ludo

Leden
  • Aantal bijdragen

    57
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

0 Neutraal

Over ludo

  • Rang
    Lid
  • Verjaardag 26-02-54

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Hobby's
    Motorfietsen (Honda Goldwing!)
  • Werk
    Elektronicus (Fokker) Vliegtuigapparatuur
  • Auto ('s)
    KIA Sportage Ecutive 2.0 benzine
  1. motorlampje

    Beste Peter, Zag nu pas jouw reactie op het (oranje) management lampje. Wees gerust, ik rij op benzine en bij mij is men al bijna 8 maanden (met tussenpozen) bezig om dat verdomde lampje uit te krijgen. Jij geeft niet aan wat men bij de garage aan foutcode (OBD) heeft uitgelezen. Bij mij gaat het om P0170, dat aangeeft dat het brandstofmengsel te arm is (verhouding ingespoten benzine/ aangezogen lucht) De lambdasonde meet uiteindelijk de verbrandingsgassen en geeft de informatie terug naar de ECU. Die regelt binnen een bepaalde bandbreedte, de inspuiting (meer of minder brandstof) Hoe dan ook, 8 maanden verder en vele onderdelen vervangen (wel onder garantie!) is het nog steeds niet opgelost. Niet leuk voor mijn garage, en zeker ook geen goede reclame voor KIA Motors lijkt mij. Dus het idee dat het zou komen doordat jouw auto op gas rijdt kan ik maar ten dele plaatsen, behoudens dat gas schraler is dan benzine (temperatuur ontwikkeling) wat zou kunnen resulteren in eenzelfde fout. Ludo
  2. Dashboard displayaflezing lastig

    Nou Warmentuuter, dat je intensiteit kan instellen wist ik niet (het betrof toen een leenauto, en dan weet je op dat moment nog niet alle knopjes te vinden, en had er ook geen tijd voor!) Mocht het zover komen dan zal ik dit eens onderzoeken. Overigens voor mij wel een belangrijk aspect! Ik zal dan waarschijnlijk gaan voor de 1.6 uitvoering, maar dit even terzijde. Ludo
  3. Dashboard displayaflezing lastig

    Geachte forumleden, Ik heb mij nu maar even verplaats van uit het Sportage segment naar het Venga segment! Ik overweeg om iets kleiner te gaan rijden vandaar (mijn Sportage uitvoering is van 2009) Het is zo dat bij de nieuwer generatie KIA’s de verlichting van de control panelen (bijvoorbeeld die van de temperatuur en tijdaanduiding) rood oplicht en wat al niet meer. Nu heb ik niet zo lang geleden even in een Venga gereden, en wat mij opviel is dat door die toegepaste rode uitstraling ik het display lastig kon uitlezen, wat alleen maar erger werd als de zon ook nog eens ging schijnen. Bij de Hyhundai iX20 is dit overigens “blauw”. Herkend iemand dit laat ik zeggen het verschijnsel als het gaat over de afleesbaarheid, of ben ik de enig op deze aardkloot die hier moeite mee heeft? Gr. Ludo
  4. armsteun

    Beste Ton, Ik had over dit onderwerp héél in het begin een reactie op dit forum gegeven. Kan het helaas niet meer vinden. Maar het is eenvoudiger dan je denkt. Je koopt bij onze vrienden van KIA een armsteun van een Sportage 2.0 V6, uit de zeg modeljaren 2005 / 2006 .... Of er ligt er één ergens bij een sloopbedrijf! Als je de armsteun opendoet, zie je het bodemplaatje, waaraan aan één zijde (kijk goed!) een hapje zit. Met een metaalhaakje het bodemdekseltje er uit trekken. De schroeven losdraaien, en de gehele assy er uit nemen, en vervangen door de V6 uitvoering. Het juiste bodemdekseltje plaatsen (kan zijn dat je dit apart van een V6 model moet kopen) en klaar. Hoezo kan niet? Gr. Ludo
  5. KIA lak

