Jump to content

Recommended Posts

Posted

Na 30 jaar Renault gereden te hebben rij ik nu vanaf eind week 6 met een 2-ltr. Sportage Black Cherry Executive , en dat bevalt ons uitstekend.

wel was ik wat huiverig hoe het zou gaan op langere afstanden ik ben nl. het franse comfort gewend, maar dat bleek ongegrond te zijn , het was top!

Ook was ik benieuwd wat er nu helemaal waar was van de klachten die ik tot nu toe gelezen heb , en wat dat betreft moet er een aantal dingen in mijn ogen rechtgezet/genuanceerd worden:

1) verbruik: inderdaad , het is niet het laagste verbruik wat ik gezien heb(dat was van een Renault 6 850cc van 1970.) , maar we moeten niet vergeten dat we met z'n allen bewust (neem ik aan) een zware , hoge auto hebben gekocht met een stroomlijn van een baksteen.

Daarbij moeten we niet vergeten dat hoe zwaarder de rechtervoet is , het verbruik hoger is.

Vind je het verbruik te hoog , schakel over op het nieuwe rijden , en maak vaker gebruik van de cruisecontrol , ook in de stad met 50 km. per uur.Zelf haal ik (90% stad) bijna 1 op 10 , terwijl het nu nog winterskoud is wat ook verbruikverhogend werkt.

De renault Scenic 1.6 16V RXE waar ik bijna 6 jaar mee gereden heb was maar iets zuiniger.

In week 7 reed ik op de snelweg 1 op 9,5 , maar dat was met 125 op de klok met een dakkoffer( slurp,slurp)

2) Windgeruis:Ooit met een Scenic gereden?(te vergelijken;relatief zwaar en hoog) die heeft ook last van windgeruis , net als zoveel andere auto's.

Echter , hoe duurder de auto , des te minder het geluid is.Ik kan met recht stellen dat onze Sportage de stilste auto is waar wij zelf mee gereden hebben,

Wat we wat de bijgeluiden niet moeten vergeten , dat is dat we geen appels met peren moeten vergelijken ; een Kia Sportage is GEEN Mercedes , Volvo , BMW of andere luxe auto die zich in een totaal andere prijs categorie bevindt.

Onze Sportage bevalt ons uitstekend , en ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen koopgedrag en dat je er verder niet meer over moet zeuren.

Wil je een perfecte auto hebben , dan ben ik bang dat je die zelf zal moeten uitvinden , maar ja ......dan heeft eenander er wel wat op aan te merken.

Met vr.groet aan een ieder die dit leest , Bert v/d Molen.