Skyhawk Geplaatst 16 Augustus, 2005 Geplaatst 16 Augustus, 2005 Hallo, heb sinds kort een Kia Sorento 2.4 lx uit 2003. Deze heb ik tweedehands gekocht. na een week begon de lamp van het motormanagement te branden, bij de garage bleek de katalysator kapot te zijn. Gelukkig nog een jaar fabrieksgarantie dus dat werd gerepareerd, maar bleek de andere katalysator ook kapot te zijn. Toen heb ik maar de geschiedenis van de auto opgevraagd, in het boekje had hij goed onderhoud gehad. Toen bleek dat er na 50.000 kilometer er een nieuwe motor in was gekomen, naar zeggen, zonder olie gereden en de motor vastgelopen. Maar nu hoorde ik dat een vriend van een kennis ook na 50.000 kilometer een nieuwe motor in zijn Sorento 2.4 had laten zetten, omdat deze ook kapot was. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ook heb ik veel last van de aandrijflijn. Hij ratelt erg luid al de auto in zijn vrij staat met de koppeling op. Als ik weg rij en ik laat de kopeling opkomen, als hij dan pakt hoor je een klap en een kraak, plus dat de versnellingsbak erg langzaam synchroniseert. Als de auto koud is kun je niet van zijn 1 naar zijn 2 zonder de tanden te poetsen. Ook hier iemand ervaring mee? klinkt allemaal ernstig maar ben verder dik tevreden over de auto en wil beslist geen andere. Ook wordt ik zeer goed geholpen bij kia Den bosch met mijn garantie en raparaties. Quote
ladka Geplaatst 16 Augustus, 2005 Geplaatst 16 Augustus, 2005 hallo skyhawk, ook ik heb een 2,4 van 2003. heb exact dezelfde problemen. ratelgeluid in de aandrijflijn is destijds verholpen door een zwaardere flens te monteren bij een uitgaande as in de bak. je dealer moet maar ff bellen met m?n dealer in ede (braber) om te vragen hoe/wat/waar. versnellingsbak is vanaf dag 1 al klo..... er is al aardig wat vernieuwd. tandwielen/koppeling/etc. niets helpt. de dealer zegt doodleuk dat ik er maar mee oet leven omdat er geen oplossing is. het is af en toe net de Titanic. hij kraakt en puft. het komt duidelijk uit de aandrijflijn. ik overweeg serieus om de moed op te geven en de auto weg te doen. als jouw dealer wel een oplossing heeft ? ik hoor het graag. greetings Ladka Quote
Skyhawk Geplaatst 17 Augustus, 2005 Topic Starter Geplaatst 17 Augustus, 2005 Hallo, bedankt voor de reactie. Heb altijd pajero's en land cruisers gereden, een heleboel, en wilde wat goedkoper gaan rijden. De kia valt dan wel tegen qua kwaliteit, maar voor dat geld, tja! Bij mijn sorento is een technisch inspecteur geweest van kia, die wilde vanalles repareren, maar aan de aandrijflijn en de cardanas willen ze niks doen, valt niet onder de garantie ofzoiets. Beetje hetzelfde verhaal als bij u. groeten, Marc. Quote
Skyhawk Geplaatst 27 Oktober, 2005 Topic Starter Geplaatst 27 Oktober, 2005 Het is bij mij nu zo ver dat ik een hele nieuwe versnellingsbak krijg! Wel alles onder garantie, dus wat dat betreft heb ik geen klagen. Quote
Gast Two Plugs Geplaatst 27 Oktober, 2005 Geplaatst 27 Oktober, 2005 Ik ken via mijn eigen Kia dealer en een kennis ook eenzelfde verhaal van een benzine rijder. Kommer en kwel, lijkt het wel... @ Skyhawk... Ff voor wat betreft de kwaliteit... Ben het niet geheel met je eens. Heb al behoorlijk wat auto's gereden, waaronder niet de minste (o.a. Volvo 850 GLT), in mijn directe zakelijke kring ken ik 3 discovery-rijders (Land Rover is toch een beetje een 'klasse-merk') en ??n Range-Rover rijder (de V8, vorig model... over klasse gesproken) maar als je het dan over kommer en kwel hebt... Als ik kijk hoe ik de auto gebruik, hoeveel KM er nu reeds op de klok staan en hoe soepel alles nog werkt, geen rammeltjes, ik ga er ook nog wel eens de blubber mee in en spaar 'm zeker niet (zit dicht bij de Duitse grens en moet nog wel eens naar het 100 km verder gelegen Oldenburg... Of 'even' op-en-neer naar een symposium in Denemarken... Das dus plankgas tot de 'red zone' want ik haat tijdverspilling (en in Duitsland mag dat immers ook!)... Nee, dan ben ik 200% tevreden. W?l ben ik blij dat ik destijds (mede naar aanleiding van de eerste rij-impressie in Autovisie) voor de inschakelbare 4WD heb gekozen. Ik rijdt dus niet fulltime op 4WD, maar schakel 'm alleen maar in bij zware regenval, of onverhard. De 4WD low gebruik ik eigenlijk alleen bij het afdalen van stijle hellingen (gewoon laten rollen in de 1ste versnelling), als het er op gaat lijken dat ik ?cht vast kom te zitten (nog maar ??n keer gebeurt, tot aan de assen in de blub) en bij zware aanhangers (ben al een paar keer fors over het maximale toelaatbare trekbare gewicht gegaan... Tandem-asser van 500 kg met een bigbag van 1.500 kg... maar de Sorento speelt er mee alsof er niets achter hangt! Op zich maakt dat voor de kardan natuurlijk niets uit, omdat de Sorento in tegenstelling tot de (nieuwe!) sportage