Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

XENON verlichting: vanaf 1 januari verboden!

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste allemaal,

Nadat voor de XXX-maal ??n van de H7 lampjes van de voorlampen de geest heeft gegeven, heb ik bij een automaterialenzaak geinformeerd naar de mogelijkheid om bij de Sorento Xenon verlichting in te bouwen.

Nu is de titel van dit topic wel iets crue uitgedrukt, maar het is voor de autotuners onder u belangrijk om te weten:

Vanaf 1 januari 2006 mogen auto's alleen en uitsluitend worden nagerust met xenon verlichting, als deze ??k is voorzien van een automatische niveau-regeling ?n verwarmde koplampsproeiinstallatie.

Komt de ombouw naar xenon voor b.v. de Sorento al snel op een dikke 500 Euri uit, met de niveau-regeling en koplampsproeiinstallatie ga je wel h??l vlot over de 1.000 Euro... Daar kun je heel wat H7 (of H4) lampjes voor kopen.

Bovenstaande ff ter informatie.

Ik heb mijn heil inmiddels gezocht bij PIAA Extreme lampen (what's in a name... :lol: ) die een zelfde 'lichtsoort' genereren als xenon, maar wel een fix stuk goedkoper zijn. En, inclusief 3 maand garantie!

Heb er nu een paar keer in het donker en in de mist mee gereden, ben onder de indruk van de lichtopbrengst... je gebruikt 'groot licht' bijna helemaal niet meer, en de verblinding van tegenliggers (de tegenliggers knipperen tot op heden niet...) valt ook mee.

De PIAA Extreme lampen komen in een setje van 2, zowel in H4 als H7. voor de H7 was ik bij de Automat 89,- Euri kwijt. In de hoop dat ze nu eens wat langer mee gaan als de standaard H7's die ik tot op heden gebruikte....

Groet,

Geplaatst

Nog even wat extra info van het net.

PIAA H7 Xtreme white

[H-218] 89.00EUR

PIAA_H4_extremewhiteplus_mx.gif

PIAA Xtreme White

De naam zegt het al deze H7 lamp is..... eXtreem!

De PIAA Xtreme white serie gebruikt net als de standaard lamp 55Watt , maar geeft de lichtopbrengst van een 110Watt lamp!, door de speciale coating is het witte licht brilliant Xtreem koel. De lichtkleur is 4150 Kelvin. Hierdoor heeft u tijdens een nachtelijke rit een betere kleur herkenning, meer diepte en een beter contrast. Dichter bij HID/XENON kunt u met een halogeenlamp niet komen.

In de doos: 2x PIAA H7 lamp

Verbruik : 55 Watt

Lichtkleur :4150 Kelvin

N.B. :geen E-keur

Geplaatst

Even twee opmerkingen:

De genoemde verlichting is niet voorzien van een E keur dus die mag je officieel ook niet gebruiken in je auto.

Verder is het gisteren bekend geworden dat de maatregel wat betreft de xenonverlichting is aangepast:

Strikte eisen xenon alleen voor nieuwe auto's

donderdag, 10 november 2005 - Alle auto?s die vanaf begin 2006 op kenteken worden gezet en die voorzien zijn van xenonlicht, moeten aan dezelfde eisen voldoen. Ongeacht of de xenoninstallatie voor of na kentekening is gemonteerd. Auto's van voor 2006 waarbij reeds xenon is aangebracht, of alsnog wordt aangebracht, zijn nog uitgezonderd van de nieuwe eisen.

Volgens de nieuwe regels moeten alle auto's met een kenteken uit 2006 of later die voorzien zijn van xenonlicht, verplicht een koplampwiswasinstallatie en automatische niveauregeling hebben. Het maakt niet uit of de xenonverlichting in de autofabriek of door het autobedrijf is aangebracht. De eisen zijn identiek.

Auto?s met een kenteken van 2005 of ouder, hoeven niet, zoals aanvankelijk de bedoeling was van het ministerie van Verkeer, aan de nieuwe regels te voldoen. BOVAG en Rai hebben het ministerie er van kunnen overtuigen dat dat een onwerkbare situatie zou opleveren. ?Wiswas en niveauregeling zijn voorzieningen die praktisch nauwelijks achteraf zijn aan te brengen?, zegt Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG after salesdienst. ?Bovendien zouden duizenden installaties uitgebouwd moeten worden. Dat kun je autobezitters niet aandoen als overheid.?

De exacte ingangsdatum van de nieuwe regeling is nog niet bekend. Reken op begin volgend jaar. Bron: Bovag

Geplaatst

Kijk, das nu eens nuttige info! Mochten de PIAA's toch weer de geest geven, kan ik dus gerust Xenon laten inbouwen.

Groet,

• 2 maanden later...
Geplaatst

Deze regeling is waarschijnlijk nog niet doorgevoerd. Heb de Sorento besteld met Xenon en krijg er denk ik geen automatsche hoogteverstelling bij en was installatie.

Geplaatst

Regeling is uitgesteld tot 1 juli a.s. dus auto's welke voor 1 juli 2006 op naam staan mogen dus gewoon op de 'oude' manier uitgerust worden met xenon zonder automatische hoogteverstelling en zonder reinigingsinstallatie.

• 1 maand later...
Gast Two Plugs
Geplaatst

Beslissing is genomen. Na onze vakantie zal de Sorento voor max. 600,- Eu op Xenon (6500 K) worden omgebouwt, met ??n jaar garantie.

Over de E-keur van de PIAA's: De auto is gewoon door de APK gekomen, dus...

Helaas kunnen de PIAA's een langere levensduur - ondanks de fikse aanschafprijs van bijna 100,- Eu per set - niet waarmaken. En na ruim 3 maand ben ik (BAAL) voor de 13de keer in drie jaar toe aan nieuwe lampen. En net buiten de 3-maand garantie, maar daar doet men overigens bij PIAA niet lullig over, en wil men mij ??n nieuwe lamp sturen.

Ben maar weer terug gegaan naar Philips Blue Vision ter overbrugging van de Xenon inbouw. Scheeld toch maar weer een 40 Euri op een setje...

Ga de inbouw van Xenon - medio juni - wel vastleggen op de gevoelige plaat, wordt vervolgt.

Geplaatst

Ik heb (door de dealer) Xenon laten inbouwen. Indien je merk en type nummers wilt weten....

Bevalt mij erg goed, goed zicht, levensduur kan ik nog niets van zeggen.

Maar omdat ik het door de dealer heb laten doen, gaat het (m.u.v. lampen) gewoon mee in de drie jaar garantie. :)

• 5 weken later...
Geplaatst

ik heb ''witte'' lampen van autostyle, die bevallen erg goed. zijn echt zo goed als wit in het donker en veel zicht. ze kosten 11,95 per set en gaan naar mijn ervaring ongeveer een half jaar mee.

artikelomschrijving:

SuperWhite Blue H4 60/55W/4000K 2pcs in box

deze zijn er ook maar zie geen verschil is gewoon fopperij maar wel paar euro duurder.

SuperWhite Blue H4 100/90W/4000K 2pcs in box

Geplaatst
ze kosten 11,95 per set en gaan naar mijn ervaring ongeveer een half jaar mee.

Een half jaar is wel erg weinig zeg!

Geplaatst

ja maar.. heb mn muziekinstallatie meestal aan in combinatie met de lampen. de lampen zijn onderhevig aan grote stroomsterkte wisselingen en gaan knipperen, op deze manier vind ik het nog wel meevallen. overigens gaan gewone lampen ook maar zoiets mee toch?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...