Ga naar inhoud

Airco / aanjager stinkt


Remko .me

Aanbevolen Berichten

Sinds enige maanden zit ik met het probleem dat de airco steeds begint te stinken. De dealer heeft deze al grondig gereinigd en zo is er getracht nog veel meer oplossingen toe te passen maar niks lijkt te helpen. Het probleem;

Luchttoevoer geeft een ontzettend vieze lucht, zweetvoeten. Ik heb het nu is in de gaten gehouden, het komt voornamelijk voor als de airco aan is geweest, dan als je hem uitdoet en je door een bocht rijdt, dan lijkt er alsof er water in blijft staan die zich verplaatst en vervolgens de lucht geeft. Het is niet altijd, ontstaat na enkele kilometers rijden en zelfs na het reinigen van de airco is het binnen enkele kilometers terug. Ook valt het op dat als ik flink wat doortrek (dus water dat blijft staan naar achteren rolt) het lucht ook verschijnt.

Lijkt toch een probleem te blijven..

Ik weet niet meer wat er allemaal moet gebeuren om dit op te laten lossen, Kia Nederland zegt het probleem niet te herkennen maar via het forum ken ik veel meer Rio rijders die hier last van hebben.

Om te kijken en misschien wel te verzamelen wie nog meer dit probleem heeft was ik benieuwd naar reacties.

Ik maak me niet zorgen om dit probleem maar het is een onaangename lucht die hopelijk toch echt wel verholpen kan worden.

Zaterdag gaat de auto weer heen voor een paar dagen, ze blijven het onderzoeken en wederom grondig reinigen..

Zelf blijf ik denken dat er water in staat ergens, maar de dealer zegt dat dit niet zo is.

Een opvallend iets, elke keer als ik de auto terug krijgt na het reinigen dan is de mat links voor bij de bestuurder erg nat. (plasje water)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Remko.

Ik heb geen vieze lucht in de auto hangen. Zoals je weet zijn er meerdere rijders waarbij de pomp is vervangen, maar het daarna beter is gegaan.

Bij mij blijft de pomp na een bepaalde tijd weer ratelen en die ratel wordt alsmaar harder en storender.

Ik heb nu mijn derde pomp. Deze pomp gaf in het begin goede koude lucht. Het was een goed werkende aircopomp die (nog) niet ratelde. De lucht was kouder dan nu. Dat is voelbaar, maar ook zichtbaar. In het begin kon ik de airco op de koudste stand zetten en op de voorruit. Na een paar minuten kwam er dan ook condens op de voorruit. Met condens bedoel ik in deze zin een soort kristallisering, koude lucht die op de plekken van luchtgaten als het ware een dun ijslaagje vormt. Dit betekende in ieder geval dat de lucht zeker koud genoeg was (en ook voelbaar kouder dan nu).

Daarnaast heb ik nu twee keer meegemaakt dat ik tijdens een bocht opeens een paar kleine straaltjes water op mijn voeten kreeg. Ik heb geen idee waar dit vandaan komt, maar er is wel degelijk iets niet goed met een aantal rio's van de eerste lichting. Jij hebt 'm toch ook herfst 2011 gekocht? Die van mij is uit september.

Kort samengevat zijn er dus drie klachten:

- Ratelende aircopomp of iets in die buurt.

- Naarmate tijd verstrijkt minder koude lucht of meer moeite de auto snel koud te krijgen

- Water op voeten tijdens rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Remko.

Ik heb geen vieze lucht in de auto hangen. Zoals je weet zijn er meerdere rijders waarbij de pomp is vervangen, maar het daarna beter is gegaan.

Bij mij blijft de pomp na een bepaalde tijd weer ratelen en die ratel wordt alsmaar harder en storender.

Ik heb nu mijn derde pomp. Deze pomp gaf in het begin goede koude lucht. Het was een goed werkende aircopomp die (nog) niet ratelde. De lucht was kouder dan nu. Dat is voelbaar, maar ook zichtbaar. In het begin kon ik de airco op de koudste stand zetten en op de voorruit. Na een paar minuten kwam er dan ook condens op de voorruit. Met condens bedoel ik in deze zin een soort kristallisering, koude lucht die op de plekken van luchtgaten als het ware een dun ijslaagje vormt. Dit betekende in ieder geval dat de lucht zeker koud genoeg was (en ook voelbaar kouder dan nu).

