Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Ratelend/metalig geluid bij accelereren – Kia Niro EV 2024

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of er meer Kia Niro EV-rijders zijn (bouwjaar 2024) die iets soortgelijks ervaren:

Sinds een paar maanden hoor ik bij mijn Niro EV een ratelend, metaalachtig geluid tijdens het accelereren. Het is alleen hoorbaar als de auto in D of R staat en ik het gaspedaal iets indruk – dus echt wanneer er tractie wordt geleverd. In stand N is er niks te horen. Het is een soort blikkerig, krakend geluid dat duidelijk uit de aandrijflijn lijkt te komen. Dit geluid was de eerste 9 maanden volledig afwezig en is dus plotseling ontstaan.

Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dealer geweest:

• Tijdens een rit met een monteur werd het geluid vastgesteld.
  • Bij een vervolgafspraak werd gezegd dat het geluid niet hoorbaar was; er werd alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij het ophalen kon ik het geluid direct, alsnog, laten herkennen door hem... Maar sluitingstijd.
  • Bij een derde afspraak kreeg ik uiteindelijk te horen dat “andere Niro’s dit geluid ook maken” en dat het dus als normaal wordt beschouwd. Wel een aantal onderdelen gecheckt en losgehad, maar het zou dan dus dieper richting de motor moeten zitten?

Ik heb toen gevraagd: "hoe kan het dat ik het geluid eerder niet hoorde, en nu ineens wel?" – daar kwam geen antwoord op.

Het geluid is niet gerelateerd aan de remmen – die zijn uitgesloten. Het treedt alleen op bij accelereren, dus op het moment dat er echt kracht wordt geleverd via de aandrijving.

Omdat ik het niet vertrouw, heb ik een video-opname gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is terwijl ik een paar keer heen en weer rijd op mijn oprit:

Mijn vraag aan jullie:

• Herkent iemand dit geluid bij zijn/haar Kia Niro EV (2024)?
  • Of hebben jullie ideeën waar dit aan zou kunnen liggen?

Alle reacties of ervaringen zijn zeer welkom voor mijn beeldvorming, en verder te overwegen acties. Auto is overigens een private lease auto via Kia Lease.

Groet,
Tim

Geplaatst

Ik herken het (gelukkig) nog niet van onze Kia Niro EV 2024. Ik herken het wel van veel verhalen van de oude generatie Niro's waar een ratelend geluid uit de motor komt. Meestal wordt dat zover ik begrijp binnen de garantie vervangen. Wellicht eens langsrijden bij een andere dealer? Als het een privé auto is zou ik bij de garage op de factuur laten plaatsen dat het geluid geconstateerd is maar geen kwaad kan. Dan kun je daar later eventueel op terugvallen.

Geplaatst

Hier hetzelfde verhaal. Ik heb een 1 jaar oude Kia Niro EV uit 2024 gekocht met 20.000 km op de teller. 

Na 2 dagen begon ik een ratelend geluid waar te nemen bij het accelereren. Het geluid kun je vergelijken met een trillend kop en schoteltje. 

Ik heb het geluid aan een monteur en de werkplaatschef laten horen en zij hebben er even naar gekeken maar konden de oorzaak niet vinden. 

We hebben afgesproken dat ik er even een tijdje mee blijf rondrijden en dan moet afwachten of het geluid minder of erger wordt. 

Binnenkort maak ik een afspraak en gaan ze er verder naar kijken. Als je op internet verder zoekt, lees ik meer mensen met dit probleem. 

Word vervolgd........

Mvg Gerrit Kootstra

Geplaatst

Bedankt voor het delen. 

Iemand heeft het geluid opgenomen vanuit de motorkap. Dat vind ik vrij zorgwekkend. Dat geluid neem ik dus ook waar... 

• 5 maanden later...
Geplaatst

Hallo 

Ik herken dit geluid en het komt zeker uit de motor bij een bepaalde tractie. De energiewijzer staat zo rond 10 en 11 uur. 

Indien je veel rijdt met hogere snelheden verdwijnt het, maar met kou weer en veel stilstand wordt het sterker. 

Vandaar dat het waarschijnlijk eerst wel gehoord werd en misschien later niet meer. 

Ik denk dat het ook een heel lastig probleem is om het op te sporen en het daarna ook nog te verhelpen. Dus een logische afwijzende reactie van de garage. 

Geplaatst
Op 9-7-2025 om 09:24, zei timdeklerk:

Bedankt voor het delen. 

Iemand heeft het geluid opgenomen vanuit de motorkap. Dat vind ik vrij zorgwekkend. Dat geluid neem ik dus ook waar... 

Ik heb het geluid ook met een microfoon opgenomen en dit is precies wat ik ook dan hoor.  Zeker verontrustend. 

Geplaatst

In mijn geval heeft de garage na een extra filmpje doorgepakt. De verbinding van een stang die uit de ‘versnellingsbak’ kwam, bleek te roesten. Vanuit de fabriek waren die niet ingevet. De roest is eraf gehaald en de stangen zijn ingevet, en geluid was verdwenen.

Het geluid is voor de monteurs in eerste instantie lastig te reproduceren, en vanuit de auto lastig hoorbaar, maar is er wel degelijk en is dus te verhelpen. Op een gegeven moment reed ik met een monteur met raam open langs een bedrijfspand, toen hoorde hij door de reflectie het geluid ook. Men dacht eerst aan vuile remmen etc.

weersomstandigheden waren idd bepalend voor het waarnemen. Op een gegeven moment was het voortdurend hoorbaar. 

Geplaatst
Op 2-1-2026 om 20:24, zei timdeklerk:

In mijn geval heeft de garage na een extra filmpje doorgepakt. De verbinding van een stang die uit de ‘versnellingsbak’ kwam, bleek te roesten. Vanuit de fabriek waren die niet ingevet. De roest is eraf gehaald en de stangen zijn ingevet, en geluid was verdwenen.

Het geluid is voor de monteurs in eerste instantie lastig te reproduceren, en vanuit de auto lastig hoorbaar, maar is er wel degelijk en is dus te verhelpen. Op een gegeven moment reed ik met een monteur met raam open langs een bedrijfspand, toen hoorde hij door de reflectie het geluid ook. Men dacht eerst aan vuile remmen etc.

weersomstandigheden waren idd bepalend voor het waarnemen. Op een gegeven moment was het voortdurend hoorbaar. 

Fijn te horen dat er een garage is die de moeite heeft genomen om het euvel op te zoeken en er een oplossing voor te vinden.

Ik ga er dan ook maar eens werk van maken. 

Op 9-7-2025 om 09:24, zei timdeklerk:

Bedankt voor het delen. 

Ik heb het geluid ook met een microfoon opgenomen en dit is precies wat ik ook dan hoor.  Zeker verontrustend. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...