Pudding4brains Posted July 27, 2010 Posted July 27, 2010 Hallo Pride-forum, Een vriendin van m'n huisgenoot rijdt in een KIA Pride Wagon (1.3) uit 2000. Ze heeft er een ronkend geluid bij gekregen waarvan ik 98% zeker ben dat het een kapot differentieel betekent (moet nog een paar extra dingen testen op de brug). Zit zelf vlak voor een grote reis en heb weinig tijd, vandaar dat ik het even laf/goedkoop doe en gewoon maar even hier wat (domme) vragen kom stellen, in de hoop dat het sneller is dan zelf zoeken Daar gaattie: Zijn er in NL verschillende "modellen"/jaargangen van de Pride geleverd, of is het allemaal 1 model en mag ik ervan uitgaan dat een 1995-er dezelfde bak heeft als de wagen uit 2000? Is er van de "Pride" nog iets anders geleverd dan de Wagon (Sedan?), en zo ja, heeft die dan dezelfde versnellingsbak of een andere? Weet iemand of dezelfde bak (van de Pride Wagon, 1.3 Benzine) ook nog in andere modellen gebruikt is? (maakt de kans op treffers misschien groter). Heeft toevallig iemand nog een bak liggen? Is er iets bekend over de kwetsbaarheid van v-bak/diff? Zijn kapotte lagers een bekend euvel? (Moet ik extra oppassen met een sloopbak?) Zijn er speciaal op KIA gespecialiseerde slopers waar jullie goede ervaringen mee hebben? Zo, dat is wel weer genoeg voor een eerste binnekomertje Alvast bedankt & vriendelijke groets, Arp Quote
Rio-man Posted July 27, 2010 Posted July 27, 2010 - Voor de versnellingsbak moet je kijken of deze voor een B3 motor is. Deze ligt in de Pride Wagon. Op de sloop kunnen ze je dit wel vertellen. - Er is nog een hatchback geleverd, 3 en 5 deurs. Idem als voor de vorige vraag: als hij van een B3-motor komt is er geen probleem en zijn ze identiek - De motor uit de Pride heeft ook in verschillende Mazda's gehangen (waaronder het 1e type 121 waar de Pride op is gebaseerd) - Nee sorry.. - Weet ik niet. - Wilco Autoparts in Montfoort kan je er wel aan helpen denk ik. Even googlen Hoop dat je er wat aan hebt Quote
Pudding4brains Posted July 27, 2010 Author Posted July 27, 2010 Hoi Rio-man, De hatchbacks, B3-motor en Mazda 121 is alvast nuttige extra info - hartelijk dank Wilco is bekend, prima toko, maar zit wat bij mij uit de buurt, al ben ik bang dat ik er sowieso voor naar het westen moet ... Nogmaals dank & groetsenzo, Arp Quote
Rio-man Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Ik weet niet precies waar je vandaan komt? Ik weet dat er in de omgeving Breda ook nog een sloperij zit die in Kia's doen, maar sowieso bij Japanse sloperijen kun je een aardig eind komen! Het adres van het bedrijf: Autodemontage Breda B.V. Tilburgseweg 269, 4817 BD Breda 0161 412867 Quote
ProudKiaDriver-NL Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Hoi Rio-man,De hatchbacks, B3-motor en Mazda 121 is alvast nuttige extra info - hartelijk dank Wilco is bekend, prima toko, maar zit wat bij mij uit de buurt, al ben ik bang dat ik er sowieso voor naar het westen moet ... Nogmaals dank & groetsenzo, Arp Ook zit J.O.S. (Japanse Onderdelen Sloperij maar heeft ook Koreaans) in Amsterdam-West (naast de nieuwe energie central bij de westelijke havens). Overigens, kijk eerst of het niet een wiellager is, die gaan er nog weleens aan en zijn een stuk eenvoudiger/ goedkoper te vervangen (rond de E50). Graag horen we van je! Quote
hms Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 en is het oliepeil in je differentieel en versnellingsbak al gecontroleerd? een laag oliepeil geeft ook meer herrie dan je zou verwachten. en als je lang genoeg met te laag rondrijdt gaat het vanzelf kapot. Quote
Guest Remko Posted July 25, 2011 Posted July 25, 2011 en is het oliepeil in je differentieel en versnellingsbak al gecontroleerd? een laag oliepeil geeft ook meer herrie dan je zou verwachten. en als je lang genoeg met te laag rondrijdt gaat het vanzelf kapot. En waar kan je bij de Kia Pride het oliepeil van de versnellingsbak controleren? Wij hebben sinds kort een Kïa Pride 1.3 uit 1997 voor de deur staan en ik vermoed dat hij olie lekt uit de versnellingsbak. Onder de versnellingsbak hangen namelijk olie-acthige druppels. Ik wil het oliepeil van de versnellingsbak nakijken en zonodig bijvullen, maar ik weet niet waar de peilstok en/of de vulplug zit. Kan iemand me dat uitleggen? Alvast bedankt! Overigens ben ik nieuw op het forum. Bij nieuwe forumleden zal ik me even kort voorstellen. Remko Quote
Guest Remko Posted May 5, 2012 Posted May 5, 2012 Kleine update: olielekkage bij versnellingsbak werd veroorzaakt door een afgebroken borgring bij de aandrijfas. Reparatiekosten waren circa 30 euro. Later is de borgring van de aandrijfas aan de andere kant ook kapot gegaan, dus dat was nog een keer 30 euro. Sindsdien geen problemen meer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.