Jump to content

SUV & bullbar & en de toekomst


Recommended Posts

Posted

Ik vraag me af of ik mijn bulbar nog wel zal laten plaatsen nu ik dit allemaal lees :(

Ter info uit brief van Minister Peijs oktober 2004 & aanvullingen:

===

5. Sports Utility Vehicles

In aanvulling op - en deels ter verduidelijking van - hetgeen tijdens het overleg is besproken met betrekking tot Sports Utility Vehicles (SUV?s) het volgende.

Ik heb niet voor niets de SUV?s als probleem opgevoerd in de Nota Mobiliteit (blz. 103) en in de brief van 17 september 2004 (hoofdstuk 3.16) die ik u ten behoeve van het laatste Algemeen Overleg heb gezonden.

Het Europese onderzoek waar ik in de Nota Mobiliteit en in de genoemde brief naar verwijs betreft onderzoek naar mogelijkheden om de botscompatibiliteit tussen verschillende soorten voertuigen te verbeteren. Dat zou er bijvoorbeeld toe kunnen leiden dat grote zware auto?s van een extra stuk kreukelzone moeten worden voorzien ten behoeve het opvangen van een kleine lichte auto (in plaats van het gebruiken van de kleine auto als kreukelzone). Het kan ook betekenen dat het aangrijpingspunt van (semi) terreinvoertuigen en pick-up trucks moet worden verlaagd. Ook zouden de kleinere voertuigen kunnen worden aangepast in de zin dat een botsing met een voertuig met een relatief hoog aangrijpingspunt beter wordt doorstaan. Het duurt uiteraard nog jaren voor we hier de vruchten van gaan plukken.

Daarnaast heb ik zelf onderzoek opgedragen naar de aard en omvang van het probleem in Nederland. Daarbij wordt ook gekeken naar implicaties voor de milieudoelstellingen.

Ik verwacht medio 2005 voldoende gegevens te hebben om te kunnen aangeven of er maatregelen worden getroffen en zo ja welke.

6. Bullbars

Tijdens het overleg zijn ook bullbars, ofwel koeienvangers, aan de orde geweest. Er wordt inmiddels in EU-verband de nodige aandacht besteed aan de autofronten van nieuwe personenauto?s, ter bescherming van voetgangers. Zo hebben de fabrikanten zich ertoe verbonden geen starre bullbars meer te monteren op nieuwe personenauto?s en van personenauto?s afgeleide bestelauto?s tot 2.500 kg totaalgewicht. Dat is een positieve ontwikkeling, want starre bullbars verergeren het letsel van aangereden zwakke verkeersdeelnemers aanzienlijk, maar we zijn er daarmee nog lang niet. Op zware personenauto?s en op bestelauto?s die niet van een personenauto zijn afgeleid kunnen nog wel bullbars zitten. Bovendien kunnen ze altijd nog achteraf worden aangebracht. De achteraf aangebrachte bullbars kunnen ook de inzittenden van de auto ernstig in gevaar brengen als de auto van een of meer airbags is voorzien. De airbags gaan dan bij een botsing namelijk niet meer op het juiste moment af.

Met de aanpassing van de Europese richtlijn die over u?tstekende delen en dus ook over bullbars gaat, schiet het niet erg op. Er is al jarenlang discussie over de eisen.

Door mijn departement is voorgesteld om bullbars alleen toe te staan als is aangetoond dat de auto met bullbar niet gevaarlijker is voor andere verkeersdeelnemers dan zonder.

Dat heeft het niet gehaald en op dit moment is niet duidelijk waarover op communautair niveau overeenstemming kan worden bereikt.

Dan doet zich de vraag voor wat we nationaal kunnen doen. Het zal niet meevallen om te eisen dat de bullbars worden verwijderd van auto?s die een typegoedkeuring hebben gekregen met bullbar. Sommige zijn zelfs met bullbar veiliger dan zonder, als de bullbar van een materiaal of constructie is die meegeeft. Hoe dan ook lijken de bestaande regels al enige aanknopingspunten te bieden. Zo staat in het tweede lid van de artikelen 5.2.48 en 5.3.48 van het Voertuigreglement dat uitstekende delen die in geval van een botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, moeten zijn afgeschermd.

Ik ga na hoe hieraan ten aanzien van de bullbars concrete invulling kan worden gegeven. Tevens zal ik nagaan welke nieuwe regels ik ter bestrijding van bullbars kan nemen, mede aan de hand van een verkenning van maatregelen die in andere landen al genomen zijn. Ik zal hier uiterlijk in het voorjaar van 2005 op terugkomen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

================

uit nieuws van afgelopen vrijdag 15-1-2005:

Europees verbod op bullbar is aanstaande

Er zal binnen enkele jaren waarschijnlijk een Europees verbod komen op de stalen bullbar (`koeienvanger`) een accessoire die met name populair is bij bezitters van terreinwagens. Deze zogenaamde `killerbumpers` zijn slecht voor de overlevingskansen van overige verkeersdeelnemers en worden daarom al niet meer geleverd bij nieuwe terreinwagens. Het is echter nog wel mogelijk om ze los te kopen en te monteren. Volgens VVD-europarlementarier Jeanine Hennis-Plasschaert zal het verkoopverbod op zijn vroegst in de loop van 2006 definitief zijn beslag krijgen.

