Derrek

Leden
  • Aantal bijdragen

    783
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    43

Derrek last won the day on 20 juli

Derrek had the most liked content!

Waardering in de gemeenschap

300 Excellent

Over Derrek

  • Rang
    Gevorderd Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Werk
    Pensionado
  • Auto ('s)
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi
    Kia Niro Executive Line Snow White Trekhaak

Recente profielbezoeken

829 profielweergaven
  1. Je kunt er over denken om een MiFi router vast in je Niro te plaatsen.
  2. Het gaat niet zozeer om het achterover hangen maar om het veren van de fietsdrager met de GDW trekhaak waardoor het geheel achter je auto heen en weer zwiept tijdens het rijden.
  3. Ik heb hier nog eens over nagedacht, maar ik denk niet dat dit zo is. Als het zwaartepunt achter de trekhaak ligt (zoals bij een fietsdrager), dan ontstaat er naast het verticale kracht ook een horizontale kracht. De verticale kracht is en blijft het totaalgewicht van de fietsdrager en blijft hetzelfde. Dit is de (verticale) kogeldruk die wordt opgegeven door de fabrikant (bijv. maximaal 100 kg.). Echter bij een fietsdrager ontstaat er ook een horizontale kracht op de kogel . Dat is de trekkracht (bijv. maximaal 1300 kg.). Voornamelijk die laatste kracht zorgt voor het torderen van de constructie en daar is bij het ontwerp van, in ieder geval bij de GDW trekhaak, onvoldoende rekening mee gehouden voor het gebruik van fietsdragers. Bosal heeft daar blijkbaar wel over nagedacht en dit "opgelost" door een waarschuwing in de handleiding te zetten, wellicht om aansprakelijkheid te voorkomen. De maximaal toegestane krachten worden ontworpen (en gekeurd) tot het breekpunt van de constructie. Dit zegt echter niets over het al of niet torderen van het geheel. Denk hierbij aan de vleugels van een vliegtuig. Die veren soms meters door, maar breken niet!
  4. Dit is waar het fout gaat (GDW trekhaak):
  5. De elektrische aansluiting is gelijk voor alle trekhaken (alleen keuze 7 of 13 polig). De Bosal is de enige trekhaak met vaste kogel voor die ik ken. Vandaar.
  6. Ik heb er afgelopen weekend weer gereden met de fietsdrager achterop de Mobis trekhaak en ik ben me er nog meer van bewust geworden dat het verschil met de GDW trekhaak bij gebruik van een fietsdrager enorm is. Met de nieuwe trekhaak kan ik rustig naar Spanje en terug terwijl de GDW trekhaak gewoon niet te gebruiken is voor een fietsdrager. Dit torderen merk je overigens niet bij het trekken van een aanhanger of caravan want die staan op eigen wielen en hobbelen er wel achteraan, maar het is, zoals ik dat zie, bij gebruik van een fietsdrager een ernstig veiligheidsaspect en ik vind dan ook dat KMNL hierin zijn verantwoordelijkheid zou moeten nemen en er goed aan zou doen om een terugroepactie te doen voor alle GDW trekhaken en deze preventief te vervangen. Er zou door dat enorme zwiepen van de fietsen er maar eens eentje afvallen op de snelweg waardoor er een achterligger op knalt....
  7. Gefeliciteerd met je mooie aanwinst! Allereerst, de Niro is een geweldige auto! Maar wordt de vaste trekhaak er een van Bosal? Daar twijfel ik wel aan. Ik heb naar aanleiding van de problemen met de (afneembare) GDW trekhaak ook de constructie van een (vaste) Bosal trekhaak bekeken en die was van vergelijkbare constructie als die van GDW. Feitelijk is de tussenbalk waar de haak op zit van de GDW en die betreffende Bosal trekhaak die ik bekeken heb te kort om direct aan de chassisbalken van een Niro te kunnen monteren wat wordt opgelost door vlakke horizontale verlengstukken. Echter omdat die van plat ijzer zijn kunnen ze snel torderen/veren waardoor de hele trekhaak veert. Dit merk je totaal niet bij het trekken van een aanhanger of caravan want die staan op eigen wielen en hobbelen er wel achteraan, maar bij het gebruik van een fietsdrager op de GDW trekhaak veerde deze dermate gevaarlijk dat het hele fietsenrek met de fietsen erop zodanig op en neer zwiepten dat ik