Robbin90 Geplaatst 27 Februari Geplaatst 27 Februari (aangepast) Hallo, Sinds enkele maanden in het bezit van een Kia Proceed 1.4 automaat uit 2020 (km stand 51000). Prachtige auto en rijdt (op het schakelen na) heerlijk. Het valt op dat hij direct na het overschakelen een ‘hikje’ maakt in het toerental. Dit doet hij niet structureel en het lijkt het vaakst te gebeuren bij het overschakelen van 3 naar 4. Het is zichtbaar (zie filmpje) aan het toerental maar ook hoorbaar. Ik ben er al mee naar de Kia dealer geweest en zij hebben er in gereden en alles uitgelezen waarbij alles binnen de normaal waardes viel zeiden ze (wat die ook mogen zijn). Herkennen andere Proceed rijders dit? Is het iets ‘wat er bij hoort’ of is dit een voorbode voor een probleem/defect wat er aan komt? Graag jullie ervaringen! 27 Februari aangepast door Robbin90 Quote
ehombie Geplaatst 28 Februari Geplaatst 28 Februari ik zag dat sprongetje ja.... dat hoort inderdaad niet... Denk dat de inputsensor van de versnellingsbak niet optimaal is. maar dat is verser moeilijk te beoordelen op afstand Quote
Robbin90 Geplaatst 1 Maart Topic Starter Geplaatst 1 Maart Bedankt voor je reactie! Is het ook typerend voor de input sensor dat het probleem zich op willekeurige momenten voordoet? Het gebeurt dagelijks maar er zijn ook momenten dat hij gewoon snel en strak schakelt. De monteur van Kia ontkrachtte de mogelijkheid dat het aan de koppeling lag omdat het volgens hem dan altijd zou moeten gebeuren en de sprong niet zo ‘strak’ zou zijn maar meer slippend. Heb er zelf geen verstand van dus elk perspectief is welkom. Quote
ehombie Geplaatst 1 Maart Geplaatst 1 Maart (aangepast) Op de versnellingsbak bak zit een "toerental" sensor voor de even en oneven versnellingen. ik durf even niet te zeggen waar de toerenteller deze vanaf haalt... krukas denk ik. Maar misschien loopt de correlatie tussen krukas en transmissie niet optimaal. Maar dat is een idee... Evt overwegen op de koppeling bijtpunt opnieuw in te leren. men kan ook de koppelingsplaten bekijken/inspecteren via een opening bij de transmissie (bij mijn versie in ierdergeval aanwezig) belangrijk is om na te gaan of het bij even of oneven versnellingen gebeurt. Het is immers een DCT. Tot slot...het is mijn inziens niet normaal. Als de koppeling op is...geen idee maar het kan jij bent niet de eerste rijder. 1 Maart aangepast door ehombie Quote
Robbin90 Geplaatst 1 Maart Topic Starter Geplaatst 1 Maart 1 uur terug, zei ehombie: Op de versnellingsbak bak zit een "toerental" sensor voor de even en oneven versnellingen. ik durf even niet te zeggen waar de toerenteller deze vanaf haalt... krukas denk ik. Maar misschien loopt de correlatie tussen krukas en transmissie niet optimaal. Maar dat is een idee... Evt overwegen op de koppeling bijtpunt opnieuw in te leren. men kan ook de koppelingsplaten bekijken/inspecteren via een opening bij de transmissie (bij mijn versie in ierdergeval aanwezig) belangrijk is om na te gaan of het bij even of oneven versnellingen gebeurt. Het is immers een DCT. Tot slot...het is mijn inziens niet normaal. Als de koppeling op is...geen idee maar het kan jij bent niet de eerste rijder. Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie! Het gebeurt in zowel even als oneven versnelling (zie onderstaand filmpje van 4 naar 5). Nu je begint over inleren.. ze hebben recent iets softwarematigs geprobeerd om dit te corrigeren maar dat heeft helaas niets geholpen. Excuus dat had ik even in de openingspost moeten noemen. Het feit dat het in zowel even als oneven versnellingen gebeurt, zegt dat iets en zo ja wat? Wat je zegt over koppelingsplaten zal ik meenemen. Ik ga nog langs de garage hiermee en hoop onder andere via deze weg een beetje extra kennis/ideeën op te doen Quote
ehombie Geplaatst 2 Maart Geplaatst 2 Maart Ik heb een versnellingsbak openliggen met koppelingsset rond de 65dkm. Ik wil evt wel de dikte meten als dat lukt. ik pak dan wel een euromunten/centen als dikte maat... Bovenstaande is dan als indicatie....(wij hebben onze kia ook als 2e eigenaar) (bij mij was de R versnelling kapot, synchroonmesh ringen lopen te stroef is mijn inschatting, nadat ik alles uit elkaar heb gehaald) Quote
ehombie Geplaatst 2 Maart Geplaatst 2 Maart Als het even of oneven versnellingen zijn kun je e.a. meer isoleren, is het motorisch of versnellingsbak gerelateerd. maar versnellingsbak diagnoses kunnen vrij lastig zijn…. Quote
Robbin90 Geplaatst 11 Maart Topic Starter Geplaatst 11 Maart Inmiddels contact gehad met de verkopende partij (omdat ik dit verschijnsel een week na aankoop al had gemeld) en zij gaan het verder oppakken. De uitkomst hiervan zal ik hier ook posten. Wie weet heeft een ander er iets aan. Tot zo ver bedankt! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.