Harrykiavenga Posted December 18, 2010 Posted December 18, 2010 (edited) Trekhaak De wet stelt eisen aan de trekhaak die onder de auto is aangebracht. Hierin staan ze op een rij. Eisen aan de trekhaak Typeplaatje van een trekhaak De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende: * de trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan de trekkende auto op dat moment weegt; * de trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken. Bij een \u2013gedeeltelijke\u2013 afdekking zult u de kentekenplaat moeten verplaatsen en de kentekenplaatverlichting aanpassen. Als alternatief kunt u gebruikmaken van een trekhaak met afneembare kogel; * de auto moet bij het trekken van een aanhangwagen aan de zijkant voorzien zijn van richtingaanwijzers. Trekhaak en kogeldruk Het gewicht waarmee de koppeling van de caravan op de trekhaak drukt, mag niet meer zijn dan de fabrikant van de trekhaak opgeeft. U vindt deze waarde op het typeplaatje van de trekhaak. Mijn vraag is wie heeft er een trekhaak op z'n auto en zit er ook een typekeuringsplaatje op? groet, Harry Edited December 18, 2010 by Harrykiavenga Dit bericht werd onbedoeld geplaatst Quote
ger.w. Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Op een goedgekeurde trekhaak ( en een goede garage zal uiteraard alleen dit soort produkten plaatsen/verkopen) zit inderdaad een goedkeuringsplaatje Het is verplicht dat elke trekhaak voorzien is van zo'n goedkeuringsplaatje/label met enkele gegevens, waaronder de maximale kogeldruk, maximaal te trekken massa etc) Laatste jaren is het een trend om het aluminiumplaatje wat normaliter naast de contactdoos zat gemonteerd te vervangen door een label op het frame van de trekhaak. Zit dat er niet op dan moet de tekhaak gekeurd worden. Zie: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=25922 Quote
Harrykiavenga Posted December 19, 2010 Author Posted December 19, 2010 Ger.W. Dat alu plaatje is aan de achterzijde van de auto zichtbaar. Is dat label op het frame van de trekhaak ook zichtbaar?? Ik kan het op mijn , door de Kia dealer geplaatste ,trekhaak niet zien. Quote
ger.w. Posted December 19, 2010 Posted December 19, 2010 Ger.W.Dat alu plaatje is aan de achterzijde van de auto zichtbaar. Is dat label op het frame van de trekhaak ook zichtbaar?? Ik kan het op mijn , door de Kia dealer geplaatste ,trekhaak niet zien. Frame zit onder de auto, dus er even onder kijken. Maar je mag toch wel aannemen dat de kia dealer de originele goedgekeurde trekhaak heeft gemonteerd Quote
jovader Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Dit vond ik op internet. Is het wettelijk gezien en voor de APK nodig dat een onder de auto gemonteerde trekhaak is voorzien van een typeplaatje met (onder andere) het maximum aanhangwagengewicht? En moet je bij een auto met trekhaak ook nog speciale documenten bij je kenteken hebben? Ik heb een trekhaak zonder typeplaatje of document. Ben ik nu strafbaar? Bij de APK voor auto’s onder de 3.500 kg wordt er niet gecontroleerd op het typeplaatje en documenten van een trekhaak. In het verleden moest voor alle registratieplichtige aanhangwagens een aanvullingsblad aangevraagd worden. Dit is sinds april 1998 niet meer van toepassing. Het maximum aanhangwagengewicht, zoals dat voorheen op het aanvullingsblad gespecificeerd stond, staat nu standaard vermeld op het kentekenbewijs deel I van nieuw geregistreerde auto’s. Uw auto is echter van oudere datum, en voor die auto’s geldt de volgende procedure: van auto’s met een geel kenteken dient het originele deel 1 van het kentekenbewijs, vergezeld van een formulier waarmee in het verleden het aanvullingsblad werd aangevraagd (kunt u zo van internet halen), naar de RDW in Veendam gestuurd te worden. U ontvangt dan een nieuw deel 1, met daarop aangegeven welk aanhangwagengewicht uw auto mag trekken. Van auto’s met een grijs kenteken – bedrijfsauto’s met een maximum toelaatbare massa van minder dan 3.500 kg – dient het originele deel I van het kentekenbewijs samen met het aanvraagformulier voor het aanvullingsblad naar de RDW gestuurd te worden. De RDW zal in de meeste gevallen zonder verdere keuring een nieuw deel I verstrekken met daarop het te trekken aanhangwagengewicht. Het is echter ook mogelijk dat een aanvullende keuring vereist is. Hierover wordt de eigenaar door de RDW ge Quote
