Jump to content
 

Derrek

Leden
  • Content Count

    1,536
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    104

Derrek last won the day on June 12

Derrek had the most liked content!

Community Reputation

503 Excellent

2 Followers

About Derrek

  • Rank
    Senior Lid

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Haarlemmermeer
  • Hobby's
    Vouwen en auto's.
  • Werk
    Pensionado
  • Auto
    Kia Rio 1.2 CVVT SuperPack Navi, april 2012, Carsupport progressieve veren achter.
    Kia Niro Executive Line Snow White, november 2016, Mobis (!) Trekhaak

Recent Profile Visitors

5,980 profile views
  1. Is dat ongeveer of exact? Net als bij de Hybride kan daar overigens nog wel wat bijkomen. Interieurfilter, rem- en koppeling vloeistof vervangen e.d. Maar heb jij als E-Niro rijder een boekje met de vaste onderhoudsprijzen? Die kun je doorgaans downloaden in “Mijn Kia”. Helaas doet Kia zo kinderachtig om dit niet vrij te publiceren en doet er nogal geheimzinnig over. Ik heb het zojuist nog even per chat aan de “Klantensupport” van KMNL gevraagd en ze laten weten dat er wel vaste onderhoudsprijzen zijn voor de E-Niro maar dat zij dat niet hebben. Wel kunnen ze een “indicat
  2. Derrek

    Waar te kopen

    Heeft iemand mss een onderdelenboek van de Kia Niro met de onderdeelnummers van deze kunststof onderdelen? Dan kan ik makkelijker zoeken. Ik noem het wielrandbeschermers en treeplankbeschermer maar weet niet of dit de juiste benaming is voor deze delen. Al vast dank!
  3. Derrek

    Waar te kopen

    Vraagje: Weet iemand waar je online de zwarte kunststof wielrandbeschermers en treeplankbeschermer van de Niro (zie de rode pijlen) kunt bestellen?
  4. Derrek

    Led verlichting

    Goede tip. Heb meteen een setje besteld voor de Niro van m’n schoonvader (heb zelf de Executiveline met Xenon). Deze LED lampen zijn zonder ventilator en voor dat geld kun je geen buil vallen.
  5. Scheelt toch weer €10 per maand en dat 5 jaar lang = € 600
  6. Het meeste van dit verhaal van nagativisme over waterstof is al weerlegd door Henk M. waarvoor dank. Ik heb zelf een jaar of 5 geleden al mogen rijden in een Mirai waarvoor we tevens een workshop hebben gehad. Ik was onder de indruk van de techniek toen al was het een geweldig rijdende auto van de eerste generatie wat natuurlijk nog veel verder ontwikkeld moest en moet worden. Het is niet zo dat de waterstof- of brandstofcel de accu oplaadde maar wel degelijk direct de elektromotoren van stroom voorzag. Omdat de stroomtoevoer nog niet nauwkeurig genoeg te tegelen was naar gelang de s
  7. Dat waterstof de toekomst heeft als energiedrager is m.i. wel duidelijk, ondanks, inderdaad, het (nu nog) relatief slechte rendement in het omzettingsproces. Maar de ontwikkeling in waterstof staat niet stil. Niet alleen voor auto's maar ook voor de industrie is waterstof volop in ontwikkeling. Er zijn nadelen, maar die zijn er voor accu's ook (laadtijden, stroomnetaanpassingen, ed.). Milieutechnisch is er veel te winnen door het gebruik van een waterstofcel t.o.v. accu's in een auto voor de opwekking van elektriciteit. Dat oude accu's opgelapt gaan worden voor thuisgebruik is overigens n
  8. Milieutechnisch is het natuurlijk nooit "down the drain". Het teveel aan stroom wordt ergens in de wereld immers door iemand anders verbruikt die daarvoor minder fossiel opgewekte stroom gebruikt!
  9. Dat is wel zo, maar dan moet je de E-Niro wel overdag laden als de zon schijnt. Dat is 's nachts immers zelden het geval. Probleem is dat dan tijdens het laden de auto niet kunt gebruiken. Of een (dure) huisaccu erbij kopen die je overdag oplaadt om hiermee 's nachts je E-Niro weer op te laden. Vraag me dan inmiddels wel weer af wat de milieuwinst nog is met al die benodigde accu's die niet bepaald "groen" zijn. Rijdt toch maar even door en wacht dan op de H2-Niro.
  10. De kosten schrijf je af naar je thuisverbruik om het verbruik van je auto "goedkoper" te maken. Selectief rekenen heet dat.. Het hele verhaal is zo persoonlijk dat verder niemand van dit forum er iets mee kan.
  11. Het lijkt enorm voordelig, maar dit is natuurlijk niet reeel. Bij een PHEV moet je natuurlijk wel degelijk de stroomkosten mee berekenen. “Eigen” stroom van zonnepanelen kosten netto ook zo’n 22 ct/Kwh (salderingsregeling). En moet je met een PHEV of EV onderweg eens snel laden (wat doorgaans ook wel eens voorkomt) dan ben je aan de beurt. Dus voor een eerlijke berekening dient wel alles meegerekend te worden; ook alle kosten van stroom thuis en onderweg.
  12. Derrek

    AC-inverter

    Dit is volgens mij alleen de wandcontactdoos zonder de 12V-230V inverter. Die moet er dan nog bij. Hiervoor kun je in NL eenvoudig ook een (kleine) wandcontactdoos kopen die voor (zelfbouw)campers gebruikt worden, bijv. een van Berker zoals deze (€ 5,02). Daarbij deze inbouwdoos (€ 1,59) en dit afdekraam (€ 1,10). Of eventueel met klep (€ 3,60) als je dat mooier vind. Dan nog de echte sinus-converter (geen gemodificeerde sinus!) zoals deze  voor 5 tientjes bij Amazon. Bij elkaar 6 tientjes onderdelen en een beetje handigheid.
  13. En als je voor een leuk vakantieritje aangewezen bent op de snelladers onderweg dan is er geen glimlach meer.
  14. Derrek

    AC-inverter

    Dat is wellicht zo, maar dan moet je tekens een specifieke DC-DC converter kopen voor jouw merk laptop. En zoveel inefficiënter is het nu ook weer niet. Een 12V – 220 V inverter is veel universeler voor meer dingen te gebruiken en elke lader kan erop worden gebruikt. Wel moet je een echte sinus (“Pure Sine Wave”) inverter hebben (geen blokgolf) anders kan je lader van je laptop opgeblazen worden. Maar ook die zijn niet te duur te vinden. Gebruik zelf in een camper bus een pure sinus inverter van Ali (2000 Watt, €75,-).
×
×
  • Create New...