Daniel Wu Geplaatst 24 Oktober Geplaatst 24 Oktober (aangepast) Hallo allemaal, Ik heb een Kia Optima Sportswagon PHEV (2019) met full-LED koplampen en ik loop tegen een probleem aan met de afstelling van het grootlicht. De dimlichten staan correct en zijn handmatig te verstellen, maar het grootlicht schijnt veel te hoog – alsof het “over” de lichtbundel van de dimlichten heen gaat. Handmatig afstellen helpt niet, omdat hiermee alleen de dimlichten worden aangepast, terwijl het grootlicht blijkbaar softwarematig/ECU-matig is ingesteld. Op een Pools Kia-forum wordt beschreven dat dit probleem vaker voorkomt bij de Optima met LED-koplampen en dat de oorzaak in de systeeminstellingen zit (o.a. verkeerde land-/regio-configuratie of verkeerde fabriekswaarde voor het type lamp). Na het corrigeren van deze instellingen in de headlight-module zou het grootlicht weer op de juiste hoogte schijnen. Mijn vraag is: Heeft iemand in Nederland of België hetzelfde meegemaakt? Weet iemand of een Kia-dealer hier de software/ECU-instellingen van de koplampen kan (laten) aanpassen? Alle ervaringen of tips zijn welkom. Alvast bedankt! 24 Oktober aangepast door Daniel Wu Quote
Marc B. Geplaatst 24 Oktober Geplaatst 24 Oktober (aangepast) Die dimlichten, kan je die (zoals gewoonlijk) regelen vanuit de auto met een "draaiknopje" ? En grootlichten volgen dit niet, zou inderdaad niet mogen zijn... Heb je al eens goed onder de motorkap gekeken of je rond/achter/in de nabijheid van het grootlicht geen "regelvijs-bout..." te zien is, waar je dan zou kunnen aan draaien om ook deze af te stellen ? Ik kon bij mijn Skoda de hoogte namelijk regelen van binnenuit maar OOK nog eens (misschien wanneer ze buiten het bereikt van het wieltje waren geraakt door ???) "via" een vijs achter de koplamp. 24 Oktober aangepast door Marc B. Quote
Marc B. Geplaatst 24 Oktober Geplaatst 24 Oktober Even verder Gegoogeld en dit gevonden... https://www.google.com/search?q=grootlichten+lager+zetten+bij+een+kia+sportswagon&sca_esv=289e7c278657c79e&ei=h7L7aM2SM7ijkdUP5LH0gAk&ved=0ahUKEwiN8qTHqb2QAxW4UaQEHeQYHZAQ4dUDCBA&uact=5&oq=grootlichten+lager+zetten+bij+een+kia+sportswagon&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiMWdyb290bGljaHRlbiBsYWdlciB6ZXR0ZW4gYmlqIGVlbiBraWEgc3BvcnRzd2Fnb24yCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBDIFEAAY7wUyBRAAGO8FMggQABiiBBiJBUieZlDSC1idYnABeACQAQGYAZEBoAHdGKoBBDMyLjS4AQPIAQD4AQGYAhigArASwgILEAAYgAQYsAMYogSYAwCIBgGQBgWSBwUxMS4xM6AHvagBsgcFMTAuMTO4B6sSwgcEMi0yNMgHpQE&sclient=gws-wiz-serp Quote
Daniel Wu Geplaatst 24 Oktober Topic Starter Geplaatst 24 Oktober 52 minuten geleden, zei Marc B.: Die dimlichten, kan je die (zoals gewoonlijk) regelen vanuit de auto met een "draaiknopje" ? En grootlichten volgen dit niet, zou inderdaad niet mogen zijn... Heb je al eens goed onder de motorkap gekeken of je rond/achter/in de nabijheid van het grootlicht geen "regelvijs-bout..." te zien is, waar je dan zou kunnen aan draaien om ook deze af te stellen ? Ik kon bij mijn Skoda de hoogte namelijk regelen van binnenuit maar OOK nog eens (misschien wanneer ze buiten het bereikt van het wieltje waren geraakt door ???) "via" een vijs achter de koplamp. Bedankt voor je interesse in het onderwerp, maar zoals je ziet weet ik waar het probleem ligt. Het is inmiddels al opgelost op het Poolse KIA-forum. En mijn vragen (ik herhaal ze nog een keer) zijn de volgende: Heeft iemand in Nederland of België hetzelfde meegemaakt? Weet iemand of een Kia-dealer hier de software/ECU-instellingen van de koplampen kan (laten) aanpassen? Quote
