Jump to content

Murcielaygo

Leden
  • Posts

    4,141
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    139

Murcielaygo last won the day on August 31

Murcielaygo had the most liked content!

2 Followers

About Murcielaygo

  • Birthday 07/13/1976

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    Alphen NB (bij Tilburg)
  • Hobby's
    Teveel om hier te schrijven
  • Werk
    Repromedewerker
  • Auto
    Kia Picanto 2012

Recent Profile Visitors

20,387 profile views

Murcielaygo's Achievements

Grand Master

Grand Master (14/14)

  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter
  • One Year In
  • One Month Later
  • Week One Done

Recent Badges

800

Reputation

33

Community Answers

  1. Ik heb op mijn Picanto TA in de wasstraat enkel altijd de antenne verwijderd, maar nooit iets afgedicht ofzo. Wel blaas ik altijd even het vocht uit de voet voor ik de spriet terugdraai. De voet heeft een eindige schroefdraad, dus is al dicht. En de voet lijkt gemaakt van messing, net als de schroefdraad van de spriet, dus dat oxideert sowieso niet zo vlug. Je loopt meer risico dat iets vast gaat zitten als er verschillende metalen zijn, dat reageert namelijk met vocht erbij vaak wel op elkaar.
  2. Hoe wil Kia controleren dat je enkel hun lader gebruikt? Dat is natuurlijk een belachelijke eis, want dan zou je dus ook niet aan publieke palen "mogen" laden?!
  3. Op de site van Kia kon je in het verleden flyers vinden mbt de beurten. Misschien zit dat nu in de Kia-app. Obv mijn ervaring met mijn Picanto kan ik je iig zeggen dat bougies niet zijn inbegrepen; bij mij moeten ze iedere 60k, ik doe ze dus lekker zelf. Remblokken (en schijven) zijn slijtdelen, waarbij de slijtage afhangt van je rijgedrag, dus ook die vallen niet onder het regulier onderhoud. Ook deze doe ik overigens zelf..,
  4. Die hogere toeren is waarschijnlijk om de accu bij te laden, wat niet lukt bij lagere toerentallen. Maar waarom stoort je dat? Is de geluidsisolatie van jouw auto dan niet afdoende, dat je het daardoor hoort?
  5. Wat je als gebruiker van bijv. Tapatalk op een mobiel weer niet kunt zien...
  6. Nogmaals; check je boekje!
  7. Waar haal je die informatie vandaan? Want je begon je topic met de vraag (punt 4) wat het laadvermogen is. En mijn foutieve reactie was 32A = 7.2kW. Vwb wat mag aan automaten achter de hoofdzekering; daar zijn regels voor, ik meen NEN1010, maar daar zou @Hippe lip misschien meer over kunnen vertellen; hij rijdt meerdere EV's en maakt gebruik van een slimme laadoplossing met loadbalancing en een eco-modus, waarbij enkel stroom van de zonnepanelen naar de auto gaat. Zelfs al kan je PHEV met 32A laden, met die kabel met blauwe stekker blijft het een dom systeem. En moet je nog steeds je meterkast aan laten passen, allemaal om die 8,9kWh in anderhalf uur ipv 3 a 4 uur te vullen. Zoals hierboven al aangegeven is; is de investering het wel waard met zo'n kleine accu? Met een BEV is de accu 7 a 7 keer groter, dan is de tijdswinst wel duidelijk van belang en haal je dus meer uit je investering (hogere/snellere ROI).
  8. Welke schakelaars heb je losgekoppeld? Die van het binnenlicht? Dan "weet" de auto niet dat de deuren dicht zijn. Ik bedoelde de schakelaars in de slotmotortjes, die de handmatige bediening van een slot melden aan de auto, waarna die de rest afsluit.
  9. [mention=36279]Paterman[/mention] maar als je auto maar 16A aan kan, zoals [mention=500]Kia[/mention] pannenkoek aangeeft, dan heeft een 20 of 25 of zelfs maar 17A lader dus geen nut... Die 32A die ik noemde bij jouw punt 4 had ik van een ander forumlid gelezen. Dat lijkt niet te kloppen. Lees je boekje er eens op na. Of misschien staat het ook wel in/bij het laadklepje?
  10. Het lijkt erop dat je gelijk hebt. Ik heb iemand anders zien schrijven dat de PHEV met 32A laden kan en ben daar dus vanuit gegaan. Maar nu ik wat verder heb gekeken nav jouw bericht denk ik dat daar een verwarring is geweest met de e-Niro. Dus de PHEV houdt het voor gezien bij 16A en dan is alle bovenstaande dus eigenlijk overbodig. Nu ik erover nadenk was er zelfs een probleem met de e-Niro met 3-fase lader als deze op 1 fase werd aangesloten. Deze kon dan tot 32A laden, maar deed dat door twee OBC-fases samen te koppelen. Maar die spanning kwam dan dus wel terug op de aansluiting en daar gingen sommige wallboxes van in de war. Maar dat is allemaal te lezen bij het stuk e-Niro / Niro EV. Helaas lijkt iedereen heel erg gefixeerd op het eigen type, waardoor een centraal onderdeel "laden" op het forum weinig kans van slagen lijkt te hebben... Want iemand met een Niro kijkt niet bij de Sportage of e-Soul bijvoorbeeld... En ik met een Picanto TA kijk overal [emoji16]
  11. Ja, dat kan, want slijtage van je koppeling hangt heel erg af van het gebruik van de auto en/of rijstijl. Maar waarom denk je dat de koppeling versleten is?
  12. Daar vergis je je. Een fornuisgroep 2L2N is feitelijk 2x16A, het fornuis heeft dan meestal twee pitten per lijn aangesloten, maar omdat ze als 1 groep functioneren moet een probleem op de ene lijn ook de andere uitschakelen op de automaat. Maar onder de streep blijven de verbruiks-circuits NA de automaat electrisch volledig gescheiden. Dit ding met de blauwe CEE-norm is 1x32A, die moet dus worden aangesloten achter een enkele automaat van 32A en ik begin eigenlijk te twijfelen of dat zelfs mag op een 35A huisaansluiting. Want idd, waterkoker, Quooker, oven, fornuis, wasmachine of vaatwasser aan tijdens het laden en je hele huis zit in het donker. Daarom ook de systemen met Load Balancing... Verder ben ik het met je eens dat met een PHEV de investering voor snel laden en/of alleen op solar misschien helemaal niet interessant is qua ROI.
  13. Is het verbruik op beide zekeringen 0,3A? Of totaal 0,3A? En is dat gemeten in rust, of meteen na aansluiten van de meter? In beide gevallen is dat nogal veel. Als jij aangeeft dat de CV raar doet zou ik die als eerste nakijken. Het zou kunnen dat er een draad van een deurschakelaar kortsluiting maakt naar massa en zo de relais triggert. Of er is een slotschakelaartje defect. De radio kun je natuurlijk loskoppelen om te testen. Als met losgekoppelde radio het probleem weg is zit je probleem daar, maar mijn gevoel zegt van niet...
  14. Rond de duizend euro was ik er kortgeleden voor kwijt. Maar die was ook goed versleten (met name druklager) na bijna 300.000km
  15. "Dan moet u bij Kia Nederland zijn". Waarop Kia zal zeggen dat je je tot de dealer moet wenden, omdat DIE de verkopende partij is... KMNL lijkt zich wat dat betreft echt te gedragen als een ouderwetse "dozenschuiver"; importeren, bij de dealer wegzetten en handen eraf trekken...
×
×
  • Create New...