

Nico piloot
Leden-
Aantal Items
13 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
2
Nico piloot heeft de dag voor het laatst gewonnen op 25 Oktober 2023
Nico piloot had de meeste 'vind ik leuk' inhoud!
Algemeen
-
Auto
Kia ceed 14 dct 7 sw
Kia rio 1.2
Recente Bezoekers van dit Profiel
De recente bezoekers blok is uitgeschakeld en zal niet getoond worden aan andere gebruikers.
Nico piloot's Prestaties
-
Het kan idd heel lastig zijn om oorzaken te localiseren. Als dit is doorgestuurd lijkt mij het een echt Kia-dingetje. Hoewel je op internet ook heel veel problemen met de Audi en Volkswagen automatische versnellingsbak leest. Dit is dan wel een ander type(DSG) maar hierin zitten ook veel kinderziektes. Voorsprong door techniek roepen ze bij Audi. Alle techniek ten spijt, het is elektronisch geregelde mechanica en dat schijnt nog steeds niet altijd vlekkeloos te werken.
-
Zoals je het omschrijft lijkt het een elektronisch defect idd. Het schakelen gaat bij mij overigens wel soepel en volledig. Echter wanneer je het gas loslaat om uit te rollen stijgt het toerental eerst 200 tpm voordat deze terugvalt. Dus ook hier is misschien de matrix van de transmissie niet echt voorzien van de juiste software of, is het misschien noodzakelijk om de mechanische werking van de aandrijving/ koppeling te garanderen. Mij lijkt dat meer een timing probleem. Maar wanneer deze en de overige problemen zijn opgelost meld ik dit op het forum. Nogmaals succes met je auto.
-
Hallo Maurice, bedankt voor de suggestie, in mijn geval zijn de actuators al vervangen en bleken niet de oorzaak. Evenmin waren de volgende stappen ook niet de oplossing voor het probleem: twee nieuwe bobines, twee nieuwe verstuivers, 4 nieuwe bougies, nieuwe koppeling, nieuwe accumulator, granuleren van de kop en kleppen, nieuwe ecu, software-update ecu en versnellingsbak, uitlaatdemper vrij van vocht gemaakt( gaatje in demperpot ), vaste katalysator vervangen ( achter in de uitlaat), versnellingsbak spoelen en nieuwe olie. Ook is de luchtmassameter en luchttemperatuursensor uitgesloten van defect of vervuiling. Helaas nog steeds exact hetzelfde euvel waardoor in de file rijden vanuit stilstand een ware uitdaging wordt om dit vloeiend te doen. Misschien is de lambdasonde nog een goede suggestie, deze zit in de geregelde katalysator die tegen het motorblok is gemonteerd, indien deze foute waarden meet of doorgeeft is het effect dat de auto bij stationair draaien en bij wegrijden bokt of jimmiet . ik hoop dat het bij jou sneller en direct wordt opgelost en indien zo; laat ons meegenieten van deze oplossing en deel hem op dit forum aub. Sterkte en succes met je auto.
-
Beste RdK, sorry voor mijn late reactie maar wat ik ervan begrijp is dat jij een handgeschakelde versie hebt en ik heb de 1.4 dct 7 automaat. Om op jouw vraag te antwoorden, nee helaas zijn we nog niet zover dat het probleem is opgelost. Mijn dealer treft geen blaam, die doet nergens moeilijk over en handelt naar Kia maatstaven die volgens een vast protocol worden afgewerkt ivm het inzicht in het productieproces. Helaas hierdoor ben ik er nu voor de 15 e keer mee terug want het euvel is nog steeds aanwezig, nl. Bij het wegrollen stationair een schokkende hikkende stotterende aandrijving die pas verdwijnt als je gas geeft tot 1500 tpm. Er is inmiddels al veel aan gedaan en vervangen( zie eerdere berichten) en nu staat de ceed sinds gisteren 3 februari 2025 weer bij de dealer, wat zowel voor de dealer alsmede voor ons erg frustrerend is. We zijn inmiddels goede kennissen wat eigenlijk niet zo goed is. Toch krijgt de dealer, en met name de receptie bij de dealer, alsmede de monteurs een dikke voldoende tot goed voor wat betreft de ontvangst, behandeling en begrip en afhandeling van het probleem wat nu echt een uitdaging is geworden. Wij hopen dat dit de laatste keer is dat de ceed daar staat voor de problemen. Ik zal daar nog regelmatig komen voor het onderhoud want dat is voor alles in het leven, na aanschaf, een zeer belangrijke noodzakelijkheid voor het voorkomen van problemen en te komen tot goed presteren van het voertuig, ongeacht welk merk je voorkeur heeft. Ik hou iedereen die dit topic volgt op de hoogte van de voortgang in deze en zal ook de oplossing met jullie delen. Wordt vervolgd dus.
