Jump to content

Nieuwe headlights gevolgen voor typegoedkeuring?

MarcelC

Recommended Posts

Vandaag met de Rio naar dealer geweest omdat het 'rubber'-gootje op het dak niet mooi aansloot. Gelijk geholpen en verholpen! Netjes!

Tijdens het verhelpen van het euvel, raken we aan de praat. Beide monteurs rijden zelf ook Rio, dus komt het gesprek snel op wat zij hebben veranderd aan hun Rio. Tijdens dit gesprek gaf ik aan dat ik graag wat extra led- en xenon verlichting wilde. Zoals deze xenon headlights: http://www.exledshop.com/exled-custom-leds/kia/pride-rio-2011/exled-2color-eyeline-with-facotry-oem-headlights-for-all-new-pride-rio-2011-5door-copy.html en deze ledverlichting achter: http://www.exledshop.com/exled-custom-leds/kia/pride-rio-2011/exled-panel-lighting-rear-reflector-led-module-for-all-new-pride-rio-2011-5door-copy.html

1 van de jongens herkende de beschrijving van de koplampen en gaf aan -los van de led-kleur van de tips en de devil-eyes- dat bij er bij het inbouwen van xenon ook een wasinstallatie (sproeiers) en automatische afstelling van de hoogte verplicht is. Zou te maken hebben met de datum waarop de wagen op kenteken gesteld is. Ik zou bij de APK problemen kunnen krijgen, tenzij ik de headlight units voor iedere APK wissel (afkeurpuntje door ontbreken was wasinstallatie en automatische afstelling).

Wie kan mij vertellen of dit echt zo is? Heb gezocht in de wet en regelgeving, maar kon maar bar weinig zinvols vinden...

Met andere woorden: Zijn de modificaties aan de koplampen en de leds aan de achterzijde illegaal in NL? Of moet ik de wagen na inbouw opnieuw een typegoedkeuring laten ondergaan...

Dank voor de replys

die monteurs zijn dus niet goed op de hoogte en hebben duidenlijk niet hun apk papieren

van af ik dacht april dit jaar is daar de apk regel en wetgeving in verandert en zijn deze zaken niet meer verplicht

en wij keurmesters hebben geen aperatuur om de licht sterkte te meten dus die regel is ook vervallen

zo lang het beeld maar goed is en je niemand verblind dan is het toegestaan zie bij gevoegde document met name artikel 5.2/3.51 lid 1

Overzichtstabel_aanpassingen_in_APK_per_1_april_2012.pdf

Whahoo!

Dank voor het antwoord! het waren idd monteurs en geen keurmeesters... :-)

Ben iig blij met je antwoord, want dat betekent dat de headlights zijn toegestaan! Weet je ook of er moeilijk gedaan kan worden over de (extra rem)lichten aan de achterzijde? (2e link in TS-post) Vindt het wel stoer staan, maar heb een hekel aan boetes en alles er ter plekke uitslopen in de regen al je staande gehouden mocht worden...

Monteurs die zomaar wat roepen over xenonverlichting is natuurlijk ook niet goed, toch?

Die ledverlichting zou ik ook wel willen hebben, maar ik kom ze niet tegen voor de Venga.

Wat dat betreft worden de Sportage III en de Rio IV goed bediend.

Whahoo!

Dank voor het antwoord! het waren idd monteurs en geen keurmeesters... :-)

Ben iig blij met je antwoord, want dat betekent dat de headlights zijn toegestaan! Weet je ook of er moeilijk gedaan kan worden over de (extra rem)lichten aan de achterzijde? (2e link in TS-post) Vindt het wel stoer staan, maar heb een hekel aan boetes en alles er ter plekke uitslopen in de regen al je staande gehouden mocht worden...

je mag niet meer dan 3 remlichten achter hebben iig ver van elkaar afstaan want je ziet wel eens bij de bedrijfs busjes dat het 3de remlicht bij linker en rechter raam zit dat mag dan weer wel maar dat is voor APK voor op de weg weet ik niet of je er een boete voor kunt krijgen

• 2 weeks later...

Nou ik ben nummer 2 die het heeft gedaan volgens mij Derrek hier op het forum was de aller eerste

Maar het is best wel te doen maar je moet wel durven en een hoop geduld hebben

Ik vond het zeker geen makkelijke klus dat voor op gesteld

Maar het resultaat mag er inderdaad zijn

Mooie duidelijke foto's, ziet er goed uit! (Facebook)

best een leuk klusje. Het moet alleen niet fout gaan ;)

Ik heb wel een paar vraagjes:

Hoe heet stond de oven?

Waar zijn die schakelaartjes voor?

Dat kleine chipje, heb je die zelf gemaakt en waar is die voor?

Hoe heb je de unit weer dicht gemaakt?

Hoeveel K is die Led?

Is het iets wat je thuis zou kunnen doen? of is het toch handig om misschien even bij jullie een bezoekje te doen ;P

nou even een paar antwoorden op je vragen

1 de oven staat op 90 graden

2 met die schakelaartjes kan ik die verlichting aan en uit zetten 1 voor de witte en 1 voor de amber kleurige leds

3 die chip dat is een volt regulator en een regelaar om te schakelen tussen de witten en de amberkleurige leds (dus ze branden wit met de gewone verlichting en amber als je je richting aan wijzer aan doet )

4 als je klaar bent dan druk je het koplamp glas weer op zijn plek en dan verwarm je de koplamp weer in de oven en als deze warm is druk je het glas geheel op zijn plek door dat je de boel verwarmt word de gebruikte kit zacht en kan je makenlijker het glas er af en op doen

5 als jij een 90 cm breede oven hebt dan kan je het zelf tuis ook doen geen probleem zo lang je niet bang bent uitgevallen

Die chip kon je er zo bij kopen dacht ik of niet?

Maar hoe heb je dat met de bekabeling gedaan? Heb je die door moeten knippen of heb je ze ergens kunnen splitsen zonder te knippen in de originele bekabeling?

Ik ben niet bang uitgevallen en ben ook een beetje electrotechnisch ingesteld maar dit soort dingen vind ik toch klote als het fout zou gaan.