. Maar daar zie ik deze nog niet. Dus graag! Laat het ons weten.
  2. Derrek

    Software updates

    Deze is dus nieuwer. Het zou leuk zijn als iemand die op Internet kan zetten. Of wachten we op onze Duitse vrienden..
  3. Deze is dus nieuwer (11 dagen later...)
  4. Derrek

    Software updates

    Ik heb EUR.11.41.46.704.101.2(D.E2). Is dit de laatste versie voor de Niro? Deze versie heb ik zelf gedownload (torrent) en op het SD-kaartje gezet.
  5. Derrek

    Software updates

    Maar WAAR dan? Niet te vinden. Post even de link aub.
  6. Het is juridisch niet zo eenvoudig voor een dealer om garantie af te nemen. Daarvoor zal de dealer/leverancier moeten bewijzen dat het probleem ontstaan is door het verkeerd handelen van de klant. De klant hoeft niet te bewijzen dat het probleem niet veroorzaakt is door het updaten of installeren van apps. Geen gemakkelijke zaak....
  7. Dat is alleen op dit forum te vinden. Geklungel met trekhaken door Kia Motors Nederland is inmiddels wel bekend. En de informatievoorziening van Kia Motors Nederland is inderdaad ver onder de maat. Zo worden bijvoorbeeld de (half)jaarlijkse verhoging van de vaste onderhoudsprijzen niet of veel te laat gepubliceerd en als je er om vraagt dan krijg je de prijslijst van een jaar oud . "De nieuwe lijst is nog niet beschikbaar" (via de chat). Maar de dealers rekenen wel de nieuwe prijzen. Rara. Over kaartupdates zullen we het helemaal maar niet meer hebben. Overigens kan ik de dealers ook wel begrijpen. Die blijven met de problemen zitten die KMNL veroorzaakt en klagen ook steen en been over de (geen) hulp van KNML. Alle problemen die KMLN veroorzaakt worden door KMNL over de muur gekieperd naar de dealers toe en die mogen het dan maar op hun kosten oplossen. En als er eens een commentaar heeft, dan wordt als straf gewoon het dealerschap ontnomen. En na een onderhoudsbeurt aan je Kia stuurt KMNL een enquete om de dealer te beoordelen. Vul je niet het maximale in,. dan wordt de dealer er op aangesproken! Het lijkt Rusland wel. Maar een enquete hoe er over KMNL gedacht wordt heb ik nog nooit gezien. Zo goed Kia zelf is, zo slecht is KMNL.
  8. Wist niet eens dat er een Niro AWD bestond.
  9. Ik begrijp dat je ook de Brink hebt. Rij zelf ruim 2 jaar een Hybrid Niro en rij heel regelmatig met fietsen achterop. Scheelt wel iets in verbruik, maar 30%..... Bij mij scheelt het ongeveer 1 km/liter. Dat is ongeveer 5% meer. Rij dan op de snelweg natuurlijk niet als een idioot maar ongeveer 110-120 km/uur. Met een (lage) aanhanger scheelt het me ongeveer 3 km/liter (15%). Hou me dan aan max. 90 km/uur. Met een caravan zal het nog wel een stukje meer zijn, maar die heb ik niet.
  10. Nog even een ander puntje. In Nederland is er geen verplichting om op je fietsdrager een mistlicht te hebben (en ook geen verplichting voor een achteruitrijlicht). Dit in tegenstelling tot een aanhanger/camper. In Nederland wordt een fietsdrager, dit in tegenstelling tot een aanhanger/caragvan, namelijk gezien als een last op een auto. Echter in het buitenland is een mistachterlicht op een fietsdrager vaak wel verplicht (Belgie) en in Duitsland ook een achteruitrijlicht. Volgens het verdrag van Wenen mag je, omdat de uitrustingsregels in Nederland wel toestaan om geen mistlicht op je fietsdrager te hebben, juridisch gezien met een Nederlands kenteken zonder deze voorziening ook in het buitenland rondrijden. Tot zover geen probleem. Zou je zeggen. Maar als je met een fietsdrager naar het buitenland gaat kun je toch een boete krijgen als je geen mistlicht of achteruitrijlicht op je fietsdrager hebt. Dit kun je dan achteraf aanvechten en dan moet je gelijk krijgen en komt de boete te vervallen. Toch lijkt het mij het beste om, als je toch een nieuwe fietsdrager koopt en