bpwl

Leden
  • Aantal items

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

0 Neutraal

Over bpwl

  • Titel
    Newbie
  • Verjaardag 15-06-1950

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    roeselare / belgie
  • Hobby's
    Techniek, ICT.
  • Werk
    Diensthoofd ICT
  • Auto ('s)
    Kia Sorento 2013. 2.2D automaat
  1. Weet iemand in hoeverre we met de Sorento keyless entry/ smart key systemen gevoelig zijn voor deze inbraak/diefstal van onze Sorento ? http://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/94918/tests-uncover-major-security-risk-to-keyless-cars De KIA Optima staat alvast in de lijst ! Het gaat hier over de keyless entry versie, deze waarbij je in de nabijheid van de deur of kofferdeksel deze kunt openen zonder op de afstandsbediening te moeten drukken. Ook voor het wegrijden blijft deze afstandsbediening gewoon ergens bij je. De auto wordt met een start/stop knop bediend, de sleutel en/of afstandsbediening hoeft nergens speciaal te worden neergelegd of in gestoken. Die moet zich enkel binnen de wagen bevinden om te kunnen starten. Het is juist deze controle van de positie van de afstandsbediening die wordt omzeild. Voor het openen van de deur moet die aan de buitenzijde binnen 75 cm van de deur zijn, voor het starten moet die zich binnenin de auto bevinden. (Een aantal antennes bepalen de afstand (op basis van een zwak signaal) en de relatieve plaats). Enkel het signaal van de auto naar de afstandsbediening zou zeer zwak zijn. Deze wordt door de dieven versterkt om zo de afstandsbediening te bereiken, honderden meters verder. Daardoor stuurt die afstandsbediening dan zijn antwoord uit, die via de ontvanger/zender combinatie vanuit de juiste plaats aan de auto wordt aangeboden. Dit is in real time het juiste sleutelsignaal. Alle beveiligingsmechanismen van rollende codes en encryptie worden zo omzeild. Er is later geen enkele indicatie van inbraak, de auto werd met de legitieme sleutel geopend. Door de ontvanger binnen de wagen te houden, kan men die starten. Bij wegrijden verliest men uiteraard de verbinding met de sleutel, maar om veiligheidsredenen valt de motor niet uit. Jammer genoeg heb ik geen "uit" knopje op mijn sleutel, die de keyless entry kan desactiveren. Het kan je bij een bezoek aan de supermarkt zo overkomen ...
  2. bpwl

    spelen met de automatic ECO knop

    De Kia Sorento heeft een "automatic ECO" knop in geval van een automatische versnellingsbak.. De beschrijving van zijn functies is summier (minder verbruik, beperking van het koppel, andere instelling airconditioning, mogelijk meer trillingen), en de meeste reviews en buitenlandse fora melden dat de belangrijkste actie van de knop is het doen branden van de groene ECO tekst op de centrale display. De handleiding vermeldt ook een ganse resem van gevallen waarbij de werking van ECO wordt beperkt/limited. De meeste forumleden melden geen merkbaar verbruiksverschil. Wat doet dat ding dan? Na 10.000km opvolgen zijn dit mijn ervaringen: - pas op voor de uitzonderingen. Er zijn er heel wat waarbij de ECO functie niet meer actief is. +een koude motor (dus de eerste 2 km in de zomer, en meer km in de winter?) +bij rijden in sportmode/handgeschakeld +bij het oprijden van een helling +bij dieper indrukken van het gaspedaal (na 1 à 2 seconden) (zoals bij stevig optrekken/inhalen) - de werking van de ECO mode is te zien aan het schakelbereik van de automaat. ECO aan tussen 1400 en 1800 tpm, ECO uit tussen 1600 en 2200 tpm - (het is algemeen bekend dat een diesel motor een beter rendement heeft bij laag toerental en hoger koppel) - de motor reageert gevoelsmatig iets trager op het gasgeven (wellicht doordat men na 1 seconde de niet-ECO mode activeert) - het vervelend terugschakelen van de automaat bij een helling kan wel eens van het beperken van de ECO functie komen - bij uitbollen vertragend naar stilstand gaat de motor soms naar zijn stationair toerental (750rpm) De mindere werking van de airco heb ik nog niet gemerkt., maar ik moet nog de eerste hete zomer door met die wagen... Uit deze vaststelling zijn dit mijn verwachtingen: - geen verschil meer zodra de motor boven de 2000tpm draait in 6e versnelling - het moet dus vooral komen van stadsverkeer (start/stop) en van de tragere wegen (70,50,30 km/h) - in D blijven staan in een verkeerslicht verbruikt extra energie, daarom schakel ik naar N (10 meter voor stilstand) Ik heb een woon-werkverkeer traject van 23km dat ik als testtraject gebruik. Het is druk verkeer en er zijn behoorlijk wat stops (verkeerslichten) en een paar te passeren dorpskernen. De stukken aan 90 en 70 km/h zijn steeds 2 tot 3 km.en zijn licht glooiend met een paar hellingen over een brug. Zonder teveel aandacht aan de werking van ECO (wel ingeschakeld) had ik 8,1 l/100km , sedert ik bewust de uitzonderingen vermijd (optrekken binnen de limieten van de ECO) is het verbruik gezakt naar 7,4l/100km. (Km stand opgelopen van 25000 naar 35000 km). Dit is hetzelfde verbruik als een lange rit op de autostrade met cruise control aan 120km/h. . Als ik zelf nog ingrijp en bvb zorg dat aan 70km/h er effectief in 6e wordt gereden (door even naar 80 te gaan om te doen schakelen of door handmatig te schakelen) dan daalt dit traject tot 7,1l/100km, maar dan ben ik meer met de motor(toerenteller) bezig dan met rijden.
  3. bpwl

    Scherm GPS oem Kia te fel!

    Welke instelling men ook kiest, bij duisternis, en zeker bij niet verlichte wegen, is de lichtsterkte te fel. De enige verdere actie is de knop rechts bovenaan met het maantje ... alles zwart. Misschien kunnen we gezameljijk vragen om wat meer instelmogelijkheden te hebben. De firmware van de LG unit wordt toch regelmatig geupdated, zodat nieuwe instellingen mogelijk kunnen zijn. (Zopas de nieuwste firmware geïnstalleerd) .Een koppeling aan de algemene dashboard verlichting ware beter,maar vereist wellicht hardware ingrepen..