Jump to content

verbruik sportage kan samenhangen met motormanagementsysteem

Recommended Posts

Posted

Wat schetst mijn verbazing als ik het volgende bericht in een forum op internet tegenkom:

"Review Hyundai Tucson d.d. 10-10-2005 1:09:01

van peter met weinig ervaring met tucson 2.0 2wd(2006)

Ik las alle kritiek over verbruik pas nadat ik mijn wagen had besteld.De schrik was groot dat ik nog meer benzine zou verbruiken dan met mijn alfa gtv(1 op 7).Toen mijn wagen echter werd geleverd de eerste week van oktober kreeg ik de boodschap mee dat ik reeds een modeltype 2006 mocht ontvangen.Deze heeft lichte wijzigingen ondergaan(interieurstoffen,ander kunststofmateriaal,geen hoedenplank meer maar volledig rolsysteem enz.).Wat de dealer echter onmiddelijk vertelde , was dat er een vernieuwd motormanagementsysteem was. Volgens hem vlottere rijprestaties en zuiniger dan de eerste modellen.Wat blijkt nu ?Ik heb nog maar slechts 800km op de teller,maar het gemiddeld verbruik is bij mij dus 1 op 12.5 .Met een piek van 1 op 15 ,maar dit was dan wel aan een konstante snelheid van 90 km/h. Dus is er ondertussen blijkbaar wel gewerkt aan het probleem !!! Wat mij betreft had ik geen betere keuze kunnen maken.

Minpunt(en): nog geen gevonden

Pluspunt(en): prijs/kwaliteit "

De vraag is natuurlijk wel of je al na 800km al een beeld kan vormen van het verbruik, maar dan toch....

Zoals jullie weten heeft de Tucson dezelfde motor als de sportage.

Zou het verbruik dan toch samenhangen met de instellingen van het motormanagementsysteem?

Zal KIA ook met verbeteringen aan dit systeem gaan komen?

Zouden er ook aanpassingen mogelijk zijn aan het huidige syteem voor de reeds rijdende sportages?

Ik ben benieuwd of KIA binnenkort met nieuws gaat komen. :roll::roll:

Hans

Posted

Wat??!!

Dat is ook helemaal nieuw voor mij!!

1 op 15! Wat???!!!!!!!!!!! 1 op 9 zul je bedoelen.

Toch maar eens mijn dealer bellen......

• 2 weeks later...
Posted

Ik heb dezelfde vraag gesteld aan de KIA importeur en ik kreeg (eindelijk) na 2 weken een volstrekt nietszeggend antwoord.

Wat weken daar voor nerds :evil: bij KIA!!!!

nog even de vraag en het antwoord:

" Goedendag,

Ik ben sinds 3 maanden eigenaar van een KIA Sportage 2 ltr benzine. Ik ben zeer tevreden over de auto, echter met ??n uitzondering; het verbruik, bij een zeer rustig rijgedrag blijft het verbruik van 1 ltr benzine op 9 km te hoog.

Tot mijn verbazing kom ik de volgende reactie tegen op een forum van het internet van een Hyundai Tucson rijder:

?Toen mijn wagen (tucson) werd geleverd de eerste week van oktober kreeg ik de boodschap mee dat ik reeds een modeltype 2006 mocht ontvangen.Deze heeft lichte wijzigingen ondergaan(interieurstoffen,ander kunststofmateriaal,geen hoedenplank meer maar volledig rolsysteem enz.).Wat de dealer echter onmiddelijk vertelde , was dat er een vernieuwd motormanagementsysteem was. Volgens hem vlottere rijprestaties en zuiniger dan de eerste modellen.Wat blijkt nu ?Ik heb nog maar slechts 800km op de teller,maar het gemiddeld verbruik is bij mij dus 1 op 12.5 .Met een piek van 1 op 15 ,maar dit was dan wel aan een konstante snelheid van 90 km/h. Dus is er ondertussen blijkbaar wel gewerkt aan het probleem !!! Wat mij betreft had ik geen betere keuze kunnen maken. ?