-
Zoals beloofd het vervolg op de lange weg naar reparatie van de ceed 1.4 DCT 7, gisterenmiddag, maandag 4 december 2023 omstreeks 16.30 uur, de ceed bij dealer Wensink Almere neergezet en vandaag is er een monteur van Kia komen onderzoeken en deze is tot de conclusie gekomen dat het probleem wordt veroorzaakt door een defect in de ECM ( engine control module ). Tot dusver het goede nieuws! Nu het minder goede nieuws: het product staat in backorder, dwz levertijd 3 tot 12 weken! ( waarschijnlijk een veel voorkomend euvel). Toch ben ik nog steeds positief gestemd over de dealer die toch alle gangen is nagegaan om tot verhelpen van het euvel te komen. Dit neemt overigens niet weg dat ik nog steeds een onverklaarbaar onderbuik gevoel heb dat het euvel in de mechanische sector zit en dan met name de koppeling en de mechanische overbrenging van de elektronische opdrachten en aansturing (actuator’s of koppelingsplaten). Laten we maar hopen dat ik het mis heb en dat de monteur het bij het rechte eind heeft. Zodra de reparatie een feit is zal ik jullie dit berichten in dit topic. Voor nu, nog even volhouden met de onregelmatig schakelende auto die bij koude start bonkerig wegrijd en idem naar de tweede versnelling schakelt.
-
Hallo Richard, om antwoord te geven op jou vraag of een 1.6 langer meegaat dan een 1.4 moet je wel rekening houden met alle factoren die er spelen, en dat zijn er echt heeeel erg veel. Om er maar een paar te noemen, je rijstijl, onderhoud aan de motor, brandstofsoort en kwaliteit, verhouding binnen-, buiten bebouwde kom en snelwegkilometers, en bij tweedehands ook niet onbelangrijk het aantal gereden km s en het onderhoud. Het is dus heel afhankelijk van de historie van de auto. Daar komen ook nog andere factoren bij zoals, het technische ontwerp van de motor, denk hierbij aan de krukaslagering, lange of korte slag motor de nokkenasopstelling en gebruikte techniek voor kleplichting alsmede verbranding van de brandstoffen bv. Voorverbrandingskamer of directe inspuiting of brandstofvermenging in een venturi. Alle genoemde factoren spelen een rol, maar in het algemeen als de technische staat van de motor goed is komt t vooral op de chauffeur aan en in mindere mate ook de woonplaats( heuvelachtig gebied vraagt meer van de motor, lagers, keerkringen enz) Misschien een overbodige tip maar het kan informatie opleveren voor je antwoord, op Google is echt alles te vinden om een goed beeld van vergelijking te krijgen tussen 1.4 en 1.6 motoren van hetzelfde merk en technisch ontwerp. Heel veel succes met het vinden van je antwoord.
-
Het vervolg op topic van 25 oktober, Kia ceed 1.4 Dct 7, problemen met de versnellingsbak/ koppeling. Het euvel van een stotterende motor/ koppeling bij koude start alsmede een hortende koppeling bij rustig wegrijden is helaas ondanks inspanningen van de dealer en monteur, ( versnellingsbak spoelen, kleppen reinigen, vervangen van twee bobines en verstuivers , update ECU) nog niet verholpen. Het blijkt een ander probleem te zijn. De dealer heeft contact gehad met de TD( technische dienst ) van Kia NL en men heeft besloten om op 5 december een monteur van Kia zelf te laten komen om dit euvel op te lossen. Het zou een heel mooi sinterklaascadeau zijn als het opgelost wordt. Marc had hetzelfde probleem en daar is de koppeling van vervangen en nu is het euvel voorbij, maar hopen dat het bij mij ook de koppeling is. Kortom, wordt nog steeds vervolgd en ik hou jullie op de hoogte middels dit topic. Tot die tijd, fingers crossed..
