Minelate Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Hallo allemaal, wij zijn in het bezit van een Kia Rio 1,5 LS Hatchback van 01/2001. We hebben er 63.000 km mee gereden en nu was de drukgroep van de koppeling kapot en moest er een nieuwe koppeling in. Volgens de dealer kwam dit omdat wij met de voet op de koppeling rijden. Wij rijden beiden al 25 jaar auto en geen van twee nog nooit een kapotte koppeling gehad. We rijden ook niet met de voet op de koppeling! Toen mijn vriend de auto ging ophalen (na vervangen koppeling) stond er nog een klant met een Kia Rio van 2005, 30.000 km en ook een kapotte koppeling! Volgens de dealer ook van het rijden met voet op koppeling! En deze mevrouw rijdt ook al 25 jaar auto en ook nog nooit een kapotte koppeling!Volgens de dealer was er pas terug een Kia met pas 7.000 km op de teller gerepareerd ook kapotte koppeling! Is er iets met de koppelingen van de Kia? Kan iemand ons vertellen of dit normaal is en zijn er meerdere mensen met dit probleem? Graag een reactie! Greez Minelate Quote
Tazteam Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Hallo, Het kan zijn dat sommige monteurs de koppeling iets te straf afstellen waardoor de koppeling extra slijt, ze vergeten vaak "de vrije slag" van de koppeling. Verder kan ik ook geen oplossing geven voor dit raadsel. Maar normaal is dit niet dat de slijtage zo snel gaat dat er tot vervanging overgegaan moet worden. Ik hoop dat de garage geen torenhoge rekening gaat presenteren. Succes, en houdt ons op de hoogte van de afloop. Philip Quote
Rio-man Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Hier precies het zelfde probleem hoor! Laat me even weten hoeveel het kost. Het kan het verschil tussen inruilen of repareren betekenen namelijk. Quote
Guest EV Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 Op www.myproblemcar.nl heeft in het verleden ook iets gestaan van een defecte koppeling. Ik kan me herinneren dat er een gietfout in huis zat waardoor de koppeling niet goed uitgelijn was. Quote
Minelate Posted October 30, 2006 Author Posted October 30, 2006 Hallo allemaal, inmiddels heeft de garage de koppeling vervangen. Een leuke rekening van ? 443.53. De garage heeft ons echter nog gematst want ze hebben maar 1 uur arbeid gerekend! Onze Rio rijdt nu wel weer erg lekker! Maar het blijft raar dat we bij 63.000 km al een nieuwe koppeling moesten. We hebben nog eens nagedacht over wat onze garage zei dat het komt door met de voet op de koppeling te rijden! Dit doen we echter geen van beide! En als dit zo slecht voor je koppeling zou zijn betekend het dus dat 90% van alle auto's die elke dag file rijden om de 2 jaar een nieuwe koppeling zouden moeten krijgen vanwege slijtage! Al met al was het een dure maand want eerst een grote beurt (60.000 km) van ? 493.90 en een week later een nieuwe koppeling van ? 443.53. Weer een week daarna moest de Kia terug voor het vervangen van een sensor van de nokkenas (het lichtje van het motor management bleef steeds branden) dit is door de garage gratis gerepareerd omdat ze het toch wel erg rot vonden van de koppeling, maar volgens de garage zou dit ook ? 200.00 gekost hebben! We hopen dat we nu even een tijdje zonder problemen kunnen rijden. Maar als er meer mensen zijn met een vroegtijdige kapotte koppeling graag een reactie! Greez Minelate Quote
Guest Toine Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Hallo allemaal, wij zijn in het bezit van een Kia Rio 1,5 LS Hatchback van 01/2001.We hebben er 63.000 km mee gereden en nu was de drukgroep van de koppeling kapot en moest er een nieuwe koppeling in. Volgens de dealer kwam dit omdat wij met de voet op de koppeling rijden. Wij rijden beiden al 25 jaar auto en geen van twee nog nooit een kapotte koppeling gehad. We rijden ook niet met de voet op de koppeling! Toen mijn vriend de auto ging ophalen (na vervangen koppeling) stond er nog een klant met een Kia Rio van 2005, 30.000 km en ook een kapotte koppeling! Volgens de dealer ook van het rijden met voet op koppeling! En deze mevrouw rijdt ook al 25 jaar auto en ook nog nooit een kapotte koppeling!Volgens de dealer was er pas terug een Kia met pas 7.000 km op de teller gerepareerd ook kapotte koppeling! Is er iets met de koppelingen van de Kia? Kan iemand ons vertellen of dit normaal is en zijn er meerdere mensen met dit probleem? Graag een reactie! Greez Minelate Quote
