dee82 Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 Hallo allemaal, Ik zit met het volgende probleem. Op het moment dat ik in een file rij met de Soul, begint de koppeling heel erg te stinken (en nee, ik laat de koppeling niet overdreven slippen). Normaal gesproken zou ik zeggen: ligt aan de rijstijl... Maar, ik heb met mijn andere auto hier geen last van en ook met de auto van het werk niet. Ik ben hiermee al bij de dealer geweest en deze gaf aan dat dit weleens kon, aangezien er geen asbest meer in verwerkt zit ?? Beetje vreemd dat ik dan met een Twingo (van een maand jonger) dit probleem niet heb! Zijn er hier meer mensen die dit probleem hebben? Quote
xtra40 Posted September 5, 2012 Posted September 5, 2012 een stinkende koppeling komt niet door dat er geen asbest meer inzit ik zit in de vracht wagens met de zelfde kopelings platen alleen dan groter en die stinken ook niet maar het kan allerlei oorzaken hebben mischien is de plaat wel al behoorljk versleten en slipt hij in de fille uiteraard meer dan met normaal rijden ??? en je hoeft geen pedaal ridder te zijn om een stinkende slippende koppeling te hebben kijk eens of er nog wel genoeg vrije slag op het pedaal zit dit kan er voor zorgen dat de koppeling niet geheel word gelost en dat merk je dan wel zeker in de fille Quote
videonard Posted September 8, 2012 Posted September 8, 2012 Volgens mij slipt de koppeling en zal het niet meer lang duren voordat deze vervangen moet worden. Mijn vorige auto, een Mitsubishi Space runner heb ik met 160.000 weggedaan, maar de koppelingsplaten zijn nog nooit vervangen. Mijn huidige auto, een Soul 1.6 benzine met 36.000 km op de teller geeft geen stank of iets dergelijks. De toestand van de koppeling kan je als volgt testen: Ga ca 80 km/h rijden in vierde versnelling, geef nu vol gas en trap de koppeling in en laat deze meteen weer los. Gewoon vol gas houden. Het toerental gaat flink omhoog en bij het loslaten moet dat direct weer terugvallen. Gaat dat terugvallen naar het lagere toerental langzaam of helemaal niet, dan is de koppeling zeker versleten. Valt het direct terug, dan is er met de koppeling niets aan de hand. Dat er geen abest in de plaat zit an de oorzaak niet zijn, al jaren wordt er geen asbest meer gebruikt. Doe deze test wel op een rustige weg en als je er niet zo bedreven in bent, laat het dan aan de gargage over. Succes Nard Quote
Recommended Posts