Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Pride afgekeurd!

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Vandaag naar de (belgische) keuring met onze 2de auto, onze Pride Wagon bj 2000 op lpg. Alles in orde, totdat ze de CO gingen meten. Nu is dat (ondanks de moderne gasinjectie) elk jaar een probleem, maar met wat gassen en doen kregen de keurmeesters meestal wel een acceptabel CO % op de tester. Dit jaar dus niet, CO schommelde enorm met uitschieters naar 4 %, niet goed dus. Nog geprobeerd om hem om te kopen :wink: maar nee, dus, voor de eerste keer in 10 jaar een rode kaart.

Dubbel zuur aangezien het de laatste keer zou zijn dat ik hem nog laat keuren (roest begint redelijk heftig te worden) en we dus over een half jaartje naar iets anders zouden uitkijken.

Op benzine geen probleem overigens, CO waarde was perfect, dus blijkbaar zit het in de gasinstallatie. Auto rijdt overigens goed op gas dus zou daar niet veel aan willen laten veranderen. Plus dat uitlezen en afstellen met de laptop bij de lpg boer ook gelijk al weer flink wat kluiten kost en ik er een eind voor moet rijden. En eigenlijk wil ik niets meer in de auto investeren.

Overigens is hij een tijdje geleden bij de garage uitgelezen en toen waren er geen foutcodes.

Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die nog wat trucjes weten om de CO (tijdelijk) even wat te verlagen. Zo haalde ik vroeger bij m'n Mazda 626 altijd een rubber dopje uit het inlaatspruitstuk waardoor ie meer lucht pakte en dus een schonere verbranding had. Ok, auto liep niet echt lekker meer maar de CO was dan in orde :-P. Zou dit bij de Pride ook werken? Heb al een loze in-/uitgang gezien op het spruitstuk waar nu een rubber stop op zit, dus dacht eraan om deze eraf te trekken om dat effect te bereiken. Zou dat werken of ben ik nu te optimistisch? (anders kost het me weer 15 euro herkeuring voor niets en kan ik beter gelijk maar naar de gasboer gaan)

Andere tips en trucs ook welkom

Geplaatst

Ik quote even iets van een ander forum:

We hebben de gasslang net voor de verdamper los gehaald, hier een bout in gedraaid zodat de gastoevoer flink verminderd word en opnieuw laten meten, en ziedaar, een goede C0 waarde en dus een nieuwe APK!

De bout zit er nog steeds in, auto rijd er prima op en is nog stukje zuiniger ook

Misschien kun je er wat mee?

• 2 weken later...
Geplaatst
Ik quote even iets van een ander forum:

Misschien kun je er wat mee?

Bedankt voor het meedenken, maar probleem is inmiddels gevonden.

Ben gisteren toch maar naar de gasboer geweest en bleek een kapotte gas injector te zijn. Probleem bij deze installatie is dat de 4 injectoren samen in 1 blok gegoten zitten dus dat zou een grapje worden van minimaal 200 euro, alleen nog maar voor het injectorblok, zonder het werk. Nu heb ik enorm veel geluk gehad, op 1 maand na waren de injectoren 2 jaar oud en de fabrieksgarantie is 2 jaar, dus dat was ongelofelijk mazzel hebben. Alles is netjes onder garantie vervangen, moest alleen maar 20 euro betalen voor het afstellen en 4 gastest. Keurig opgelost door de gasboer, dus die gasten nog maar 10 euro extra fooi gegeven!

Vanmorgen terug naar de keuring geweest, CO was 0.02%! De Pride kan er dus nog een jaartje tegen :)

Geplaatst

Dat is een hele opluchting lijkt mij. Lekker weer rijden, veel plezier!

Geplaatst

De mijne moet volgende week vrijdag voor de APK... ik moet het nog maar zien of hij er doorheen komt. Er zijn nu 3 punten waar ik zo mijn twijfels over heb... Namelijk:

-Remvloeistof: Is nog wel boven het minimum maar is behoorlijk zwart...

-Remwerking: je voelt hem iets in het stuur trekken tijdens het remmen

-Schokbrekers: heel erg slap.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...