Venga-Boys Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 (edited) Daar is hij eindelijk. Een elektrische Venga. Er waren al geruchten De Kia Venga EV heeft de elektromotor (80 kW, 280 Nm) gewoon voorin, waar normaal de verbrandingsmotor zit. Op elektrische kracht stuwt de Venga EV in 11,8 seconden van 0 naar 100 en de top bedraagt 140 km/h. Het dubbele innovatieve Lithium Ion Polymer batterijpakket van 24 kWh zorgt voor aan actieradius van 180 km. Wanneer de batterijen een snellading krijgen van 50 kW, worden ze binnen 20 minuten voor 80% opgeladen. Bij een normale lading (3,3 kW) worden de batterijen tot 100% opgeladen en dat vergt 8 uur. Normaal laden is dus energiezuiniger dan de snellading Ik ben wel benieuwd of en wanneer hij op de markt komt ? Zelf schat ik in over ongeveer 2 jaar. Source: Groenopweg Edited March 2, 2010 by Venga-Boys specs aangepast Quote
Smart Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 Leuk en duur speelgoed, maar alleen interessant als stadsvlo c.q. boodschappenauto. De techniek is mooi, maar nog niet rijp om er echt als consument van te genieten. Het kan voorlopig de benzine- of dieselversie niet vervangen, vanwege de beperkte actieradius. De ontwikkeling van de lithium-ion accu's staat feitelijk nog in de kinderschoenen. Onze autistische overheid (bij voorbaat sorry voor het woord!) wil dit niet erkennen en subsidieert er met ons belastinggeld lustig op los. Hele (Rijks)wagenparken worden er vervangen omdat een aantal ambtenaren een minister hebben overgehaald hierin te investeren (lees: aankopen). Er zou veel meer ge Quote
Venga-Boys Posted March 2, 2010 Author Posted March 2, 2010 Ben ik met je eens, De prijs en actieradius is alles bepalend of de elektrische auto een succes gaat worden. Dit concept in combinatie met verwisselbare waterstof brandstofcel modules en we kunnen heel Europa door. Een actieradius van 180km is alleen geschikt voor woonwerk en stadsverkeer. Echter stel dat deze Venga ook 15000 euro gaat kosten. En je laad hem op voor 5 euro per 180 km dan rijdt hij ongeveer 3 keer goedkoper dan op benzine Alles is natuurlijk afhankelijk van subsidies voor groen rijden Nb als je hem op je werk oplaad kost het jezelf niks Quote
Guest Jantje Posted March 2, 2010 Posted March 2, 2010 Ag laat ze lekker doorgaan met dit soort ontwikkelingen. De echte oplossingen worden hierdoor vanzelf gevonden. Aan de andere kant blijft het een feit dat die accu's/batterijen ook gigantisch vervuilend qua productie en verwijderings proces. Wij krijgen steeds meer voertuigen die rijden op aardgas. Het enige nadeel daarvan is weer dat je dat niet overal kan krijgen en ook dat je een lagere actie radius hebt dan op diesel. Omdat probleem op te lossen krijg je nu bijvoorbeeld op de nieuwe daily CNG ook een kleine benzine tank aan boord waar je dan ongeveer 150km op kan rijden met verminderd vermogen (om te bevorderen dat je wel op aardgas blijft rijden) Quote
riodriver Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 (edited) Had ik toch gelijk in december,ik had het toen over een LPI/hybrid uitvoering. Had er nog aan gewerkt . Edited March 3, 2010 by riodriver onvolledige teks Quote
Smart Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Klopt, heb je benoemd op 9 december 2009! Topic: http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=3198 Alleen het bultje op de motorkap waarnaar jij verwees heeft het (nog) niet gehaald. We hebben je toen even voor de gek gehouden..... Quote
KURT 2 Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 (edited) http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=33&t=1468 Waarom niet met de Lotus Range Extender ? Aangezien Kia voor de ophanging van de nieuwe modelen al samenwerkt met Lotus Engineering kan dit een logische oplossing zijn om het eerder beperkt rijbereik van de Venga EV te verbeteren . Zie Hybrid Proton Concept en Lotus Evora Hybrid , beiden te zien in Geneve . Edited March 3, 2010 by KURT 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.