======

uit rtvnoord.nl:

--

Zware tijden voor firma Bullbars

Bullbars: nu nog toegestaan

LEEK - De Firma Bullbars in Leek dreigt in moeilijkheden te komen door een verbod op de bullbar.

Het bedrijf is de enige importeur van de bullbar, een stalen hekwerk aan de voorkant van de auto, ook wel stierenvanger genoemd. In Australi? wordt de bullbar gebruikt om met de auto vee uiteen te drijven. Hier willen veel automobilisten zo'n hekwerk voor de sier op hun auto.

Het Europees parlement overweegt nu de bullbar te verbieden, omdat die te gevaarlijk zou zijn.

===

Het word er niet leuker op allemaal.

Aad

Posted

Gevonden op minisevenclub.nl:

Bullshit over bullbars.

Door tegenstrijdige berichten in de pers is er de laatste tijd nogal wat onduidelijkheid ontstaan omtrent de bullbar. Dit attribuut prijkt veelal als accessoire op de terreinauto's en SUV's. Mag zo'n ding nou wel, of niet meer voorop uw stalen viervoeter gemonteerd zitten. Het antwoord daarop is volmondig "JA!"

In de wereld delen als Afrika en Australi? is de bullbar eerder noodzaak dan accessoires. Wie ooit een aanrijding gehad heeft, of de impact heeft gezien die een aanrijding met een flink beest te weeg brengt, weet wat voor schade daardoor aan een auto kan ontstaan. Heel vaak zit de schade aan de voorzijde van de auto en ??n van de eerste dingen die daarbij kapot gaan, is de radiateur. Dat is geen pretje, maar helemaal niet als je in de "middle of nowwhere" vertroeft, waar hulp ver te zoeken is.

In ons druk bevolkte Europa moeten we de bullbar in de meeste gevallen puur als accessoire zien. De kant op een aanrijding met een beetje beest van betekenis, zoals een koe of ene hert, is vrijwel nihil. En mocht het onverhoopt toch tot een van beide kanten ongewilde confrontatie komen, dan is de hulp in de regel snel te plaatsen, zeker nu mobiele telefoons evolutionair aan oren dreigen te groeien.

Zo'n bullbar bestaat over het algemeen uit een stevige stuk ijzer, dat om de esthetische redenen in een bij de passende vorm is gebogen. En daar zit nu de kneep. Het stuk ijzer dat u en de auto beschermt tegen ongewilde confrontaties met beesten, zou bij een aanrijding onveilig zijn voor vooral voetgangers en fietsers. De discussie daaromtrent is al enige jaren gaande, hoewel nooit echt steekhoudende bewijzen op tafel zijn gekomen. De Europese commissie vindt echter van wel en Europese wetgeving hieromtrent lag in het verschiet.

De autofabrikanten, verenigd in de ACEA, hebben nu besloten om met ingang van 1 januari 2002, g??n bullbars of bullbarachtig stylingaccenten meer op nieuwe auto's af-fabriek te monteren. Dit heeft betrekking op alle personenwagens en bedrijfsvoertuigen met maximumtoelaatbaar gewicht van 2,5 ton. De fabrikanten doen dit op vrijwillige basis en de Europese Commissie is hiermee op 26 November jl. Akkoord gegaan (het Europees parlement moet zich nog uitspreken). Onderdeel van de afspraken maken o.a. uit, dat in 2002 90% van de nieuwe auto's van automatische dag-/nachtverlichting zullen worden voorzien en per 1 oktober 2003 zullen alle nieuwe auto's hiermee zijn uitgerust. Verder zal 90% van alle nieuwe auto's in 2003 over ABS beschikken en vanaf 1 juli 2004 moet dat 100% zijn.

E?n en ander en ander betekent absoluut niet dat bullbars op auto's nu verboden zouden zijn, of u dat geen bullbar meer op uw auto zou mogen zetten!

Het is de bedoeling dat er in 2005 een nieuwe wetgeving komt met betrekking tot passieve veiligheid voor voertuigen. Daarin zullen dan waarschijnlijk alle criteria genoemd worden, waarvan nieuwe voertuigen moeten voldoen bij een onverhoopte aanrijding met voetgangers/fietsen. Dat is een zeer complexe materie en insiders verwachten dan ook, dat nieuwe wetgeving hieromtrent op z'n vroegst pas van kracht zal worden in 2008, zodat ook de auto-industrie kan inspelen op de eisen die dan ook zullen worden ingesteld.

