beunenco Geplaatst 9 December, 2024 Geplaatst 9 December, 2024 Ik heb een Kia Sportage 3 diesel uit 2011. Ik zie in de finnik app op mijn kenteken een melding van 2 aug 2024 dat er een terugroepactie is. Navraag leert dat het om het vervangen van de HECU gaat. (Hydraulische elektronische regeleenheid) Kan intern defect raken met een kortsluiting tot gevolg. -Heeft iemand dit al laten vervangen en hoelang duurt dat? -Heeft dit spoed? ( ga 19 dec paar dagen Duitse kerstmarkt) Ik snap dat als de kans aanwezig is, je dit asap moet doen maar dit probleem loopt dus kennelijk al maanden. Ik zal KIA eens contacten wanneer ik terecht kan, kunnen ze meteen eens naar een vorige terugroepactie kijken waar ik niks van wist maar ik nu wel als probleem heb. Dat betreft dat ik mijn cruisecontrol wel aan/uit kan zetten(lampje op dashboard) maar niet mijn snelheid kan vastzetten. Pas na opnieuw starten werkt dit weer en schijnt een schakelaar rempedaal te zijn die blijft hangen. Was een terugroep in België begreep ik dus zal ik ook maar aankaarten. Ben benieuwd of jullie ervaring hebben met de laatste actie van 2024 en de eerdere rempedaal schakelaar actie 2013. Quote
Wouter456 Geplaatst 20 December, 2024 Geplaatst 20 December, 2024 Ik heb de brief ook gekregen. Vreemd verhaal voor een 14 jaar oude auto. Na 14 jaar gaan onderdelen nou eenmaal kapot en bij mij branden inmiddels wel meer lampjes op het dashboard. Dat accepteer ik voor een 14 jaar oude auto en het zijn vrijwel altijd kapotte sensoren die ik niet de moeite vind om te vervangen. Cruise controle werkt bij mij ook al poosje niet meer. Ik vertrouw de brief niet zo; lijkt me lokkertje naar de garage waarna men de mogelijkheid krijgt om kleine dingen te ontregelen en de auto gaat aftakelen. Ik ga eerst even valideren bij mijn eigen garage die ik wel vertrouw en ik raad u aan hetzelfde te doen. Mvrgr, Wouter Quote
Jan2011 Geplaatst 20 December, 2024 Geplaatst 20 December, 2024 (aangepast) Hoi. Ik heb sinds mei dit jaar ook een sportage van 2011 aangeschaft. En ja, gisteren heb ik ook de brief van Kia Nederland ontvangen voor een aanpassing van de auto. Het zou om de zekering gaan welke er voor de hydraulische regeleenheid zit. Vandaag heb ik de dichtstbijzijnde Kia dealer (Venlo) gebeld, en deze vroegen om het kenteken. Dit hebben ze schijnbaar in hun database zitten, en maandag 23 december kan ik al terecht. Reparatie is kostenloos. Dus de nazorg van Kia is niet slecht! 20 December, 2024 aangepast door Jan2011 Quote
Jan2011 Geplaatst 23 December, 2024 Geplaatst 23 December, 2024 Vandaag bij de Kia dealer geweest. De brief van Kia-Nederland overhandigd, en het aan te passen onderdeel is kostenloos vervangen. Dat is pas nazorg! Quote
beunenco Geplaatst 24 December, 2024 Topic Starter Geplaatst 24 December, 2024 Goed om te weten Jan2011, ik lees nu ook elders wat ze doen: defecte modellen zal Jiangsu Yueda Kia Automobile Co., Ltd. de zekeringen met hoge capaciteit in de HECE van de teruggeroepen voertuigen gratis vervangen door zekeringen met een lagere capaciteit. Als de zekering is gesprongen als gevolg van een kortsluiting in de HECU, zal Jiangsu Yueda Kia Automobile Co., Ltd. de HECU gratis vervangen, ongeacht de levensduur en kilometerstand van het voertuig. Dus een lagere waarde zekering wordt geplaatst zodat bij sluiting in de HECU de zekering sneller doorslaat om brand te voorkomen. Als dat dan gebeurt dan zal de HECU alsnog vervangen worden. Quote
Jan2011 Geplaatst 25 December, 2024 Geplaatst 25 December, 2024 Dus als ik het goed begrijp, word het defecte onderdeel vervangen zodra de zekering hiervan doorslaat. Prima dan toch! Quote
Jan2011 Geplaatst 26 December, 2024 Geplaatst 26 December, 2024 Oh ja, die remlichtschakelaar is door de vorige eigenaar via de terugroepactie vervangen. Ik heb op de site , finnik, het premium rapport voor mijn auto gekocht. En dan komt deze informatie in beeld. 1 Quote
cor nijssen Geplaatst 24 Januari, 2025 Geplaatst 24 Januari, 2025 Gisteren met de Sportage 2.0 bij de Kia dealer in Assen geweest .Mijn 2 grote vaste zekeringen ....... vervangen voor een grote strip met een aantal losse zekeringen erin. Helemaal goed. Ik ben dus de 2 grote zekeringen kwijt. Quote
TexM Geplaatst 25 Mei, 2025 Geplaatst 25 Mei, 2025 Omdat ik pas een uur geleden lid geworden ben van het Kia forum, las ik zojuist over de vraag over terugroep actie. Verleden week donderdag een Kia Sportage gekocht en kan hem pas a.s. woensdag ophalen, dit omdat het scheurtje in de zijkant van de bestuurdersstoel bij een auto bekledings zaak gerepareerd moet worden waarbij de stoel eruit moet. Maar ook in mijn voertuiggegevens staat de terugroep voor de HECU, ik ben geloof ik de 6e eigenaar en begrijp niet waarom de vorige vijf niet naar de dealer gegaan zijn, de dealer waar ik hem kocht zei dat hij als verkoper/handelaar het niet voor mij kon doen, want de eigenaar moet zelf een afspraak maken met een Kia dealer! Maar wat ik eigenlijk wil aangeven, is dat er bij de kentekengegevens ook een telefoonnummer staat te weten: 0888 542 542 (contactinformatie consument) Met een eerdere auto van mij een Nissan Note, had ik ook een terugroepactie en wel voor dashboard airbag aan passagierskant, die nadat ik een afspraak gemaakt had binnen een uur vernieuwd werd, heb ik gewoon op kunnen wachten. En ook hier waren er eerdere eigenaren en ook zij zijn niet voor vernieuwing bij een dealer geweest, raarrrrr. Groet, Tex Merkelbach. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.