    Hier nog een aanvulling voor de liefhebbers: Ik heb van het fabrikaat: Color Matic een bus laten mengen onder: Hyundai, Bright Silver dit met het referentienummer:21VCB (K) (X3) Dit komt prima overeen met de KIA Color Machine Silver 9S, voor een auto welke al een paar jaar oud is! Gr, Ludo
  6. Ja, het is een heel verhaal geworden, maar dan wel over een periode van meer dan 5 maanden! - de CvvT Assy is vervangen (nokkenas timing sensor) - de Absolute Pressure Sensor (spruitstuk) isvervangen - de uitlaat spruitstuk katalysator is vervangen Bovenstaand allemaal dure delen, gelukkig onder garantie. Maar helaas dat was het allemaal niet En ja, ik heb het gevoel dat de auto iets minder presteerd dan gebruikelijk, maar het gemiddelde benzineverbruik is het zelfde gebleven. En zo ver ik nu kon nagaan, wordt inderdaad de nieuwere Sportages de luchtmassmeter niet meer toegepast. Ik kom via de Site: http://www.kiapartsoverstock.com/s/Kia__Sportage/parts.html uiteindelijk uit op dat vanaf 2009 deze inderdaad niet meer ingebouwd. Ik heb modeljaar 2010, dus dat zou kloppen. Maar als twee KIA dealers waren van mening dat ik wel een luchtmassameter zou moeten hebben, vind ik dit vreemd. Afwachten waar KIA Motors nu mee komt (via mijn dealer) Een dealer waar ik overigens tot nu toe zeer tevreden over ben, hoe men probeert dit probleem op te lossen. Over twee weken ga ik met vakantie, met of zonder een oranje lampje! Ludo
  7. Beste forumleden: Ik ben in het bezit van een Kia Sportage 2.0 CVVT 2WD X-ecutive, welke op kenteken is gezet begin 2010. We hebben het dus over een technische uitvoering uit 2009, eigenlijk de laatste uit de oude serie, te herkennen aan de meer rechte lijnen van de buitenspiegels, en de twee uitlaatpijpjes om het geheel een wat sportiever uiterlijk te geven. Met deze auto had ik eigenlijk nooit problemen, tot oktober vorig jaar. Jawel, het management lampje ging aan! Een OBD-uitlezing gaf een foutcode aan: P0171. Ach, je hoeft maar op Google te kijken en het staat vol met wat dit allemaal zou kunnen zijn. En ook zoveel, wat het uiteindelijk toch niet bleek te zijn. Gelukkig viel mijn klacht nog wel onder de garantievoorwaarden van KIA Motors. Ik wil jullie besparen wat er in de periode hierna allemaal aan mijn auto is vervangen, dit overigens wel bepaald (op afstand) door KIA Motors. De garage heeft dus onder garantie minder zeggenschap over de oplossing van een probleem. Maar na elke reparatie ging binnen twee weken het lampje toch weer aan Maar bij de laatste reparatie in februari van dit jaar, ging het ook na twee weken goed Maar helaas half mei ging het opnieuw fout. De garage balen, maar ik niet minder! Nu begon de garage plotseling over een luchtmassameter, welke weleens de boosdoener zou kunnen zijn, en men wees het deel aan op de tekening (scherm) Nou zei ik, wijs hem maar eens in mijn auto aan, in plaats van op een scherm. Nu dat pakte dus even anders uit, want mijn KIA-uitvoering heeft helemaal geen luchtmassameter (LMM) ingebouwd (iets wat ik al lang wist!) De verwarring nam hier mee weer wat toe Wat blijft er dan over, en waarom geeft de tekening aan dat ik zo’n luchtmassameter ingebouwd zou moeten hebben terwijl er niets zit! Op Internet kom ik alleen uitvoeringen tegen van 2008 en eerder met een luchtmassameter? (zie de afbeelding) KIA Motors gaat hier nu zwaar over nadenken, en ik word via de garage op de hoogte gehouden. Maar hoe dan ook, ik zit nu al maanden regelmatig tegen een oranje lampje aan te kijken. Ik weet uiteraard niet zeker of er een relatie bestaat tussen het niet hebben van een luchtmassameter en die hardnekkige foutcode P0171. Mijn vraag is aan de leden, of iemand weet of bij de KIA Sportage modellen (zeg de laatste uit de oude serie 2009/2010) of die luchtmassameter niet meer werd gemonteerd en of men bij die modellen ook de OBD-foutcode P0171 als klacht herkend, en deze is opgelost. Of dat er misschien KIA Sportage rijders zijn, met eenzelfde uitvoering als ik, waarvan ik dan nieuwsgierig ben of er wel of niet een luchtmassameter is ingebouwd. Kort om wordt vervolgd. Ludo
  8. p0171 code

    Nou Lourens dat ik wel een beetje verwacht, met eigenlijk de hoop dat andere forum leden een vergelijkbare ervaring hebben gehad, en nog belangrijker de oplossing! Ik kom nu uit op: 1) Brandstoffilter (maar die is volgens de factuur eind 2015 vervangen!) 2) De Lucht massameter, maar die kost zo'n Euro 300 dus je begrijpt dat opgedane ervaringen van andere KIA (Sportage) rijders welkom zou zijn. Gr. Ludo
  9. p0171 code

    Lucho, Ik zag jou vraag over de foutcode P0171 Wat gaf bij jou auto de oplossing? De laatste twee cijfers duiden overigens op een té arm mengsel. Bij mijn KIA Sportage (2010) komt af en toe het motor managementlampje op, en een OBD uitlezing geeft dan foutcode P0171 aan. Mijn vraag is of (of iemand anders!) ervaring heeft aangaande dit soort foutmeldingen bij een KIA Sportage, en wat de garage aan oplossing heeft gedaan om zo maar vervangen te voorkomen. Gr. Ludo
  10. KIA lak

