Jump to content

Derrek

Leden
  • Content Count

    1,417
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    89

Derrek last won the day on September 1

Derrek had the most liked content!

Community Reputation

471 Excellent

2 Followers

About Derrek

  • Rank
    Senior Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White, Mobis (!) Trekhaak

Recent Profile Visitors

4,352 profile views
  1. Ik heb een half jaar geleden een keer gebruik gemaakt van de KIW. De Niro stond bij mij thuis, startte niet en deed eigenlijk niets meer. Het nummer van de KIW gebeld. Het duurde ongeveer 10 minuten tot ik een vriendelijke dame aan de lijn kreeg die mijn gegevens opnam en een monteur ter plaatse ging sturen. Binnen 20 minuten stond de monteur inderdaad met zijn gele bus (nee, niet van de ANWB) voor onze woning. Omdat de achterklep niet meer open ging (die wordt elektrisch geopend) kon hij niet direct bij de accu komen, maar binnen no time had hij de klep toch open middels een sleufje van binnenuit in de klep. Hij had het euvel snel gevonden; de accu was dood (ik heb een Niro van de eerste serie met de 12 Volt boordaccu achterin). Met de starthulp van de monteur deed de Niro het direct weer en ik werd geadviseerd een half uurtje te gaan rijden om de accu weer op te laden. Ik heb de accu wel snel daarna zelf vervangen. Niet die dure officiele KIA accu maar een Varta (scheelt meer dan 100 Euri!) Sindsdien geen enkel probleem meer. Ik was zeer tevreden over de hulp van KIW. Bij elkaar binnen een half uur was de hulp aanwezig en na een half uurtje het probleem opgelost. Dat heb ik bij de ANWB wel anders meegemaakt. Die kwamen niet eens toen mijn dochter met mijn auto (toen nog Seat) met een lekke band op de van Brienenoordbrug was gestrand. Dit omdat ik wel lid was van de Wegenwacht, maar mijn dochter niet. Ze lieten haar gewoon op de brug barsten. Ik ben er dan maar zelf op de motor naar toe gereden. En ook als mijn vrouw met onze auto op weg was zou ze geen hulp van de Wegenwacht krijgen, daarvoor moest ze persoonlijk lid worden (tegen extra kosten). Dit is overigens zo’n 8 jaar geleden; ik weet niet of dat nog zo is, maar voor mij maakt dat ook niet meer uit. Direct alles opgezegd bij de ANWB en een pechhulpverzekering bij CentraalBeheer afgesloten. Ook daar 2x gebruik van moeten maken (met de Seat dus) in Zuid Limburg en ook door CB goed geholpen. Maar sinds ik Kia rijd heb ik die verzekering en ook de ANWB niet meer nodig maar heb de KIW.
  2. W kunnen wel iedereen de schuld gaan geven maar ook E-rijders zijn niet allemaal heilig. Hoeveel laadplakkers zijn er niet die gratis parkeren? Kom regelmatig bij het strand en daar staat ALTIJD dezelfde E-auto de hele dag te "laden". Ander automobilisten moeten dik betalen voor een parkeerplaats. Voor mij is al die laad-ellende (ook in het buitenland) de belangrijkste reden dat ik (nog) niet een elektrische auto heb. En ik zie de problemen voorlopig nog niet opgelost. Het is niet alleen regelgeving en gedoogbeleid, maar ook mentaliteit en/of respect. Daarom rijdt ik stressloos in een hybride en wacht geduldig op de vol-elektrische auto maar dan zonder grote (vervuilende) accupakketten en laadproblemen. Heb de tijd. Zo'n Kia Hybride gaat immers nog jaaaaren mee!
  3. Hallo Stonicrijders, We zijn aan het kijken voor een Kia Stonic en willen om een goede berekening te maken van de kosten graag de vaste onderhoudsprijzen weten. Om de een of andere reden publiceert Kia dat niet. Alleen als je al een Stonic hebt aangeschaft kun je deze downloaden bij "Mijn Kia". Kan iemand deze voor me downloaden en op de site zetten of aan me mailen? Dank.
  4. Derrek

