Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Wat is jullie 'andere' hobby? Van PK's onder de motorkap naar PK's in het serverrack

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo mede-Kia rijders!

Ik zit hier op een regenachtige zondag in de woonkamer, terwijl mijn EV6 buiten aan de lader hangt, en ik dacht: laat ik eens een balletje opgooien in het café. We praten hier natuurlijk veel over actieradius, software-updates van het navigatiesysteem en of die nieuwe Sportage nou echt lekkerder rijdt dan de vorige, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie doen als je niét in de auto zit.

Naast mijn liefde voor techniek op de weg, heb ik namelijk een nogal uit de hand gelopen hobby in de "digitale motorkappen". Ik ben zo iemand die in zijn vrije tijd vaker met een schroevendraaier in een serverkast zit dan onder de auto. De reden dat ik dit hier deel, is omdat ik onlangs een interessant artikel las over hardware-optimalisatie, waarin een specifiek punt werd gemaakt dat me bleef achtervolgen: de bewering dat we vaak blind staren op brute kracht, terwijl de echte winst zit in de balans tussen de componenten.

Dat zette me aan het denken over mijn huidige project. Ik ben bezig met het inrichten van een workstation/server gebaseerd op een Xeon 16 Core processor op 3.4GHz. Als je kijkt naar de ruwe data, is die 3.4GHz basisklok op 16 kernen echt een beest voor virtualisatie en zware berekeningen. Het herinnerde me aan het punt uit dat artikel over de transitie van HDD naar SSD; die enorme sprong in responsiviteit die je systeem een "tweede leven" geeft. In mijn geval is die Xeon de motor, maar als ik de rest van de infrastructuur (zoals de koeling en de data-opslag) niet op orde heb, is het alsof je een Ferrari-motor in een Picanto lepelt. Je hebt de kracht wel, maar je krijgt het niet op het wegdek.

Ik merk dat ik de laatste tijd steeds vaker de vergelijking trek tussen mijn auto en mijn homelab. Mijn Kia is efficiënt, stil en doet precies wat het moet doen dankzij slimme software. Mijn server met die 16-core Xeon is daarentegen een luidruchtige krachtpatser die op 3.4GHz flink wat hitte genereert, waardoor ik nu zit te puzzelen met de luchtstroom in mijn kast—eigenlijk net zoals ingenieurs dat doen bij de grille van een auto.

Mijn persoonlijke inzicht van de afgelopen week? Soms geeft het sleutelen aan een virtuele machine met zoveel rekenkracht me net zoveel voldoening als een lange rit over de Autobahn. Het is die technische puzzel die het 'm doet.

Maar goed, ik dwaal af. Zijn er hier meer mensen die naast hun Kia ook een passie hebben voor zware hardware of IT? Of houden jullie het liever bij één technisch hoogstandje voor de deur? Ik ben benieuwd of ik de enige "nerd" ben die PK's vertaalt naar Gigahertz!

Wat is voor jullie de ultieme technische uitdaging buiten het autorijden om?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...