AZ Posted October 23, 2004 Share Posted October 23, 2004 Onderstaand epistel schrijf ik n.a.v. een zoveelste discussie met iemand die denkt dat de Sorento een goedkope 'aso'bak is met een hobbelig wegcomfort. Dit hebben ze 'van horen zeggen' of ze vormen hun mening doordat ze een vergelijkende test in een of ander autoblad hebben gelezen. Welnu, in allerlei tests scoort de Sorento over het algemeen goede punten, maar met name op het weggedrag is er steeds kritiek. Dit komt doordat menig autojournalist de Sorento direct vergelijkt met de BMW X5, Merc. ML en gelijkgestemde trawanten. Deze SUV's zijn weliswaar zijn uitgerust met 4 X 4, maar hebben in tegenstelling tot de Sorento een zelfdragende carrossierie alsmede onafhankelijke ophanging. E.e.a. houdt in dat de laatste categorie heel goede rij-eigenschappen op de weg biedt en ook op een gezapig bospad of licht glooiend duinlandschap best wel mee kan, maar onderhuids volledig ongeschikt is voor het ruigere terreinwerk. Navraag via diverse onafhankelijke autocentra bevestigde dat menig carrosserie volledig krom staat van deze auto's die wel eens een zwaar terreinritje hebben gemaakt. Op zich is dit logisch, want ze zijn ontwikkeld als luxe reisauto's met 4 X 4-eigenschappen. De Sorento is in tegenstelling tot bovenstaande categorie echter als echte terreinauto ontwikkeld, waar men een (mooie) SUV'koets en luxe interieur op een ouderwets maar oersterk ladderchasis heeft gebouwd en daarnaast een starre achteras aan heeft toegevoegd. Dit resulteert in een kanjer van een terreinwagen, maar tevens dat je met mindere rij-eigenschappen qua luxe op de gewone weg rekening moet houden. Tja, je kan nu eenmaal niet alles hebben ... Met name korte oneffenheden voel je, vooral achterin. Je kan hieraan weliswaar wat verbeteren door 4 goede schokdempers te plaatsen (aanrader!!), maar het comfort van een onafhankelijke wielophanging is nu eenmaal niet te evenaren. M.a.w. een echte en eerlijke vergelijking is op dit vlak niet te trekken. De autojournalist die dit wel doet geeft zichzelf, los van het feit of ze wel eens onderzoek hebben gedaan naar kromme carrosserieen van een willekeurige Duits SUV-fabrikant, in feite een brevet van onvermogen. Jammer genoeg is dat nergens te lezen ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.