Jump to content
  • Sign Up

erik V

Leden
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutraal

About erik V

  • Rank
    Newbie
  • Birthday 06/02/1983

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Woonplaats
    België
  • Hobby's
    Motorrijder, 3d printen, knutselaar.... :)
  • Werk
    Technieker
  • Auto
    Kia picanto 1.2
  1. erik V

    Levensduur accu

    Mijn Picanto is dit jaar 4 geworden. Het begon me op te vallen dat het start stop systeem niet veel (lees niets) meer gedaan heeft het laatste half jaar. In het begin merk je dat niet direct. Door al de vereisten die er nog aan hangen. Maar zelfs tijdens de zomer had hij geen zin. Een paar topics hierover gelezen hier en dan tot het besluit gekomen dat het 9 v/d 10 aan de accu ligt. In vervanging de varta start-stop D52 gekocht. Blijkbaar moet die dan nog 4 uur acclimatiseren in de auto. En dan max 2 uur rijden met minstens 80km/h. Dat laatste dus niet gedaan. Gewoon mijn korte rit naar werk als anders. En deze avond is alles terug beginnen werken als nieuw. Elk stoplicht netjes uitgeschakeld. Heb een volt meter in de sigaretten aansteker. Zo kan je vrij goed zien wat er gebeurd. En ook wanneer en wat de alternator nu aan het laden is. Toch is dit wel heel snel dat een accu voor de vuilbak is, niet? Zeker en vast omdat ik niets merk tijdens het starten. Ik veronderstel dat ze nog een paar jaar zou meegaan zonder het start stop verhaal. Ik rij 10000km per jaar, half autostrade, half bebouwde kom. Nog mensen die zo snel door de accu heen zijn?
  2. Dit is de relais. Zit onder de stuurkolom. Nog geen vervanger gevonden. Lijkt op een cf18. Alleen heeft die 8 pin en deze dus 10 pin. Das echt alles wat vervangen moet worden. Is computer onafhankelijk in de picanto.
  3. Hahaha, inderdaad grappig om jaren later er terug over te beginnen. Dit zou handig zijn moest er nu toch nog iemand de led relais gevonden hebben. Dan kan ik alsnog de weerstanden er uit gooien. Om dan toch over de lichtbron die niet in het brandpunt van de armatuur zit te praten. Compleet waar zou ik zeggen. Je mag zelfs geen led in een armatuur zetten die voor halogeen bedoeld is. Word hier ook afgekeurd op de autokeuring. Maar dan vooral voor de koplampen. Pinkers zijn nu niet bepaald hetgeen waar ik de baan mee verlicht. Afgelopen jaar voor de eerste keer naar de keuring en totaal geen probleem. Richtingaanwijzers zijn gewoon goedgekeurd. Zolang ze niet verblinden of totaal geen licht geven maar gewoon werken zijn ze hier al uiterst tevreden.
  4. Dat zou inderdaad mooi zijn moest je de relais kunnen vervangen. Die zit boven je gas en rempedaal, onder je stuurkolom. Redelijk bereikbaar. Ik heb ook al gezocht voor een vervanging maar nooit iets gevonden. Laat het vooral horen als je iets te weten komt.
  5. 2 weerstanden op linker kant en 2 op de rechter parallel over de led schakelen. Indien je geen plaats hebt in de achterlichten steek je alles onder de motorkap. 2de weerstand weer parallel over de eerste. (Of gewoon 1 zwaardere) Ik zou het moeten nazien maar dacht dat het zoiets van een 25w weerstanden waren. Sommige site's verkopen de weerstanden erbij. Dan zit je ziezo goed. Zie vooral dat je fatsoenlijke led's hebt of je pinkers zijn niet meer zichtbaar.
  6. erik V

    Claxon picanto

    Mijn plan was om een claxon bij te plaatsen. Namelijk van het screaming banshee systeem. Deze werkt prachtig op mijn moto. Ik gebruik het zelden maar die keren dat het nodig is trek je de nodige aandacht wel. Nu merk ik dat de claxon onder de kap van het alarm is en de standaard claxon achter de bumper zit. Ik heb weinig zin om gans de bumper eraf te gaan halen, ik moet enkel nog kunnen aftakken van het plus signaal van de originele claxon. Weet iemand langs waar die kabels lopen? Welke kleur ze hebben of misschien een foto of zo?
  7. Deze post hielp me nog om de juiste kabel te vinden aan de koplampen. http://www.kiaclub.nl/topic/9417-projectielampen-achteraf/?p=83834
  8. Daar zit een waarheid in, je rijd niet rond met de pinkers constant aan. Krijg je geen problemen met je kleur keuze? Wit vooraan en rood achteraan? Aangezien er geen gekleurde reflectoren inzitten. (bij mij toch niet) Of geven die oranje led niet genoeg licht? En de weestanden van de achterste led's ook in het motorruim verwerkt dan? Als je gegevens hebt van led's en/of weerstanden die goed zijn, zet ze er gerust bij. Altijd handig voor mensen die ook zo iets van plan zijn.
  9. Tja, het is maar of je daar een probleem van maakt of niet he Mogelijk heb je led's die zelfs meer licht geven dan je standaard lampje, mogelijk minder. Mijn achtermist licht was al vervangen door led en dat is er zeker niet minder zichtbaar op geworden. Hoe dan ook, momenteel word hier tijdens de autokeuring nog steeds niet gecontroleerd op lichtsterkte van je pinkers. Ze zijn al blij dat ze werken
  10. Hey Picawhite, De relais zelf heb ik al wel gevonden, die hangt onder de stuurkolom. Maar die koreaantjes hebben er een exotisch exemplaar ingezet denk ik Dan blijft enkel de weerstand optie over jah, Worden die niet serieus heet bij jou trouwens?
  11. Hoi hoi, mijn naam is Erik en ik ben de trotse bezitter van een kia picanto 1.2. Met alle pakketjes erop en eraan voor zover ik weet Enkel de velgen niet bij besteld omdat ze schandalig duur waren hier (in België) en dan koop je beter zelf een net setje on-line. Ik ben geen auto mecanieker maar een elektromechanicus, dus overal kan wel eens wat aan geprutst worden.
  12. Hoi, aangezien ik het led pakket al heb op mijn picanto leek het me wel leuk om de richtingaanwijzers met hun tijd te laten meegaan en er ook led van te maken. Heeft kia nog iets leuk bedacht door de lampjes voor en achter een andere fitting te geven (dom). Maar lampjes vinden op zich is tegenwoordig het probleem ook niet meer. Dan komen we bij het aloude verhaal van de te snel knipperende lichten doordat met led de belasting zakt. Weerstanden kan je er zitten tussen duwen maar het leek me handiger de flasher relais te vervangen door een led geschikte versie. Hier begint mijn ergernis, nergens vind ik een juist model. Op het eerste zicht lijkt zo'n CF18 juist te zijn maar dit is een 8-pin connector en in de picanto zit een 10-pin aansluiting. (die me niet standaard lijkt) Is er iemand die dit ook al geprobeerd heeft en misschien een oplossing gevonden heeft? Of gewoon naar de weerstanden gaan grijpen? Wat ik niet zo leuk vind, gewoon uit principe, dan ga je wat energie liggen omzetten in warmte. Dus moest iemand de juiste relais al gevonden hebben dat zou een wereld van verschil maken, Thx.
×
×
  • Create New...