elsmick Posted August 30, 2012 Posted August 30, 2012 Hoi Forum leden, Ik wil hierbij mijn ervaring delen betreffende het zelf inbouwen van een trekhaak. Op dit forum werd al eens verwezen naar trekhaakdiscounter.nl en daar heb ik dus een afneembare trekhaak incl. kabelset voor mijn SW >2009 besteld. En inderdaad een paar dagen later werd er een zwaar pakket thuis afgeleverd. Na alles gecontroleerd te hebben, zag ik dat er bij de bedradingsset geen beschrijving zat (deze ff van internet gedownload) Ok, nu het inbouwen nog, en volgens de beschrijving kon dat wel een paar uur duren. Inderdaad ik heb er zo'n 5 uur over gedaan en gelukkig had ik het juiste gereedschap voor handen. Wat moet er namelijk allemaal gebeuren: - Achterlichten verwijderen - Bumper verwijderen - Complete binnenbekleding van de kofferbak verwijderen (bodem en zijpanelen) Veel van de onderdelen zitten bevestigd met van die lekkere onzichtbare clips daar is 1 van de onderstaande onderdelen onmisbaar voor. BGS Clip verwijder set 5 delig - 1328 (ff googlen) Vervolgens moet er ook een stuk uit de zwarte onderbumper geslepen worden (slijptol) , een stuk van 80x70mm uit de bumper zelf worden gezaagd (ijzerzaag) en de kabeldoorvoer moet ruimer gemaakt worden (met een gatenruimer) naar 30mm (ook weer ff verf opsmeren tegen het roesten). Het monteren van de afneembare trekhaak (HOOK) is erg simpel. De lippen waar de trekhaak aanhangt wordt met 3x m10 bouten in bestaande gaten van het autoframe gemonteerd. De rechterlip gaat precies langs de uitlaatophanging. Daarna de bedradingsset (THULE) aangesloten, maar hier zat een fout in. Ik moest 2 draadjes van het rechterachterlicht omdraaien, want die waren verkeerd gemonteerd (dit kun je visueel controleren, door de originele plug en nieuwe plug te vergelijken. Verder was het aansluiten een makkie, alles was kant en klaar.Achterlicht plug los en de trekhaak pluggen ertussen, aardedraad etc... Dus al met al prima te doen, maar vooral het verwijderen van de bekleding en bumper is priegelwerk (zeker als je dit niet vaak doet). Hierbij dan een foto van het eindresultaat, en veel succes! http://dl.dropbox.com/u/20357413/trekhaak.jpg 2 Quote
Recommended Posts