Jump to content

Hoge bromtoon Sportage 1.6 GDi 2012


jorien

Recommended Posts

Onlangs nieuwe Sportage 1.6 GDi aangeschaft. Na enige tijd manifesteerde zich een hoge bromtoon, bij stationair draaiende motor in stand nauwelijks waarneembaar, al rijdend bij toenemend toerental progressief merkbaar. Tevens heb ik de indruk dat bij hogere toerentallen het geluid zwaarder is als voorheen. Ik twijfel of het van de motor afkomstig is, dan wel vanaf het voorste traject uitlaat (spruitstuk, katalysator...?)

Door de dealer wordt het geinterpreteerd als zijnde 'eigen' voor deze auto, gerelateerd aan de demper. Tijdens proefrijden heb ik dit geluid geenszins opgemerkt. Binnen forums en/of reviews vind ik vooralsnog geen aanknopingspunten voor dit fenomeen. Daar wordt, conform mijn eigen proefritervaring, voornamelijk melding gemaakt van het feit dat de auto juist zo geruisloos is(!).

Herkent iemand dit probleem en zoja wat is de oplossing?

Link to comment
Share on other sites


Een hoge bromtoon is een beetje een beroerde omschrijving, bromtonen zijn lage tonen.

Denk dat je bedoeld dat je last hebt van een bromtoon die luider wordt/een hoger volume krijgt naarmate het toerental stijgt.....

Heb zelf ook de 1.6 en deze bromt absoluut niet, de dealer lijkt er zich in dit geval dan ook af te willen maken met een Jantje van Leiden.

Natuurlijk is er een oplossing, aangezien het niet normaal is voor de Sportage 3 1.6 GDi om een bromgeluid te hebben. Er zit er waarschijnlijk ergens niet goed bevestigd, nu de oorzaak nog zien te vinden. Daar kun je zelf ook aan meehelpen door een acurate beschrijving te geven van het probleem, als je bij de dokter komt krijg je ook allerlei vragen om tot een diagnose te komen, daar moet je bij je auto ook aan denken.

1 Hoor je het brommen ook als de auto stil staat en niet de versnelling staat. (motor draait natuurlijk wel, probeer wat te wisselen met het toerental)

2 Idem maar nu met ingetrapte koppeling(motor draait natuurlijk wel, probeer wat te wisselen met het toerental)

3 Idem met ingetrapte koppeling, maar een versnelling ingeschakeld.(motor draait natuurlijk wel, probeer wat te wisselen met het toerental)

4 Wordt het brommen pas hoorbaar als je gaat rijden en stijgt het dan met het oplopen van het toerental.

5 Wordt het geluid meer of minder als je onder het rijden de koppeling intrapt.

6 Staat de airco aan of uit.

7 Staat de ventilatie op hoge toeren, zet deze dan eens uit, misschien kun je dan beter lokaliseren waar het geluid vandaan komt, al blijft dat lastig met bromgeluiden.

8 Heb je van deze bromgeluiden meer of minder last bij bepaalde wegdekken(klinkers, ZOA, gewoon asfalt)

9 Bromt hij meer of minder als als de weg stijgt of daalt(hellingen)

10 Draait de motor met voldoende toeren, met andere woorden, je laat hem niet zwoegen met te lage toeren...

11 Auto zwaar of licht beladen, geeft dat nog verschil.

12 Zijn alle deuren en ramen goed gesloten, inclusief de motorkap(ziet het er ook allemaal recht uit en goedsluitend uit als je om de auto heenloopt)

13 alles wat ik nog vergeten ben.... maar wat kan bijdragen aan de oplossing.

Mogelijke Oorzaken?

1 Vaak is de uitlaat een verdachte, deze kan onder spanning hangen en gaat dan resoneren.

2 Motorophanging, dat is iets moeilijker, maar ook de motor heeft bewegingsvrijheid nodig.

3 Aandrijving, versnellingsbak

4 Slangen, leidingen en bedradingen die niet goed vastzitten, te lang of te kort zijn en ergens tegen de carrosserie aankomen en daardoor een resonatie veroorzaken

Een bromgeluid...... erg vervelend, het kan wat tijd kosten om de oorzak te vinden, wees geduldig, maar laat je niet afschepen door de dealer met de dooddoener dat het eigen zou zijn.