    Android Auto

    Ben ik helemaal met je eens. Mijn lief heeft een (oude) Tomtom 6100 in haar Peugeotje en die nemen we op verre trips altijd mee als backup voor de Niro, Dus ja, ik heb al eens een TomTom in de Niro geinstalleerd. Gewoon bovenop het scherm van de Kia Navigatie Deze TomTom is ook een stuk beter dan Maps en Waze met AA. In de Tomtom zit en GPRS chip die altijd direct verbinding heeft met het Internet dus altijd up-to-date verkeersinformatie zonder abonnement en zonder WiFi via de telefoon dus. Thuis op de Laptop adressen of een een route ingeven en deze staan dan vanzelf ook op de TomTom in de auto. Voor eenvoudige trips volstaat de Kia navi voor mij overigens wel. Ook goed is de verkeersinfo en de informatie van tankstations in de buurt met prijzen.
  5. Niet allen LEDlampen hebben een ventilator. Zo hebben de Philips Luxeon Lumileds geen geforceerde koeling en hebben dat ook niet nodig. Bij deze lampen volstaat een passieve koeling met koelvinnen. Ik raad zelfs af om LED- lampen met geforceerde koeling in je auto te plaatsen. Die motortjes zijn immers mechanische bewegende onderdelen kunnen immers slijten en daardoor stuk gaan. Buiten dat je kunt afvragen waarom die ventilatortjes bij die lampen nodig zijn. Dat zou kunnen zijn omdat dan kleinere koelvinnen gebruikt kunnen worden, maar dat zie ik niet bij deze LEDlampen. Die koelvinnen zijn vrijwel even groot. Dus kwaliteit misschien? LEDlampen zijn veel efficiënter dan gloeilampen (daarom gaan we ook in onze woningen over naar ledverlichting) maar ook in een ledlamp wordt niet alle energie omgezet in licht. Een relatief klein gedeelte van de energie gaat ook bij een LEDlamp naar warmte. Gloeilampen zijn gebaseerd op het zeer eenvoudige systeem van een metalen draadje dat met stroom zover verhit wordt dat dit draadje gaat gloeien en licht gaat uitstralen. Gloeilampen moeten dus wel (zeer) heet worden, anders gaat het draadje niet gloeien en heb je geen licht. En heet worden ze. Probeer maar eens een brandend halogeenlampje vast te houden (met blote handen). Dit is echter een zeer inefficiënt principe. LEDlampen (Light Emitting Diode) daarentegen zijn gebaseerd op een ander principe van verschillende metaalverbindingen waarbij, door er stroom door te laten gaan, atomen elektronen afstaan waardoor (simpel gezegd) hoogfrequent trillingen ontstaan (= licht). Licht is immers niets anders dan hoogfrequent trillingen. Warmte is hierbij in principe niet nodig. Dat er toch iets warmte in de kern van de LED ontstaat komt doordat de metalen niet ideaal zijn en iets, (weliswaar een lage) weerstand hebben en er stroom doorheen gaat. Maar ze worden niet zo heet dat ze gaan gloeien. LEDlampen worden in de kern dus wel iets warm en, afhankelijk van de kwaliteit van de materialen en het vermogen, is dit meer of minder. Die interne warmte moet weg kunnen en daarvoor worden er koelvinnen toegepast op hoogvermogen autolampen zoals die voor de koplampen. Bij goede lampen (als die van Philips) zijn deze koelvinnen voldoende en is geforceerde koeling niet nodig. De meeste halogeenlampen zijn 55 of 60 Watt; LEDlampen verbruiken doorgaans slechts 35 Watt terwijl ze toch ongeveer 3 x zoveel licht geven. Je kunt dus uitrekenen dat LEDlampen 5 x meer licht halen uit 1 Watt. Dus 5 x efficiënter. Dit betekent 5 x meer licht en 5 x minder warmte. En dat is zelfs inclusief de ballast!
  6. Dat denk ik toch niet. Een halogeenlampje (Xenon wordt niet geadviseerd vanwege de hoogspanning) vervangen kun je best zelf doen. Het zelf vervangen van een koplamp staat zelfs vermeld in het instructieboekje van de Niro. Dat het lichtbeeld goed moet zijn is zeker heel belangrijk. De LEDjes moeten daarvoor op exact dezelfde plek in het lampje zitten als de Wolfram gloeidraad van de halogeen. Ik heb nu in verschillende auto’s halogeenlampen vervangen door de Philips Luxeon Lumileds lLEDlampen. De opmerking over een mogelijk defect door warmte snijdt echter totaal geen hout. Halogeenlampen zetten het overgrote deel van de energie om in warmte en slechts een gedeelte in licht. Daarom worden deze zo heet. LEDlampen gaan veel efficiënter om met de energie dan gloei- of halogeenlampen (zijn ook gloeilampen). Dit houdt in dat de LEDlampen een groter gedeelte van de toegevoerde energie omzetten in licht en dus (veel) minder in warmte. Daarbovenop is het vermogen van LEDlampen ook nog eens lager dan halogeenlampen. Ze worden daarom in principe dan ook dubbel minder warm dan halogeenlampen. Het KAN dan ook niet zijn dat er defecten op kunnen treden doordat de LEDlampen meer warmte afgeven! De goede man zal toch zijn huiswerk nog eens moeten doen….