1. Kunt u mij aangeven of er bij de sportage dezelfde problematiek speelt?

2. Heeft KIA ook plannen om bij een modificatie van de sportage het motormanagement systeem te verbeteren zodat het verbruik gunstiger wordt?

3. Bestaat de mogelijkheid om bij reeds rijdende sportages zodanige verbeteringen aan het motormanagementsysteem aan te brengen, zodat het verbruik gunstiger wordt?

Ik wil u danken voor de genomen moeite"

Dan het antwoord van KIA importeur:

"Hierbij willen wij graag reageren op uw e-mail van 4 november 2005.

Wij kunnen u melden dat de technische ontwikkelingen erg snel gaan , echter moeten de motoren voldoen aan de steeds strenger wordende milieu eisen. Dit is natuurlijk een goede zaak.

Wanneer de fabrikant (KIA) een software update uitbrengt die voor uw auto bestemd is,

zal uw auto tijdens onderhoud worden gemodificeerd.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.

Met vriendelijke groet,

Kia Nederland B.V.

Customer service "

Wat moet ik hier nou mee.........???? :roll:

Posted

Wat moet ik hier nou mee.........???? :roll:

Terugmailen dat dit antwoord niet toereikend is en geen van de vragen is beantwoord.

Frans

• 2 months later...
Posted

Ik ben er inmiddels wel achter dat dit alleen voor de 6 cilinder is en niet voor de 4 cilinder.

Dit gebeurd gewoon bij de dealer.

Frans

Posted

Ik had de vraag nog voorgelegd aan de redactie van autoweek of die er wellicht iets mee kondenm ik heb echter niets meer van ze gehoord, dus ik verwacht niet dat zer nog op zullen reageren.

Ik laat het maar rusten..... Ik ben inmiddels er wel van bewust dat de vragen aan de KIA importeur nou niet echt met veel begrip of aandacht worden beantwoord.

Hans :cry:

Posted

Dus als ik het goed begrijp wordt bijv. tijdens een kleine/grote beurt bij de dealer de software geupdated van het motormanagementsysteem indien hiervoor ook daadwerkelijk een update beschikbaar is?

En een dergelijke update wordt momenteel nog alleen uitgevoerd voor de V6. Dit betekent dus wel dat het waarschijnlijk een kwestie van tijd is voordat dit ook bij de 4 cillinders wordt toegepast! De 4 cillinder heeft nl. hetzelfde probleem als de 6 cillinder: het verbruik! Bij genoeg klachten hierover vindt er toch logischerwijs vanzelf een update plaats?

Of zie ik dit helemaal verkeerd... :?

Arghh.... of toch maar gas inbouwen..... :shock:

Posted

Zo hebben ze het mij uitgelegd bij de dealer.

Het is even aansluiten en uploaden, dus op een beurt hoef je volgens mij toch niet te wachten in de garantietijd.

Voor de 4 cilinder was er nog niets bekend in november.

m.vr.gr.

Frans

Posted

Het klopt precies wat Frans schrijft. Er is alleen nieuwe software uitgebracht voor de 2.7 automaat. Voor de 2.0 versie is er geen nieuwe software. Verder is het plaatsen van de nieuwe software een kwestie van een minuut of tien.

Testkast van Kia aan de auto koppelen en de nieuwe software erin 'blazen'.

• Administrators
Posted

zo mensen,

bedankt voor deze tip!

net even blokhuis amersfoort gebeld (dealer) en die zocht een en ander op en ja hoor, een update motormanagementsysteem, wel erg vreemd dat je dit als klant zelf moet aanreiken ipv dat de organisatie je hierover informeerd..... hetzelfde geldt trouwens voor een nieuwe handremhevel vorig jaar, ik las een bericht van Hans over die handrem uit de Telegraaf en daarmee ging ik naar de dealer die vaststelde dat het inderdaad zo was....

maar goed, ik ga nu hopen op een iets gunstiger verbruik dan de huidige 1 op 7/8 who knows......

wat me wel verbaasd is dat je soms autotesten leest van SUV's of andere bloedsnelle 8 of meer cilinders met soms 100 PK m??r dan de Sportage en die nog minder verbruiken?!?!