Guest Toine Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Troost je, ik heb ook een rio 1300 bij 12000 km komplete drukgroep vervangen oorzaak onbekend. nu staat de teller op 58000 km en weer hetzelfde nu veroorzaakt door een lekke keerring van de versnellingsbak kosten : 690 euro !! leuk hoor Kia rijden !! Quote
Rio-man Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 't is een productiefout. In feite gewoon een kinderziekte voor op langere termein. Handig om te weten voor mensen die de bak nog gaan laten repareren: je kunt de reparatie nog proberen onder coulance te laten vallen. Volledige vergoeding gaat niet lukken omdat er sprake is van verbetering. Quote
Guest Toine Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 ik ga kia nederland eens confronteren met artikel 17 Burgerlijk Wetboek Quote
Tazteam Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 ik ga kia nederland eens confronteren met artikel 17 Burgerlijk Wetboek Mooi streven, maar wat houdt dit artikel in Ik ben eerlijk niet zo op de hoogte van dit wetboek, en ik ben ook best nieuwsgierig wat dit inhoudt. Philip Quote
Guest Toine Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 in artikel 17 van het 7e burgerlijk wetboek wordt omschreven dat de garantie niet ophoudt na de garantie periode. Van een product waarvan verwacht mag worden dat het bijvoorbeeld 6 jaar meegaat en als in de folder duidelijk staat omschreven dat het een duurzaam kwaliteitsproduct is waarvan je dus mag verwachten dat het langer meegaat zonder stukken dan de garantieperiode, dan kun de dit wettelijk afdwingen. Het is even kort omschreven met het wetsartikel is nog wel wat complexer dan ik hier omschrijf. dus kia nederland is nog niet mij mij klaar. ik heb deze week een afwijzing gekregen van mijn verzoek tot vergoeding. daar ga ik dus niet mee accoord Quote
Tazteam Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Ik wens je heel veel succes met deze aktie. Kia Nederland is meestal niet zo onder de indruk van dit soort regels als hierboven omschreven. Ik ben hiervan zelf ook al een keer "slachtoffer" geworden met mijn vorige Pica. Maar houdt ons op de hoogte, misschien dat je samen met nog andere gedupeerde Rio rijders nog sterker kan staan. Philip Quote
Guest Toine Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 ze maken zich er wel erg gemakkelijk van af Quote
Guest Toine Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 ik heb nog meer kosten ik hoorde een rammel achter in de auto bleken het mijn achter-schokdempers te zijn. wat een stomme constructie is dat zeg. het is een zgn. oog-pen constructie. hier is ruimte tussen ontstaan dus de demper ligt constant te trillen. dus ik deze demper er onder uitgehaald. blijkt ie dus ook al geen demping meer te hebben. km-stand 58.000 km. !!!!!!!!!!!!! de kwaliteit is dus ver te zoeken bij kia. schokdempers mogen toch zo snel niet versleten zijn. er gaan dus uiteraard geen koriaantjes meer onder maar dempers van een betere kwaliteit die veeeeeeeeel langer meegaan. ik heb deze auto nu 2 jaar maar heb nog steeds geen kia-gevoel Quote
Rio-man Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Misschien moet je eens beter lezen wat anderen schrijven op het forum Toine. Garantie houd niet op na de garantieperiode. Dat klop in zekere zin, dat er na de garantieperiode in geval van schade aan een onderdeel dat nog lang niet kapot hoort te gaan (denk aan versnellingsbak ed) een deal met de verkopende partij kan worden gesloten voor coulance. Hierbij betaalt de garage een deel van de geleden kosten. Het kan nooit helemaal vergoed worden, aangezien er sprake is van verbetering. Om coulance te kunnen krijgen is eigen initiatief nodig. er zijn weinig garages die zelf