Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kia Rio - ditributieriem breekt - enorme kosten

Aanbevolen Berichten

• 4 weken later...
Geplaatst

Ik ben bang dat ik van de dealer niet veel los ga krijgen wat dit aangaat. Ik zal het maandag eens proberen bij de importeur. (Ben nu net terug van een midweekje Centerparcs, en heb dit weekend nog de nodige verplichtingen). Ik hoop dan meer te horen.

• 1 maand later...
Geplaatst

Een week geleden is mijn distributieriem kapot gegaan,schade onherstelbaar,klep door zuiger.

Leeftijd auto 02-2002 Km.stand 67000.

Dus nog geen 75000,

Ga uitdokteren of mijn rechtsbijstand nog iets voor mij kan betekenen.

Zijn er nog meer mensen met dit probleem?

Vrg.Ed

Geplaatst
Een week geleden is mijn distributieriem kapot gegaan,schade onherstelbaar,klep door zuiger.

Leeftijd auto 02-2002 Km.stand 67000.

Dus nog geen 75000,

Ga uitdokteren of mijn rechtsbijstand nog iets voor mij kan betekenen.

Zijn er nog meer mensen met dit probleem?

Vrg.Ed

Als ik het goed begrijp is de riem dus bijna 7 jaar oud en jij wil bij je rechtsbijstand aankloppen ???

Ik denk dat je niet veel kans maakt, het gaat niet alleen om de km maar ook om de leeftijd.

Neem als voorbeeld een caravanband, die haalt meestal ook niet meer dan 20-25k, dan is de band op grond van de leeftijd aan vervanging toe.

Succes,

Dave

Geplaatst

Dat is appels met peren vergelijken,een riem heeft niet met de leeftijd,maar met de voorgeschreven km te maken. wat kia ned. voorschrijft.

Volgens u zal een kia met een paar km,van 6 of meer jaar oud dan geen garantie meer hebben.Als het waar is wat u zegt hebben de adviessen van kia ned. geen waarde.

Vrg.Ed

Geplaatst

Even de kleine letters in het onderhoudsboekje goed doorlezen.

Daar staat: OF na 6 jaar OF bij 90.000 km, later is dit bijgesteld op 75.000km.

Daarom: is je auto 6 jaar en geen 75.000 km op de teller, wordt de distributieriem vervangen.

Maar als de auto 75.000 km heeft gereden en is pas 3 jaar oud, wordt ook de distributieriem vervangen.

De reden is simpel: na 6 jaar kan de riem uitgedroogd zijn en niet voldoende sterk meer zijn, zelfs misschien bij 20.000 km

Een riem die 75.000 km heeft meegedraaid in bv 3 jaar, is ook aan vervanging to, maar dan meer omdat zijn trekkracht sterk vermindert kan zijn.

Om dit onder garantie te claimen, succes.

Ik denk dat de rechtsbijstand ook geen zaak in zo'n geval ziet.

Philip

Geplaatst

Hieruit blijkt toch hoever je de rio toch kan vertrouwen,

okee je hebt gelijk met 6jaar,maar als ik op zo'n manier een auto moet kopen dat je van te voren de kleine lettertjes moet lezen,die als je de auto al hebt gekocht en hierna veranderd worden houd kia voor mij op.

Vrg.Ed

Geplaatst

Hallo Ed,

ik heb altijd 2ehands auto's gereden, weliswaar geen Kia's, maar dat doet er niet toe.

Mocht ik bij aanschaf niet weten wanneer er een distributieriem is vervangen, liet ik dit doen VOOR afleveren van mijn auto.

Dan wist je meteen dan je voorlopig van deze kosten af was.

Geplaatst
Hieruit blijkt toch hoever je de rio toch kan vertrouwen,

okee je hebt gelijk met 6jaar,maar als ik op zo'n manier een auto moet kopen dat je van te voren de kleine lettertjes moet lezen,die als je de auto al hebt gekocht en hierna veranderd worden houd kia voor mij op.

Vrg.Ed

Of de riem nou bij 75000 of 90000 vervangen moet worden maakt in dit geval niet uit, de leeftijd is de boosdoener.

Ik heb bovendien liever dat een merk dit aanpast en bij de dealers bekend laat zijn als dat men dit niet aanpast als er gebleken is dat de riem in deze auto niet gegarandeerd kan worden na 75000 km.

Het onderhoudsplan van een auto is en blijft een richtlijn, een advies.

Elke 15000 km een beurt stond er voor de Shuma, bij 2000 km per week zou dat eens in de 7 weken zijn.