  7. Logisch dat je dealer ja bang maakt. En natuurlijk begint hij over garantie. Hij heeft er immers geen enkel belang bij. En 9 van de 10 automonteurs hebben de ballen verstand van elektronica en zijn er zelf bang van. Maar laat je niet bang maken. Ik heb m'n hele leven (en ik ben al behoorlijk oud) lampen zelf vervangen. Vroeger van halogeen naar Xenon en nu er LED lampen zijn naar LED en dat is veel makkelijker dan die Xenon. En als je halogeenlampje stuk is, durf of mag je die dan ook niet zelf te vervangen?
  8. Dat is mooi. zeker als het een originele Mobis trekhaak wordt.
  9. Beste leden, Weet iemand wat de minimale dikte is voorgeschreven van de remschijven voor van een Kia Rio UB (2012)? Dank!
  10. In feite hoeft er wettelijk gezien geen achteruitrijlamp in Nederland op een fietsdrager te zitten, laat staan twee. Maar in Duitsland en België wel. Toch hoeft een Nederlandse auto in Duitsland en België geen achteruitrijlamp op de fietsdrager te hebben omdat in het verdrag van Wenen staat dat wanneer je in Nederland voldoet aan de uitrustingseisen je ook in het buitenland aan het verkeer mag deelnemen. Het is dus wettelijk niet nodig. Toch denk ik dat je, zeker als je voor de keuze staat, beter een fietsdrager kunt aanschaffen die wel zowel een mistachterlicht als achteruitrijlamp heeft. En dan wel werkend wat betekent dat je ook altijd beter een 13-polige stekker op je auto kan laten zetten. De ouderwetse 7-polige stekkers hebben namelijk geen aansluiting voor een achteruitrijlamp omdat simpelweg alle aansluitpinnen al bezet zijn. En eigenlijk ook niet voor een (wel verplichte) mistlamp maar daar wordt de aansluitpin voor de constante stroomdraad voor gebruikt. De aansluitpinnen zijn dan echt op en een fietsdrager met 7-polige stekker heeft dus nooit een wekende achteruitrijlamp. In België worden alleen fietsdragers met 13-polige stekker verkocht en als je als Belg in Nederland een goedkopere versie van een fietsdrager koop met 7-polige stekker dan mag je die in feite op een Belgische auto niet gebruiken.
  11. Ik berg ze altijd op een (metalen) sleutelkastje. Kunnen ze niet gejat worden ook.
  12. Het is maar net hoe je dit leest. Maar fijn dat je het van de zonnige kant benadert.
  13. Een trekhaak waarvoor KMNL afraad om hem te gebruiken voor een aanhanger of caravan? Dat is pas humor!
  14. Het is me nooit opgevallen, maar ga het nu zeker monitoren. Ik heb vandaag mijn Niro nog niet gebruikt maar Carspot staat wel altijd standby en heeft volgens Android "Batterij" vandaag (nog) geen batterij verbruikt. Maar mss als ik m'n Niro gebruik met Carspot die dan automatisch de WiFi verbinding regelt wordt dat anders. Echter, is het wel Carspot die de batterij zo veel verbruikt? Ik kan me bijna niet voorstellen. Het is een simpele applicatie die alleen maar de hotspot aanzet zodra en BlueTooth verbinding met de Niro is. Als Carspot in standby nagenoeg geen batterijverbruik geeft, waarom dan wel na inschakelen van de WiFi Hotspot... Kan het zijn dat niet Carspot het batterijverbruik laat oplopen maar al de applicaties die je gebruikt tijdens het rijden? (navigatie, muziek, etc.).
  15. Hoe het uitpakt bij de nieuwe Niro weet ik niet. Ik heb nog het oude model. Met een afneembare haak zou het probleem opgelost moeten zijn. Maandag wordt die hopelijk eindelijk vervangen. Ook in de specificaties van de nieuwe Niro Hybrid staat een trekgewicht van 1300 kg. Dus een caravan met een totaalgewicht tot 1300 kg kun je ook met de nieuwe Niro trekken. Het valt me wel op dat sommige dealers van alles wat met trekken te maken heeft nogal zenuwachtig worden. Dat heeft, denk ik, te maken met de slechte wiebelhaken die Kia Motors Nederland voor de Niro aan hun heeft geleverd en deze dealers daarna volledig in de steek heeft gelaten toen de problemen zich opstapelden. Maar die wiebelhaken zijn alleen een probleem bij het gebruik van een fietsdrager en niet voor het trekken van een aanhanger of caravan! Laat toch wel meteen een goede trekhaak onder je Niro monteren (die zijn er inmiddels ook) dan is het toegestane trekgewicht inderdaad een van de sterke punten van de Niro en ook voor mij ook een van de redenen om de Toyota's te laten staan. Trek nu bijna 3 jaar regelmatig een aanhanger van meer dan een ton gewicht en heb nog nooit eerder in een auto zo prettig met een hanger gereden. En ook fietsdragers zijn geen enkel probleem meer met de Mobis trekhaak.
×
×
  • Create New...