Jump to content

Inbouwen Parrot CK3100 Rio 2004


Guest naturalbb

Recommended Posts

Guest naturalbb

Hallo,

Ik heb een Rio 2004 1,3 Sedan. Ik heb een Parot CK3100 aangeschaft en deze even aangesloten tussen mijn radio. Dit werkt allemaal prima. Nu moet ik deze netjes weg gaan werken.

Er zit nogal een groot aansluitkastje bij. Deze wil ik (indien mogelijk) wegwerken achter mijn dashboard kastje.

Hoe krijg ik dit dashboardkastje los (de onderste en grootste) als ik het kastje open doe dan voel ik wel aan de zijkanten rubbers welke volgens mij het kastje/deurtje tegen houden.

Andere "probleem" is waar laat ik het draadje welke aan het parrot display vast zit en naar dit kastje toe gaat die ik achter het dashboard wil verwerken. Dit draad zal toch ergens doorheen/langs moeten gaan lopen om het bijvoorbeeld bij mijn lucht roosters boven de radio te krijgen. Ik wil eigenlijk niet gaan boren aangezien er ook een connector aan dit draadje zit. Wordt wel een groot gat anders. Dit geld ook voor het Microfoontje welke in het aansluitkastje zit, deze zou ook terug moeten komen en het liefst bevestigen boven mijn deur.

Iemand ervaring hiermee?

Link to comment
Share on other sites


De connectorbox, zoals dat blauwe kastje heet, kun je prima wegwerken achter de radio zelf. Je moet de connectorbox een beetje wegduwen achter het kastje met het klokje dat onder de radio geplaatst zit. Daar is ruimte genoeg voor.

Wat betreft het kabeltje van het display: Daar kan ik je geen antwoord op geven want ik weet niet waar je deze wilt bevestigen. Plaats je hem in de ruimte onder de bekerhouder, dan kan je het draadje via de opening van de bekerhouder achter het dashboard krijgen, waarna je even moet priegelen om hem bij het radioslot te krijgen. Dit past hoogstwaarschijnlijk wel.

Wat betreft het microfoontje: via het radioslot laat je hem zakken tot hij in de beenruimte van de bestuurder komt. vanaf daar trek je hem door de beenruimte, en klem je hem vast achter de dashboardrand boven de pendalen. vervolgens trek je het klepje los aan de zijkant van je dashboard (alleen zichtbaar met open deur) om hem straks wat gemakkelijker naar boven te trekken.

Nu trek je het deurrubber los langs de A-stijl. Vervolgens klik je de kunststof sierrand naast het raam los. Je vind dan een aantal klemmen waar al kabels doorheen lopen. Het microfoontje wurm je via de opening aan de zijkant van het dasboard door een kleine kier die ontstaan is doordat je de sierlijst langs het raam hebt weggetrokken naar boven. Als hij door de kier is, is het een kwestie van het kabeltje genoeg doortrekken dat deze bovenaan bij de dakbekleding uitkomt.

Zorg nu dat je genoeg kabel overhoud om het microfoontje vast te plakken met de plakstrip onderaan het voetje van de mic. aan de sierstrip. Klik nu de sierstrip weer vast en plak de microfoon vast. klik vervolgens het klepje aan de zijkant van je dashboard weer vast. Zorg dat de kabel boven je pendalen strak genoeg loopt om er straks geen hinder van te krijgen tijdens het rijden, en zet hem desnoods vast met wat kabeltape. Het zit buiten het zicht dus het zal je niet gaan storen straks. Plug vervolgens de microfoon in op de connectorbox en klaar is kees.

Het kan zijn dat je voor de mic. mijn uitleg in omgekeerde volgorde moet uitvoeren, omdat de spleet die ontstaat bij het verwijderen van de sierstrip te nauw is. Dan moet je vanaf het laatste deel van mijn uitleg beginnen, en in plaats van dat je de microfoon via het radioslot zijn weg door het dashboard laat vinden naar de plaats waar deze moet komen, het stekkertje van de microfoon vanaf de bovenzijde van de sierrand naar het radioslot laat lopen.

Opzich vind ik het het makkelijkst om het via het radioslot te doen en zo naar boven te werken, omdat je de microfoon dan naar beneden kan laten zakken achter de middenconsole, in plaats van dat je deze naar boven moet trekken.

En dan nog een tip: test eerst voordat je alles weer in elkaar gaat zetten of alles naar behoren werkt. Als dat niet het geval is, hoef je niet alles weer los te halen, maar kun je er gelijk bij.

En nog een tip: Klik het microfoontje eerst op het voetje voor je deze opplakt, maar pas nadat je de microfoon door het dash geleid hebt. Dit omdat het makkelijker is om met enkel het microfoontje te werken dan mic+voetje, en als je eerst het voetje opplakt en vervolgens de mic erop klikt, kan het zijn dat je plakstrip het niet houd en het voetje dus losschiet, waardoor deze lastiger te bevestigen zal zijn en wellicht soms weer los zal komen.