dat is toch wel een mindere eigenschap dat verbruik maar jaaaaa

later een update als de update gedaan is! :-)

------------------

Update1:

net van de dealer gehoord wat deze upgrade doet:

- verkorten van de warmloopperiode, dit duurt nu vrij lang waardoor er (zeker met dit weer) kilometers lang een zeer rijk benzinemengsel wordt ingespoten $$$$$$$

- het verbeteren van het schakelpatroon van de automaat, deze blijft nu vaak erg lang in de verschillende versnellingen "hangen" ; hij gaat straks n? de update dus vlotter schakelen, iets wat ook weer ten goede komt aan het verbruik (lage toeren, het nieuwe rijden)

Morgen over een week ben ik aan de beurt, daarna zal ik mijn ervaringen weer hier melden.

-------------------

Update2:

Net terug van de dealer, kan momenteel nog niks zeggen over het verbruik omdat het een ritje van 10 kilometer is. W?l merkte ik op dat korte stukje dat de automaat aanzienlijk soepeler en sneller schakelt.

Bij optrekken schakelt ie nu vrij snel door en ook in de hoogste versnelling zit ik nu sneller dan eerst. Met betrekking tot het verbruik laat ik het wel weten als ik een keer een tank leeg gereden heb.

• 9 months later...
Posted

Is er al iets nieuws onder de zon betreffende een update voor de 2.0 ??

zo mensen,

bedankt voor deze tip!

net even blokhuis amersfoort gebeld (dealer) en die zocht een en ander op en ja hoor, een update motormanagementsysteem, wel erg vreemd dat je dit als klant zelf moet aanreiken ipv dat de organisatie je hierover informeerd..... hetzelfde geldt trouwens voor een nieuwe handremhevel vorig jaar, ik las een bericht van Hans over die handrem uit de Telegraaf en daarmee ging ik naar de dealer die vaststelde dat het inderdaad zo was....

maar goed, ik ga nu hopen op een iets gunstiger verbruik dan de huidige 1 op 7/8 who knows......

wat me wel verbaasd is dat je soms autotesten leest van SUV's of andere bloedsnelle 8 of meer cilinders met soms 100 PK m??r dan de Sportage en die nog minder verbruiken?!?!

------------------

Update1:

- verkorten van de warmloopperiode, dit duurt nu vrij lang waardoor er (zeker met dit weer) kilometers lang een zeer rijk benzinemengsel wordt ingespoten $$$$$$$

- het verbeteren van het schakelpatroon van de automaat, deze blijft nu vaak erg lang in de verschillende versnellingen "hangen" ; hij gaat straks n? de update dus vlotter schakelen, iets wat ook weer ten goede komt aan het verbruik (lage toeren, het nieuwe rijden)

Morgen over een week ben ik aan de beurt, daarna zal ik mijn ervaringen weer hier melden.

-------------------

Update2:

Net terug van de dealer, kan momenteel nog niks zeggen over het verbruik omdat het een ritje van 10 kilometer is. W?l merkte ik op dat korte stukje dat de automaat aanzienlijk soepeler en sneller schakelt.

Bij optrekken schakelt ie nu vrij snel door en ook in de hoogste versnelling zit ik nu sneller dan eerst. Met betrekking tot het verbruik laat ik het wel weten als ik een keer een tank leeg gereden heb.

• 4 weeks later...
Posted
zo mensen,

bedankt voor deze tip!

------------------

Update1:

-------------------

Update2:

Hoe is het nu met je verbruik ?

Gr Frans

• Administrators
Posted

ha Frans,

het verbruik wat ik gemiddeld haal is ongeveer 1 op 9, soms iets meer soms iets minder, maar ja 6 cilinders en een grote bak gewicht.... :? gas is voor mij geen optie omdat ik maar rond de 10000 per jaar rijdt, mijn vrouw had binnen een jaar al meer dan 15000 km op de picantoteller staan en het verbruik daarvan.... :wink:

• 1 year later...
  • 3 weeks later...