Jump to content

benzine verbruik kia rio 1.4lxe

Recommended Posts

Posted

Ik heb kort geleden een kia rio uit 2007 gekocht het is een 1.4 lxe. heeft nu net 3000km gelopen.

Ik vindt het verbruik aan de hoge kant,met een normale rijstijl haal ik ongeveer 1op 11.5.Ik vind dit aan de roayle kant want in de boekjes lees je toch hele andere verbruikscijfers.

Er liggen wat banden betreft een afwijkende maat op n.l 195/65. Maar dit kan toch niet zoveel uit maken.

Hebben meer mensen ook ervaring met dit soort hoge verbruikscijfers.

groeten eric

Posted

Hallo Eric,

allereerst welkom hier op het forum.

Nu is jouw auto nog erg jong en nog niet helemaal ingereden, dat KAN een oorzaak zijn.

Daarbij komen ook een aantal andere factoren om de hoek kijken, zoals: de cijfers in de boekjes wijken ALTIJD af tov het echte verbruik.

Maar, je KAN er zelf ook schuldig aan zijn, zonder dat je er zelf van bewust bent.

Zoals: Airco aan, verlichting aan, korte stukjes waardoor de motor niet echt warm wordt, bandenspanning, extra belading, veel stadsverkeer of radio aan, achterruitverwarming....................enz enz.

Kijk even zelf wat je aan punten kunt matchen met mijn voorbeelden.

Mochten er geen punten overeenkomen, terug naar de dealer en de auto even na laten kijken.

We horen het wel.

Philip

Posted

Bedankt voor de reactie Philip

Ben me wel bewust van alle die dingen die jij opnoemt,rij inderdaad wel veel korte stukjes.

We houden het in de gaten.

groeten,eric

• 2 months later...
Posted

Hallo Eric,

ik heb nu 1 maand een Rio (1.4) en heb inmiddels 2500 km weg. Waarvan bijna alles op de snelweg. Het verbruik is iets meer dan 1 op 10. Bij de dealer zeggen ze dat ik pas na 5000 km zuiniger wordt. Afwachten maar.

Ik sta om de vier/vijf dagen bij de benzinepomp.

Rob

• 2 months later...
Posted

Tsja, is afhankelijk van je rijstijl, je belading, de omstandigheden waaronder je rijd et cetera.

• 4 weeks later...
Posted

Hou een aantal zaken inderdaad goed bij, deze hebben zeker invloed op het brandstofverbruik.

Ik heb zelf 3 jaar een Kia Rio 1.5 LS Imagination Sedan uit 2004 en haal op lange ritten (ritten van ongeveer 250 km) een z??r net brandstofverbruik. Ok? eerlijk is eerlijk.. Met airco aan rijd ik dan 100 km per uur, z?nder airco ongeveer 120 - 130 (Duitsland).

Ik heb al twee keer gehad dat ik dit deed, en het mij een brandstofverbruik van 1 op 20 opleverde. Geen geintje!

Met korte ritjes is ie inderdaad minder zuinig. De motor word dan immers ook minder lekker warm en het is vaak veel remmen en optrekken. Ik rij dagelijks 9 km heen en 9 km terug naar mijn werk en dan rijd de auto ongeveer 1 op 11,5.

Nou houd ik wel maandelijks o.a. bandenspanning bij en schakel ik redelijk snel door. Ik zit meestal vanaf de 60 km per uur al in de 5e versnelling.

Je rijgedrag plus bandenspanning etc. maken absoluut uit. Je auto moet overigens wel goed ingereden zijn. Ik kocht die van mij met netaan 11.920 km op de teller.. Inmiddels zit ik al op de 70.000 km...

Groetjes,

Peter

• 1 year later...
Posted

Allen,

Ik zat in begin ook op 1:11.5 aan verbruik (1.4 all stars sport 2008) nu na 10000 km eindelijk wat meer speling met de kleine tank.... Nu op een gemiddelde van 1:12.8. Laatst lange rit gedaan 495 km met

• 3 years later...
Posted

Wie het weet mag het zeggen:

Ben in bezit van Kia Rio 1.4 2006 (benzinemotor)

Heeft deze motor hydraulische klepstoters of moet ik de kleppen zelf stellen?

groet,

Jur