Jump to content

wit/gele smurrie of sludge aan olievuldop

bipolasaurus

Recommended Posts

Ik heb denk ik een probleempje.

Deze week zak ik bij mijn Sportage 2

Bouwjaar 2007 en slechts 52000 km

Dat er bij nakijken oliepeil, behoorlijk wat smurrie aan de binnenkant van mijn olievuldop zat.

Na nakijken hoefde er slechts een heel klein beetje olie bij. Te verwaarlozen zelfs.

Moet ik nu direct denken aan een kapotte koppakking, of kan het zijn dat ik

'teveel korte ritjes maak?? Rij denk ik wel zeker elke 2 weken een stuk van 25 km.

En bij het vullen van de motorolie 5w30 op de bus staan. "diesel" oeps

Kan dat nog kwaad???

Wie kan mij hierover meer vertellen?

Groet

Cees

Sludge komt door water/vocht in de olie. Dit kan ontstaan door veel korte stukjes te rijden.

Anderzijds kan het ook ontstaan door koelvloeistof in de olie, dus een lekke koppakking of een scheur in het blok of de kop.

Gewoon oude olie eraf en nieuwe erop, vergeet niet je oliefilter ook te wisselen.

zo als je zelf al aangeeft staan er weinig kilometers op de teller dus worden er denk ik korte stukjes mee gereden

dus zo als hier boven al werden aangegeven zal het wel vocht zijn

als je je pijlstok er uit trekt en de olie even met een aansteker verwarmt kun je zien of er koelwater of mischien wel koel vloeistof

in je olie zit knettert het dan zit er koelwater in brand het dan zit er brandstof in en gebeurt er weinig dan is er niks aan de hand

even de olie verversen en inderdaad even het filter niet vergeten goed je vuldop schoon maken en probeeren de motor altijd op temperatuur te laten komen

dat scheelt weer voor in de toekomst