Sterkte met het vinden en oplossen van de oorzaak.

Je houd ons toch wel op de hoogte he?

Link to comment
Share on other sites


Dank voor jouw uitgebreide reactie.

De omschrijving van het bijgeluid vind ik inderdaad lastig. Een licht schelle hoogfrekwente (tikkende?) toon is bij benadering misschien de beste omschrijving.

Ad. 1 t/m 5: als de auto stil staat en stationair draait is dat bijgeluid licht waarneembaar. Het neemt toe bij oplopend toerental. Hierbij maakt het niet uit of je wel of niet de koppeling ingetrapt hebt of dat hij wel of niet in de versnelling staat. Onder het rijden is toename van de sensatie gerelateerd aan oplopend toerental. Bij het overschakelen naar hogere versnelling ijlt het betreffende geluid even na tijdens intrappen koppeling/loslaten gaspedaal. Alle overige punten (6 t/m 12) die je in dit verband aanhaalt acht ik naar mijn inschatting niet relevant.

De uitlaat ben ik nagelopen of deze onder spanning hangt. Ik heb niet de indruk dat dit het geval is en hij hangt geheel vrij. In het voorste gedeelte bevindt zich een flexibel uitlaatstuk dat bij beweging een ietwat schurend geluid maakt, maar ik neem aan dat dit onderdeel qua vorm en positie niet van andere verschilt.

Ik heb ook niet de indruk dat er sprake is van resonantie door contact of een loszittend onderdeel, voor zover ik de motoromgeving heb kunnen inspecteren.

Wel kan ik nog toevoegen dat, voor zover het mogelijke relevantie zou kunnen hebben met de klacht, ik de indruk heb dat bij hoge toeren de uitlaat een ietwat 'ploppend' geluid maakt.

Raadpleging van het forum vloeit voort uit het feit dat ik in diagnostische zin meer inzicht hoop te krijgen in het probleem, iets waarvan je het belang zelf ook al aangaf.

Als bovengenoemde feiten in jouw optiek nog iets toevoegen aan de analyse van het probleem, zou ik dat graag vernemen, alvorens mij wederom te richten tot de dealer. Alvast bedankt.

Link to comment
Share on other sites


Nu je het geluid minder typeert als een bromtoon maar meer als een soort van fluitende toon met daarin een soort van trilling/resonantie, denk ik nu toch meer aan draaiende onderdelen onder de motorkap. Mis toch wel de terugkoppeling mbt de airco, maar je schrijft zelf dat je denkt dat deze niet relevant is, toch zou ik deze nog wel even meenemen in je volgende diagnoses.

Ik denk nu aan onderdelen die zelf in toeren mee veranderen als de motor dat ook doet, dit zijn onder andere de dynamo, maar ook een airco draait mee in dat circuit. Ook de snaar die deze onderdelen aandrijft is verdacht, zeker verkeert gespannen snaren kunnen hele rare geluiden veroorzaken. Een te losse snaar veroorzaakt van die jankende, bijna krijsende geluiden als hij slipt, maar een te strakke snaar kan een soort van "zingende" geluiden veroorzaken en als hij te lang zo staat, verslijt hij de lagers van het systeem extra snel en zijn eigen levensduur staat ook onder spanning, als je begrijpt wat ik bedoel.

Defecte lagers kunnen aparte geluiden maken, deze zijn op te sporen door ervaren mensen, heb ze het wel zien doen met een houten stok die tegen het lager en de andere kant tegen het oor gehouden wordt. Om eerlijk te zijn, heb me bij deze motor niet bezig gehouden met de benzinepomp, oliepomp, waterpomp etc, heb even geen idee hoe deze bij dit model van aandrijving worden voorzien, al is de benzinepomp tegenwoordig meestal electrisch, ook deze onderdelen kun je meenemen in je diagnose zover zij door de automotor worden aangedreven ivm met de door je genoemde wisseling van het geluid gerelateerd aaan het motortoerental...