Daarnaast heb ik nu twee keer meegemaakt dat ik tijdens een bocht opeens een paar kleine straaltjes water op mijn voeten kreeg. Ik heb geen idee waar dit vandaan komt, maar er is wel degelijk iets niet goed met een aantal rio's van de eerste lichting. Jij hebt 'm toch ook herfst 2011 gekocht? Die van mij is uit september.

Kort samengevat zijn er dus drie klachten:

- Ratelende aircopomp of iets in die buurt.

- Naarmate tijd verstrijkt minder koude lucht of meer moeite de auto snel koud te krijgen

- Water op voeten tijdens rijden.

Ratelende probleem of iets in de buurt bekijk ook onderwerp geconstateerde problemen
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Warmentuuter

Remko het maakt mij niet uit maar als ik op de zoekfunctie Airco en Rio in tikt komt ik zes keer of meer problemen met de Airco tegen.

Snap dat je er van baalt maar...........

weer een topic?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Remko het maakt mij niet uit maar als ik op de zoekfunctie Airco en Rio in tikt komt ik zes keer of meer problemen met de Airco tegen.

Snap dat je er van baalt maar...........

weer een topic?

Het probleem met de andere topic is dat ze vervuild waren/geen duidelijke omschrijven/geen verzameling van de airco problemen.

Vandaar dit nieuwe topic, proberen het nu wel te verzamelen om te kijken of er meer zijn met dit probleem..

@RioTom dat water afvoeren komt mij dus bekend voor zoals ik al zei, zomaar een plasje op de mat

Link naar reactie
Delen op andere sites


remco ik heb al aan de kcg door gegeven dat ze deze klacht even moeten behandelen en er blijft wel degelijk water onder in de airco staan

heb dit al een paar keer vast gesteld en dit kan je zelf ook doen door na een flinke rit met airco aan na een half uur eens onder je auto te kijken normaal ligt er dan een plasje water maar bij mij niet en ik denk bij jou ook niet maar als je dan met de auto weg rijd dan zie je een best water spoor achter je auto aan komen en de vorige keer zij ji dus al dat toen ze je kachel uit elkaar haalde dat het een vlinke natte bedoening was ???

en neem maar van mij aan dat dat wat er zo stinkt dat dat komt door de bacterien die houden van het stil staande water

en dat van die natte plek die je hebt na het reinigen van je airco dat is waarschijnlijk de vloeistof die ze gebruiken om te reinigen

de spuiten namenlijk een zsoort schuim door de bovenste kachel ingang en dat moet dan via de afwatering er weer uitlopen

maar dat kan dan ook via je voet ontwaseming er uit komen

je afwatering van je kachel zit namenlijk aan de rechter kant van je kachel/midden console die kan je zo zien

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor de hele duidelijke uitleg xtra, precies zoals ik dat ervaar!

@Warmentuuter, daarom open ik dus een nieuwe topic.

Wellicht helpt dit andere ook.

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van Kia NL. Mijn auto gaat wederom ter observatie heen, ben benieuwd waarmee ze nu weer komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Remko.

Ik heb geen vieze lucht in de auto hangen. Zoals je weet zijn er meerdere rijders waarbij de pomp is vervangen, maar het daarna beter is gegaan.

Bij mij blijft de pomp na een bepaalde tijd weer ratelen en die ratel wordt alsmaar harder en storender.

Ik heb nu mijn derde pomp. Deze pomp gaf in het begin goede koude lucht. Het was een goed werkende aircopomp die (nog) niet ratelde. De lucht was kouder dan nu. Dat is voelbaar, maar ook zichtbaar. In het begin kon ik de airco op de koudste stand zetten en op de voorruit. Na een paar minuten kwam er dan ook condens op de voorruit. Met condens bedoel ik in deze zin een soort kristallisering, koude lucht die op de plekken van luchtgaten als het ware een dun ijslaagje vormt. Dit betekende in ieder geval dat de lucht zeker koud genoeg was (en ook voelbaar kouder dan nu).

