Jump to content

Derrek

Leden
  • Content Count

    1,470
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    98
  • Country

    Netherlands

Derrek last won the day on July 20

Derrek had the most liked content!

Community Reputation

488 Excellent

2 Followers

About Derrek

  • Rank
    Senior Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Haarlemmermeer
  • Hobby's
    Vouwen en auto's.
  • Werk
    Pensionado
  • Auto
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi, april 2012, Carsupport progressieve veren achter.
    Kia Niro Executive Line Snow White, november 2016, Mobis (!) Trekhaak

Recent Profile Visitors

4,990 profile views
  1. En als dat allemaal niet lukt kun je ook nog een verlaagde kofferbakvloer maken (zie elders in dit forum) en bekleden met kofferbak tapijt van Conrad. Daarop “plakt” het prima. Dan heb je meteen een stuk meer ruimte in je kofferbak.
  2. Bediening touchscreen (Tesla) in auto in Duitsland strafbaar....: https://www.autoscout24.nl/informeren/autonieuws/duitse-rechter-bedienen-tesla-touchscreen-onderweg-is-strafbaar/?utm_medium=email&utm_source=NL-Magazine&utm_campaign=202032B-Mag-News&utm_term=Artikel1-button
  3. Helemaal met je eens. Ik heb ook het idee dat het steeds gevaarlijker met auto's waarbij dat bestuurders zich tijdens het rijden moeten laten afleiden door een touchscreen waarop je steeds meer essentiele zaken moet bedienen. Een aantal basisknoppen voor de belangrijkste zaken is niet alleen handiger, maar ook veiliger. Daar zijn alle autotesters (Autoweek, Autokampioen etc.) het ook over eens. Maar ja, zo'n schermbediening is een stuk goedkoper te fabriceren dan fysieke knoppen. Het gaat immers meestal meer om geld dan om veiligheid, ook bij de autofabrikanten. Gelukkig heeft de Niro (ik heb dus een hybrid) nog "gewone" knoppen voor de essentiele zaken.
  4. Het punt is dat de maximale waarde van de zekering bepaald wordt door de bedrading en de minimale waarde door de dashcam. Als de zekering te zwaar is voor de dikte van de bedrading dan is het gevaar dat, indien er een “bijna-kortsluiting” (of grote lekstroom) is, de bedrading heet wordt en in de brand vliegt. En daarmee je hele auto! De dikte van de bedrading die bij de dashcam wordt bijgeleverd is doorgaans juist dik genoeg. Daarom is het van belang om altijd een zekering te kiezen die juist zwaar genoeg is om de stroom (A) van het aangesloten apparaat te kunnen hebben maar niet groter.
  5. Ik heb zelf een GPS-tracker in mijn Niro waarin een 12V Powerbankje zit. Deze is aangesloten achter het contact. Zo wordt het leeglopen van de auto-accu voorkomen tijdens parkeren maar blijft hij toch nog vele dagen werken. 100% veilig en tijdens het rijden wordt alles weer opgeladen, maar dan draait de dynamo mee. Wellicht is dat een idee om de dashcam achter een powerbankje aan te sluiten. Afhankelijk van het stroomverbruik van de dashcam en het vermogen van de powerbank blijft hij een aantal uren/dagen opnemen.
  6. Derrek

    Type airco Niro Hybrid

    Bij een externe aandrijving van de compressor zoals door een brandstofmotor lekt het koelmiddel inderdaad altijd weg via de o-ring van de aandrijfpulley. Het verschil met elektrische aandrijving is echter dat de elektromotor compleet in de dichte compressorbehuizing geïntegreerd is en er geen o-ring is. Het koudemiddel kan er dan ook niet uit tenzij er een lek is ergens anders in het koelsysteem (meestal de condensor). Koelkasten en ook thuisairco’s hoeven daarom ook niet elke 2 jaar bijgevuld worden maar blijven jaren goed koelen.
  7. Derrek