ger.w. Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Wordt inderdaad nooit naar gekeken....tot je je sleurhut of aanhanger verliest, hetzij door slecht aankoppelen of doordat de trekhaak er echt onderuit breekt. Reken erop dat er gelijk naar de trekhaak wordt gekeken, vooral de verzekering.... Pas dan ook op met zware ladingen op een aanhanger achter je auto. Ik heb ooit eens 2 kuub grind gehaald op een "bakkie". Bleek achteraf bijna 3 ton te zijn. Als dan je trekhaak breekt heb je dus echt een probleem Quote
Venga OK Posted December 20, 2010 Posted December 20, 2010 Ger.W.Dat alu plaatje is aan de achterzijde van de auto zichtbaar. Is dat label op het frame van de trekhaak ook zichtbaar?? Ik kan het op mijn , door de Kia dealer geplaatste ,trekhaak niet zien. Zit het plaatje niet achter op het bevestgingsplaatje van de X polige stekker aansluiting op de trekhaak (hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ) Bij m'n vorige auto zat het type plaatje daar op bevestigd. Alleen als je onder de auto keek, of met een spiegeltje (daar issie weer) achter de stekker gluurt, zie je 'm. Peter Quote
Harrykiavenga Posted December 21, 2010 Author Posted December 21, 2010 Ik zal binnen kort (wanneer de sneeuw weg is) eens gaan kijken of daar iets zichtbaar is. Dus aan de achterkant van het plaatje waarop de stekerdoos bevestigd zit? Harry Quote
Harrykiavenga Posted January 10, 2011 Author Posted January 10, 2011 De sneeuw is verdwenen dus eens even achter onder de auto gezocht naar het typeplaatje op de door Kia geleverde standaard trekhaak. Dus geen enkel teken van de aanwezigheid van een typeplaatje. Helaas. Quote
ger.w. Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 De sneeuw is verdwenen dus eens even achter onder de auto gezocht naar het typeplaatje op de door Kia geleverde standaard trekhaak.Dus geen enkel teken van de aanwezigheid van een typeplaatje. Helaas. Ook niet met een code ingeslagen in het frame ? Vraag eens aan de dealer hoe dat nu zit ?? Quote
gerrit1 Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Trekhaak De wet stelt eisen aan de trekhaak die onder de auto is aangebracht. Hierin staan ze op een rij. Eisen aan de trekhaak Typeplaatje van een trekhaak De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende: * de trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan de trekkende auto op dat moment weegt; * de trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken. Bij een \u2013gedeeltelijke\u2013 afdekking zult u de kentekenplaat moeten verplaatsen en de kentekenplaatverlichting aanpassen. Als alternatief kunt u gebruikmaken van een trekhaak met afneembare kogel; * de auto moet bij het trekken van een aanhangwagen aan de zijkant voorzien zijn van richtingaanwijzers. Trekhaak en kogeldruk Het gewicht waarmee de koppeling van de caravan op de trekhaak drukt, mag niet meer zijn dan de fabrikant van de trekhaak opgeeft. U vindt deze waarde op het typeplaatje van de trekhaak. Mijn vraag is wie heeft er een trekhaak op z'n auto en zit er ook een typekeuringsplaatje op? groet, Harry Quote
gerrit1 Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Ja, bij mij zit er een typekeuringsplaaatje op. Wel op een onmogelijke plaats. gr.v. gerrit Quote
Harrykiavenga Posted March 15, 2011 Author Posted March 15, 2011 gerrit1, Vertel vertel vertel: Wat is bij jouw een onmogelijke plaats. Graag nader beschrijven evt een fotootje aub. groet,Harry Quote
geertjandekker Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 gerrit1, Vertel vertel vertel: Wat is bij jouw een onmogelijke plaats. Graag nader beschrijven evt een fotootje aub. groet,Harry Bij mij zit het type plaatje boven de trekhaak, ergens binnenin tegen de onderkant van de bumper. Je kan het van onderen vrijwel niet lezen, de plek is ook nogal gevoelig voor vuil, maar... er zit een typeplaatje! Ik heb een zo duidelijk mogelijke foto bijgeplaatst van het plaatje zelf. Het gaat in dit geval om een afneembare trekhaak. Quote
Smart Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 :1174193: Die foto maken is je aardig gelukt dan! Heel scherp! Quote
Recommended Posts