Daarnaast heb ik nu twee keer meegemaakt dat ik tijdens een bocht opeens een paar kleine straaltjes water op mijn voeten kreeg. Ik heb geen idee waar dit vandaan komt, maar er is wel degelijk iets niet goed met een aantal rio's van de eerste lichting. Jij hebt 'm toch ook herfst 2011 gekocht? Die van mij is uit september.

Kort samengevat zijn er dus drie klachten:

- Ratelende aircopomp of iets in die buurt.

- Naarmate tijd verstrijkt minder koude lucht of meer moeite de auto snel koud te krijgen

- Water op voeten tijdens rijden.

ratelende pomp is een bekend probleem als je je airco uit zet dan word deze mechaniesh in de pomp niet goed uitgezet en blijft in feite

aan maar de rest van de airco gaat wel uit en dan heb je de poppen aan het dansen

als je je airco een flinke tijd aan hebt vriest deze dicht zeker met een beetje vochtig weer en kan er slechter lucht langs en word dan minder koud maar de airco die kan dit meten en als er te veel ijs op de verdamper zit gaat de airco uit begind dus weer te ratelen

en gaat dus binnen ontdooien en aangezien het water niet zo best wegloopt komt het er in de bocht bij je voetjes uit

dus ik hoop dat ze deze klacht nu eens serieus gaan behandelen bij de kia

anders moet ik dit ook al zelf gaan modificeeren :wink: ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ook een stinkend zweetvoetenlucht wat uit de luchttoevoer komt als de airco volgens mij uit staat. Zal eens testen of het weg gaat als ik de airco aan zet. Ik heb laatst mijn vrouw de schuld gegeven want die zat met slippers in de auto maar dat bleek het dus niet te zijn :)

Overigens moet mijn auto nog voor tal van punten terug maar de dealer maar deze beloofd steeds te bellen maar belt maar niet terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zit een slangetje dat het condenswater afvoert naar buiten. Dat slangetje vindt je ergens onder de motorkap.

Als die afvoer verstopt zit door vuil, kan het water niet weg en zoekt het een ander punt om toch water te lozen. Dat kan door de kachelunit zijn, zodat het binnen in de auto komt. Opzoeken waar de afwatering zit, slangetje er af halen en kijken af er vuil in de slang of het gootje zit. Goed doorblazen en het euvel zou verholpen moeten zijn. Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites


Helaas goed bedacht allemaal maar

Als je het allemaal even aandachtig door leest

Lees je dat dat het Niet komt door dat het slangetje verstopt is

Maar dat het water niet uit de kachel unit weg kan om de een of andere reden

Die nog niet bekent is

Maar voor alle andere gevallen is dit een van de meest voorkomende probleemen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even een update,

de dealer heeft hem de hele dag gehad;

auto voert wel degelijk netjes de vloeistof af, ligt plasje onder de auto na verloop van tijd.

Ze hebben nu de hele aircohuis schoongemaakt zo ook alle afvoerpunten en de luchttoevoeren stukken, echt alles.

Ben benieuwd of het geholpen heeft.

Kia NL zegt dat het niet onder garantie valt... ik heb hier mijn twijfels over.

Link naar reactie
Delen op andere sites


dat klopt Smart maar het speelt bij mij al vanaf 5k km.. en was tot die tijd nooit opgelost.

Het is een probleem die xtra ook al aangeeft, de meeste Rio rijders krijgen er last van. Bij mij is hij inmiddels al 3 keer schoongemaakt, nu op advies van KiaNL is er iets gedaan wat ik niet snap maar wellicht helpt het.

Ben benieuwd, maar nu praten ze over geen garantie schoonmaken van airco.. ja hallo ze bieden zelf aan 3 keer schoon te maken, moet ik dat dan gaan betalen ofzo? Als zoiets schoongemaakt is, en na 2k weer gaat stinken kan ik daar dan echt veel aan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...