Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds een tijdje schakeld onze Sportage slecht naar de tweede versnelling.

Net of hij ergens tegen aan zit.

Ik heb dit tijdens een beurt aangegeven bij de dealer. Nu heeft deze volgens zijn zeggen er nieuwe iets dunnere olie in gedaan.

Dit zou de oplossing moeten zijn???

Maar nu schakeld de bak in alle versnelling niet meer soepel. Maar

gaat het gepaard met hoorbaar geluid en voelt het allemaal wat grof

aan.

Erkend iemand dit???

Het betreft hier de Kia Sportage 2.0 comfort 2wd met slecht 48.000 km op de teller en 2 jaar oud.

Posted

Ik heb het idee dat de synchromesh van de 2e versnelling aan z'n eind is.

Eind jaren '70 , begin jaren '80 heb een vergelijkbaar probleem gehad met een Renault 12 , en zoveel is er in de techniek niet veranderd.

De 2e versnelling is de versnelling die het meest gebruikt en mishandeld wordt ; ga maar na : opschakelen , terugschakelen voor bocht of verkeerslicht , soms met een iets te hoge snelheid , rondrijden op een parkeerplaats om een plaats te zoeken enz..

Daar slijt een synchromesh-ring van , bij jullie dan , waarschijnlijk , veel te snel.

Wat je dan al helemaal niet moet doen is er dunnere olie in doen , gaat-ie nog harder slijten.

Mij lijkt dit een echt "Garantie-gevalletje ".

Veel succes hiermee,Bert.

Posted

Ik heb ook last met schakelen met mijn sportage 2005 nu 24000 km er is al een nieuwe plaat en drukgroep en druklager ingegaan maar dat mocht niet baten , hij schakelt zwaar en kraakt .

Eerdaags ga ik er weer mee naar de dealer. :(