Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Goedemorgen 
Mijn kia sportage van  2016 III  1.6 is steeds meer olie gaan verbruiken. Van rond 2000 km per liter naar rond 800 km  per liter. Heb de auto vorige jaar. December bij een garage gekocht. 
Zie schema hieronder: 
19-02-2025: 1 L bijgevuld bij 163.707 km
28-04-2025: 1 L bijgevuld bij 165.681 km
14-06-2025: 1 L bijgevuld bij 167.645 km
21-07-2025: 1 L bijgevuld bij 169.025 km
12-08-2025: 1 L bijgevuld bij 169.900 km
04-09-2025: 1 L bijgevuld bij 170.741 km
05-10-2025: 1 L bijgevuld bij 171.549 km
Mijn vraag is wat kan het zijn. En kan ik  nog terug naar de garage wat betreft wettelijke garantie. (Op grond van de wettelijke bepalingen inzake consumentenkoop (non-conformiteit)
Wist dit trouwens sinds pas van de wettelijke garantie. Voor degene die zeggen waarom heb je geen eerdere actie genomen. 
Graag jullie advies
B.v.d cinqo

• 2 months later...
Posted (edited)

Hallo El Cinqo.

Mijn Sportage uit 2011 kocht ik in mei 2025  bij een goedbekendstaand auto bedrijf, dus alles leek in orde want ik nam er ook een extra garantie bij van bijna €1000,-

Echter de door mij aangegeven mankementen werden niet echt gerepareerd maar dit terzijde.

In ieder geval kwam ik erachter dat alles te maken had met verkeerd onderhoud, want de GDI motor is een direct ingespoten brandstof systeem en behoeft de juiste onderhouds werkzaamheden zoals de juiste motorolie, bougies op tijd vernieuwen en bij hogere kilometerstanden ook enkele sensoren reinigen!

Mijn olieverbruik is daardoor drastisch gereduceerd en lijkt nu nagenoeg niets meer te verbruiken.

De juiste olie  moet zijn 5W-40, dus oude olie aftappen (bij warme motor) oliefilter vernieuwen en vullen met 3,7l olie.

Voor wat betreft die sensoren (MAP, PCV klep en wellicht lambda sonde) 

Voor instructies daarover: te vinden op YouTube.

Succes!

Groet,

Tex. 

Edited by TexM