daarmee eventueel ook naar het buitenland wilt, er op te letten dat je nieuwe fietsdrager een mistlicht en achteruitrijlicht heeft. Dat geeft sowieso geen problemen Je ziet ook soms bij de gegevens van een fietsdrager staan dat deze niet geschikt is voor het buitenland. Dit is dan de reden en die fietsdragers hebben dan geen mistachterlicht. Maar het volgende punt is de elektrische aansluiting. Fietsdragers met mistlicht en achteruitrijlicht hebben een 13-polige aansluiting nodig. Bij een 7-polige aansluiting kom je namelijk een draadje te kort. Daarom is het raadzaam om altijd een 13-polige aansluiting te overwegen, ook als je alleen een fietsdrager gebruikt zoals bij de E-Niro. Het kost een paar tientjes meer, maar dat val in het niet bij de totale prijs van een nieuwe auto. En je bent zeker dat je ook in de toekomst geen problemen hebt.
  11. Inderdaad. Dit is een tekening van een op maat ontworpen vaste en dus stabiele trekhaak. Deze is voor een Nito Hybrid, toch? Dat betekent dan dus dat de trekhaken van de Hybrid ook passen op de E-Niro. En dus ook de originele Mobis en de voordelige Auto-Hak!
  12. Dit klopt inderdaad mits de kogel niet voor het kenteken zit. Daarom zijn de vaste trekhaken bij de Niro Hybrid een paar centimeter lager dan de afneembare. Of de Brink een wiebelhaak is dat is ook nog niet onomstotelijk vast. Het gevoel zegt helaas niet veel. Er hoort gewoon helemaal geen beweging in de haak te zitten ten opzichte van de auto zelf. Ook niet een beetje. De beste manier om dit te weten te komen is het bekijken van de installatiehandleiding. Goede dealers leveren die met de gebruiksaanwijzing bij de haak mee aan de kant. En anders kun je er om vragen. Daarop kun je zien of er hulpstukken (verlengstukken) zijn gebruikt in de constructie of niet. En als dat wel zo is, dan zal de haak nooit zo stabiel achter de auto zitten als een trekhaak zonder deze hulpstukken waarbij de constructie wel direct aan de chassisbalken is gemonteerd. Voor alle duidelijkheid, wiebelhaken zijn alleen van belang bij gebruik van fietsdragers. Bij het trekken van een aanhanger of caravan merk je er niets van als hij wiebelt.
  13. Het is zeer belangrijk om dit z.s.m. te laten controleren. Een verstopte afwatering komt vaker voor en heeft tot gevolg dat de condensor "met zijn voetjes" in het water komt te staan waardoor deze gaat roesten en lekken. Voor vervanging moet het hele dashboard eruit met zeer hoge kosten tot gevolg (ervaring). De airco's in auto's verliezen het koudemiddel dat weglekt via de keerring van de aircopomp die aangedreven wordt door de motor met een riem. (dat is anders bij een gesloten systeem bij een E-auto). Dit is normaal en vooral bij kleine auto's met relatief weinig koudemiddel daalt de druk dan snel met een niet of niet goed koelende airco tot gevolg. Sowieso is het belangrijk om een airco minimaal elke 2 jaar goed te laten onderhouden en dan niet alleen maar schoon blazen, temperaturen meten en een ontsmettingsspray in de condensor spuiten maar onderhoud waarbij het koudemiddel geheel afgetapt wordt, het circuit getest op over- en onderdruk en opnieuw met schoon (ontvochtigd koudemiddel wordt gevuld tot de voorgeschreven hoeveelheid. Eventueel wordt er iets olie aan het koudemiddel toegevoegd. Zo heb ik met een C1-tje 14 jaar plezier gehad van een goede werkende airco zonder verdere kosten.
  14. Helaas is de originele de duurste. Maar gezien in het licht van de totaalprijs van een auto is het die paar honderd Euri's zeker waard, al is het maar voor geen ergernis en de meeste veiligheid. Ik ga nu met plezier en goed gevoel op weg met caravan of fietsendrager beladen met E-bikes. Dat had ik bij de eerste, door Kia Motors Nederland geleverde (GDW) trekhaak, zeker niet.
×
×
  • Create New...