Jump to content

Recommended Posts

Posted

Masimo schreef:Wat bij mij aan het achterdifferentieel lag, kan bij jouw ook aan het voordifferentieel liggen. Dat zit voor links uit het midden (vanaf de bestuurderstoel bekeken). Mijn advies: onder de auto kruipen, of op een brug zetten, en checken of de voorste kardan-as radiale speling heeft. Je kan ook de voorste kardan loshalen en kijken of de flens op het differentieel speling heeft.Als je het geluid niet hoort in 2WD modus (als je die tenminste hebt), kan het ook een versleten wiellager zijn. Als je een EX hebt heeft ie automatische 4WD. Die kun je tijdelijk uitzetten door zekering nr 13 (bj. 2002 - 2006, Sorento I) of zekering nr 14 (bj 2006 - 2009, Sorento II of "Facelift") er uit te halen. Daarmee schakel je de 4WD uit (let op: en ook ESP en ABS). Dan even een stukje rijden.Controleer ook de bandenomtrek (niet profieldiepte) voor en achter. Met zo'n ouderwets meetlint, niet met een metalen rolmaat. Als er meer dan 1 - 2 cm verschil in omtrek is, kan de automatische 4WD ook problemen veroorzaken. De snelheidssensoren van de tussenbak van voor en achter geven dan te verschillende signalen aan de tussenbak door. Er ontstaan dan spanningen in de aandrijflijn, die op hun beurt weer kardan-assen, tussenbak of differentielen naar de sodemieter helpen. Dus zowiezo regelmatig banden omgooien van voor naar achter.Stom foutje wat ik erbij had moeten zetten, ik heb een Opel Calibra met 4WD. Wiellager linksvoor heeft weinig tot geen speling, heb er niet op gelet of er verschil zit in 2WD en 4WD modus (is bij mij zekering 19). Ik reed toen nog met oude banden die inmiddels helaas weg zijn, voor en achter waren van een verschillend merk/profiel.

Lees meer...