Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Even voorstellen, Kia Sportage 2005 2.7 Adventure

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo, bij deze even een voorsteltopic voordat ik allemaal vragen ga stellen wanneer ik het antwoord niet kan vinden.

Onze 1e auto is een auto van de zaak, ook een Kia, een e-Niro van 2021.
Vandaag hebben we als 2e auto, als caravantrekker voor onze max 1500kg caravan, een Sportage 2.7 Adventure van 2005 gekocht met 107000km op de klok. Zijn recent 2 nieuwe koplampen geplaatst vanwege APK afkeur van de originele en nieuwe remmen achter.
Oliepeil zal onder de peilstok, ik hoop dat de auto vanwege veel korte stukjes rijden wat olie verbruikt. Oliepeil van de automaatbak leek wat hoog, koud gemeten, wel nog mooie helder rode olie.

Van binnen en onder nog erg netjes, weinig roest te zien, enkel op het subframe achter en bij de tank was wat roest te zien. Helaas zit er geen onderhoudsboekje bij de auto, dus geen idee wanneer wat gedaan is.
De distributieriem is vervangen bij 202? met ?????? km,, de sticker is helaas niet meer leesbaar, echter minder dan 4 jaar geleden dus die kan nog even blijven zitten.

Komend weekend maar wat preventief onderhoud doen bij mijn vader op de smeerkelder, olie, filter, bougies, kleppendekselpakkingen, interieur filter, de roest die er is behandelen, automaatbak oliepeil goed controleren, dif en transfercase olie checken.

Later moet er nog een trekhaak onder komen met 13p stekker, ik zag dat de Kia al voorbereiding heeft qua bevestigingspunten voor de trekhaak, die dit weekend ook maar eens goed bekijken en waar nodig het draad opfrissen.

Als iemand nog tip heeft qua wat te gebruiken bij het onderhoud of aandachtspunten / zaken die zeker ook gedaan moeten worden dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Bijgevoegd alvast wat foto's van het duo, let niet te veel op de rommel, komend week wordt er een carport gezet waar de caravan, en de Sportage, lekker droog onder kunnen staan, dus de tuin is geruimd.

2024-12-02 at 17.29.12_c333e3b0.jpg

2024-12-02 at 17.29.11_870fc0a2.jpg

2024-12-02 at 17.29.11_21c0836f.jpg

Geplaatst

Marco, welkom,

Bespaar niet op de bougies !! En als je de zaak los hebt liggen voor de bougies, wissel dan meteen ook de zes kabels.

De juiste bougies zijn :  NGK IFR5G11   Artikelnummer Set :  7854

De kabel set :  NGK 6302

• Thanks 1
Geplaatst

Dankjewel Steamboy. Ik heb de bougies en kabels besteld, helaas de fout gemaakt ze bij autodoc te bestellen en ik had niet door dat die een levertijd hebben van 1-2 weken. Vandaag dus nog geen onderdelen binnen. We tijd gehad om de auto op de smeerkelder te zetten en wat beginnende roestpuntjes aan te pakken. Ook een tik links voor gevonden, speling op stabilisatorstang en gezien dat de remblokken voor aan vervanging toe zijn. Verder van onderen erg netjes gelukkig.

Het subframe achter heeft wel wat roest, niet te erg maar wel zaak om goed te behandelen als het even tijdje droog is.

IMG20241207143204.jpg

IMG20241207122721.jpg

IMG20241207143223.jpg

• 4 weken later...
Geplaatst

Zo, een maand, en 1600km, verder. Alle werkzaamheden zijn afgerond. Bougies vervangen viel nog best mee met behulp van de handleiding hier van het forum om het inlaatspruitstuk los te halen.

Ik hou ook bij wat het verbruik is op Gasoline consumption: Kia - Sportage - Sportage 2.7 V6 4x4 - Spritmonitor.de en de andere kosten die er aan de auto zijn geweest / komen,

Het enige wat nu nog moet gebeuren is de achterremmen, die in Sept 2024 bij de APK zijn voorzien van nieuwe blokken en schijven, loshalen omdat de remmen achter enorm piepen als ze niet meer koud zijn en we normaal remmen.

Onze carport voor de caravan is ook klaar in de tussentijd met een mooi plekje voor de Sportage zodat deze mooi droog kan rusten :)

image.thumb.jpeg.2d8961e1648d9789fb28d373e4a6a132.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...