Denk dat je hier wel weer even mee vooruit kan :wink:

Zelf zou ik denken aan de dynamo of de snaar die de dynamo aandrijft of een lager in dat circuit....... maar dat zal weer te gemakkelijk zijn :?

Je koppeling kan ik nog niet goed plaatsen in dit verhaal, het geluid ijlt na schrijf je, maar je sluit niet uit dat het deze niet is......

Met geduld en verstand komen we er met zijn allen toch echt wel achter :wink: , ben benieuwd naar de boosdoener.

Link to comment
Share on other sites


Wederom dank voor je antwoord.

In reactie daarop kan ik nog melden dat ingeval de airco uitstaat het bijgeluid herkenbaar blijft, waarbij ik er dan vervolgens maar vanuit ga dat er geen relevantie is.

Voor zover ik het kan beoordelen lijkt mij de aandrijfsnaar, op basis van de geluiden die je schetst, ook niet de boosdoener. In hoeverre de aangedreven onderdelen verdacht kunnen zijn kan ik niet beoordelen.

Het na-ijlen (afname) van het bijgeluid bij het overschakelen (koppeling in/ gas los) is naar mijn inschatting gerelateerd aan de afnemende toeren(?). Betreffende punt 1 t/m 4 van je eerste bericht had ik misschien wat specifieker kunnen zijn. Daar waar in stand, met wel of niet ingetrapte koppeling/ versnelling, het bijgeluid minimaal (nauwelijks waarneembaar) is, wordt het geluid bij het rijden met oplopend toerental pas goed merkbaar. Ad. 5, Wordt tijdens het rijden de koppeling ingetrapt, zakt dit geluid weer weg bij loslaten van het gas, danwel neemt toe bij aanhouden van het gas.

Aangezien mijn autotechnisch inzicht gelimiteerd is, vrees ik dat ik aan het eind ben van mijn diagnostische capaciteiten m.b.t. jouw verdere suggesties.

Mij rest, lijkt mij, niets anders dan de dealer, op basis van de beschikbare info, te verzoeken om een kritische inspectie op dit punt.

Ik hoop t.z.t. hierover in positieve zin te kunnen berichten. Vooralsnog bedankt.

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Op 3 augustus j.l. eigenaar van een nieuwe Cee'd DCT Plus Pack; inmiddels staat er 1200 km op de teller en ben zeer tevreden, met name de DCT doet zijn werk prima. Een ding blijft storen. Het lijkt op het hier genoemde brommende geluid. Volgens de dealer is de bron de hoge druk benzinepomp , die boven op de GDI-motor is gemonteerd. De tijd zal leren of het blijft irriteren.

Link to comment
Share on other sites


Mmmm, zou bijna roepen.... m'n reet, de sportage heeft ook een GDi motor, zal ook wel zo'n pomp hebben, en laten we die dan helemaal niet horen kunnen. Iets dat irriteerd gaat meestal alleen maar meer ergenis veroorzaken, al ligt dat ook een beetje aan de aard van het beestje. Zelf zou ik het niet accepteren :nono: , zou nog even met de dealer gaan praten :hammer:

BTW, heb je ter vergelijking nog in een andere gelijkwaardige Cee'd gereden?

Link to comment
Share on other sites


Op 3 augustus j.l. eigenaar van een nieuwe Cee'd DCT Plus Pack; inmiddels staat er 1200 km op de teller en ben zeer tevreden, met name de DCT doet zijn werk prima. Een ding blijft storen. Het lijkt op het hier genoemde brommende geluid. Volgens de dealer is de bron de hoge druk benzinepomp , die boven op de GDI-motor is gemonteerd. De tijd zal leren of het blijft irriteren.
ik ben behoorlijk gevoelig voor piepjes en andere bijgeluiden, maar ik herken dat geluid niet. Wel klinken er allemaal kleppen en pompjes over de kap, maar geen brommend geluid en helemaal niet tijdens het rijden.

Verstuurd vanaf een Samsung Galaxy S3 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...