    Type airco Niro Hybrid

    Ik had wel een vermoeden, maar ja, nu je het zegt, hij doet het ook met niet draaiende motor. Kia adviseert airco onderhoud bij de Niro slechts om de 4 jaar wat dan ook pas bij mijn Hybrid is gedaan. Een elektrisch aangedreven airco heeft een volledig gesloten system met volledig ingebouwde aandrijfmotor/compressor (zoals bij een koelkast) waardoor er geen (duur) koelmiddel weg kan lekken via de keerringen van de aandrijfpully. Die airco’s horen doorgaans om de 2 jaar te worden bij- en her-gevuld om steeds slechter werkende koeling en hoge reparatiekosten te vermeiden. Maar dit is beter voor het milieu en beter voor m’n portemonnee. Ik denk nu zelfs dat één keer per 4 jaar nog veel is.
  8. Weet iemand of de aircopomp van de Kia Hybrid aangedreven wordt door de motor (mechanisch) of dat deze elektrische wordt aangedreven?
  9. Derrek

    Kfferbakmat Kia Niro

    Is het niet beter om de bekleding even te plakken met contactlijm? Het lijkt me dat de bekleding dan minder kan schuiven. Dan is het mss wel voor de eeuwigheid..
  10. Derrek

    Kfferbakmat Kia Niro

    Nu begrijp ik je vraag dus wel. Je hebt een volwaardig reservewiel en die is inderdaad hoger dan een thuiskomer. Veel auto’s hebben tegenwoordig een thuiskomer of zelfs dat niet meer. Mijn eerdere Mercedes ui 2004 had bijvoorbeeld al een reparatieset inclusief een luchtpompje en helemaal geen reservewiel. Vind dat ook niet zo’n groot punt. Lekke banden komen ook bijna niet meer voor (ik kan me de laatste keer niet meer herinneren maar dat moet minstens 30 jaar geleden zijn) en omdat ik altijd meteen Michelin CrossClimtes (all-seasons) laat monteren in plaats van de originele banden dan zou dat theoretisch ook om het reservewiel moeten. Behalve extra kosten ben je anders met gebruik van het reservewiel met die ene originele band eigenlijk in overtreding. Ja mag nl geen verschillende profielen op één as hebben maar een thuiskomer is daarop een uitzondering bij tijdelijk gebruik en gemaximeerde snelheid.
  11. Derrek

    Kfferbakmat Kia Niro

    Ik snap deze vraag niet. Het reservewiel heeft niets met de piepschuimen organizer te maken. Het reservewiel blijft liggen waar hij hoort en gaat dus gewoon mee.
  12. Derrek

    Kfferbakmat Kia Niro

    De vorm van de eerste generatie Niro verschilt iets van de latere versie waarbij er geen accu meer in de kofferbak geplaatst is. Het beste kun je eerst van een stuk karton een vorm knippen en passen en deze dan uitzagen uit een houten plaat multiplex. Als je de plaat daarna bekleed met de speciale zwarte kofferbakbekleding dan blijft je rode Kia servicetas weer “plakken” op de plaat. Bijvoorbeeld een stuk van Conrad voor € 21,99 (link) en dan heb je voldoende. Van de rest heb ik een plaat voor de Picanto gemaakt en bekleed. Nu ik de grotere ruimte gewend ben haal ik de plaat er ook nooit meer uit
  13. Derrek

    onderhoud Niro

    Of een huday sportis.
  14. Ik heb overigens al sinds vele jaren een Android (Samsung) telefoon en ben nu eenmaal geen fan van Apple. Best gek voor iemand die bijna 30 jaar in de Grafische Industrie heeft gewerkt. De S8 van bijna 3 jaar oud die ik momenteel gebruik wordt niet of niet merkbaar warm, laat staan heet, tijdens draadloos opladen zowel in de originele lader als in de (ook origineel) Koreaanse) Kia Niro. Daarbij gebruik ik wel altijd originele fabriekshoesjes want wat je aangeeft over de problemen met (vaak imitatie) hoesjes is best aannemelijk. Wellicht dat degene waarbij de telefoon wel warm of heet wordt (ik begrijp dat daar toch ook Apples bij zijn) het eens kunnen proberen zonder het hoesje. Wordt hij niet heet dan is het de oorzaak gevonden.
  15. Je uitleg klopt inderdaad. Ik had het niet juist om het laadvermogen te noemen; dat wordt gemaximeerd door de telefoon. Wel is het opmerkelijk dat de ene telefoon met QI opladen wel heel warm wordt en de ander niet. Dat zou betekenen dat de ene telefoon (wat dat betreft) het beter regelt (beter geconstrueerd is) en efficiënter met QI omgaat dan de andere. Een andere reden kan ik niet bedenken.
×
×
  • Create New...