Samengevat is er dus absoluut geen sprake van een verbod op het monteren van en het rijden met een bullbar, dan wel stylingelement op uw auto. Sterker nog, het is zelfs de vraag of ?berhaupt ooit tot een verbod zal komen. Het meeste dat tot nu in de kranten over dit onderwerp is geschreven, was zeer onjuist, dan wel zeeronvolledig en mag ons betreft worden bestemd als "Bullshit over bullbars".

U kunt dus nog heel lang plezier hebben van dit accessoire en mocht u het eventueel toch eens verboden worden, wie weet bent u dan net toe aan een nieuw tuinhek.

Posted

Nog interessant bulbar leesvoer:

==

De huidige bullbars mogen in ieder geval tot en met 31.12.2005 op de markt worden gebracht zoals tot nog toe en hoeven daarna niet te worden gedemonteerd.

Hieronder volgt een samenvatting aan van de actuele criteria voor de toelating van bullbars vooraan volgens de nieuwe EU-bepalingen. Voor meer gedetailleerde inlichtingen gelieve contact met ons op te nemen. De ge?nteresseerden bieden wij graag uitvoerig meer informatie aan.

Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende het gebruik van beschermingsinrichtingen aan de voorzijde op motorvoertuigen en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad.

Met ingang van 1 januari 2006 gelden voor de toepassing van artikel 7, lid 2, van Richtlijn 70/156/EEG voor beschermingsinrichtingen aan de voorzijde die als technische eenheden in de handel worden gebracht, de voorschriften van de bijlagen I en II bij deze richtlijn.

lees meer op http://www.bullbar.nl

Posted

Geweldig al die informatie. Daar hebben we wat aan. Alleen jammer dat het zover moet komen. Maar als het moet dan nemen we er een van kunststof. Had ik ook op de Frontera zitten. Was toen ook al sprake van afschaffing. Je ziet hoe lang iets duurt.

In ieder geval gaan de bullbars gelijk in de reclame. Misschien een buitenkanje.

1714111_big.jpg

1714111

Pushbar Kia Sorento 76mm gepolijst RVS (de carterbescherming is een apart produkt)

Voor de Kia Sorento (?549,00) voor ?466,65 incl. BTW

Posted

VERWARRING OVER BULLBARS IN EUROPA

20 jan 2005 - De laatste weken is de bullbar regelmatig in het nieuws geweest. Woensdag 19 januari 2005 heeft de verkeerscommissie van het Europees Parlement nieuwe regelgeving vastgesteld met betrekking tot beschermingssystemen, zoals de bullbar, voorop auto's. Deze nieuwe regelgeving zal waarschijnlijk begin 2007 in werking treden.

Fabrikanten van bullbars waar Isomotive BV mee samenwerkt zijn al jaren bezig om hun accessoires aan de nieuwe EU regelgeving aan te passen en Isomotive zal tegen die tijd de nieuwe accessoires op de markt brengen. Ook nu al zijn accessoires op de markt die voldoen aan de EU regels, bijvoorbeeld voor de Toyota RAV4 en de Hyundai Tucson.

De nieuwe regelgeving betekent overigens niet dat bullbars die al op auto's zitten, gedemonteerd moeten worden. De accessoires die momenteel op www.bullbar.nl te vinden zijn, zijn alleen compleet legaal, voorzien van een T?V kwaliteitscertificaat en hoeven in de toekomst niet te worden gedemonteerd.

Website: www.bullbar.nl

  • 1 year later...
Posted

Heren/Dames,

wij zijn een gespecialiseerd bedrijf in pushbars en sidebars. Het allergrootste misverstand is dat een bullbar gelijk is aan een pushbar, dit si ABSOLUUT niet zo!

Een pushbar blijft tussen de koplampen, een bullbar loopt voor de koplampen langs, dus erg breed. Bullbar worden medio 2007 volgens europese wetgeving.

Pushbars daarentengen zoals op uw sorento of sportage worden nog steeds toegestaan. Wel komen er voor auto die na half 2007 op kenteken worden gezet nieuwe regels. De aanpassingen zijn echter minimaal!

Alles wat nu gemonteerd wordt mag op de auto blijven en hoeft 100% zeker niet verwijderd te worden!

Hopelijk is er nu wat meer duidelijkheid voor u!

mvg

MArcel

  • 6 months later...
Guest 9@freemail.com
Posted

bays dyer veto emporium Hancock albumin.Kruger indexing scholars? online poker on line poker games insurrections entity caloric. how do you play texas hold em texas hold em Macedonia,suggesting, poker table adult stirp poker games Burkes felony party poker bonus codes spartan sports poker card game table Lennox,campaigner repudiate nonetheless,undertaker poker chips philosophers Kurd:goats Jacobi poker odds calculator free online downloadable poker game unmodified Cardiod free online tightpoker poker poker table top linguistically servile party poker deposit bonus laundering condemned ammunition? free poker games one table hold em tournaments las vegas extent Hays party poker sign up bonus free poker tournament tightpoker flamed

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...