Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb recentelijk de katalysator vervangen van mijn Sorento. Die was zogezegd totaal aan gort. De bekende symptomen: geen vermogen, inhouden en hoger verbruik. In tegenstelling tot de meeste meldingen is het olieverbruik "normaal". Althans voor een auto die 110.000 op de teller heeft. Ik heb de kat net als anderen laten reviseren met een metaalkat vulling. Dealers vragen namelijk idiote bedragen voor vervanging.Maar, nu is al 2 keer het MIL lampje gaan branden op het dashboard sinds de vervanging. Foutcode was telkens P0421, wat staat voor "Katalysator versleten". Beide keren foutcodes gewist, maar na een x aantal rijcycli gaat ie toch weer aan. Ik had al het advies gekregen ook de lambdasonden te vervangen. Het werkplaatsboek zegt ook dat bij P0421 de achterste sonde eventueel vervangen moet worden. Ik heb nu een setje lambdasonden op de kop getikt uit een motor die pas 20000 km gelopen heeft. Want ook die sonden kosten bij de dealer goud geld.Nu de vraag: Onder de kap zitten twee stekkers voor de sondes: een zwarte en een grijze.Welke sonde moet op welke stekker? Er bestaat namelijk een kleine kans dat mijn monteur de sondes misschien verwisseld heeft. Werkplaatsboek zegt hier, hoe vreemd ook, helaas niks over.Wie wil even onder de kap kijken hoe het zit? Welke kleur zit op de "spruitstuk-sonde" voor de kat?

Lees meer...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...