Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Onlangs heb ik de speakers in de voordeuren van mijn Venga vervangen.

Hieronder een beschrijving van de stappen met foto's. Dit werkt op dezelfde manier voor een Cee'd, die heeft dezelfde deuropbouw.

Allereerst heb je speakers van 16 cm doorsnee nodig en ringen om deze op de deuren te monteren.

De speaker opening is nl. groter dan 16 cm.  Je kunt ze van Pioneer kopen voor de Alfa Romeo.

Maar ik heb deze ringen uit een plaat MDF gezaagd en gebeitst want ze worden nat in de deur.

De binnen panelen van de deuren zitten met kunststof clips vast en die breken nog wel eens bij het loshalen (of terugplaatsen) van het paneel. Daarom is het handig om te zorgen voor reserve clips.

Bijvoorbeeld deze :  http://www.ebay.nl/itm/10-x-Universal-Car-Panel-Interior-Door-Card-Fastener-Lining-Trim-Clips-Buckles-/300753305600?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item46064b4000

Verder heb ik gebruikt

• kruiskop schroevendraaier (nr 3)
  • smalle platte schroevendraaier (+- 1mm dik )
  • accu boor met 4 mm en 2 mm metaalboortje
  • soldeerpistool met wat tin, krimpkous en isolatieband/
  • kunststof spatel/ijskrabber.

Loshalen deurpaneel

De eerste stap is het loshalen van het kunststof deurpaneel. Haal eerst met de kleine schroevendraaier de sierkapjes los.

Verwijder de schroeven achter de deurgreep en de ontgrendelingshandel.

Verwijder de schroef die achter het dopje in de linkerbovenhoek van het paneel zit. Zie de pijl op de foto Deurpaneel.

Bewaar schroeven en dopjes goed want die moeten weer terug in het paneel.

Verwijder nu de driehoek achter de spiegel door deze los te wippen met de spatel.

Wrik de spatel onder de linker onderhoek van het paneel en trek het een stukje naar voren tot de clips los laten. Trek daarna de andere clips los door langs de hele onderrand te trekken.

Als alle clips los zijn, kun je het paneel omhoog trekken om het van de deurrand af te krijgen.

Niet de ver want er zitten nog 3 kabels aan vast. Er zit één kabel voor de elektrische raambediening, één voor de spiegelverstelling en één bowdenkabel voor de deurgrendel.

Houd het paneel met 1 hand vast en trek met je andere hand de beide stekkers één voor één los door de vergrendeling in te drukken (een geribbeld knopje). Van de ontgrendelkabel wip je eerste de buitenkabel los uit de kunststof klem en daarna de binnenkabel uit de hendel.

Het hele paneel is nu los en kun je apart zetten. Let wel op dat je geen krassen op het paneel maakt want die zijn moeilijk te verwijderen.

Je ziet nu het metalen binnenpaneel van de deur met daarin de speaker.

Trek de speakerplug los, boor de popnagels uit met het 4 mm boortje en haal de speaker uit de deur.

Ik heb de KIA connector losgeknipt en andere connectors (van de Sony speakers) aan de kabel gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkous en tape.

Bedrading: links zit bruin & wit, rechts zwart & geel. Ik heb gegokt dat bruin en zwart allebei negatief zijn.

Plaats nu de ring op de opening en zet deze vast met schroeven. Ik heb voorgeboord met 2mm en daarna de mdf ring met RVS schroeven vastgezet.

Monteer de speaker met de juiste schroeven in de ring en sluit de connectors aan.

Check nu eerst of de speaker het doet.

Terugplaatsen paneel.

Steek de stekkers terug in hun contacten in het paneel en zet de bowdenkabel weer vast aan de grendel.

Plaats het paneel van boven af op de deurrand. Druk het daarna van boven naar beneden voorzichtig aan tot de clips weer vast ploppen.

Draai de schroeven weer vast, sluit de sierkapjes en  plaats het driehoekje weer terug op de deur.

Als er vragen zijn hoor ik het graag.

Oh ja : link naar mijn Picasa album met deze foto's : https://plus.google.com/photos/116455086034702387644/albums/5879054343095856881?authkey=CI3V9b_WwKanDg

post-1222-0-18692700-1369148214_thumb.jpg

post-1222-0-69206500-1369148247_thumb.jpg

post-1222-0-38350400-1369148359_thumb.jpg

post-1222-0-51831700-1369148368_thumb.jpg

post-1222-0-28981700-1369148376_thumb.jpg

post-1222-0-34010000-1369148392_thumb.jpg

• Like 1
Posted

Bedankt voor de 'do-it-yourself' cursus!

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
Posted

Hoi Piperclub, helaas was ik met vakantie toen jij het PDF plaatste. Nu is hij echter niet meer beschikbaar via de link.

Ik kon het PDF bestand niet downloaden vanaf mijn vakantieadres. Het lijkt mij een handige gebruiksaanwijzing.

Wil jij mij deze a.u.b. alsnog via PM sturen?