Gisteren is mijn auto gepoetst door de vliegroest specialist uit den Haag. De vliegroest is volledig verwijderd nu. Deze specialist heeft mij ook direct het probleem op een fatsoenlijke manier uitgelegd. Had KIA dit direct gedaan dan hadden veel ergernissen voorkomen kunnen worden.
Hieronder de uitleg van de specialist:
Iedere auto heeft last van vliegroest. Op de meeste lakken zie je dit terug als kleine olievlekjes met een zwart puntje in het midden. Het laat de lak ruw aanvoelen. Vliegroest komt op een auto terecht op onder andere de snelweg. Wanneer vrachtwagens en gewone auto's remmen slijt er van de schijven een ijzerlaagje. Dit komt op je lak terecht. Hier komt het grote probleem: Hoe witter de lak, hoe feller oranje het puntje te zien is. Op kleurlak en zeker op metallic lak zie je ze haast niet.
Er zit hoe dan ook geen ijzer IN de lak, maar het komt er alleen nog OP terecht. Voor mij betekend dit dat de auto regelmatig gepoetst gaat worden om de nieuwe deeltjes te verwijderen en dat ik nooooooit meer een witte auto neem. De poetser heeft me ook verzekerd dat nieuwe ijzerdeeltjes nooit door je lak heen kunnen vreten en je auto aantasten. Ze roesten simpelweg op en er blijft een zwart puntje achter dat met de tijd verdwijnt. Het probleem lijkt echter nooit te verdwijnen, omdat er steeds nieuwe deeltjes bij komen.
Ik hoop verder dat de KIA dealers hun klanten betere uitleg kunnen geven over het probleem. Dat kan een hoop frustratie voorkomen. Door de eerdere kromme uitleg van de dealer nam ik geen genoegen met de vliegroest. De poetser heeft me echter 5 nagenoeg nieuwe auto's laten zien (verschillende kleuren en merken) en aangewezen waar de vliegroest zit. Dit is een stuk overtuigender.
Ik ben er in ieder geval klaar mee. Vergeven en vergeten zullen we maar zeggen.