Succes ermee! Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt en zo niet dan kun je het altijd vragen... Ik heb de nodige parrots ingebouwd en weet hoe het ongeveer werkt.

Link to comment
Share on other sites


Graag gedaan en nogmaals succes met de inbouw en ik hoor het wel als iets niet lukt! En als de parrot er eenmaal inzit willen we natuulijk nog wat foto's zijn van je ride h

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...
Guest naturalbb

Yesss tis me gelukt :) Zie fotos.

Ik heb alleen een ding en dat is dat de settings niet opgeslagen worden, ook "zegt" de parrot geen Goodbye bij het afsluiten.

Ik heb gelezen dat je dan de rode en oranje draad moet omdraaien (met de glaszekeringen) als ik dit doe dan houd ik continu spanning, dus ook al mijn contact uit is, lijkt me niet de bedoeling :)

Foto-PQ6YFPGS-D.jpg

Foto-MKLHUTMB-D.jpg

Link to comment
Share on other sites


Prima, weer een inbouwer erbij.

Hij houd zijn geheugen niet vast omdat de geschakelde en constante stroom draad bij jou omgedraaid zitten.

In je kabelboom van de parrot zitten twee zekering houders, deze even los maken en de ene op de andere aansluiten en de andere op de ene e voila!

Wel zou ik dat draad van je display uit het loze knopje naast de alarmlichten laten komen, je kunt hier een hoekje weg smelten als je hen eruit klikt met een slodeerbout.

Is denk ik iets mooier.

Succes Timo

Link to comment
Share on other sites


Guest naturalbb
Prima, weer een inbouwer erbij.

Hij houd zijn geheugen niet vast omdat de geschakelde en constante stroom draad bij jou omgedraaid zitten.

In je kabelboom van de parrot zitten twee zekering houders, deze even los maken en de ene op de andere aansluiten en de andere op de ene e voila!

Wel zou ik dat draad van je display uit het loze knopje naast de alarmlichten laten komen, je kunt hier een hoekje weg smelten als je hen eruit klikt met een slodeerbout.

Is denk ik iets mooier.

Succes Timo

Beste Timo,

Dit heb ik idd al eens geprobeerd. Als ik deze 2 draden omdraai (met de glaszekeringen) dan blijft mijn display ook branden als mijn contact uit gaat, dit lijkt me niet de bedoeling toch? Dan zal die de volgende ochtend moeilijk starten :)

Hij onthoudt overigens wel welke telefoon ik gesynct heb.

Het draadje van mijn display komt overigens van onder mijn radio. Hier zit een leeg vakje welke ik eruit gehaald heb en even doorboord. Zo zie je dat gat niet zitten omdat dit vakje toch diep en donker is :) en ik stoor me er niet zo aan. Zo voorkom ik dan ik moet boren/smelten in een zichtbaar deel.

Link to comment
Share on other sites


dat hij de telefoon onthoud klopt niet helemaal. het is de telefoon die onthoud dat hij aan het apparaat moet koppelen.

zou kijken of je bij de dealer zo'n los kapje kan halen voor het dashboard. zou niet al te veel kosten en zo kun je proberen om het zo te maken. en dan miss kijken of je het display nog wat lager kan monteren.

verder is de microfoon netjes weggewerkt. hulde

Link to comment
Share on other sites


dat hij de telefoon onthoud klopt niet helemaal. het is de telefoon die onthoud dat hij aan het apparaat moet koppelen.

Hallo Rick,

Volgens mij is het zo dat als twee bluetooth apparaten worden gepaird, beide apparaten toestemming hebben verleend. Wanneer de carkit niet goed is gepaird met je telefoon, zal hij je ook niet toelaten. Dit geldt overigens voor alle pairing met bluetooth toestellen, of het nu bluetooth autoradio's zijn, bluetooth koptelefoons of laptops aan een bluetooth muis/dongle. Beide apparaten verlenen altijd toestemming.

Link to comment
Share on other sites


In principe is het de telefoon die de Parrot moet vinden. De Parrot onthoud niet welke telefoons erop zijn aangesloten. Gegevens uit het telefoonboek staan volgensmij wel in het geheugen van de parrot, of hij download ze steeds van de telefoon, dat weet ik niet meer...

Wat betreft het blijven branden. Als het goed is merkt de Parrot wanneer het contact uitgaat, en zal dan nog even aan blijven staan, en gaat na een tijdje alsnog uit.

De plaats waar de parrot zit bij jou, had ik persoonlijk niet gekozen denk ik. Of ik zou gekozen hebben voor een beugeltje die klem zit tussen de radio en het dashboard (voor weinig te koop bij een automaterialenhandel), en dan de kabel via diezelfde weg laten teruglopen, of onder de bekerhouder in het "vakje".

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...