een coulanceregeling aanbieden. Het moet altijd van de kopende partij komen, ?n logisch. De verkopende partij wil verdienen. Het is meestal minder makkelijk of zelf onmogelijk om een coulanceregeling te treffen nadat de reparatie is uitgevoerd. Het is aanradelijk deze regeling voor te stellen v??r de reparatie, en dit dan het liefst nog wat eerder. Het is ook aanradelijk om de afgesproken zaken contractueel vast te leggen, zodat je in elk geval zeker weet dat de verkopende partij de regelingen nakomt. Komen ze hun afspraken niet na, dan heb je in elk geval nog een contract waar de afspraken opstaan. Quote
Tazteam Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 ik heb nog meer kostenik hoorde een rammel achter in de auto bleken het mijn achter-schokdempers te zijn. wat een stomme constructie is dat zeg. het is een zgn. oog-pen constructie. hier is ruimte tussen ontstaan dus de demper ligt constant te trillen. dus ik deze demper er onder uitgehaald. blijkt ie dus ook al geen demping meer te hebben. km-stand 58.000 km. !!!!!!!!!!!!! de kwaliteit is dus ver te zoeken bij kia. schokdempers mogen toch zo snel niet versleten zijn. er gaan dus uiteraard geen koriaantjes meer onder maar dempers van een betere kwaliteit die veeeeeeeeel langer meegaan. ik heb deze auto nu 2 jaar maar heb nog steeds geen kia-gevoel Ik heb het even nagekeken op het duitse Kia forum en hier wordt ook al bericht over de zwakke achterdempers. Hier de link, http://www.kia-board.de/forum/thread.php?threadid=7970 Leider nur in Deutsch Philip Quote
maurogijo Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 wij hebben afgelopen vrijdag de rio voor een grote beurt gebracht en de klacht doorgegeven dat hij niet naar behoren schakelt de dealer heeft het over bussen waar de schakelpook in zit de rio heeft 63000 km weg in het ergste geval is het de schakelbak zelf maar onze dealer vertelde ons dat het in dat geval een rekening coulance word ik heb al van een kennis gehoord dat hij ook problemen had met de schakelbak ik vind dat dit op de kia verhaalt moet worden want het is niet normaal natuurlijk Quote
Rio-man Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Toch ook weer 63.000 kilometer. Dat kan haast niet anders zijn als het zelfde probleem. Quote
maurogijo Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 we hebben intussen de wagen weggebracht het bleek toch de koppeling te wezen de heveling van de koppeling was kapot we kregen geen rekening courant maar de dealer heeft ons wel gematst het kostte wel 350 euro vraag me af of we over 63000 km weer de koppeling moeten laten repareren ik vind het toch niet normaal hoor de auto is 3,5 jaar oud altijd bij de dealer gebracht voor alle beurten hij is afgelopen februarie goedgekeurd en heeft toen gelijk een beurt gehad en nu bij de grote beurt blijkt de heveling kapot te zijn mijn banden versleten kostenplaatje totaal 1000 euro trap in die deur Quote
Minelate Posted November 29, 2006 Author Posted November 29, 2006 Hallo allemaal, dank jullie wel voor jullie reacties! Ik ben best wel geschrokken van al deze problemen en ga toch binnenkort de importeur aanschrijven! Ik hoop nog meer reacties binnen te krijgen want waar ik het ook vraag niemand vindt het normaal dat de drukgroep van de koppeling al op 63.000 km is versleten. Hebben we de auto net een week of twee terug en nu brand het lichtje van de benzine tank zodra deze driekwart leeg is..... erg irritant! En het alarm voor het openen van de deur en de autogordels doet het dan wel en dan weer niet Ik word er gek van! Ik houd jullie op de hoogte tot spoedig! Quote
Rio-man Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Dat van die autogordels doet 'ie bij ons enkel als het warm is Ik heb er niet zo veel problemen mee dat 'ie het dan alleen doet. De Rio staat trouwens bij de garage. Een of andere O-ring hadden ze het over dat de koppeling moet maken? Quote
Rio-man Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Het bedrag komt op 1000+ euro uit, als het even tegen zit 1500+ euro. Quote
Recommended Posts