-
Vervolg op eerdere topic Kia ceed 1.4 dct 7 55000 km. ondanks goede afspraken met dealer Wensink Almere en toegewijde monteur Ton, helaas nog steeds de constatering dat, de koppeling niet vloeiend aangrijpt en er regelmatig bij afremmen tot stilstand, net voor het stilstaan, een behoorlijk luide bonk/schakelmoment te horen is alsmede in de pedalen, stoel en het stuur te voelen is. Na contact met de technische dienst van Kia Nederland heeft Ton te horen gekregen dat ze niet weten hoe dit op te lossen. Gelukkig is Ton een echte monteur van de oude stempel met veel ervaring en geeft aan door te zoeken naar t euvel. De overige problemen met stotteren en onregelmatig draaien van de motor zijn naar alle tevredenheid verholpen. Een dikke pluim voor Wensink Almere en het receptiepersoneel, die de klachten en filmopnames zeer serieus namen en direct actie ondernamen, alsmede de monteur Ton, wiens kennis in deze nog wel eens van doorslaggevende betekenis kan zijn voor het verhelpen van het laatste stukje irritatie en comfortverlagend gedrag van de versnellingsbak/ koppeling. Het is dus nog niet helemaal opgelost maar ik heb er alle vertrouwen in dat het wel zover komt. Bij volledig herstel van deze kwestie gaat de vlag uit, krijgt Wensink er een gratis ambassadeur bij en rijden wij weer in een fantastische comfortabele betrouwbare auto, wordt vervolgd dus.
-
Vervolg versnellingsbakproblemen, 5 september 2023, Kia ceed SW 1.4 DCT7 Helaas bij de koude start het schokken en bonken van de versnellingsbak weer aanwezig. Dit gefilmd en direct doorgegeven aan de dealer. Ook het probleem met het niet consistent automatisch openen en sluiten van de ramen nogmaals aangehaald. Voor dit euvel was er een nieuwe schakelaar gemonteerd maar dit veranderde niets. Dealer is druk maar dagelijks bellen levert wel beweging op en naar ik verwacht neemt men de klacht serieus. Het euvel is helaas nog niet verholpen dus dit topic wordt vervolgd zodra zich verandering voordoet.
-
Zoals beloofd het vervolg van de versnellingsbakproblemen Kia ceed 2020 1.4 DCT7, 55000 km. De auto bij dealer neergezet en deze heeft de volgende morgen de koude start gedaan om ook te constateren dat het schokkend wegrijden aanwezig was. De letterlijke woorden van de monteur” hier is niet mee te rijden”. In de historie van de auto bleek een terugroepactie, maar omdat deze net te tijden daarvan geïmporteerd werd is dit achterwege gebleven. Slordig van de dealer dat de auto voor verkoop niet is ge-update maar daar staat tegenover dat de klacht serieus werd genomen en zeer voortvarend aangepakt werd. De oplossing was een digitale update en de bak rammelt, klapt en stottert niet meer. De diverse op- en terugschakelmomenten verlopen soepel en vlot. Het optrekken vanuit stilstand en aangrijpen van de koppeling gaat nu bij 1200 rpm ipv 1800. De responstijd is hiermee dan ook tot de helft gereduceerd wat vlotter wegrijden vanuit stilstand aanzienlijk heeft verbeterd en de dubbele koppelingsplaten minder belast, dus minder slijtage. De klantgerichtheid en vriendelijke manier van te woord staan alsmede de zeer accurate wijze van handelen van deze dealer verdient een pluim, vooral gezien de zeer beperkte vrijheid die een dealer van Kia krijgt om reparaties onder garantie uit te voeren. Dus chapeau voor Kia dealer Wensink uit Almere!! Ik hoop oprecht dat dit voor alle Kia rijders de oplossing is want het is een heerlijke prima en zuinig rijdende auto, over 40.000 km gemiddeld 5.03 liter/ 100 km = 1liter op 19,8 km. Voor een auto van 1282 kg een prima prestatie bij 68% snelweg, 15% ontsluitingswegen/ n-wegen en 17% bebouwde kom. Kortom: ik ben zeer tevreden over de dealer en met de auto.
-
Nico piloot werd lid van de community
-
Hallo allemaal, ik heb ook een ceed maar dan uit maart 2020. De in dit topic beschreven problemen met de versnellingsbak van de 14 dct 7 komen mij bekend voor en zijn gezien de vele reacties in dit topic helaas niet vreemd bij Kia. Vanmiddag afspraak bij dealer om morgenochtend de koude start, het onregelmatig draaien van de motor alsmede het schokkerig wegrijden te constateren en te verhelpen. Tevens ook even kijken naar, en oplossen van, de voorportier-ramen die niet constant maar vervelend genoeg vaak niet automatisch sluiten dan wel openen. Maar gelukkig gaan ze nog wel dicht. Het spoelen van de versnellingsbak is een veel gehoorde oplossing voor het schakelprobleem, schokken en schakelen met harde klap. Dit zou iedere 20000 of 1 maal per twee jaar moeten gebeuren als zijnde regulier onderhoud om afval en beschadigde deeltjes af te voeren met de vervuilde olie. Morgenochtend wordt hier naar gekeken en ik hoop dat ze met een oplossing komen, zo ja dan zal ik hem zeker posten in dit topic. Wordt vervolgd dus!