Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb gemerkt dat de mijn originele sportage velgen op bepaalde plekken niet meer schoon zijn te krijgen.

De plekken achter de spaken zitten vol met een soort putjes waarin de remstof is gaan vast zitten. Het lijkt wel of deze plekken achter de spaken poreus zijn of poreus zijn geworden. Ik krijg het in ieder geval niet meer schoon. Als ik er met mijn vingers overheen wrijf , voelt het ruw aan.

Welke sportage rijder herkent dit probleem en wie heeft een mogelijke oplossing om de velgen schoon te krijgen?

http://www.kiaclub.nl/forum/album_pic.php?pic_id=830

groet Hans :roll::oops:

Posted

Hoi Hans,

Heb je al speciale velgenreiniger geprobeerd? Als je de velgen daarmee inspuit, even laat inweken en vervolgens met een borstel schoonmaakt, moeten je velgen als het goed is weer als nieuw zijn.

Succes!

Barry

Guest Herman
Posted

Mijn ervaring met velgenreiniger: veel te duur, te weinig effect.

Het mooiste gaat het om de wielen eraf te halen, kokend heet water erop (niet op de banden) 10 minuten laten liggen.... weer kokend water erop en met een oude afwasborstel poetsen.

Kost wel even een paar uurkes :roll:

Posted

Ik maak mijn velgen gewoon schoon met.............Glassex.

Gebruik wel de echte, elke andere zooi werkt een stuk minder.

Velgen gewoon inspuiten, enkele minuten wachten, niet op laten drogen, en met een vochtige wat ruwe doek de velgen reinigen, werkt super !!

Afspoelen met water, en dan velgenwax erop, uitpoetsen en de velgen zien er weer netjes uit voor 1 week.

De andere week simpel glassex erop, ruwe doek voor het grove vuil, en dan afspoelen, en droogwrijven.

Zo doe ik het altijd en zelfs de ruwe binnenzijden van de velg zijn netjes.

Succes met het poetsen.

Philip

Ps: ik heb geen aandelen Glassex :wink::wink:

Guest Erik
Posted

Als het op een normale manier echt niet meer lukt om die zwarte troep te verwijderen gebruik ik voor de binnenkant van de velg een heel oud schuursponsje. Zo'n klein geel sponsje met aan ??n kant een gekleurd schuurlaagje.

Gebruik geen nieuwe want dat schuurt !!!!!!!

Gebruik er eentje die bijna versleten is zodat het meeste ruwe eraf is.

Op deze manier heb ik de binnenkant van de velgen van mijn vorige auto 8 jaar mooi gehouden.

Posted

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, ik ga er mee aan de slag.

Ik had mijn vraag ook gesteld aan andere sportage rijders of zij het probleem herkenden en hun velgen ook niet meer schoon kregen.

Het feit dat de velgen ruw zijn achter de spaken zou mogelijk kunnen wijzen op een productiefout of zo iets.

Als nu veel meer sportage rijders hetzelfde ondervinden zou ik eens wat vragen kunnen stellen aan de dealer.

Hans :roll:

• 4 months later...
Posted

Vandaag heeft de sportage een grote beurt gehad en ik heb aangekaart dat mijn velgen niet schoon zijn te krijgen achter de spaken.

De dealer heeft het probleem onderzocht en vertelde dat bij alle sportages de achterkant van de velgen niet is gepolijst en dat uitsluitend de voorzijde is behandeld.

Ik heb dus geen maamdagmorgenvelgen, want hij had ook al klachten over sorento's binnen.

De dealer kan en doet er in ieder geval niets aan. De kwaliteit van de originele velgen is dus niet top.

Hans :evil::evil:

Posted

Het maakt niet uit of de velgen origineel van Kia zijn of van een ander merk, achter de spaken is de velg over het algemeen wat ruwer, hoort gewoon bij de velgen.

Zelf hebben wij Dotz velgen, en ook bij ons is het achter de spaak ruwer dan de voorzijde.

Alleen bij hele dure velgen wordt ook achter de spaken iets meer aandacht geschonken door de fabrikant, maar dat vindt je ook weer terug in de prijs.

Daarom is het begrijpelijk dat de dealer niets kan en wil doen.

Philip

Posted

Nu heb je iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een nieuwe set velgen.

En velgenreinigers heb je er ook goedkoop hoor. Wat ook wel zal helpen is dat Cillit Bang spul (die paarse flessen van die irritante nederlands/amerikaanse reclames). Ik heb de wieldoppen er ook mee schoongekregen ;)