Rij je 5000 km per jaar dan doe je dat ook niet eens in de 3 jaar (althans zou ik niet doen, 1x in het jaar is toch minimaal).

Kleine lettertjes zijn niet nodig hoor, staan gewoon in het onderhoudsplan en deze waren voor het Mijn Kia verhaal gewoon beschikbaar op de Kia site en altijd op te vragen bij een dealer als je een auto gaat kopen.

Ik denk dat je in de huidige tijd bij de normale merken (uitgezonderd mercedes en dergelijke duurdere merken) alleen kunt spreken van goede en slechte dealers, de merken doen niet veel voor elkaar onder.

Elk merk heeft maandagochtend auto's met soms ook een model met specifieke problemen.

Dave

Geplaatst

Kwaa betrouwbaarheid gevraagd aan de A.N.W.B.man,antwoord was Toyota,hierna gevraagd aan de berger van de auto terwijl deze elkaar niet gezien of gesproken hadden idem ook aan diverse andere mensen dit gevraagd,

Kwaa onbetrouwbaarheid koreanen.

Dat is nu de reden dat ik nu een nieuwe toyota yaris 1,8 16v VVT-iTS heb besteld,nooit meer een koreaan.

Dat ik dit allemaal verteld is om te hopen dat kia nederland eens eerlijk zijn klienteelen op een eerlijke manier en juist voorlicht en tijdig ,en niet iedere keer veranderingen toepast die met kleine lettertjes bericht worden.

Vrg.Ed

Geplaatst

Beste Ed,

even toch een vraag: Hoelang heb je deze Rio dan gereden??

Kan het nergens terugvinden, of heb je hem nieuw gekocht??

Hopelijk vindt je toch nog even de tijd voor respons.

Philip

Geplaatst

Ed,

Hoewel de communicatie vanuit Kia naar de consument wellicht beter zou kunnen / moeten, kan ik mij voorstellen dat sommige dingen niet bij de consument aan komen. Niet elke Kia word bij een Kia-dealer ingeruild of verkocht dus niet elke eigenaar is bij Kia Nederland bekend. Die kun je dan dus ook moeilijk informeren.

Ikzelf vernam via dit forum dat de distributieriem en spanrollen bij 75000 km vervangen moet worden. Terwijl ik mijn Kia bij de Kia dealer heb gekocht en in onderhoud heb. De Dealer heeft mij er ook nooit op gewezen.

Het is denk ik ook een stukje eigen verantwoording / inzicht. Houd zelf de auto in de gaten, inspecteer eens hoe het er onder de motorkap uit ziet e.d. Vaak merk je dan al wel wanneer dingen niet helemaal juist meer zijn.

In jouw geval had jij kunnen weten dat er een 'houdbaarheids datum' en km-beperking aan de distributieriem verbonden zijn, ALS je eens de 'kleine lettertjes' had doorgenomen. ALS je dat had gelezen, had je wellicht w

Geplaatst

Bij Kia staat het in ieder geval nog in het onderhoudsplan, bij de Toyota kan ik niets terugvinden.

Zal wel geen riem meer zijn, maar nog lekker ouderwets met een ketting. Waarschijnlijk een zorg minder.

Wel even de specs doorgekeken, wauw: 132 pk.

Maar onder de kap kijken zou ik zeker doen, olie en vloeistofnivo's in de gaten houden.

En als je het niet weet, even navragen bij de garage, maar bij de moderne auto's zie het blok niet meer, maar vaak gele en rode doppen, dat zijn de enige dingen die in de gaten moet houden.

Hopelijk komt je nieuwe auto snel.

Veel rijplezier met je Toyota.

Philip

Geplaatst

Allereerst hartelijk dank voor het gewenste rijplezier,

natuurlijk kijk ik ook onder de moterkap en heb er wel een klein beetje verstand van,maar je moet het zien dat als je een leek bent ergens toch op moet vertrouwen?Ik ga niet iedere maand naar de distributiesnaar kijken,wat moet je er dan aan zien,of kijkt men dan ook naar de zuigers of krukas en dergelijke.

Bij mijn scheepsmoter kijk ik ook altijd 'smorgens voor ik los ga,naar diverse dingen maar ga niet eerst kappen of dergelijke eraf halen.