Bart Bever Geplaatst 7 November Geplaatst 7 November Hallo, Belg hier en mijn eerste post. Ik heb sinds een jaar een 2018 Optima SW en heb me een jaar doodgergerd aan dit probleem maar ik kan je verzekeren dat het opgelost raakt. Ik ben vorige week op dit onderwerp uitgekomen en vandaag bij de lokale dealer geweest om dit na te kijken terwijl ik bij de auto bleef. Ze keken me aan alsof ik van een andere planeet kwam en met een grijns op het gezicht hebben ze de auto ingeplugd. Ik heb dan nog zelf moeten tonen waar ze moesten kijken in de menu maar ik had mijn huiswerk gemaakt. Sta er op om in de AFLS module te kijken, daar de calibratie aan te tikken en vervolgens kom je in het menu dat getoond wordt in het 80 pg lange Poolse topic.. en jawel, ook bij mij stond de instelling op 'Bulb' in plaats van Low/high beam BI FUNCTION. Klik, save en Klaar! Lichten zeker gelijk opnieuw laten regelen en wegwezen... Zonet terug van mijn avondrit en het probleem is OPGELOST! Dat Kia dit nooit heeft rechtgezet is verschrikkelijk triest. Ik ben uit garantie en heb niets moeten betalen bij de dealer die mij met schaamrood een prettig weekend heeft gewenst. Ik heb snel een foto kunnen maken vd tablet NA de juiste instelling was geladen. [URL=https://www.imagebam.com/view/ME17HW6S][IMG]https://thumbs4.imagebam.com/8d/3a/70/ME17HW6S_t.jpg[/IMG][/URL] Cheers! 1 Quote
Daniel Wu Geplaatst 22 uur geleden Topic Starter Geplaatst 22 uur geleden (aangepast) Op 8.11.2025 om 00:39, zei Bart Bever: Hallo, Belg hier en mijn eerste post. Ik heb sinds een jaar een 2018 Optima SW en heb me een jaar doodgergerd aan dit probleem maar ik kan je verzekeren dat het opgelost raakt. Ik ben vorige week op dit onderwerp uitgekomen en vandaag bij de lokale dealer geweest om dit na te kijken terwijl ik bij de auto bleef. Ze keken me aan alsof ik van een andere planeet kwam en met een grijns op het gezicht hebben ze de auto ingeplugd. Ik heb dan nog zelf moeten tonen waar ze moesten kijken in de menu maar ik had mijn huiswerk gemaakt. Sta er op om in de AFLS module te kijken, daar de calibratie aan te tikken en vervolgens kom je in het menu dat getoond wordt in het 80 pg lange Poolse topic.. en jawel, ook bij mij stond de instelling op 'Bulb' in plaats van Low/high beam BI FUNCTION. Klik, save en Klaar! Lichten zeker gelijk opnieuw laten regelen en wegwezen... Zonet terug van mijn avondrit en het probleem is OPGELOST! Dat Kia dit nooit heeft rechtgezet is verschrikkelijk triest. Ik ben uit garantie en heb niets moeten betalen bij de dealer die mij met schaamrood een prettig weekend heeft gewenst. Ik heb snel een foto kunnen maken vd tablet NA de juiste instelling was geladen. [URL=https://www.imagebam.com/view/ME17HW6S][IMG]https://thumbs4.imagebam.com/8d/3a/70/ME17HW6S_t.jpg[/IMG][/URL] Cheers! Ik ben heel blij dat ik je heb kunnen helpen. Helaas kon mijn KIA-dealer geen toegang krijgen tot het interne systeem. Ze hebben zelfs met KIA Nederland gebeld voor nieuwe parameters en instellingen, maar het probleem kon nog steeds niet worden opgelost. Stuur me alsjeblieft de contactgegevens van jouw dealer en stuur de foto in PRIVÉ, want hier kan ik hem niet zien — er is iets mis met de foto. #BI_FUNCTION, #Bulb, #grootlicht, #koplampen, #fullLED, #koplampen, KiaOptima 22 uur geleden aangepast door Daniel Wu Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.