hms Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 de dimmerstand van de binnenverlicht werkt niet meer. de uit- en aanstand van het binnenlicht werken prima. de armatuur in het dak vertoont geen problemen. de zekering is goed, evenals de deurschakelaars. nou vermoed ik dat er ergens een "kastje" of iets (condensator?) moet zitten die het dimmen regelt. maar waar? waar zit het zenuwcentrum? waar wordt deze aansturing geregeld? Quote
Guest Jantje Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Hoe bedoel je dimmer van de binnen verlichting? Quote
hms Posted August 7, 2010 Author Posted August 7, 2010 (edited) hij heeft 3 standen. uit, aan, op de deuren met dimmer. die laatste stand werkt geheel niet meer, licht gaat niet aan op de deur. de deurschakelaars zijn goed, de zekering werkt evenals het licht zelf (in de aan-stand), en ook de "deur open" melding op het dashbord werkt gewoon. ikzelf vermoed een storing in de dimmer ofzo. waardoor ook het lampje geen spanning krijgt (nog niet doorgemeten, auto nu niet aanwezig). Edited August 7, 2010 by hms Quote
Guest Jantje Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 (edited) Zitten er niet gewoon 2 lampjes in dan? Of een duplo lampje? Controleer trouwens ook de standen schakelaar eens. Misschien schakelt hij de stand die jij wilt gewoon niet meer door, ouderdom van de schakelaar/slecht contact Edited August 7, 2010 by Jantje Quote
hms Posted August 7, 2010 Author Posted August 7, 2010 (edited) Zitten er niet gewoon 2 lampjes in dan?Of een duplo lampje? Controleer trouwens ook de standen schakelaar eens. Misschien schakelt hij de stand die jij wilt gewoon niet meer door, ouderdom van de schakelaar/slecht contact er zit 1 lampje in. duplolampje volgens mij niet. dat zal ik morgen nog checken. die schakelaarstanden doormeten had ik nog niet gedaan, dat is zeker een goed idee. dan ook maar even meteen de aanwezigheid (of afwezigheid) van benodigde spanninkjes controleren. hoe werkt dat dimmen dan? en waar zit die dimmer? in de schakelaar of onder het dashbord ofzo? is die dimmer niet iets van een condensator (-opstelling) die nog even wat spanning blijft geven nadat de stroom van de auto af is. als zoiets kapot is kan die kapotte condensator in die stand spanning wegtrekken van het lampje. (maar dit is speculatief van me). ik heb weer wat idee Edited August 7, 2010 by hms Quote
Guest Jantje Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Ik denk dat je voor die tijd schakeling het beste eerst eens die hele unit eruit kan halen en doormeten. Waar het precies zit weet ik niet, maar meestal is dat wel ergens intern ingebouwd in de lamp unit/schakelaar. Quote
hms Posted August 8, 2010 Author Posted August 8, 2010 (edited) ok, we zijn er achter gekomen dat het meldpiepje het ook niet doet, en dat het lampje dat het contact verlicht blijft branden. dat zijn dingen die volgens mij wel allemaal aan elkaar hangen qua regeling. ergens in die schakeling moet dan iets verkeerd gaan. als ik de binnenlichtunit losgooi van het stekkertje blijft het contactlampje branden, en het piepje doet nog niets. vandaag door omstandigheden nog geen tijd gehad om te meten. morgen als het licht is eerste werk. al verwacht ik daar gewoon spanning omdat het lampje het in de aan-stand gewoon doet. zo'n storing blijkt als je het eenmaal gevonden hebt meestal iets vrij simpels (hopelijk ook deze keer). maar wist ik maar waar die regelunit zit, waar ik het kan zoeken? die zal toch niet vanuit de binnenlichtarmatuur die dingen in het dashbord aansturen? lijkt me sterk. Edited August 8, 2010 by hms Quote
hms Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 sorry dat ik even niet gereageerd heb. werkdruk werd even heel hoog door extra opdrachten, en nu staat de vakantie voor de deur. daarna ga ik er verder mee. vooralsnog gebruiken we nu het binnenlicht handmatig. het lampje van het contactslot wat bleef branden heb ik eruit gehaald. en we doen het even zonder meldingspiepje ( we hebben de lampjes op het dashbord nog) tot later Quote
Rio-man Posted September 5, 2010 Posted September 5, 2010 Wat vreemd. Voor zover ik weet zitten alle zekeringen nen relais onder de motorkap naast de accu. Misschien is daar iets van kapot? Even kijken met het instructieboekje erbij... Quote
Recommended Posts