Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
  • entry
    1
  • comments
    0
  • views
    6709

Benzinemeters.....

Vfrood

3153 weergaven

Vandaag een stukje route van de VFR club nagereden. De oorspronkelijke route voldeed niet wegens wegwerkzaamheden en een weg die alleen met een Leopard fatsoenlijk gereden zou kunnen worden. Was ook blij dat we bij de eerste keer rijden niet met de picanto (de oude) reden.... Maar goed. Route voldoet nu wel.

 

Maar.... onderweg kreeg ik allerlei informatie die niet met elkaar klopte.

 

Wegrijdend van huis: nog te rijden km's 130, gemiddeld gebruik 5,5 liter/km en de analoge meter stond op 1/4.

 

Bij Schoonebeek nog te rijden km's 30, gemiddeld gebruik 5,5 liter/km en de analoge meter stond tegen de 0 aan.
Even hoofdrekenen.... tankinhoud 35 km... 5,5 liter/km is 1 op 18. 30x 18 is 540 km, 35x 18 komt er 90 bij dus 630... En de teller stond op 475....

 

Heel veel tegenstrijdigheden. Theoretisch moet ik met 5.5 liter/100 km makkelijk meer dan 500 km kunnen rijden. Maar de meters vertellen het tegenovergestelde. In overweging nemend dat mijn 5 liter reservetank niet gevuld was (heb ik voor het inruilen in de vorige picanto laten lopen) en ik niet in the middle of nowhere in Duitsland langs een olieleiding stil kwam te staan ben ik toch maar richting Twist gereden.
Hier heb ik voor 1,52/l 34,3 liter in de auto laten lopen (oke, stond wel iets scheef) en 5 liter in het bakje. 484 gereden kilometers levert op: 1:14!! Wat klopt er niet?

 

Het rekenen gaat door.... alle meters gereset. Na 5 kilometer - even afwijken... als je in Twist bent moet je zeker naar Kiek in de Pann gaan... lekkere schnitzels in soorten en maten en niet te duur - na 5 kilometer dus... 1 meter stond op 5,5 liter/100 km, het aantal kilometers te gaan stond op 600 en de meter... tja, die stond na 170 km nog steeds boven 1.

 

Conclusie van deze eerste blog: Een volle tank bij aflevering is niet altijd een volle tank.....

 

Maar he.... ik heb er zin in... wie weet hoe lang het duurt dat ik weer zin krijg, dus we gaan nog heel even door na de conclusie. Gerustgesteld (het tankbonnetje zal natuurlijk het ultieme yes gevoel geven) de route weer opgepikt en gekeken of het vervangend stukje inderdaad te rijden is (heel vervelend dat ze geen streetview hebben in Duitsland). Conclusie was: ja, dus met 30 graden celsius (en 21 binnenin) doorgereden naar Tecklenburg. Hier nog even de steinstrasse opgereden. Konijne wat is die stijl. Dacht het al met het voorrijden met de motormaat met de volvo, maar met de picanto was het echt heel duidelijk. Hij ging mooi omhoog, maar had op 1 plek moeite met de 2e versnelling. Dus naar de eerste.... Daarna een lekker ijsje gegeten in Tecklenburg en weer terug gekard naar het hoge Noorden.

 

Verbruik tijdens deze rit overigens ook nog 2 liter water voor de bestuurder en bijrijder :)



0 reacties


Aanbevolen reacties

Er zijn geen reacties om weer te geven.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×