er bang van werd (en niet alleen ik) dat de fietsen er af zouden kunnen breken. Mijns inziens is dit erg gevaarlijk en zeer slecht voor mijn fietsen en voor mijn hart. Er zou maar een fiets op de snelweg kletteren waarop een achterligger knalt (of erger). Bovendien rijdt het niet lekker. Inmiddels heeft Kia mijn GDW trekhaak dan ook teruggenomen en vervangen door een goede trekhaak van Mobis (=Hyunday). Deze trekhaak is wel van de juiste maat speciaal voor de Niro ontworpen zodat deze dan ook direct en zonder deze verlengstukken aan de chassisbalken van de Niro bevestigd wordt. Ik heb er afgelopen weekend weer mee gereden en het verschil met de GDW trekhaak bij gebruik van een fietsdrager is enorm. Met de nieuwe trekhaak kan ik rustig naar Spanje en terug terwijl de GDW trekhaak gewoon niet te gebruiken is voor een fietsdrager. Ook Auto-Hak heeft overigens een (afneembare) trekhaak op maat voor de Niro. Ik heb die Bosal trekhaak zelf niet in de praktijk getest met een fietsdrager en misschien valt het mee. Maar wellicht kan iemand met deze trekhaak het eens proberen met een fietsdrager. Hieronder de waarschuwingen in de montagehandleiding voor gebruik fietsdrager van de Bosal trekhaak.
  8. Daarom heb ik op de Picanto de Vredestein Quatrc 5 laten zetten. Die komen (naast de CrossClimates) altijd goed uit alle testen (ANWB, ADAC, UK) en kosten rond Euri 50,- per stuk en dat vind ik meevallen. De CrossClimate is er niet in de maat voor de Picanto dus is de keuze snel gemaakt. De remweg van goede all seasons (er is veel zooi in de handel) en van goede winterbanden is ook bij -5 een beter dan bij zomerbanden. Winterbanden zijn er dus niet alleen voor in de sneeuw. Juist in landen als Nederland en bijvoorbeeld Engeland zijn allseasons zinvol. Zou ik in Oostenrijk wonen dan nam ik winterbanden. Mijn dochter rijdt met de Picanto en ik ben zuinig op haar. Omdat er het hele jaar mee gereden wordt is de kans dat ze ouder dan 6 jaar worden nihil.
  9. Dank voor de waarschuwing. Wist het niet! Wij zijn geen wintersporters maar heb wel bijna 20 jaar winterbanden gebruikt vnl. in Nederland voor mijn eigen veiligheid en die van mijn familie (en natuurlijk die van de andere weggebruikers). Wat mij betreft mag het ook in Nederland verplicht worden. Het gaat immers niet alleen om sneeuw! Moest steeds wel een extra set velgen met winterbanden aanschaffen en en 2x per jaar wisselen, maar er waren tot voor een paar jaar gewoon geen goede veilige all season banden te koop. Maar nu er wel 2 goede allseasons zijn (naar mijn mening CrossClimates en Vredestein Quatrac) gebruik ik die sinds een paar jaar en naar alle tevredenheid.
  10. De ene allseason is de andere niet. Ik had op mijn vorige Kia Rio Continentals en die later vervangen door CrossClimates. Flink verschil in geluid. Het is dus moeilijk te zeggen, maar maar de CrossClimates bevielen me zo goed dat ik ze meteen onder de Niro heb laten zetten. Heb dus geen ervaring met de standaard Michelin Sports. Maar hoef in ieder geval niet meer te wisselen.... Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
  11. Constructiefoto verticaal afneembare Mobis trekhaak: Beschrijving gebruik fietsdrager Mobis trekhaak:
  12. Heb ook getwijfeld over een schuifdak. Had er een in de vorige auto en was het dus gewend. Toch niet gedaan. Vind het de meerprijs niet waard. Gebruikte het schuifdak in de praktijk weinig, eigenlijk alleen als het erg warm is en zodra je in de auto stapt en dan snel weer dicht want een open schuifdak maakt altijd meer herrie als je rijdt. Daar zijn geen windvangers tegenop gewassen. Nu zet ik even alle elektrische ramen even open als ik weg rij en dan als het afgekoeld is snel weer dicht. Stoelkoeling aan en airco wel even op de recirculatiestand zetten dan heb je het zo weer koud. Maar hoeveel dagen is het zo heet in Nederland? Schuifdak staat alleen wel leuk....
  13. Ik heb 18" Michelin Cross Climates (all season) banden onder mijn Niro maar heb absoluut geen last van geluid.
  14. Rustman Haarlem.