Mark Post Geplaatst 9 April, 2024 Geplaatst 9 April, 2024 Sinds enkele maanden rijden we een OPTIMA SW 2020 PHEV. Nu hebben we al 2 keer een (Oranje) melding gehad "Storing HYB Syst. Stop Wagen. Stop Motor". Na het stoppen en opnieuw starten is de melding weg en rijdt de auto weer normaal. De dealer heeft geen foutmelding kunnen vinden in het systeem. Toeval is dat ik eerst een SSC foutmelding kreeg en meteen de storing hybrid..... Iemand ervaring hiermee? Of waar ze naar kunnen kijken vanuit de dealer. Dank. Quote
joep123 Geplaatst 4 September, 2024 Geplaatst 4 September, 2024 Hallo, Ik heb hetzelfde voor. Hoe heb jij dit kunnen oplossen? Met vriendelijke groeten, Joep Quote
Bart Bever Geplaatst 7 November Geplaatst 7 November Ik heb het ook gehad en bij mij was de lambdasonde na de kat stuk. 4draadssonde waarvan de verwarming het niet meer deed. Na een beetje snelweg kwam de melding.. Stoppen, herstarten en de melding verdwijnt. Ik had wel een foutcode 'pending' in het geheugen. sensor kost 30 euro aftermarket van febi en is gewoon prima. Die krengen los krijgen kan lelijk tegenvallen wegens ingesmolten in de uitlaat.. Proberen dus. Kan gewoon van bovenuit waar de kat naar beneden duikt. Good luck! Quote
Daniel Wu Geplaatst 23 uur geleden Geplaatst 23 uur geleden Op 9.04.2024 om 10:31, zei Mark Post: Jeździmy OPTIMA SW 2020 PHEV od kilku miesięcy. Otrzymaliśmy już dwukrotnie (pomarańczowy) komunikat: „Usterka układu HYB. Zatrzymaj pojazd. Wyłącz silnik”. Po zatrzymaniu i ponownym uruchomieniu komunikat znika, a samochód znów jeździ normalnie. Dealer nie znalazł żadnych komunikatów o błędach w systemie. Przypadkowo najpierw pojawił się komunikat o błędzie SSC, a zaraz potem komunikat o błędzie hybrydy… Czy ktoś ma doświadczenie w tej kwestii? Albo co dealer może sprawdzić? Dziękuję. Na aankoop van mijn auto verscheen er al na een paar kilometer een foutmelding. Ik heb de auto uitgezet en weer gestart en de melding was weg, dus ik reed verder naar huis. Het was mijn eerste ervaring met een hybride, dus ik dacht dat het normaal was. Na ongeveer 200–300 km kreeg ik opnieuw een melding: het oranje motorlampje. Ik heb een OBD2-scanner gekocht en aangesloten. Het bleek dat er een probleem was met de lambdasonde. Ik verwijderde de fout, maar hij kwam steeds terug. In de tussentijd belden we met de KIA-dealer. Ze zeiden dat het misschien kwam door verkeerde brandstof en dat ik Pb98 moest tanken en verder moest rijden om te kijken wat er zou gebeuren. Tijdens de terugreis uit België maakte de auto een harde schok, alsof er een aanhanger aankoppelde, en dezelfde foutmelding verscheen opnieuw. Ik reed op puur elektrisch naar de dichtstbijzijnde afrit, zette de auto uit en weer aan - de foutmelding verdween, maar het oranje motorlampje bleef branden. We hebben de dealer lang moeten overtuigen om de auto te controleren, omdat er duidelijk iets mis was en we vermoedden dat het de lambdasonde was, wat ook werd bevestigd door de OBD2-foutcodes. De dealer bleef echter zeggen dat het niet daaraan lag en stuurde me naar de dichtstbijzijnde dealer (140 km bij de verkoper vandaan). Daar bevestigden ze dat het wél de lambdasonde was. De dealer in mijn stad wilde de reparatie niet uitvoeren, omdat volgens hen de verantwoordelijkheid bij de verkopende dealer lag. Na vijf weken gedoe reed de auto bijna alleen nog op de batterij en er ontstonden ook problemen met de versnellingsbak. Uiteindelijk stuurden ze een autoambulance en een vervangende auto. Bij de verkopende dealer bleek dat naast de lambdasonde ook de versnellingsbak defect was. Ze hebben de versnellingsbak onder garantie vervangen en sinds die tijd is de foutmelding verdwenen. Dus heel waarschijnlijk is het probleem bij jou ook de lambdasonde. Je kunt een goedkope OBD2-scanner op Amazon of Bol.com kopen, aansluiten en kijken of je dezelfde foutcodes krijgt. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.