Vrg.Ed

Geplaatst

Ik heb het hele verhaal maar eens doorgelezen, en ik moet tot de conclusie komen dat de berijder, in dit geval Pleysant, fout is. Ik heb het onderhoudsschema van de Kia Rio er nog eens bijgepakt, en het is inderdaad 6 jaar of 75.000 km. De riem hoort bij een kleine en grote beurt gecontroleerd te worden, en bij 75.000, 150.000, 225.000, 300.000, 375.000, 450.000 enzovoords vervangen, of als je slechts een handvol kilometers per jaar maakt, na 6, 12, 18 jaar enzovoords. Aangezien de 6 jaar al ruim voorbij zijn, had de riem al een jaar geleden vervangen moeten worden. Dat maar er "slechts" 67.000 kms op de klok staan, doet hieraan geen afbreuk.

En zelf elke maand de distributieriem nakijken, waarom niet? Het is een klusje zo simpel als het pijlen van olie, en het neemt nog minder tijd in beslag ook. Het maandelijks controleren van zaken als de riem, bandenprofiel, vloeistoffen en (zichtbare) leidingen en slangen raad ik iedereen aan. Je bent er optijd bij als het mis gaat, het is beter voor je eigen veiligheid en het bespaard achteraf een hoop ellende en gezeur. En dit is niet specifiek voor Kia, maar ook voor bijvoorbeeld een Peugeot.

Geplaatst

Je hebt natuurlijk gelijk kwaa jaartal,alleen wist ik hier niets van,en ben ik ook hierover nooit geinformeerd door kia of dealer,en naar de snaar kijken kan altijd maar wat zal je er aan kunnen zien,haarscheurtje's met een loep nou nou!!

Maar betreffende jaartallen kijk eens in dit forum van 6 maart(distributie riem) naar uw eigen antwoorden toender tijd.Hiermede blijkt hoe snel modificatie's van deze kia veranderd worden.

Geplaatst

Je geeft het zelf al aan, kijk eens naar de datums.

Er werd al over de distririem gesproken op 1 januari 2007, en zelf ben je lid geworden op het forum in September 2007.

Ten stond dit item op de 6e plaats in de rij.

Als je toen een beetje deze infostroom had gelezen, werd het je duidelijk dat de riem om de 75.000 km vervangen moest worden.

Dan kan je achteraf niet komen met: dat wist ik niet, er werd toen al voldoende info hierover gegeven.

Had je nu deze grote onkosten niet gehad, je was dan immers een jaar eerder naar de dealer gegaan met deze vraag en gevraagd om een andere distririem.

Geplaatst

En dat je nu toch met problemen zit, komt omdat je niet op de juiste tijdstippen onderhoud had gedaan. De Kia-dealer mag er vanuit gaan dat als er wijzigingen in het onderhoudsschema deze worden gemeld bij de 75.000 km/6 jaar beurt. De auto heeft deze niet optijd gekregen en je hebt dus niets waar je je op kunt beroepen.

Geplaatst (aangepast)

Ik stel voor om deze discussie nu verder te gaan staken en terug te keren naar het oorspronkelijke bericht van 'Blarp'.

Rio-man probeerde nog info te verkrijgen, daar hebben we verder niets meer over gehoord omdat de discussie verder ging naar de gebeurtenis van 'Pleysant'. Prima, maar mijns inziens voegt verder discussi

aangepast door El-Rio-Grande
Geplaatst

Beste Rio mensen,

Het verlies heb ik allang genomen daar ik reeds een andere auto heb besteld die in Januarie word afgeleverd.

Maar de reden dat ik reageer,dat ik mijn kia altijd in vertrouwen de beurten op tijd door een kia dealer heb laten uitvoeren.(dus deze waren wel op tijd)

Nu heb ik de pech gehad dat mijn dealer stopte en deze niet trouw het onderhoudsboekje invulde(mijn controlle fout),en ik een andere dealer nam,die mij ook al in de maling nam,zie mijn andere mailing van Okt 2007 ,en ik hierna naar een andere bovag garage ging.

Hierdoor is denk ik de mis communicatie ontstaan,dus ook mijn fout want je blijft zelf verantwoordelijk voor je auto.

Maar enig vertrouwen in dealerschap mag men toch wel hebben toch?

Ook vind ik het erg jammer dat het allemaal zo gelopen is,daar ik toch in deze wagen fijn en zonder verdere problemen gereden heb.

Maar ik hoop dat Kia nederland die vast ook dit forum leest,is wat met deze slechte service van bepaalde dealers (niet alle)gaat doen,zodat dit soort problemen die niet nodig zijn,niet meer voorkomen.

Jammer ik had nog graag kia willen blijven rijden.Einde discussie!

Vrg.Ed

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...