een primaire achterwielaandrijver is. Wat mede de reden is geweest om op de Sorento over te stappen (mijn Volvo was mijn eerste voorwielaandrijver) Hiervoor had ik een Italiaan, motorisch (JTD Diesel) en qua onderstel een fantastische auto, maar ik werd echt stapel gek van alle rammeltjes, rateltjes en kraakjes uit het interieur... Mijn nichtje en haar man rijden in Frankrijk rond in een Landcruiser (als je het dan toch over kwaliteit hebt...!) . Toen we voor de eerste keer in de Sorento op bezoek kwamen was de lauwe reactie... "Das geen terreinwagen, maar een opgeleukte stationcar"... totdat we de (onverharde) berglaantjes opgingen en voor de gein van auto wisselden... Back to the topic: die 2.4 schijnt toch een probleem te zijn. Maar eerlijkheid gebiecht me toch om vraagtekens te plaatsen bij mensen die een dusdanige lichte motor in een bijna 2.000 kg zware auto kiezen, en niet voor het hogere koppel van b.v. de diesel gaan, ff afgezien van de hogere wegenbelasting, uiteraard (maar daar staat ook weer een geringer verbruik tegen over!) De 2.4 kan het natuurlijk allemaal wel doen, maar zal voor dezelfde prestaties toch behoorlijk harder moeten werken als de diesel of de V6. Neemt natuurlijk niet weg dat problemen in de aandrijflijn los staan van de motorisering en niet mogen voorkomen. Lijkt me wel degelijk een geval voor de garantie, of op z'n minst een coulance regeling. Met minder hoef je m.i. zeker geen genoegen te nemen! Overigens schakelt onze (hand) bak na ruim 110.000 km nog als het spreekwoordelijke warme mes door de boter. Maar... mijn dealer heeft op mijn verzoek zowel de kardan- als versnellingbakolie reeds na 50.000 km vervangen (volgens het boekje hoeft dat pas na 90.000 k als ik me niet vergis). Weet zo niet wat voor olie er in zit, maar vanuit de motorfietsenwereld weet ik dat b.v. de allroads waarop wij rijden, gewoon kl*te schakelen met Shell- of Puttoline, terwijl Motul weer g??n problemen opleverd. Dat maakt dus wel degelijk een groot verschil... wellicht de moeite waard om eens te proberen? Groet, Quote
Skyhawk Geplaatst 28 Oktober, 2005 Topic Starter Geplaatst 28 Oktober, 2005 Hallo, ik heb voor de 2.4 lx gekozen omdat ik de goedkoopste terreinwagen wil hebben vanwege de bijtelling. U hoeft mij niks te vertellen over andere auto's, heb al 3 land cruisers, 5 pajero's, 1 land rover discovery, 1 jeep wrangler, 1 jeep cj7, 1 suzuki samurai, daihatsu feroza en nog een serie gewone personauto's gehad, dus weet wel wat goed en slecht is. De kia is niet extreem slecht, maar er zijn wel veel problemen met de 2.4 bezine. Ken iemand die ook al na 50.000 kilometer een nieuwe motor kreeg, en lees op veel forum dat de versnellingsbak ronduit slecht is. Heb ook vernomen dat de sorento diesels het aanzienlijk beter doen. U heeft dus ook geen problemen met de diesel. Weet u iets over de kwaliteit van de V6? Het betere brandstofverbruik valt ook tegen, kom niet veel verder dan 1 op 8. Quote
J.M.C. Vijn Geplaatst 7 Januari, 2007 Geplaatst 7 Januari, 2007 Hallo iedereen ik ben nieuw hier op dit forum en ik ben van plan om een Sorento 2.4 EX aan te schaffen om 1 malig per jaar met een caravan van 1500 kg naar kroatie te gaan, nu is mijn vraag na al deze berichten of er verschil is in kwaliteit van bouwjaar 2003 of 2004??? groeten Janneman Quote
rob Geplaatst 11 Januari, 2007 Geplaatst 11 Januari, 2007 Ik denk dat er wel wat verschil inzit. Ikzelf heb na wat wikken en wegen een 2004 gekocht bij een erkende dealer en ik moet zeggen... het rijd perfect. OK, het is geen snelheidsmonster en moet op toeren blijven maar eenmaal daar rijdt ie prima. Persoonlijk zou ik een proefrit maken om zelf te oordelen. Neem daar een stukje stad en een stuk snelweg mee. De negatieve beelden in de forums geven mijn inziens een zeer vertekenend beeld. KIA is een prima auto met en zonder last aan de trekhaak. Wil je de blits maken kwa snelheid dan zou ik of een diesel of een wat zwaardere motor kiezen. Verder is de 2.4 motor rap en krachtig genoeg om met een caravan op vakantie te gaan. In bezit sinds november 2006. Quote
J.M.C. Vijn Geplaatst 14 Januari, 2007 Geplaatst 14 Januari, 2007 Dank je Rob voor jou reactie,ik zal zeker een proefrit maken en ik hoef ook niet snel te zijn maar alleen een beetje met het verkeer in zuid europa mee te kunnen rijden. En een diesel is mij even te duur voor maar een paar weken op pad met een caravan en een 3.5 l benzine ligt het verbruik al helemaal hoog. Ik lees inderdaad in dit Forum over kapotte motors en aandrijvingen en dat verontrust mij wel een beetje. Zal het mischien wijs zijn om al een auto te kopen die al wat meer kilometers achter de rug heeft en al de slechte onderdelen al heeft vervangen? Groeten Jan Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.