    Beste forum leden, Het al even geleden dat ik gebruik heb gemaakt van dit forum, maar nu loop ik toch wel tegen een probleempje op. Mijn motto is altijd als je het zelf kan doen, doen! Nu heb ik na een paar jaar twee lak beschadigen opgelopen die toch wel moeten worden opgeknapt. Maar het is een Metallic lak, en dan wordt het altijd wat spannender. Het gaat bij om een KIA Sportage uit 2010 waarbij met de kleur Machine Silver, 9S. Ik had eerst een spuitbus laten aanmaken, onder Machine Silver, 9S maar die bleek uiteindelijk iets te donker. Vervolgens een standaard spuitbus gekocht van Motip onder het nummer 55264. Deze komt heel goed overeen maar………………….. Ik weet dat alles wat met zilvergrijs te maken heeft het een verdomd lastige kleur is, zeker als je lokaal gaat spuiten/bijwerken. Mijn vraag is of iemand een goede ervaring heeft, met een bepaalde (internet)firma die de KIA Machine Silver 9S goed op kleur kan aanmaken (spuitbus) Ludo
  11. APK bij de KIA garage!

    Beste leden, Het is al even geleden dat ik heb deelgenomen aan dit forum. De belangrijkste reden dat ik geen echte problemen heb ondervonden, ook bij de aanschaf van mijn tweede Sportage. De eerste uit 2005 en later uit het modeljaar 2010. Nu was ik aan mijn APK toe, dus was de gedacht dan ga ik naar mijn eigen KIA dealer! Wel nu dat heeft in eerste instantie niet helemaal goed uitgepakt. Het is dat ik als techneut weet wat er wel of niet moet gebeuren, en toen ging het fout. De garage specificeerde op mijn factuur een 4-gasmeting terwijl voor mijn type auto alleen een diagnose gedaan hoeft te worden (een EOBD verificatie) welke dan wel verplicht is. Uiteraard heb ik hier tegen geprotesteerd, wat ze jammer vonden! Ook hiervan KIA Nederland op de hoogte gebracht van deze “dwaling” Het blijkt dat de KIA garageprijzen (brochure) niet duidelijk genoeg is, en in het voordeel van een garage zou kunnen zijn. En welke klanten weten nu wat een EOBD is, en betalen gewillig. Ik heb nu uiteindelijk een factuur ontvangen, welke Euro 10,- inclusief BTW lager is, en waarin alleen staat: APK + de afmeldkosten. En zo hoort het, maar geen excuus of iets dergelijks en dat is een beetje jammer. Mijn vraag aan de leden van het forum, wie er nog meer ervaring heeft met het laten uitvoeren van een APK bij de eigen (KIA) dealer, voor voertuigen die die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten, en waarbij heeft betaald voor een 4-gasmeting (Euro 10), wel uitgaand dat je auto gewoon door de APK is gekomen. Ik zou zeggen kijk je factuur er nog eens op na!
  12. lakbeschadiging

    Ik heb vandaag mijn KIA Sportage uit begin 2006 ingeruild voor wat nieuwers. Ook een Sportage uit begin 2010, zeg maar de laatste uitvoering met een iets moderner "smoeltje" Uiteraard ziet deze er nog prima uit, met nog maar 22.000 km op de teller. Maar bij het nog wat poetsen kwam ik toch een rare lakbeschadiging tegen (niet gezien bij de koop) Boven op het dak zitten ook bij dit model, twee dakgeleiders. Aan één van de dakgeleiders is aan de BINNENZIJDE de lak er behoorlijk af. Het lijkt of de hechting van de lak de wensen overlaat. Ik ga (lakgarantie) uiteraard hier mee naar de dealer, maar ben toch benieuwd of nog meer dit probleem herkennen. Ludo
  13. update

    Hier even een berichte van een Sportage rijder die waarschijnlijk wat kleiners wil gaan rijden: KIA Venga/X-Excutive. Dus ja ook met een navigatie systeem van het fabrikaat:NAVTEQ Nu ervaar ik de berichtgeving in dit forum tot nu nu niet echt negatief, als het gaat om de prestatie van dit systeem waarbij het zwaartepunt altijd ligt bij het "up to date" zijn van de (kaart)software. Kom ik op:http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=95&t=96132 toch een hoop ellende tegen over dit merk. Tja, wat moet ik hier nu van denken. Overigens zie je op dit punt altijd verhitte discussies over welk merk NAV systeem dan ook. Mijn grote vraag is dan: 1) Is men zijn algemeenheid wel/niet tevreden over het fabricaat NAVTEQ. 2) Wat zijn de ervaringen bij de KIA gebruikers in relatie tot de dealer(s) als er zich toch problemen voordoen. 3) Wat denkt men er van om bij aflevering een verklaring van de dealer te ontvangen waarop de (kaart)software en Firmware wordt vermeld, en dat de dealer verklaart dat de hoogste update bij aflevering is geïnstalleerd. (zo ver dit al niet plaats vindt) Dan is in ieder geval de eerst "hobbel" genomen. Ludo